Eva Braun "älskarinna".

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Gabb
Aspirant
Aspirant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Eva Braun "älskarinna".

Inlägg av Gabb » 13 jun 2011 02:00

Hejsan!

Detta är mitt första inlägg som ni kan se.

Har alltid varit intresserad av ww2. Började när jag gick i åttonde klass och gjorde en uppsats om Adolf Hitler.

Har en massa dokumentärer på dvd samt att jag sitter som klistrad framför TV:n när det går ww2 dokumentärer. Senaste jag har sett är Världens Undergång på SVT.

Det jag har svårt att förstå är varför Eva Braun alltid ska omnämnas som älskarinna. Är det bara det faktumet att de inte var gifta?

Bodde de inte ihop?

För mig är en älskarinna någon man har vid sidan av äktenskapet, och så vitt jag förstår så var aldrig Hitler gift.

Har en massa udda frågor, men jag börjar med detta för att inte verka vara ett forums troll.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Re: Eva Braun "älskarinna".

Inlägg av AndersB » 13 jun 2011 05:07

Låt mig vara den första att säga Välkommen!

Idag hade vi nog kallat Hitler och Eva Braun för sambos, eller kanske snarare särbos. Eva Braun visades aldrig upp för allmänheten, huvudsakligen därför att Hitler vårdade myten om sig själv som den store, ensamme, maskuline ledaren. Kanske är det den hemlighetsfullheten som givit fröken Braun epotetet "älskarinna".

De var förvisso inte gifta under större delen av sin gemensamma tid, men ingick äktenskap i bunkern alldeles före slutet 1945.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Gabb
Aspirant
Aspirant
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Gabb » 18 jun 2011 09:17

Jag misstänkte att titlen älskarinna var lite gamaldags och att det är därför som den fortfarande används.
Att Hitler var den ensamme, maskuline ledaren som du säger är lite "one of a kind".
De flesta stora ledarna som Hilter var imponerad av (Napolen, Ceasar mm) hade barn. Kan det ha varit så att Hitler själv (som var så mån om att folk skulle vara perfekta) inte kunde få barn och att det skulle se dumt ut om han var gift, men utan avkomma? Jag menar, han manade ju på det tyska folket till att leka kanin för att förstärka armén, men han bidrog inte själv...
Nåja. Slutar här innan hjärnan börjar koka av teorier.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 18 jun 2011 11:14

Jag tror det var extremt få av toppskiktet inom nazistpartiet som själva nådde upp till dom fysiska och psykiska krav som deras egen ideologi tog fram som måttstock på perfekta människor. Ingen av dom var speciellt über-arisk och de flesta höll på med någon sorts tvivelaktigheter som inte riktigt stämde överens med deras egna läror.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 24 jun 2011 01:54

Den brittiska humorn kommer till tanke: "Den stolta övermänniskan: Slim som Göring, reslig som Goebbels och blond som Hitler" har jag för mig att den gick. Någon annan som kanske kommer ihåg den mer precist?

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re:

Inlägg av Trismegistus » 24 jun 2011 09:55

Kilroy was Here! skrev:Den brittiska humorn kommer till tanke: "Den stolta övermänniskan: Slim som Göring, reslig som Goebbels och blond som Hitler" har jag för mig att den gick. Någon annan som kanske kommer ihåg den mer precist?
Det är faktiskt ett tyskt skämt från 30-talet ("Wie sieht die ideale Deutsche aus? Gross wie Goebbels, schlank wie Göring, blond wie Hitler und keusch wie Röhm!"). Med störst sannolikhet var detta ett ironiskt svar på nazi-propagandans motto om hur Hitler ville att den tyska ungdomen skulle vara: "Flink wie Wiesel, zäh wie Leder, hart wie Krupp-Stahl" - d.v.s. snabba som en vesslor, sega som läder, hårda som Krupp-stål. Det är intressant att man ofta tagit bort de sista tre orden i skämtet - keusch wie Röhm! / kyska som Röhm. Förmodligen ebbade sakta lusten ut att skämta om honom efter att han blivit mördad.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Re:

Inlägg av lasseman69 » 24 jun 2011 10:10

Trismegistus skrev:Jag tror det var extremt få av toppskiktet inom nazistpartiet som själva nådde upp till dom fysiska och psykiska krav som deras egen ideologi tog fram som måttstock på perfekta människor. Ingen av dom var speciellt über-arisk och de flesta höll på med någon sorts tvivelaktigheter som inte riktigt stämde överens med deras egna läror.
Stämmer bra detta du.
Sen en sak Hitler sa ju själv att han var gift med Tyskland. Bild av honom med en kvinna skulle inte passa in bilden av som det sägs den ensamma mannen som bara ser till Tysklands väl. En kvinnan skulle få honom att bli svag och ha tankarna på annat håll. Man lyckades väl att dölja för den stora allmänheten att Eva Braun existerade. Det var endast på Berghof som hon fick en mer framträdande roll som Adolfs (fru) Den innersta kretsen visst ju om henne.
Mvh
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Battler » 28 jun 2011 06:51

Lästips: Eva Brauns förlorade liv, av Angela Lambert

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av patrick05 » 30 okt 2011 23:33

AndersB skrev:Idag hade vi nog kallat Hitler och Eva Braun för sambos, eller kanske snarare särbos.
Jag vet inte riktigt, "sambo" är en termer som definierar ett förhållande där ett par "stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll" (sambolagen, även om detta förstås är en juridisk term, så vette tusan om deras förhållande kan betecknas som ett sambo förhållande då primärt inte bodde ihop. (Se nedan). Särbo ligger väl kanske mer åt sanningen, även om inte den heller riktigt är överensstämmande med deras förhållande. Om vi nu måste nyttja oss av en modern definition, så kanske det lite mer vulgära "knullkompisar" är mer passande.
Men annars anser jag att "älskarinna" i många avseenden är en tämligen passande beteckning, då Hitler i mångt och mycket framställde sig som "gift" med Tyskland, och likt en slags nazistisk version av påven vigt sitt liv åt celibat. Så var ju nu inte fallet, och därför kan man väl anse Eva Braun vara en älskarinna som han var otrogen med utan sin "fru" (Tyskland) kunskap om.
lasseman69 skrev:Man lyckades väl att dölja för den stora allmänheten att Eva Braun existerade.
Enligt de flesta källor var även många inom Hitlers umgänge dåligt insatt i Adolf och Evas förhållanden, och det var först under krigets sista veckor - då Eva mot Hitlers order avreste till Berlin - som deras förhållande blev känt för många av dem.
lasseman69 skrev:Det var endast på Berghof som hon fick en mer framträdande roll som Adolfs (fru)
Fru är väl och ta i, det antyder ju trots allt att de var gifta under deras vistelse där, vilket de inte var. Paret gifte sig först den 29 april 1945. Det är dessutom ytterst tveksamt om hon hade något och säga till om på Berghof, då Hitler allt som ofta lät henne befinna sig i komplexets mer avlägsna delar och endast fick tillträde till honom inför en begränsad krets människor. Befann sig personer utanför denna krets återbördades hon till sina kvarter, och tilläts inte återvända förrän dessa lämnat Berghof. I takt med att Hitler under kriget besökte Berghof verkar hon och blivit mer och mer isolerad, speciellt som mycket av mötena och träffarna med kretsen nu flyttades bort från Bayern och till Östpressuen eller Berlin.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 01 nov 2011 15:25

till patrick 05

I många böcker journaler så kan man se en leende Eva umgås intensivt med den lilla krets som fanns stora delar under kriget på Berghof. Jag ska PLOCKA fram en källa (om jag inte minns fel och i mån av tid) där Eva omnämns som chef på Berghof när inte Hitler var där.( dock var Bormann den store chefen på berget då menar jag huset Berghof) Det var inte så många stora besök på Berghof under kriget som ej Eva var närvarande. Att hon ej var det kan också ha med ettikett-protokoll att göra! Vad skulle hon omnämas och presenteras som? Hitlers älskarinna/blivande fru/sexpartner ( om dom nu låg med varandra) i övrigt så kan man se Eva i en mängd sammanhang ihop med Hitler. Dom som var nåt att räkna med fanns i denna inre krets och för dom var hon knappast en främling. Isolerad är också att ta i. Man får inte glömma tiden 40 tal vilken skandal om det kom fram Hitler har en kvinna vid sin sida som han umgås/sover med osv... Det nämns i några böcker att så fort Hitler åkte iväg då hade man många härliga fester på berget. Huset levde upp och folket där levde väldigt avslappat ihop med Eva.
osv...
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 01 nov 2011 16:23

lasseman69 skrev:Jag ska PLOCKA fram en källa (om jag inte minns fel och i mån av tid) där Eva omnämns som chef på Berghof när inte Hitler var där.( dock var Bormann den store chefen på berget då menar jag huset Berghof).
Jag skulle väl anta att du menar att de hänvisade till henne som "frun i huset", vilket delvis kanske berodde på att man helt enkelt inte ville nämna henne vid namn för att väcka uppmärksamhet. I sådana fall så delar jag din åsikt.
lasseman69 skrev:Det var inte så många stora besök på Berghof under kriget som ej Eva var närvarande.
Nej Hitler valde att befinna sig i sina högkvarter, från hösten 1941 i Östpreussen, och mig veterligen besökte aldrig Eva honom där. De möten som trots allt hölls i Berghof var, i alla fall vad jag uppfattat, primärt besökta av hans inre krets, där Evas närvaro inte behövde döljas, eftersom de redan kände till "hemligheten".
lasseman69 skrev:Isolerad är också att ta i.
Speer uppfattade i alla fall henne som stundtals isolerad, om hon delade hans åsikt låter jag vara osagt, men orimligt känns det i alla fall inte, speciellt inte under kriget när Hitlers besök på Berghof blev allt sällsyntare.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Sensemaker
Korpral
Korpral
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Kontakt:

Inlägg av Sensemaker » 02 nov 2011 09:52

Som jag förstår ordet "älskarinna" för det med sig följande betydelser:

En kvinna i ett sexuellt förhållande med en man hon inte är gift med där inga omedelbara planer på äktenskap föreligger. Eventuellt är endera eller båda parterna gifta på annat håll.
Kvinnan är vanligtvis en "hållen kvinna" det vill säga mannen försörjer henne, oftast på en nivå hon normalt inte skulle ha råd med själv.
Mannen är vanligtvis rik, berömd eller på annat sätt framstående.
Förhållandet är vanligtvis mer eller mindre hemligt eller ej formaliserat. Är förhållandet helt öppet och officiellt så är nog bihustru eller konkubin ett bättre ord. Kungiga mätresser kunde röra befinna sig i spannet konkubin/älskarinna.

Eva Braun stämmer rätt bra på den beskrivningen av termen "älskarinna".

Sensemaker

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 11 jan 2013 12:52

:skratt: Hittar denna tråd efter sökning...
Läst ut boken Nazisternas kvinnor av Anna Maria Sigmund.
Boken rekomenderas men förvänta er inga jättestora sensationer , utan den beskriver bara dom olika livsöden bland dessa kvinnor .
Dom som det skrivs om är följade.
Carin Göring,Emmy Göring,Magda Goebbels,Leni Riefenstahl,Gertrud Scholtz,Klink,Geli Raubal,Eva Braun,Henriette Von Schirach.
Den jag fängslas mest av är Eva Braun (gift Hitler :puss: )
Har läst otal böcker om Eva och Adolf men man glömmer ju en hel del så det är intressant att återuppleva hennes öde på nytt !
När man tänker på hur totalt naiv hon var levde i ett vaccum känns det som.
I hela 16 år var hon Adolf Hitlers flickvän. Jag måste säga att man fascineras av detta livsöde som hon för alltid kommer att vara förknippad med. I boken där Eva nämns så finns det en hel del spännande saker som man glömt genom år.
Hon klagade ibland högt innför den närmsta kretsen att Hitler behöver mig bara för vissa ändamål !
( ja ni har väl egen fantasi att gissa vad som menas )
Eva hade också sagt till Doktor Morell att stärka Hitlers libido genom att ordinera uppigade medel.
Alltså den som inte tror att Hitler och Eva hade sexuellt umgänge får gärna motbevisa detta. Självklart tror jag att ju längre in i krigsåren vi kom desto svårare hade nog Adolf med potensen. Alla dessa kurer,piller ,nevositeten,stressen och annat gjorde nog sin verkan....
Eva gjorde också ett antal försök att ta livet av sig ( tror nog inte det var av allvar karaktär) Detta tog Hitler mer som ett bevis på hur mycket hon älskade honom och var beredd att offra sitt liv för honom..
Personalen på Berghof kallade Eva för chefen sägs det i boken. Det nämns också hur en vanlig dag kunde utspela sig där på Berghof mycket spännande att läsa om maten man kunde severa.
osv......

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 11 jan 2013 14:08

Det där med deras sexliv är som alltid lika överdramatiserat, det finns inget som tyder på att det skulle finnas något avvikande eller absurt som skiljer deras sexliv från vad som skulle kunna falla inom ramen för ett normalt sexliv. De hade förvisso separata sovrum på Berghof men kunde besöka varandra genom det gemensamma badrummet som skiljde rummen åt. För de som vistades regelbundet på "berget" var Hitlers förhållande med Eva inte den hemlighet som man velat gjort gällande. I de officiella sammanhang som Eva tilläts vara med Hitlers entourage så titulerades hon som sekreterare och befann sig med de andra sekreterarna bakom Hitler för att inte sticka ut.Inför Speer lär Eva ha svarat på dennes fråga om hon inte lever ett drömliv med att "jag lever som en fågel i en gyllene bur". Trots det är jag av uppfattningen att Eva hade ganska mycket att säga till om på Berghof. Hon lärde sig att utnyttja fördelarna med att vara Hitlers "nära" vän och förstod att detta gav henne fördelar i det sociala samspelet med andra på "berget". För den som ville vara en frekvent gäst på Berghofs terrass gjorde nog bäst i att hålla sig väl med fröken Braun.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 11 jan 2013 15:16

Ja det är ett fascinerade öde utan tvekan.
Under hela kriget levde hon en mycket trygg och undanskymd tillvaro på Berghof. Totalt politiskt ointresserad verkar hon också ha varit. Men det framkommer ibland fakta att Eva ska ha kännt till en hel del men helt enkelt inte brytt sig.
Oförstånd eller taktiskt ?
Hitler ville ju ha en kvinna som han slapp diskutera politik med! ( ett flertal kvinnor som råkat framför saker för Hitler hamnade genast i onåd och var ej längre välkommen i den inre kresten.)
Eva kallades också för nådiga fröken av herrarna på Berghof när Hitler var närvarande. Ibland kallade hon sig också för Tysklands landsmoder när hon var på humör.
Vad som har framkommit är att Eva och Magda var ovänner ! Det var nog mera Magda Goebbels svartsjuka mot att Eva var Hitlers flickvän som låg i botten för detta? Ska ha förekommit ett stort bråk mellan Eva och Magda som fick Hitler att ryta till så att Fru Gobbels förstod vem som var egentligen nr1 i hans ögon. Likadant lär ha skett på Berghof när Hitlers halvsyster Angela ( som var mor tillGeli Raubal) vägrade släppa in Magda på Berghof och diskret dra sig tillbaks. Angela (Hitler) lär ha ogillat Evas förhållande med Hitler hela livet ut?
Nåt som också är spännande är att far till Eva när han får reda på deras förhållande skriver ett brev till Hitler där han uppmannar honom att gifta sig med Eva eller förskjuta henne för som fader är det en stor skam deras förhållande! Senare när Evas far och mor accepterar förhållandet så verkar dom ha njutit av tillvaron som Hitlers svärföräldrar.
(vem skulle inte ha gjort det förresten i deras situation eller hur? )
Att Eva går i döden med Hitler har alltid varit en gåta för många !
Men jag ser det såhär.
Eva var djupt förälskad i Adolf och efter 16 år i ett beroendeställning, så fanns det nog inte så stora möjligheter för just Eva att leva vidare! Livet hon lärt känna fanns inget mera! Alla som hon kännde och levt mer hade på ett eller annat sätt blivit drabbad av kriget! Att A.H tog henne till fru lär ju också ha varit efter lång och trogen tjänst, så fick hon sin stora önskan uppfylld att bli Fru Hitler!
Jag fascineras av detta livsöde ! Så ung 33 år vid döden varav 16 år med Hitler.
Titta gärna på denna sida
http://thirdreichruins.com/wachenfeld.htm
Berghof ! Jag och säkert en del på forumet har besökt denna plats. Det är en underskön vacker plats och man kan fortfarande skönja ruinerna sen får fantasi göra resten......

Skriv svar