Mona o gänget avgår?

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Mona o gänget avgår?

Inlägg av lasseman69 » 10 nov 2010 17:34

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8103243.ab

S-ledaren Mona Sahlin uppmanar S-partistyrelsen och VU att ställa sin platser till förfogande, uppger SVT.
SSU välkomnar Sahlins besked.
Beskedet kommer efter att Mona Sahlin och S-ledningen i övrigt har fått hård intern kritik, bland annat från SSU.
Valberedning utses i december
Officiellt kommer partiledningen att ställa sina platser till förfogande vid extrakongressen nästa år.
Den 4 december ska Socialdemokraternas förtroenderåd utse en valberedning som ska föreslå nya ledamöter i partistyrelsen, enligt Rapport.
SSU kräver nu att extrakongressen hålls redan i vår, och vill se ett datum så snart som möjligt.
– Det är det besked vi har väntat på, det är ett viktigt besked, säger det socialdemokratiska ungdomsförbundets (SSU) ordförande Jytte Guteland t

Vad tror ni?
Själv hoppas jag på detta.
Kan inte sätta fingret på varför jag inte tycker om henne som politiker. Skulle aldrig någonsin rösta på henne och socialdemokraterna.Men strunt samma
Vad tror ni !
Vem kan ta över?
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

HgF
Vicekorpral
Vicekorpral
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av HgF » 10 nov 2010 17:58

Kolla in Jytte Guteland, kanske inte nu i första omgången, men där har ni ett statsministerämne om några år.

Sten Johnson
Vicekorpral
Vicekorpral
Från: Skåne
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Mona o gänget avgår?

Inlägg av Sten Johnson » 10 nov 2010 18:00

Avgår Mona kan det bli tufft för Alliansen i nästa val. Mona var ju en av deras bästa valarbetare. Jag skickar med en, inte alltför snäll teckning av Mona, som ja gjorde i samband med en karikatyrkurs.

Hälsningar Sten som gärna tecknar.

Bild

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 10 nov 2010 18:05

Jag har heller aldrig tyckt om eller litat på Sahlin, jag tycker inte hon är förtroendeingivande. Problemet för sossarna är att de har inga andra som kan ta över, det är bara en massa yrkespolitiker som gått den "långa vägen" via SSU, inte världens bästa grund om man skall försöka komma igen som ett arbetareparti. Fast i och för sig, det kan knappast gå sämre om man byter ut hela högen.

Sossarna hade ett par, faktiskt kvinnliga, politiker som jag hade respekt för, men dessa ville inte av olika orsaker och i stället så blev det Sahlin. De jag tänker på är bland andra Wallström och Jämtin.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 10 nov 2010 20:17

Sahlin är för demokratisk, vill ha samförstånd och att ha hela rörelsen bakom sig, göra kompromisser osv. Det vill folk inte ha, man vill hellre ha en buffel, en pamp, då går det bra för socialdemokratin.

HgF
Vicekorpral
Vicekorpral
Kontakt:

Inlägg av HgF » 10 nov 2010 21:24

Nästa val - 2014 då har krisen förhoppningsvis släppt och alla är nöjda med den ekonomiska utvecklingen, inklusive Alliansen, som då kan säga: "Titta vad VI har åstadkommit". Det blir inget regeringsskifte 2014, dels tack vara de borgerliga förstagångsväljarna födda 92 till 96, dels därför att ytterligare en kvarts generation gammelsossar, som var Sahlins kärntrupp, har trillat över kanten. Men då lurar redan de nya sossarna i vassen som kommer att göra sig hörda 2018. Och det med helt nya kadrar utan kontakt med vare sig Sahlin, Jämtin eller hon den där blonda duktiga EU-tjejen. Ju snabbare Socialdemokraterna kan göra sig av med detta gammelsosseri, desto snabbare kommer de i ett fördelaktigt läge och detta med helt nya namn varav Jutte Guteland är ett.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 11 nov 2010 19:27

Det tråkiga är att betong-sossarna inte verkar fatta vad som är felet med deras parti och politik.
Dom flesta inom ledning har suttit på samma post i över 20 år.
Många är "inkvoterade" genom släktskap och vänskap. (ej genom kompetens/kunskap)
Det värsta med Mona är om det är sant?
Att hon verkar avsky allt som är svenskt...

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Från: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Battler » 12 nov 2010 17:20

Socialdemokraternas kräftgång är nog en anpassning till övriga Europa, där sossarna har en mindre framträdande roll.
De senaste åren har Europas socialdemokratiska partier tappat i storlek och inflytande. Rörelser som tidigare kunde samla 35-40 procent av väljarkåren är idag kanske hälften så stora.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Kontakt:

Re:

Inlägg av Svensson » 13 nov 2010 08:29

lasseman69 skrev:Det värsta med Mona är om det är sant?
Det ryktet är sant. Här är citatet:
Jag tror det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.
Detta sa Mona Sahlin på AB:s hemsida Ungt Val 15/3 2002.
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 13 nov 2010 14:23

Samtidigt kan man ju tycka att en citat för 8 år sedan kanske får lite väl mycket uppmärksamhet. Let it go people, för att använda mig av irriterande nysvenska.

Sten Johnson
Vicekorpral
Vicekorpral
Från: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sten Johnson » 13 nov 2010 15:08

Man kan ju vända blad och gå vidare. Det har vi ju kungsord på numera. Men frågan är om hon gjort det. Jag tror att det är samma gamla TubleroneMona, som vill vara med och bestämma.

Hälsn Sten

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Kontakt:

Re:

Inlägg av Svensson » 14 nov 2010 06:50

York skrev:Samtidigt kan man ju tycka att en citat för 8 år sedan kanske får lite väl mycket uppmärksamhet. Let it go people, för att använda mig av irriterande nysvenska.
Let her go, då är jag med...
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av lasseman69 » 14 nov 2010 10:44

Svensson skrev:
lasseman69 skrev:Det värsta med Mona är om det är sant?
Det ryktet är sant. Här är citatet:
Jag tror det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.
Detta sa Mona Sahlin på AB:s hemsida Ungt Val 15/3 2002.
Kan bara säga.
I hope hon is borta soon (svensk-english :skratt: )
Troligtvis så lär hon få ett välbetalt arbete i nån statlig myndighet efter avgång.
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av York » 14 nov 2010 14:24

Svensson skrev:
York skrev:Samtidigt kan man ju tycka att en citat för 8 år sedan kanske får lite väl mycket uppmärksamhet. Let it go people, för att använda mig av irriterande nysvenska.
Let her go, då är jag med...

Dagens politik handlar extremt mycket om karisma när det gäller att nå väljarna (i och för visste sig redan de gamla grekerna värdet av karisma.... ). Mona är bränd, om det är hennes fel, propagandaverkade från motståndare (organiserade eller inte) eller mix av diverse spelar inte så stor roll. "Folk" verkar inte ha förtroende för henne. Jag tror starkt på att om Anna Lindh inte mördats så hade (S) legat mycket bättre till då hon var erkänt kompetent som utrikesminister (och efterträdaren till G.P.), hade den oerhört viktiga karisman inklusive ett vänligt ansikte samt inget gammalt i bagaget som tyngde ner henne (dock inte att förglömma att Lindh skickade folk till tortyr i Egypten, men Sahlin fick mer skit för vad hon gjorde med skattebetalarnas pengar än vad Lindh fick för vad hon gjorde).
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 14 nov 2010 18:51

Nu har Mona ställt sin plats till förfogande genom att inte ställa upp för omval. Undrar mest om det var hennes eget beslut eller om partistrategernas. Hur som helst så kan man bara hoppas på att Sossarna nu får en stark, karismatisk och framför allt en ledare med kopplingar och förståelse för verkligheten. Det har varit alldeles för många yrkespolitiker nu, det är dags för någon som förstår arbetareklassen och inte bara snurrar runt i sin egen lilla politikersfär.

Undrar bara var de skall hitta en sådan ledare? Lago från Södertälje verkar OK, liksom Löfgren från Metall, men fixar de att verka på nationell nivå?

Skriv svar