B17, Flygande fästning, vem skötte vilken kulspruta?

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Vicke
Aspirant
Aspirant
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

B17, Flygande fästning, vem skötte vilken kulspruta?

Inlägg av Vicke » 23 okt 2010 14:03

B17 flygande fästning hade i F-modellen 9 platser med kulsprutor och en total besättning om 10 man. Buktorn, akter och bakre sidokulsprutor - en på varje sida - var alltid bemannade med skyttar. Dessa var meniga eller underbefäl och hade kulsprutan som enda uppgift. De andra kulsprutorna: ryggtorn, ryggkulspruta, noskulspruta, främre sidokulsprutor - återigen en på varje sida- skulle bemannas vid behov av resten av besättningen som hade kulsprutorna som tillikauppgifter.

Vet någon vem som bemannade vilken kulspruta ? Andrepilot, navigatör, bombfällare, radiooperatör och färdmekaniker är de som kan komma ifråga eftersom förstpiloten inte lär ha överget kontrollerna. Bombfällaren bör ha haft noskulsprutan som sin eftersom han befann sig i nosen. Men vilka bemannade de andra? Och hade man någon prioriteringsordning för vilka kulsprutor som bemannades först?

Användarvisningsbild
HåkanSwerin
Menig
Menig
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Träng
Kontakt:

Re: B17, Flygande fästning, vem skötte vilken kulspruta?

Inlägg av HåkanSwerin » 25 okt 2010 11:36

Har precis suttit och läst i Duxfords flygshowprogram som en kollega tagit med sig hem från Autumn Air Show, och så här står det i den:
Pilot: flyger planet, sitter i vänstra stolen.
Andrepilot: Sitter i högerstolen och delar flygningen med piloten, sköter flaps och landningsställ, startar motorerna, övervakar gaspådrag.
Bombfällare: sköter naturligtvis bombfällningen, på senare modeller av B-17 flög han planet via autopilot kopplat till bombsiktet under själva inflygningen mot bombningen. På B-17G sköter han kulsprutorna i "hak"-tornet under nosen.
Radiosignalist: Sköter radiotrafiken, assisterar navigatören med radioplottning (tror jag att det heter), första-hjälpen för besättningen, sköter kameran som fotograferar resultatet av bombningen, ansvarig för att få loss bomber som sitter kvar i racksen. Sköter också en kulspruta bakom ryggtornet med begränsat skjutfält.
Akterskytt: satt på en cykelliknande sadel i aktertornet i knästående och skötte akterkulsprutorna.
Bukskytt: skötte kulsprutorna i "kul"-tornet i buken på planet.
Navigatör: Satt i nosen bakom bombfällaren. Kunde sköta de framåtriktade kulsprutorna.
Ryggskytt/Flygingenjör: Övervakade bränsleförbrukning, allmänna felsökningskunskaper om nödvändigt. Skötte kulsprutorna i ryggtornet.
Midjeskyttar: Skötte så klart kulsprutorna på var sin sida av midjan på planet.

Håkan
To the meaningless French idealisms of Liberty, Fraternity and Equality...we answer with the German realisms of Infantry, Cavalry and Artillery" -Prins von Bülow, 1870

Användarvisningsbild
Vicke
Aspirant
Aspirant
Från: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Vicke » 09 nov 2010 11:29

Tack för utförligt svar Håkan!
Verkar som navigatören fick välja en av de främre sidokulsprutorna. Kanske beroende på varifrån tyska jakten anföll?

Ryggskytt/Flygingenjör bör ha haft ett spännande liv. Det är lätt att tänka sig att man behöver bemanna ryggtornet samtidigt som felsökning behöver utföras pga träffar från fientlig jakt...

Vicke

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 09 nov 2010 17:32

Tjena Vicke
i senaste Militär Historia Nr 10.... från sidan 42-49 finns det intressant info om B-17.
Ett tips bara om du vill lägga ut 69 kr finns i din närmsta tidningsbutik

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 01 feb 2011 22:15

Efter att ha sett filmen Memphis Belle för sjuttio-elfte gången så fick jag nu under början av veckan en B17-knäpp och har nu både läst böckerna "Pilot's Manual for Boeing B-17 Flying Fortress" samt "Gunner : An illustrated History of WWII Aircraft Turrets and Gun Positions" av Donald Nijboer.

I den sistnämnda boken hittade jag intressant statistik om den säkraste platsen i en B-17, vilket för mig otippat var bukskytten i det lilla läskiga klotet på undersidan som bara hade 5,9% chans att dödas eller såras. Sämst till låg midjeskyttarna med 20,9% chans att stryka med samt bombfällaren med 17,6%.

Siffrorna bygger på analyser som gjordes av 1117 besättningsmedlemmar ur 8th Air Force som antingen dödades eller sårades under uppdrag. Av dessa dödades 110 st och 1007 st. sårades.

Den totala statistiken för sannolikheten att antingen dödas eller såras såg ut som följer:
Pilot: 7,4%
Andrepilot: 6,6%
Bombfällare: 17,6%
Radiosignalist: 8,5%
Akterskytt: 12,5%
Bukskytt: 5,9%
Navigatör: 12,2%
Ryggskytt/Flygingenjör: 8,4%
Midjeskyttar: 20,9%

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 02 feb 2011 08:47

Intressant och rätt överraskande. Om jag minns rätt satt bukskytten mycket trångt på något liknande en cykelsadel inuti klotet. Det borde ha varit svårt att krångla sig ur denna om planet störtade, men det krävdes sådan bra vighet att komma in så att han också kunde ta sig ut.

En fundering när det gäller statistiken - framgår det hur man räknade de fall då planet observerades ha störtat, men det var osäkert om och vilka ur besättningen som lyckats rädda sig?

Om man räknar de fall där planet trots allt återvände skadeskjutet, med sårade och döda, så är det begripligt att t ex midjeskyttarna är överrepresenterade.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 02 feb 2011 10:20

Skall vi tolka detta som att en akterskytt löpte en risk på 1/8 att omkomma vid VARJE uppdrag? Eller under alla sina, som jag förstått, 30 flygningar?
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 02 feb 2011 10:56

@Trismegistus: jag har PM:at dig om boken, jag kan skicka den men behöver din adress. Se PM för övrig info.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 02 feb 2011 15:41

AndersB skrev:Skall vi tolka detta som att en akterskytt löpte en risk på 1/8 att omkomma vid VARJE uppdrag? Eller under alla sina, som jag förstått, 30 flygningar?
Om man slår ihop alla procenterna blir det 100%, så siffrorna visar risken att såras eller dödas fördelat på position, inte risken totalt.

Jag hittade detta på webben
Statistics published by the Army Air Forces tell a dramatic story about the air war against Germany. During the course of the war, 1,693,565 sorties were flown by 32,263 combat aircraft.!

Incredibly Fifty-five percent of these 32,263 aircraft were lost in action while 29,916 enemy aircraft were destroyed. On the human side, there were 94,565 American air combat casualties with 30,099 killed in action. 51,106 American airmen were either missing in action, POWs, evaders, or internees.
http://northstargallery.com/aircraft/b17/about.htm

1 693 565 sortier, med skall vi säga i medel 8 besättningsmän = 13 548 520 personsortier.
30 099 KIA + 51 106 = 81 205, det ger 13 360 inte redogjorda för, vi räknar dem som sårade och hemförlovade.
30 099 KIA + 13 360 WIA = 43 459 dödade och sårade.
Det ger att risken för att en amerikansk B-17 besättningsmedlem dödades eller sårades var cirka 0,32%.
Kom på att om man då flög alla sina 30 uppdrag så stiger risken för att dödas eller såras till hela nästan 10%.

Rätt schyssta odds, under förutsättning att siffrorna jag använde är rätt, särskillt med tanke på att 55% av planen skulle ha blivit förlorade i strid. Men samtidigt så skall varje B-17 i medeltal ha gjort 52 sortier, det är en hel del.

EDIT: Utökade beräkningen något.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 02 feb 2011 19:33

BRPedersen skrev:
AndersB skrev:Skall vi tolka detta som att en akterskytt löpte en risk på 1/8 att omkomma vid VARJE uppdrag? Eller under alla sina, som jag förstått, 30 flygningar?
Om man slår ihop alla procenterna blir det 100%, så siffrorna visar risken att såras eller dödas fördelat på position, inte risken totalt.
Exakt, så tolkade jag det också - även om jag är så pass genomförkyld att jag förmodligen snytit ur allt logiskt tänkande...

Amerikanarna gjorde dessutom en studie av 3585 attacker mot B-17 flygplan under perioden januari-maj 1944 och denna visade att tyskarna helst attackerade bakifrån (20,7% av attackerna) tätt följt av framifrån (15,6% av attackerna). Dock så var det anfallen framifrån som orsakade flest träffar på flygplanen (20,2%), tätt följt av bakifrån med 15,6% träffar:

Bild

Jag hittade för övrigt liknande data för brittiska Bomber Command - framtagen under perioden januari-juni 1943 - hämtad från boken The Crucible of War 1939-1945. The Official Story of the Royal Canadian Air Force vol. 3:

"Crew Position and Survivability in Bomber Command Aircraft : January to June 1943"
[Crew position] - [Lancaster] - [Halifax] - [Wellington]
Pilot - 9,6% - 20,8% - 14,6%
Navigator - 13,8% - 36,2% - 21,0%
Wireless operator - 11,% - 32,5% - 18,5%
Flight engineer - 12,4% - 34% - N/A
Bomb aimer - 13,2% - 31,4% - 18,5%
Mid-upper gunner - 8,5% - 27,3% - N/A
Rar gunner - 8,0% - 23,4% - 14,6%

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Kontakt:

Re:

Inlägg av Svensson » 02 feb 2011 21:01

Svensson skrev:@Trismegistus: jag har PM:at dig om boken, jag kan skicka den men behöver din adress. Se PM för övrig info.
Sorry admin om jag spammar men jag "måste"...
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Skriv svar