Luftvärnseld i Värmland?

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
ivojima
Aspirant
Aspirant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Luftvärnseld i Värmland?

Inlägg av ivojima » 28 aug 2010 10:04

Hej
Har hört ryktesvägen att det avlossades luftvärnseld i trakterna kring Eda (Åmotfors). Stämmer detta och är det någon som har mer info om det?

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re: Luftvärnseld i Värmland?

Inlägg av matte_a » 28 aug 2010 15:49

Inte omöjligt, det avlossades nog en hel del luftvärnseld i landet mot både det ena och det andra under krigsåren.

Härom året spelade jag golf med en äldre gentleman som var liten grabb när kriget bröt ut. Han bodde med sina föräldrar ganska centralt i Halmstad och enligt honom gav luftvärnsbatterierna som stod uppställda på Stora torg eld lite då och då. Förmodligen inte mot några tyska flygplan men i alla fall.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

hebbe
Aspirant
Aspirant
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Flygvapnet
Kontakt:

Inlägg av hebbe » 30 aug 2010 19:27

har läst nånstans att ett plan blev nerskjutet av en kulspruta som satt på taket till norma.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re:

Inlägg av York » 30 aug 2010 20:28

hebbe skrev:har läst nånstans att ett plan blev nerskjutet av en kulspruta som satt på taket till norma.
Det verkar stämma. Hittade detta på Skalman.nu skrivet av en medlem med användarnamnet Hind så långt bak som 2003: (Jag har dessvärre inte kunna finna något annat om saken online men kolla med biblioteket och lokalhistoriska föreningar, de borde ha koll. Sedan finns ju även tidningsarkiv (mikrofilm). Arvika Nyheter, 1895 och framåt finns tillgänglig via Arvika bibliotek):

Skalman.nu
Det var ingen tvekan om vad tyskarna med sin spaning över åmotsfors var ute efter.Att fotografera projektilfabriken Norma!Det tyska planet gick så lågt att både fotograf och kamera var synlig med blotta ögat från marken.Planet kom flygande in i samhället västerifrån över dalgången vid noreborg.Mottagandet från svenskt luftvärn blev däremot så att det både hördes och kändes i det tyska planet.Normalt sett skulle överflygningen mötas med fyrtio varningsskott avlossade från en luftvärnspjäs nergrävd i marken strax intill gamla konsum i centrala åmotsfors.Det blev aldrig tid för.Det tyska planet var redan långt inne i samhället och sniffade hustaken.Det var alltför tydligt vad tyskarna var ute efter.Svenskt luftvärn började skjuta skarpt.Planet skulle ned till varje pris!Även från taket till Norma gavs det eld.Där stod"en sista utpost"i form av en dubbelpipig luftvärnskulspruta och vaktade projektilfabriken.Den gav eld mot inkräktaren och fick också in sina träffar mot planet.Planet krängde till.Bakpartiet såg ut att lyfta i luften.Illa skadat svängde planet därefter söderut mot Tanderud.Där började det sjunka och försvann någonstans mellan Tanderudshöjden och Sulvik.Man vet att planet en tid senare spårades till sulvikstrakten.Svensk militär hjälpte till med att plocka ned vingarna och transportera dem och flygplanskroppen till Arvika.Därifrån gick de på järnvägsvagnar till gränsen för omlastning till norska vagnar och sluttransport till oslo.Där byggdes planet upp igen.Den tyska personalens öde efter flygdramat över Åmotsfors och nöd-eller kraschlandningen i Sulvikstrakten Är däremot okänd.

Källa:Arvika Nyheter
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 31 aug 2010 07:10

matte_a skrev:Han bodde med sina föräldrar ganska centralt i Halmstad och enligt honom gav luftvärnsbatterierna som stod uppställda på Stora torg eld lite då och då. Förmodligen inte mot några tyska flygplan men i alla fall.
Jag har för mig att jag läst att allierade bombflottor kunde ta vägen över Sverige för att på så sätt undvika att bli angripna av tyskt jaktflyg.

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 31 aug 2010 14:19

Lansen skrev:
matte_a skrev:Han bodde med sina föräldrar ganska centralt i Halmstad och enligt honom gav luftvärnsbatterierna som stod uppställda på Stora torg eld lite då och då. Förmodligen inte mot några tyska flygplan men i alla fall.
Jag har för mig att jag läst att allierade bombflottor kunde ta vägen över Sverige för att på så sätt undvika att bli angripna av tyskt jaktflyg.
Stämmer. Utan radar, höghöjdsluftvärn och nattjakt var dessa i stort omöjliga att påverka.
Sverige sköt ner 19 plan under kriget. 11 tyska och 8 allierade.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 31 aug 2010 14:46

Har även läst om ett antal gånger då skadade allierade bombplan satte kurs mot Sverige när de var förföljda av tyskt jaktflyg. Vid ett tillfälle missade den tyska piloten att de var i neutralt luftrum, och när han blev beskjuten av svenskt luftvärn avbröt han sin jakt för att istället anfalla luftvärnsbatterierna. Så dåliga var inte svenskarna, och innan han hunnit skjuta var han själv träffad. Den enda förlusten (förutom den döda tyska piloten) blev en svensk soldat som träffades av planet när han cyklade uppför en backe mot sitt luftvärnsbatteri.

Drz28
Menig
Menig
Militär Grundutb: Artilleriet
Kontakt:

Inlägg av Drz28 » 23 feb 2011 20:00

Hejsan på er! Var ett tag sen nu man var här.

Iaf ja är från Åmotfors o har varit väldigt intresserad av avk så länge mitt minne tillåter o min familj.
Om nedskjutningen så kan ja säg att ja har frågat folk o kollat upp lite o hittat det här

Det inträffade en del allvar också, t.ex. en söndag när Karin Strandin och jag var nere i Åmotfors. Dit brukade vi gå ofta för vad skulle vi annars göra på helgerna. Det stod en stor luftvärnskanon uppe på höjden vid hotellet, numera Värdshuset Vita Älgen. Det var ett rött magasin nere vid vägen där Karin och jag befann oss. Plötsligt kom en flygmaskin med hakkors målade på undersidan av vingarna. Norma projektilfabrik låg alldeles intill och det tyska planet gav eld från kulsprutorna samtidigt med kanonen. Kulorna ven över våra huvuden där vi stod tryckta intill väggen och till varandra. Flygplanet kunde väl inte varit berett på angreppet från Åmotfors hemvärn. Innan det vände med en gir över Helmer Larsson Tobak och Pappershandel han det splittra sönder trappan och skyltfönstret. Troligen var den i fel kurs - det spekulerades i alla fall så.

Uttaget kommer från en berättelse av en kvinna som såg skildringen med egna ögon o som skrivit om det på nätet med andra saker.

http://slaktforskning.blogspot.com/2010 ... telse.html

Sen ska ja någon dag ge mig i väg till biblioteket o Arvika nyheter för att kolla upp mer om saken.

Man har ju hört om många incidenter som har hänt runt omkring här i trakterna o på andra sidan gränsen där min släkt kommer från, typ om Willi Jutzi o om motståndet i magnor men ärligt så har ja totalt missat detta:(

Hoppas detta hjälpte något iaf.

Mvh Peter

Användarvisningsbild
ludde1234
Menig
Menig
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Amfibie
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av ludde1234 » 24 feb 2011 14:49

det sköts ju lite då och då runt om i hela landet just för att visa att dom trotsar vår neutralitet i båda världs krigen :soldat:
Konstruktörerna sitter böjda över sina ritningar. En felaktig siffra, och fiendens städer förblir oförstörda.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 25 feb 2011 09:43

Drz28
Tack för infon.
Du får gärna berätta mera om du har.

Drz28
Menig
Menig
Militär Grundutb: Artilleriet
Kontakt:

Inlägg av Drz28 » 25 feb 2011 14:31

Tackar tackar lassemaja.

Har lite underliga arbetstider dom närmaste dagarna men sen så ska ja ta mig några turer o kolla upp.

Skriv svar