Ryssland firar Segerdag (den 9 maj)

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Paloma
Aspirant
Aspirant
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Ryssland firar Segerdag (den 9 maj)

Inlägg av Paloma » 09 maj 2010 16:38

Jag vill säga att idag det är största dag i Ryssland.Alla firar Segerdag.
Ryssland förlorade mest under kriget.Nästan 30 millioner människor omkom,landet var ruinerad.Hundratals byar brändes ner av tyska soldater tillsammans med människor.Folk mördades eller skickats till koncentrationsläger.Hitler hade uttrotningsplan för alla untermenschen(slavisk folk),förutom zigenare och judar.Ukrainan,Vitryssland var helt förintade.Man kallar kriget i gamla Soviet för Det Stora Fosterländska Krig.Klart Ryssland fick hjälp från väst (lans lease),men ändå, ryssarna kämpade emot tyskar på egen hand igentligen.Varje familj förlorade någon under kriget,ofta det kunde vara flera familjmedlemmar samtidigt(som i min familj)
Men,varför tycker Ni att västvärlden försöker minska Soviets roll under kriget.Ryssarna gjörde enorm insatts och genomförde många viktiga slag(Stalingrad,Kursk)

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kön: Man
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Re: Ryssland firar Segerdag (den 9 maj)

Inlägg av Battler » 09 maj 2010 17:44

Paloma skrev:Men,varför tycker Ni att västvärlden försöker minska Soviets roll under kriget.Ryssarna gjörde enorm insatts och genomförde många viktiga slag(Stalingrad,Kursk)
Tycker inte väst försöker förminska Sovjetunionens roll under andra världskriget.
Så här skriver Wikipedia;
Operation Barbarossa (som egentligen endast var kodnamnet för själva invasionen, inte hela kriget) var inledningen till ett nästan 4 år långt krig mellan Nazityskland och Sovjetunionen. Kriget var den i särklass största krigsskådeplatsen under andra världskriget och anses allmänt vara den blodigaste konflikten i historien mellan två stater med totalt minst 30 miljoner dödsoffer eller åtminstone 75 % av samtliga dödsoffer i den europeiska delen av andra världskriget. Cirka 4,3 miljoner av totalt 5,3 miljoner tyska soldater som miste livet i andra världskriget stupade under eller efter kriget mot Sovjetunionen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Barbarossa

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 09 maj 2010 17:50

Paloma skrev:Hitler hade uttrotningsplan för alla untermenschen(slavisk folk),förutom zigenare och judar.Ukrainan,Vitryssland var helt förintade.
Ursäkta mig, men det blev väl lite konstigt med "förutom zigenare [romer] och judar"?
De flesta byarna brände väl sovjetiska trupper ner innan tyskarna kom fram för att de inte skulle få någon mat därifrån?
Nu är jag inte helsäker, men dog inte fler ukrainare under svältåren som Stalin orsakade än under andra världskriget?
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 09 maj 2010 18:24

Paloma skrev:Jag vill säga att idag det är största dag i Ryssland.Alla firar Segerdag.
Ryssland förlorade mest under kriget.Nästan 30 millioner människor omkom,landet var ruinerad.Hundratals byar brändes ner av tyska soldater tillsammans med människor.Folk mördades eller skickats till koncentrationsläger.Hitler hade uttrotningsplan för alla untermenschen(slavisk folk),förutom zigenare och judar.Ukrainan,Vitryssland var helt förintade.Man kallar kriget i gamla Soviet för Det Stora Fosterländska Krig.Klart Ryssland fick hjälp från väst (lans lease),men ändå, ryssarna kämpade emot tyskar på egen hand igentligen.Varje familj förlorade någon under kriget,ofta det kunde vara flera familjmedlemmar samtidigt(som i min familj)
Men,varför tycker Ni att västvärlden försöker minska Soviets roll under kriget.Ryssarna gjörde enorm insatts och genomförde många viktiga slag(Stalingrad,Kursk)

För det första, välkommen till forumet, alltid kul med nya medlemmar.

Jag tror, nej förresten, jag vet att ingen på ett forum tillägnat militärhistoria i allmänhet och Andra världskriget i synnerhet tycker att Sovjetunionen inte gjorde sin del i WW2. Men om vi talar om historieskrivning i allmänhet så anser jag att detta fenomen beror på ett antal faktorer.

Vi i Sverige är en del av den västeuropeiska kultursfären och då blir det naturligt att fokus på vår historieskrivning ligger på just dessa områden, alltså blir det lätt så att det fokuseras mindre på krigsskådeplatserna österut. Detta har ju ändrats dramatiskt de senaste 20 åren och nu kommer det ju ut fler böcker och artiklar om kriget i öst än det någonsin gjort vilket gradvis leder till en ökad kunskap om östfronten.

En annan orsak är på det sätt som Sovjetunionen vann kriget, för det var just vad de gjorde, de vann bara kriget men vann inte freden. Resultatet av Stalins allmänna vansinne blev ett delat Europa där många inte såg någon större skillnad på Tredje rikets expansiva utrikespolitik och på den politik Sovjetunionen bedrev i Europa.

Sedan har jag en liten synpunkt offtopic: Se för Guds skull över din stavning och meningsbyggnad, det är nästan omöjligt att läsa vad du skriver. Ett tips är att du skriver inläggen i till exempel Word eller Open Office så markeras dina stav- och meningsbyggnadsfel så kan du rätta dem före du postar.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Paloma
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Paloma » 10 maj 2010 00:48

"Kilroy was Here!"

Ursäkta mig, men det blev väl lite konstigt med "förutom zigenare [romer] och judar"?
De flesta byarna brände väl sovjetiska trupper ner innan tyskarna kom fram för att de inte skulle få någon mat därifrån?
Nu är jag inte helsäker, men dog inte fler ukrainare under svältåren som Stalin orsakade än under andra världskriget?[/quote]

Judar,zigenare och vissa grupper av slavisk folk fanns på samma lista.
Untermenschen var bland annat judar,zigenare,handikappade,homoseksuella och slaver.
Vad menar du med att sovetiska trupper brände ner byar i Ukraina ? Intressant att veta vilka källor har du använt?
På tal om svältåren som Stalin orsakade i Ukrainan.Det stämmer helt och hållet.
Många ukrainare och vitryssar hälsat tyska invasionsstyrkor som ”befriare” från stalinismen
Men det var fel.Tysken var ännu mer brutal än stalinister.Nacister var helt galna med sin rasistiska
övermännisko- ideologi.
Tysken kom,dödade folk,barn och brände byborna levande.Men du kanske blandar ihop sovetiska partisaner och SS trupper?

"En annan orsak är på det sätt som Sovjetunionen vann kriget, för det var just vad de gjorde, de vann bara kriget men vann inte freden. Resultatet av Stalins allmänna vansinne blev ett delat Europa där många inte såg någon större skillnad på Tredje rikets expansiva utrikespolitik och på den politik Sovjetunionen bedrev i Europa."

Västeuropa hade inte upplevt hur känns det att ha lite ”semester” i Auschwitz,Terezin,Dachau,Sobibor..
Efter sånt så skulle människor från väst vara lika rädda för farbro Addi

"Se för Guds skull över din stavning och meningsbyggnad, det är nästan omöjligt att läsa vad du skriver. Ett tips är att du skriver inläggen i till exempel Word eller Open Office så markeras dina stav- och meningsbyggnadsfel så kan du rätta dem före du postar."
Tack för tipset kamrat Matte. :hail: .jag hade lite bråttom,undrar bara om du kunde våga vara lika tuff mot Drottning Silvia:) och påpeka hennes uttal och stavfel:) :skratt:

hundmat
Menig
Menig
Militär Grundutb: Utlandstjänst
Kontakt:

Inlägg av hundmat » 10 maj 2010 01:44

Att sovjetunionen bar det tyngsta lasset i besegrandet av Nazi-tyskland torde de flesta veta. 80% av de tyska trupperna fanns tex i öst. Sovjetunionen förlorade ensamt 27 miljoner döda, dödssiffrorna som Usa, Storbrittanien och Frankrike har tillsammans är bara en bråkdel av de sovjetiska förlusterna. Rent generellt drabbades Östeuropa av betydligt hårdare ockupation än Västeuropa, även länder som Polen och Jugoslavien drabbades mycket hårt.

Rent generellt drabbades folken i Ryssland av två enorma tragedier under 1900 talet både Stalins (och Lenins) terror och svälter samt andra världskrigets fasor vilka var och en tillhör några av världshistoriens mörkaste kapitel.

Anledningen till att Usa och Storbrittaniens instser får relativt mycket mer utrymme i historieskrivningen och uppmärksamhet är delvis att en stordel av vår syn på andra världskriget är format av anglo-sachsika författare. Dock kan vi på senare som en annan påpekade se ett ökat intresse på senare tid av ostfronen även bland anglosachsiska författare.

En annan anledning är att den enormafloden av krigsfilmer och på senare tid spel etc som i de allra flesta fall skildrar andra världskriget ur amerikanskt perspektiv. Många ungdomars syn på andra världskriget är format av Hollywood och dataspels branschen.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 10 maj 2010 07:15

Västeuropa hade inte upplevt hur känns det att ha lite ”semester” i Auschwitz,Terezin,Dachau,Sobibor..
Efter sånt så skulle människor från väst vara lika rädda för farbro Addi
Självklart, men nu diskuterar vi inte varför Röda armén betedde sig som svin utan varför Sovjetunionens roll inte uppmärksammats på samma sätt som de västallierades och jag tror att just deras beteende är en orsak.
Tack för tipset kamrat Matte. :hail: .jag hade lite bråttom,undrar bara om du kunde våga vara lika tuff mot Drottning Silvia:) och påpeka hennes uttal och stavfel:) :skratt:
Någons uttal skulle jag aldrig få för mig att kritisera men stavning är något helt annat och självklart skulle jag kritisera Silvia om hon postade oläsbara inlägg. :-)
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 10 maj 2010 10:24

matte_a skrev:En annan orsak är på det sätt som Sovjetunionen vann kriget, för det var just vad de gjorde, de vann bara kriget men vann inte freden. Resultatet av Stalins allmänna vansinne blev ett delat Europa där många inte såg någon större skillnad på Tredje rikets expansiva utrikespolitik och på den politik Sovjetunionen bedrev i Europa.
Jag vet nog inte om man kan säga att Stalin inte vann freden. Han fick nog precis som han ville ha det. Utökad Sovjetisk-maktsvär med lydstater och en lojal militärallians. Sett ur våra ögon är det förståss vansinne, men jag tror nog att Sovjets potentater var nöjda med sitt verk.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 10 maj 2010 11:16

Paloma skrev:Vad menar du med att sovetiska trupper brände ner byar i Ukraina? Intressant att veta vilka källor har du använt?
På tal om svältåren som Stalin orsakade i Ukrainan. Det stämmer helt och hållet.
Många ukrainare och vitryssar hälsade tyska invasionsstyrkor som ”befriare” från stalinismen.
Men det var fel.Tysken var ännu mer brutal än stalinister. Nasizter var helt galna med sin rasistiska
övermännisko- ideologi.
Tysken kom, dödade folk, barn och brände byborna levande.Men du kanske blandar ihop sovetiska partisaner och SS trupper?

Efter sånt så skulle människor från väst vara lika rädda för farbro Addi.

Röda Armén brände ner många byar i hela Sovjetunionen i samband med sina tillbakadraganden, det är vad som kallas "Den brända jordens taktik", och användes redan mot Karl XII. Sedan dess har den använts mot fransmän, polacker och tyskar. Effektiv, men den slår utan tvekan hårt mot byborna som måste ge sig av, oavsett om det är mitt under sommarens värmebölja eller vinterns iskalla vindar.

Gott att höra att du håller med om svältåren. Kände mig lite osäker på dina åsikter i början (många extremister och andra sorters knäppskallar har reggat sig här för att sprida sina agendor, som kan handla om allt från att glorifiera Stalin eller Hitler, till att hävda att hela världen som vi känner den är en stor konspiration/dröm), men nu råder det nog inga tvivel för mig om att du är långt ifrån den sortens person.

Hela affären med vilken diktator som var värst är rätt kontroversiell. T.ex. Stalins terror kunde drabba precis vem som helst på grund av hans paranoia, medans Hitlers terror "bara" kunde drabba vissa personer, dvs. den stora mängden var relativt säker. Sedan så var så klart Hitlers terror värre utanför Tyskland, även om den fortfarande var mer riktad. Enligt mig är det det mest skrämmande med Hitler och nazisterna, för medans Stalins terror berodde till stor del på paranoia, dvs en psykisk åkomma, så var Hitler relativt frisk i knoppen, och valde ut enskilda folkslag som skulle utplånas helt och hållet från jordens yta. Dock, när det gäller det hela med vem som var värst så blir det nog ändå Hitler, då talesättet "En regim som kan ge fred åt folket är bättre än den som ger krig åt folket". Hitler styrde enbart över stora delar av Europa under krigstid, vilket så klart ledde till många fler döda, medans Stalin mestadels styrde över östeuropa under fred.

Som delvis polack ligger det i mitt blod att sky både kommunister och nazister, och att vara en liten bit paranoid angående tyskar, österrikare, svenskar, ryssar, litauer, etc. (det vill säga, alla som någonsin har haft som mål att härska ver Polen, eller även har gjort det) :skratt:

Du behöver inte oroa dig om att västeuropa skulle vara mindre rädda för Hitlers ideologier än någon annan, fram för allt inte om man är en fransman ( :roll: ).
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 10 maj 2010 14:31

Paloma skrev: Men,varför tycker Ni att västvärlden försöker minska Soviets roll under kriget.Ryssarna gjörde enorm insatts och genomförde många viktiga slag(Stalingrad,Kursk)
Det kan ju bero på att USSR inledde kriget på Nazi-Tysklands sida (Molotov-Ribbentrop-pakten) och att dess första åtgärder under kriget var att tillsammans med Tyskland angripa Polen, att kasta sig över Finland (med tydligt syfte att återföra det som en del av USSR), att ockupera de trebaltiska staterna och att ta Bessarabien från Rumänien.
Visst gjorde man stora insatser att besegra Tyskland, men man gjorde det inte av egen vilja, utan för att Tyskland angrep 1941, annars hade man nog gärna suttit kvar på åskådarplats. Den "andra front" som Stalin alltid tjatade om, var ju hans egen...

Lasse
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » 10 maj 2010 15:20

Jag tror dock tyvärr samtidigt att det är en stor allmän okunskap om östfronten. Bland militärhistoriskt intresserade råder det ju självklart ingen tvekan om vilken front det var som var mest avgörande, men inom populärmedia verkar västfronten vara allmänt dominerande, vilket verkar leda till att gemene man uppfattar det som att det var här allt hände. Råkade själv ut för en person som bad mig förklara "vad det var som hade hänt innan D-Day och varför man började kriga då?", och praktiskt taget missat allt annat dessförinnan. Minns att jag fick grova poängavdrag på ett prov (gymnasiet eller högstadiet) där vi ombads att lista tre viktiga operationer/slag som var avgörande för kriget. Själv skrev jag Stalingrad, Kursk och Operation "Bagration". Lärarens åsikt var snarare att vi skulle svarat: El alamain, Stalingrad och D-Day. De övriga var för läraren okända.

Paloma
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Paloma » 10 maj 2010 15:45

Hundmat! Duktig av dig att du läste en del litteratur om kriget! Blev förvånad över att du tänker som jag :)
Kilroy-jag är inte knäppskalle,utan vanlig rysk spion:) hi hi :)
Varför blev du förvånad över att jag höll med angående "hungerår" i Ukrainan?.Om man är allmänbildat då kan man läsa andra källor utöver gamla sovetiska historieböcker.Dessutom kunde min farfar och mormor berätta en del.
Hitler o Stalin var två förbannade idioter som tack vare sin sjukdom(Hitler hade haft sifilis,sak samma som Lenin förresten,det kunde ge vissa "rubbningar" i hjärna)slaktade miljoner i krig.
Men vi skall inte glömma bort att det är varken Hitler eller Stalin som personligen mördade och törterade folk.Det var vanliga snälla lydiga medborgare(Både Tyska och Sovietiska) som fixade jobbet.Därför blir jag arg på folk som säger att Hitler och Stalin var värsta människor på jorden.
Ju,men vem är som värst?Mannen som ger order ,eller mannen som gör själva brottet?
Har Ni läst memoarer som är skrivna av tyska och ryska krigsveteraner(soldater och officerare ) som är översatta till svenka eller engelska? Kan Ni rekommendera mig nåt som är bra?
Jag läser en del ryska memoarer,men just nu ä på jakt efter Mannerheim,gärna på svenka oxå.

Matte skrev"Självklart, men nu diskuterar vi inte varför Röda armén betedde sig som svin "
"Svin" och "grisar" var de som skickade tussentals outbildade unga killar med gevär i handen att kriga emot tyska stridsvagnar.
"Grisar" var NKVD som skött soldatter i ryggen om soldaterna skulle springa tillbaka.
Alla andra var soldater som kämpade emot tykland som gick till anfall med uttrotningsprogram.
Sedan får man skilja mellan krig i slagsfält och mord av civilfolk.Att döda fiende som anfaller dig-det är modigt,
Att mörda barn,kvinnor och gamla eller bomba sjukhus eller båt med skadade människor-det är brott
För mig i alla fall.
En fråga till,varför tycker Ni att England började kriga mot tyskland efter anfall mot polen? Det var Tyskland och Soviet som attackerade Polen,men England valde att kriga mot tyskar...varför undrar jag?
På tal om viktigaste slag,hinner inte nu , får skriva senare:)

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re:

Inlägg av Kilroy was Here! » 10 maj 2010 16:45

Paloma skrev:Kilroy-jag är inte knäppskalle,utan vanlig rysk spion:) hi hi :)
Varför blev du förvånad över att jag höll med angående "hungerår" i Ukrainan?
Det ante mig, den röda horden ger sig aldrig! :skratt:
Det har att göra med en kombination av att jag är lite allmänt orolig över vilka som registrerar sig, då väldigt många som gjort det inte har varat en vecka eftersom att de försökt förringa sina hemländer brott, som yugoboss (Läs: Stort pucko), eller till och med andra länders brott. Ett exempel är en användare som jag ej ska nämna vid namn då han inte är avstängd, och till på köpet inte aktiv längre. Den personen är, åtminstone enligt mig, alldeles för skeptisk till Förintelsen.
Och ta det inte personligt, men Ryssland är nog utan tvekan ett av dem länder där lite för många har problem med att vara lite kritiska till sina förfäders gärningar, precis som folk från t.ex. forna Jugoslavien. En del gäller det som sagt, absolut inte alla. Hur som helst, i detta fallet var det ju inget att oroa sig över. :)

Personligen har jag inte läst den, men "Ivans krig" har fått väldigt bra kritik.

Angående bra memoarer, så kan jag och flera andra rekomendera Gunter Koschorreks "Frontsvin", som är hans sammansättning av den otillåtna dagbok han förde i fält. Mycket att läsa om då han kom till den ryska fronten strax innan Stalingrad, och sedan var kvar vid fronten nästan utan avbrott under hela kriget. Man får läsa om vansinnesflykten över frusna Volga från hundratals T-34:or, om de långa ansträngande och oplanerade tillbakadragandena, utnötningskriget som ibland tog vid, lite relativ semester i Italien (att jaga partisaner efter att ha blivit jagade av Röda Armén torde ha varit uppskattat), en kort tid som instruktör i Danmark, och mycket mer.

Angående varför Storbritannien och Frankrike aldrig förklarade krig mot Sovjetunionen, avtalet med Polen gällde bara en Aggresion västerifrån, dvs. från Tyskland.

Paloma
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Inlägg av Paloma » 10 maj 2010 19:57

Jag är intresserad att studera historia.Jag har ingen rätt att döma nån,sak samma gäller andra månniskor som ALDRIG var inblandade i krig eller revolution.
En sak är att sitta hemma och studera Ryssland,Tyskland,Polen via amerikanska filmer:) och helt annat är att gå igenom vissa tragedier själv eller höra vad dina familjmedlemmar gått igenom.
Tack för tipset.Finns det fler böcker som var skrivna av tyska soldater?Vill gärna se kriget via deras perspektiv.
Angående vissa idioter som kommer till forumet och"krigar" här,man kan tipsa dessa barn att skaffa dataspel istället.
Jag läser en annan bra forum www.skalman.se
Synd att du inte kan språket då kunde jag ge dig några tips med forum på ryska
Men här är bra sajt där man kan välja språk.Helt underbar med alla möjliga foto från andra världskriget. Välj språk och sedan lite neråt får man öppna olika albumer !
www.may9.ru

på engelska
http://www.may9.ru/en/

Där finns video och foto från gårdagens firadet från Röda Torget!
Alla som är nyfikna över WW2 välkomna dit!(jag menar till sajten,och inte till själva Röda Torget haha:)

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 10 maj 2010 20:06

Intressant, tack för länken!
Personligen har jag inga mer tips på memoarer, men ha lite tålamod så kommer tipsen antagligen att strömma in.
Angående fånarna som brukar bli avstängda, så är just problemet att de är (de flesta) vuxna männsikor, det är det pinsamma med det.

Skriv svar