Militärhistorisk strid på väg!?

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Leif H
Aspirant
Aspirant
Från: Skåne
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Militärhistorisk strid på väg!?

Inlägg av Leif H » 05 maj 2010 22:51

På Beredskapsmuseets hemsida http://www.beredskapsmuseet.com kan du läsa om striden som är under uppsegling mellan Statens Försvarshistoriska museer och museet. Kolla under Telegram i nav listen. När du läst inlägget på hemsidan tycker jag du skall gå med i FaceBook gruppen Vi som gillar Beredskapsmuseet. Politikerförakt har man ju läst om, men nu börjar även statliga tjänstemän "spela Allan".
Så gör din röst hör, på ett eller annat sätt!
Leif Högberg, irriterad militärhistoriker :nono:

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 05 maj 2010 23:23

Kan ni inte kontakta Försvarsmakten och be dem gå i god för att de gav det till er, och inte till Statens Försvarshistoriska Muséer? Om inte håller jag med er om att det är fullt rimligt att de ska bevisa att det de gav till er faktiskt såg ut som det gör nu då, något som jag tvekar på är möjligt. Det är ju ett absurdt och skurkaktigt beteende, vilka muséer drivs av dem? Jag skulle aldrig vilja råka lägga ens en femtiöring i deras kassa om det är sådana bedrägerifasoner de bedriver.

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Element_Five » 06 maj 2010 12:38

Men va f*n rent ut sagt, blir både förbannad och ledsen. Översitteri utan like, vad vill de egentligen? Flytta bort allt funktionellt och placera ut på sina "egna" ställen? Är ständig besökare på museet och har sett det arbete som Johan och Marie samt då alla andra frivilliga gjort/gör.

Nä kommer fortsätta som köpa mitt årskort, besöka så ofta det går och dra dit så många vänner och bekanta jag bara kan.

Leif, har du några andra konkreta råd vad vi kan göra för att stödja dem?

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Intresse: Reenactment
Kontakt:

Inlägg av PZG12 » 06 maj 2010 13:36

Allt som har med militärhistoria och specielt med museer är bra för oss reenactors. Vi borde samarbete mera! Det skapar ett intresse! Att få höra sådana här saker gör mig arg, hoppas vi kan hjälpas åt att stötta er!

Sten Johnson
Vicekorpral
Vicekorpral
Kontakt:

Re: Militärhistorisk strid på väg!?

Inlägg av Sten Johnson » 06 maj 2010 15:05

Jag har känt Johan innan han blev Beredskapsmuseét. En sådan entusiast skall man stötta och inte sätta käppar i hjulet för. Nu har han ju Marie och en sådan "Tiger" kan bita ifrån sig det vet vi. Skulle inte detta räcka så får vi väl mobilisera en "armé" och försvara Johan och Marie. Jag tror vi är många som är beredda att gå i första linjen, om det skall bli nödvändigt. Det finns för få entusiaster i vårt land. De som finns måste vi vara rädda om. Byråkrater, med avsaknad av sunt förnuft, snubblar man ju på titt som tätt. Beredskapstiden är väl värd att minnas och förtjänar ett museum. Som liten parvel minns jag, att då försökte alla hjälpa varandra. Den andan kunde man med fördel tas upp igen. Jag hoppas att de som bråkar blåser av uppmarschen och gör en taktisk reträtt, till en plats där de inte stör någon. Vi får väl höja beredskapen för Beredskapsmuseét och hoppas att "fienden" tar sitt förnuft till fånga.

Hälsn Sten "Sturske" ex Hövitsman för Malmöhusgardet (1500-tals tyska landsknektar).

Bild

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 06 maj 2010 19:56

Hej Alla!
Var var Ni när Christian Braunstein och SFHM stal Pansarmuseet?
Jag håller med Er, vi får inte låta Beredskapsmuseets samlingar gå samma väg!
Majoren, Pansarofficer och militärhistoriker sedan 30 år

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Element_Five » 06 maj 2010 21:40

Möt upp på SMBs familjedagar på Beredskapsmuseet, ett givet event om man har tid och ork. Och om inget annat visa att vad Beredskapsmuseet betyder för er.

Norrhyttan
Aspirant
Aspirant
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Norrhyttan » 08 jun 2010 08:27

Finns det någon uppdatering i frågan? Vad har hänt den senaste månaden?

Användarvisningsbild
Element_Five
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Element_Five » 08 jun 2010 11:11

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 08 jun 2010 12:42

Vilken smartskalle fick idén att SFHM både ska driva muséum, och vara en sorts myndighet som håller på och leker Stasi hos privata muséum. Känns ju som att det borde ha varit solklart att de skulle börja utnyttja sin makt för egen vinning förr eller senare. Om dem sedan misstänker att något är olagligt hos ett muséun får dem för f*n ta och kontakta polisen. Senast jag kollade så fanns det inget i lagen som gav mig rättigheten att kräva tillträde till någons hem för att undersöka om något därinne är olagligt om jag inte är en polis.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Från: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 09 jun 2010 09:20

SFHM har ju tydligt uppsåt i att vilja jävlas med Beredskapsmuséet trots att polisen enligt den sista länken som Element_Five postat, godkänt vapenhanteringen.

Snyggt att nobba grejer för att sedan när dessa är renoverade kräva att man ska få dom, för att själva ta hand om allt utan att behöva ge en endaste krona. Det är ju ren stöld av översittarsvinen på SFHM!!

Stå på er ni på Beredskapsmuséet!!!

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 09 jun 2010 10:28

Waldo, är det inte lågt att jämföra tjuvar med SFHM? Trots allt, tjuvar brukar i regel inte anklaga den de försöker stjäla från för brott, vilket SFHM uppenbarligen inte har några moraliska problem med att göra.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Från: Uppsala
Kontakt:

Re: Militärhistorisk strid på väg!?

Inlägg av Waldo » 09 jun 2010 13:21

:skratt: Jo Kilroy jag tar tillbaka det påståendet. det är ojust mot de vanliga hederliga tjuvarna. :) :cool:

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av York » 22 jul 2010 20:11

Läste detta på DN.se idag.
Museer strider om gamla vapen
Statens Försvarshistoriska Museer (SMHF) hotar Beredskapsmuseet utanför Helsingborg med kronofogden om man inte får tillträde till museets vapensamlingar.

- Vi ska enligt lag inventera försvarets vapen. Men vi får inte det, säger Staffan Bengtsson, chef för SMHF, till SVT:s Sydnytt.

Museet har samlat sina vapen i 13 år, mest sådana som renoverats sedan de skrotade tagits över från Försvarsmakten, och befarar nu att man blir av med dem.

SMHF anser att många av vapnen endast är utlånade och att de därför har rätt att inspektera och se till att vapnen förvaras säkert.

Men Beredskapsmuseet tvivlar på att detta är syftet med inspektionen och har JK-anmält SMHF.

- Vi har vapenlicens för samtliga vapen. De förvaras bakom glas som tål yxhugg. Och allt är larmat. Vi har både hängslen och livrem när det gäller säkerheten, säger Marie Andrée-Kriisa på Beredskapsmuseet till SVT:s Sydnytt.

TT

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Kilroy was Here! » 08 nov 2010 19:33

Återigen undrar jag varför det hela inte har polisanmälts, och varför inte tipsa Uppdrag Granskning om det? Dem skulle nog inte ha något emot att kasta sig över det, det mesta verkar redan vara klart.

Skriv svar