Kriget i Bosnien, inbördeskriget eller attacken utifrån?

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar
Future 35
Menig
Menig
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Kriget i Bosnien, inbördeskriget eller attacken utifrån?

Inlägg av Future 35 » 11 apr 2010 14:27

Hej,

Det är intressant att få veta vad folket tycker om naturen av det bosniska kriget 1992-1995. Personligen tycker jag att det inte var ett inbördeskrig utan en välplanerad attack mot Bosnien utförd av dåvarande Serbien och en stor del av dåvarande Kroatien.

Låt oss debattera.... Vad tycker ni om det? Var det bosniska kriget verkligen ett inbördeskrig?
Senast redigerad av 1 Future 35, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re: Kriget i Bosnien, inbördeskriget eller attacken utifrån?

Inlägg av Lansen » 11 apr 2010 14:35

"Folket" är det vi eller menar du Bosniens befolkning?

Future 35
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Future 35 » 11 apr 2010 14:38

Hej,

Jag menar alla, inklusive dig och din åsikt.

Ha det bra...

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Från: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Admin » 11 apr 2010 16:20

Tja vad ska man säga. Då Kroatien krävde självständighet så var det väl ganska naturligt att försöka få med sig så stora delar av Bosnien som möjligt, särskilt de områden med kroatisk majoritetsbefolkning, men även ekonomiskt viktiga städer. Serbien hade så klart samma intresse. Så jag skulle vilja påstå att Bosnien var en del av ett inbördeskrig. Tycker frågan är en aning märkligt ställd.

Future 35
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Future 35 » 11 apr 2010 17:15

Hej Daniel,

Varför tycker du att frågan är märkligt ställt?

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Kontakt:

Inlägg av Admin » 11 apr 2010 17:19

Därför jag aldrig hört en liknande fråga tidigare. Varför skulle det inte vara ett inbördeskrig? Jag tror du får börja med att förklara exakt varför du anser att det "bara" var en välplanerad attack från två håll och inte ett inbördeskrig.

hundmat
Menig
Menig
Militär Grundutb: Utlandstjänst
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av hundmat » 13 apr 2010 08:16

Nja Bosnien bestod ju utav flera folkgrupper som stred mot varandra Bosniaker, serber och kroater och dessa stred ju mot varandra inom landet så nog var det ett inbördeskrig.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av matte_a » 13 apr 2010 10:37

hundmat skrev:Nja Bosnien bestod ju utav flera folkgrupper som stred mot varandra Bosniaker, serber och kroater och dessa stred ju mot varandra inom landet så nog var det ett inbördeskrig.
Jag håller helt med, enligt alla gällande definitioner på ett inbördeskrig så var kriget i Bosnien just ett sådant.

Men det vore mycket intressant att höra hur trådskaparen resonerar, det är alltid intressant att få andras syn på ett krigsförlopp.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Future 35
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Future 35 » 16 apr 2010 22:32

Hej allihopa,

Vad trevligt att mitt inlägg väckte intresse hos er. Jag hittade en intressant länk som jag skulle vilja att ni läser igenom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kara%C4%91 ... vo_meeting

Läs gärna alla andra länkar ni hittar på länken ovan. Jag tror att det blir en bra uppvärmning inför vår fortsatta diskussion gällande typ och natur av det bosniska kriget.

Jag återkommer igen...

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 16 apr 2010 23:00

Du övertygar då inte mig då jag personligen ser det hela som ett inbördeskrig. Visserligen så drabbades Bosnierna riktigt hårt ja men det ändrar inte på det hela då allt pekar på att det går att klassa som ett inbördeskrig.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 16 apr 2010 23:00

Future 35, det blir säkerligen en mer givande och intressant diskussion om du själv deltar i den istället för att hänvisa oss till en Wikipediasida.

Du svarade aldrig på frågan om varför du tycker att det inte ska klassas som inbördeskrig. Varför anser du att det inte var ett inbördeskrig?

Future 35
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Future 35 » 16 apr 2010 23:21

Ok,

Efter att ha läst den föreslagna wikipediasida, kommer ni att se hur Bosnien kriget startades av Serbien och Kroatien som i sin tur är två suveräna, självständiga stater.

Dem som kallar det bosniska kriget för ett innebördeskrig gör det med avsikt. Vilken avsikt då?

Genom att påstå att 3 olika folkgrupper i Bosnien krigar med varandra, vill man få det att se utsom om att olika folkgrupper i Bosnien-Hercegovina inte kan bo ihop. Detta har som en logisk utgång en uppdelning av Bosnien, vilket i själva verket är ett mål som Serbien och Kroatien hade med sin attack mot Bosnien.

På vilket sätt gjordes det?

Milosevic installerade Karadzic ,samt Tudjman installerade Mate Boban. Till sin hjälp hade dem en del utländska fredsmäklare såsom Lord David Owen från England. Owen introducerade begreppet " 3 sidor i Bosnien" vilket ledde till att den bosniska regeringen blev en jämlik part med krigsförbrytare Radovan Karadzic under fredsförhandlingar i Geneve 1993. Styrkemässigt kunde man då jämföra det som om ett får tvingas förhandla fred med en varg. Vilken ironi...

Jag skriver mera i mitt nästa inlägg...

Future 35
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Future 35 » 17 apr 2010 00:03

Bosnien i sig är ett land där folket tillhör flera olika religioner. Med en sådan blandning blir band bland människor inom landet väldigt starka så länge ingen utifrån försöker påverka politiken inom landet.
Det är precis det som hände i den senaste krisen.
Vad hände och vilka kalkyler gjorde man?

Serbien räknade med att om de lyckas få de Bosnier med ortodox religion att känna sig samt kalla sig som Serber, kan de i en framtida situation hävda vissa områden i Bosnien som sina. I fortsättningen skulle det också gå att annektera dessa områden till själva Serbien.
Om Kroatien gör likadant med den katolska delen av Bosnien, så har man Bosniaker, muslimer, kvar.

Om det som är kvar av det Bosniska regeringen består för det mesta av Bosniaker, muslimer, så kan man med gott samvete kalla det för Den Muslimska sidan i Bosnien. Det är en med avsikt skapad benämning då en del länder i Europa motsätter sig starkt till det eftersom det antyder skapande att ett muslimskt land inom Europa. I en senare led kan man manipulera det vidare genom att säga att man skyddar Europa mot Islam. Om man lyckas göra det så får man sympati från många europeiska regeringar. Om man får sympati, är det sedan lätt att dölja faktum att folkmord begicks på Bosniaker i själva Bosnien.
Jag hoppas att ni lätt kan förstå det politiska spelet efter min beskrivning.

Vad får man då?

Man får en konstgjord polarisering av det Bosniska samhället. Man får också en framskapad situation då man lätt kan sprida lögner om respektive två folkgrupper vilket kan leda till konflikter. Den serbiska och kroatiska utrikespolitiken gjorde det skickligt under 80- och 90- talet i syfte att skapa en hat mot allt som har med Bosnien att göra.

Vad händer med Bosniaker, muslimer, då?

Bosniaker får då två problem. Det första problemet är sin fysiska överlevnad då man som nation hotas av två starka armeer.
Problem nr. två är själva Bosnien. Förutom kampen för sin fysika överlevnad fick man kämpa för överlevnad av landet Bosnien och Hercegovina och dess multietniska struktur. Jag vill inte påstå att alla ortodoxa och katoliker i Bosnien kämpade mot Bosnien. En stor del kämpade tillsammans med regeringen i Sarajevo mot etniska och territoriella uppdelningar i Bosnien. Det finns många goda exempel bland kända personer såsom, Gen. Jovan Divjak, Zeljko Komsic, Dragan Vikic, Stjepan Siber och många många andra.
Jag återkommer....

Future 35
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av Future 35 » 17 apr 2010 19:29

Hej igen,

Till dem med åsikten att kriget i Bosnien var ett innebördeskrig, vill jag ställa en fråga.

Om det är så att kriget i Bosnien var ett innebördes krig, vad har dåvarande Federativa Republiken Jugoslavien´s president Slobodan Milosevic och dåvarande Kroatiens president Franjo Tudjman att göra med Dayton Fredsavtalet som satte stopp på kriget? Innan ni svarar på frågan,tänk på att dessa två personer var presidenter i två olika länder som Bosnien-Hercegovina gränsar med.

Dessa två personer, bland alla andra, skrev på avtalet.

Jag återkommer igen men ni får gärna debattera frågan under tiden...

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Kontakt:

Inlägg av Admin » 17 apr 2010 22:43

Jag upplever Bosnien som ett Jugoslavien i miniatyr. Frågan är inte på långa vägar löst utan vad vi ser är förmodligen ett långvarigt eld upphör. Den muslimska befolkningen kommer förr eller senare kräva en egen stat. Kroaterna tröttnar på att dela land med folk som använder konstiga kyrilliska bokstäver och som dessutom äger en majoritet av territoriet och serberna i sin tur får väl förr eller senare en expansionsknäpp igen. Pannkaka enligt min mening. "Unioner" verkar vara till för att brytas.

Men för att svara på din fråga - jag tycker du gör saken svårare än vad den behöver vara. Enligt ditt sätt att se på saken så var ju varken kriget i Slovenien eller Kroatien inbördeskrig heller. Bosnien var en del av Jugoslavien och vid jugoslaviens förfall hade både Kroatien och Serbien (av naturliga skäl får man säga) som mål att få en så stor bit av kakan som möjligt. Jag ser inte detta som något särskilt märklig. Det märkliga kan man ju tycka, är att man inte gjorde det på ett mer civiliserat sätt.

Du får nog fortsätta försöka övertyga mig om att det inte var ett inbördeskrig, men jag tror det blir svårt med tanke på att det är en befäst och allmän uppfattning baserad på människors uppfattning om inbördeskrig.

Skriv svar