Franska invasionskusten

Här diskuteras militaria, reenactment, airsoft, paintball, konst, resor och sevärdheter. Här publiceras även egna uppsatser och skolarbeten.
Skriv svar
Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Franska invasionskusten

Inlägg av lasseman69 » 16 jan 2018 15:25

Varit uppe och botaniserat i mina böcker , blir för stort här fota och visa , menar bara om du vill ha en bra övergripande studie om D-day som amatör måste man lägga ned tid och åter tid . När jag varit iväg så har jag utgått från mig själv och haft som mål att besöka platser , gravar och slagfält för att kunna se , smaka känna in platserna .
B50EF116-EEF7-4578-ADA5-1A04EB9E9EBC.jpeg
Har exempelvis en portfölj med dom olika stränderna/ slagen intressanta platser vill helst inte visa mer om innehållet för det är mina timmar mitt arbete och jag har ingen lust dela det gratis 😬
Tog några böcker som man haft som källor och studiematerial
E4354A84-F9AE-4483-B707-5F7922AA3ED1.jpeg
90B96F93-FC45-4243-AF80-B79B09AACADC.jpeg
Har säkert 40-50 böcker om D-day därav detta med att kunna ha en enkel studie om D-day har givetvis små guideböcker om olika stränder , sevärdheter etc har aldrig hittat en enklare version som är övergripande enkel och visar slag , gravar , då nu bilder etc . Kom helt enkelt o tänka på detta när jag lyssnade på podden , Fronten med bland annat Nicklas Sennerteg
( författare till många krigsböcker ) där dom behandlade D-day och vad man kunde se .
Tyckte dom hade för lite att komma med.
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 16 jan 2018 18:47

Snyggt, det där är ju ganska tunga böcker med mycket matnyttigt för den som vill botanisera bland Normandies godsaker, men kanske inte med ett format och innehåll som vänder sig till den bredare massan. M.a.o. inga böcker/guider jag skulle rekommendera till den som vill ha något enkelt och övergripande inför en resa till Normandie. Kanske får anledning att rekommendera din "guide" någon gång i framtiden.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 16 jan 2018 19:18

Ha ha ha du är den första o få en gratis isåfall .
Men som sagt sonderar terrängen , en ENKEL guide till D -day + med stränder , sevärdheter , gravar . Har inte lyckas hitta nån engelspråkig som är överskådlig , fattas alltid nåt av vikt .
Vi i Sverige samt du o jag har ju några landsmän samt värmläningar liggandes i Normandie .
Tänker först på T Tillmann Sköllersta / Örebro krigsreporter stupade utanför Caen Waffen SS besökt hans grav .
Sen har du o jag två värmlänningar nä kom på 3 st
En svensk-”amerikan” första generation som ligger vid Colleville ( Exsäring ) en av mina forna resekamrater är släkt med just denna man Respekt mannen fick purpel heart . ( då den betydde nåt )
Sen har vi två från Arvika trakten ligger på en polsk- canadensisk kyrkogård , minns känslan och la svensk krona på en av gravarna . Dessa med fler vill jag lyfta fram då .
Mobil tyvärr om det ser konstigt ut ....

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 09 mar 2018 14:23

Håller på läser boken Vi försvarade Normandie
Tyska generaler berättar, mycket intressant läsa om högre befäls syn på hela Normandie kampanjen D-day .
Återkommer med lite intressant inlägg från boken .

Skriv svar