Luftskepp mot York under FVK

Här diskuteras och analyseras det första världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Luftskepp mot York under FVK

Inlägg av York » 02 maj 2016 22:33

Idag för 100 år år sedan utsattes York för sin första och värsta attack från luften under det första världskriget. Staden saknande vid tillfället luftvärn och var oskyddad mot attacker från luften.
För kort information om staden klicka här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/York

Runt 22.30 på kvällen den 2 maj 1916 närmande sig den tyska flottans zeppelinaren L21, under befäl av Kapitänleutnant der Reserve Max Dietrich staden söderifrån. Zeppelinaren släppte 18 bomber över området Dringhouses som idag är en förort (tidigare en by) till York, vilka förstörde fönsterrutor och skadade två soldater.

L21 flög därefter i en sydvästlig till nordöstlig diagonal kurs över York. Man släppte bomber över röda korsets sjukhus i Nunthorpe Hall, vilka dock inte genererade några förluster.

Vid Nunthorpe Avenue släpptes bomber (oklart gällande förluster här då mina källor säger emot varandra).

En sprängladdning vid Upper Price Street kollapsade ett hus och dödade det äldre paret som bodde där.

Zeppelinaren nådde därefter stadsmuren och bomber släpptes vid Caroline Street och gatorna Newton Terrace och Kyme Street belägna strax innanför stadsmuren. Följden blev att ett antal hus skadades men inga personer skadades eller dödades (Caroline Street existerar inte på kartor idag men jag vet inte varför).

L21 fortsatte in över staden och släppte bomber kring gatan St Saviour Place beläget strax innanför nordöstra delen av ringmuren. Fem civila och en soldat dödades samt ytterligare en person skadades. Luftskeppet flög vidare över nordöstra delen av ringmuren och dess resterande bomber föll på fält utanför staden utan skada på person eller egendom.

Räden som varade i 10 minuter var den första av tre mot York under kriget. Det kom också att vara den mest allvarliga och den kom att få konsekvenser. Bland annat frågade sig folk varför York saknande luftvärn.

Fortsättning följer....
Karta York.jpg
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Luftskepp mot York under FVK

Inlägg av Waldo » 03 maj 2016 19:25

Jag väntar på fortsättningen. Intressant läsning.

Skriv svar