Nytt massmord i USA

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 26 jan 2013 12:11

Åtgärder som skulle kunna få snabbare effekt är:
1 - Förbjud all onödigt bärande av vapen utanför hemmet*
2 - Ta bort alla licenser för dolda vapen
3 - För att få en vapenlicens måste man vara medlem i ett jaktlag eller en skytteklubb**
4 - Förbjud all förvaring av skjutvapen i hemmet***
5 - Skjutvapen förvaras hos myndighet och kan hämtas ut vid behov****
6 - Förhöjda krav på kontroll av personer som söker licens och indragning av licens om det visar sig att en person senare inte klarar av kriterierna
7 - Ökade krav på att läkare och andra inom vården larmar om potentiellt farliga personer
8 - Utbildning, på egen bekostnad, för alla som vill skaffa sig vapenlicens

*Till nödvändigt bärande räknas då transport till och från skytte- tävling och träning, jakt, verkstad eller mässa
**Både jaktlag och skytteklubbar måste då vara registrerade och föra medlemsförteckningar
***Tillfällig förvaring kan ske i jakttider
****Kravet kan även vara att slutstycke eller annan vital del förvaras hos myndighet

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Från: Skåne
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Utrustning & vapen
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 26 jan 2013 15:41

Om vi utgår från dina tankar om lämpliga åtgärder: (jag utgår från att diskussionen rör USA och inte Sverige)
1. Vem kontrollerar att detta efterleva? Konsekvenser om det inte efterlevs?
2. Se fråga #1
3. Om det införs idag, hur hjälper det med det stora antalet vapen som redan finns i omlopp som sannolikt fungerar i ~ 100 år till?
4. Hur skall detta följas upp? Vapen i USA är inte registrerade, för att det skall ha verkan måste samtliga hushåll kontrolleras. Är det ens praktiskt möjligt?
5. Se fråga #4. Jag bedömer det som en oerhört stor kostnad samt resurskrävande.
6. Systemen som finns idag har låg kapacitet och en del felaktigheter. Men jag håller med till 110% "fel"/olämpliga människor skall inte ha tillgång till skjutvapen. (Som ju är min huvudsakliga åsikt)
7. Utan tvekan, men jag har förståelse för problematiken kring detta. I Sverige har detta kravet bedömts fungera ganska otillfredställande.
8. Javisst, men hur gör man med de personer som redan har vapen som man inte kan följa upp? I Sverige så intygar man en viss lägstanivå i samband med sin vapenlicensansökan. Även om det kan uttryckas kritik mot hur detta är utformat så är ju tanken god.

Jag menar inte att förkasta dina tankar, men jag vill försöka att belysa praktiska svårigheter med viss lagstiftning.

Då menar jag att fokus kanske skall ligga på annat än sådant som inte har praktisk effekt, dvs en samordning mellan olika faktorer för att komma till rätta med problematiken kring felaktigt bruk av skjutvapen.

Lite förenklat så vill jag se en kombination av ex: (men inte uteslutande) följande:
1. Fokus på illegala skjutvapen, dvs vapenbrott skall ge tydliga efterräkningar.
2. Bättre uppmärksamhet i skolan på de som av olika anledningar inte fungerar.
3. En restriktiv vapenlagsiftning, fel människor skall inte ha tillgång till skjutvapen, eller andra vapen.
4. Tydliga krav på vapenförvaring, samt att verka för en attityd och kulturförändring i hanteringen av vapen och dess status som "problemlösare".
Ingen åtgärd kommer att ha effekt omedelbart, attitydförändring tar lång tid. Men likväl som en lagstiftning om kosmetiska detaljer som inte har någon effekt på möjligheten att ställa till massakrer så måste man se arbetet mot "vapensäkerhet" som långsiktigt.

Förhoppningsvis lyckades jag vara lite tydligare med hur jag tänker...

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re:

Inlägg av BRPedersen » 26 jan 2013 16:30

BRPedersen skrev: 1 - Förbjud all onödigt bärande av vapen utanför hemmet*
2Sharp skrev: 1. Vem kontrollerar att detta efterleva? Konsekvenser om det inte efterlevs?
Polisen som redan har som jobb att förhindra brott. Straff precis som nu, böter eller fängelsestraff.
BRPedersen skrev: 2 - Ta bort alla licenser för dolda vapen
2Sharp skrev: 2. Se fråga #1
Se svar 1. Kontrollen ligger redan inom polisens arbete, att bära ett dolt vapen (utan licens) ger redan nu skärpta straff.
BRPedersen skrev: 3 - För att få en vapenlicens måste man vara medlem i ett jaktlag eller en skytteklubb**
2Sharp skrev: 3. Om det införs idag, hur hjälper det med det stora antalet vapen som redan finns i omlopp som sannolikt fungerar i ~ 100 år till?
Vapen som dyker upp i utredningar och hos människor som inte är medlemmar i jaktlag eller skytteklubb får sina vapen beslagtagna, då hjälper de inte att de fungerar i 100 år.
BRPedersen skrev: 4 - Förbjud all förvaring av skjutvapen i hemmet***
2Sharp skrev: 4. Hur skall detta följas upp? Vapen i USA är inte registrerade, för att det skall ha verkan måste samtliga hushåll kontrolleras. Är det ens praktiskt möjligt?
Förslag 3 ger att om varje vapenägare är registrerad så blir varje vapen registrerat. Och nej, man behöver inte kontrollera varje hushåll, vapnen kan omhändertas när de kommer till polisens kännedom, därför är det praktiskt genomförbart.
BRPedersen skrev: 5 - Skjutvapen förvaras hos myndighet och kan hämtas ut vid behov****
2Sharp skrev: 5. Se fråga #4. Jag bedömer det som en oerhört stor kostnad samt resurskrävande.
Får man ner antalet vapen i samhället blir åtgärden allt mindre resurskrävande. Polismyndighet och till och med militären finns redan där för att förvara vapnen vid behov. Kostnad, visst, men troligtvis lägre än vad den skada vapnen förorsakar.
BRPedersen skrev: 6 - Förhöjda krav på kontroll av personer som söker licens och indragning av licens om det visar sig att en person senare inte klarar av kriterierna
2Sharp skrev: 6. Systemen som finns idag har låg kapacitet och en del felaktigheter. Men jag håller med till 110% "fel"/olämpliga människor skall inte ha tillgång till skjutvapen. (Som ju är min huvudsakliga åsikt)
Bra, då skall man alltså se till att höja kapaciteten och rensa bort felaktigheterna.
BRPedersen skrev: 7 - Ökade krav på att läkare och andra inom vården larmar om potentiellt farliga personer
2Sharp skrev: 7. Utan tvekan, men jag har förståelse för problematiken kring detta. I Sverige har detta kravet bedömts fungera ganska otillfredställande.
Så man måste alltså jobba på att göra systemet mer tillförlitligt.
BRPedersen skrev: 8 - Utbildning, på egen bekostnad, för alla som vill skaffa sig vapenlicens
2Sharp skrev: 8. Javisst, men hur gör man med de personer som redan har vapen som man inte kan följa upp? I Sverige så intygar man en viss lägstanivå i samband med sin vapenlicensansökan. Även om det kan uttryckas kritik mot hur detta är utformat så är ju tanken god.
Svar som 3 och 4, man behöver inte följa upp direkt, utan när ett vapen kommer till polisen kännedom så kan man börja kontrollera det, har inte ägaren följt reglerna så beslagtar man vapnet och straffar ägaren inklusive en påtvingad utbildning i vapenvett.

Men det är som du avslutar viktigast att man får till en attitydförändring, och den om något kan ta lång tid. Den amerikanska förkärleken till skjutvapen har grott sig stark under flera hundra år och det är ingenting man ändrar på i en handvändning. Tills dess tror jag på skärpta regler för att minska den totala mängden vapen i samhället.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av 2Sharp » 26 jan 2013 18:38

BRPedersen skrev:Polisen som redan har som jobb att förhindra brott. Straff precis som nu, böter eller fängelsestraff.
Men..
BRPedersen skrev:Svar som 3 och 4, man behöver inte följa upp direkt, utan när ett vapen kommer till polisen kännedom så kan man börja kontrollera det, har inte ägaren följt reglerna så beslagtar man vapnet och straffar ägaren inklusive en påtvingad utbildning i vapenvett.
Mmm, jag ser hur du menar. En stor nackdel som jag ser det är att det du skriver med förhindra (min fetstil) faller ju bort eftersom polisen kommer att agera i efterhand där olyckor eller brott har begåtts. Men som EN del i helheten så värmer jag nog till tanken :)

BRPedersen skrev:Men det är som du avslutar viktigast att man får till en attitydförändring, och den om något kan ta lång tid. Den amerikanska förkärleken till skjutvapen har grott sig stark under flera hundra år och det är ingenting man ändrar på i en handvändning. Tills dess tror jag på skärpta regler för att minska den totala mängden vapen i samhället.
Jag uppfattar det nog inte helt rätt, men det jag tänker när jag läser det som jag fetstilade så uppfattar jag det som lite för enkelt. Men vi är ju överens om att inget sker i en handvändning, tyvärr.

Oavsett vilka åtgärder som sker i USA skall det bli intressant att se när det faktiskt ger skillnad märkbart på mord/självmord och olyckor med skjutvapen...

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 26 jan 2013 20:54

2Sharp skrev: Oavsett vilka åtgärder som sker i USA skall det bli intressant att se när det faktiskt ger skillnad märkbart på mord/självmord och olyckor med skjutvapen...
:hail:
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av patrick05 » 29 jan 2013 00:47

BRPedersen skrev:Åtgärder som skulle kunna få snabbare effekt är: [...]
Med tanke på att jag inte ens tror att de där åtgärderna skulle gå att införas i Sverige, så är jag ännu mer skeptisk till att de någonsin skulle införas i USA. Man får givetvis tycka vad man vill om USA:s ultraliberala lagstiftning när det gäller vapen, men det finns ändå ett förhållande brett stöd - och då inte enbart bland de bibelviftande högern - bland befolkningen för rätt att få såväl bära som äga ett vapen. Att ens andas att folk inte ska få förvara sina vapen hemma, eller tvingas förvara delar hos polisen, skulle förmodligen innebära politiskt självmord, och skapa ett ramaskri som skulle - bokstavligen - höras ända till Europa.
Så länge man i USA anser det vara en konstitutionell rättighet, och även en form av press på centralmakten att stora delar av befolkningen är beväpnad, så kommer inga större ingrepp i vapenlagarna att genomföras. Detta innebär i grunden att jag är tyvärr tvingad att behöva säga att vi kommer få se fler liknande händelser, och att fler i praktiken tandlösa skärpningar av lagstiftningen införas.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 29 jan 2013 19:37

Jag tror du har helt rätt...

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 01 feb 2013 22:59

Ok, Ben Sargent är min favorit, men han är bra.
Bild

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av Lansen » 02 feb 2013 23:50

2Sharp skrev:Min poäng är att det kommer fortfarande att inträffa mord och liknande, därför vill jag se större fokus på de personer som begår gärningen än ex: ett förbud mot skjutvapen som en universiell lösning på problematiken.
Ja kom igen nu, vad är värst, en galning med automatgevär eller kniv? Kan vi få ett svar på varför vi bör önska oss liberala vapenlagar som beväpnar alla våra galningar med tuffa automatvapen? Känns det ballt och skjuta och därför kan vi acceptera 100 döda per år eller nåt sånt?

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 03 feb 2013 22:07

Lansen skrev:Kan vi få ett svar på varför vi bör önska oss liberala vapenlagar som beväpnar alla våra galningar med tuffa automatvapen?
Det har jag inte argumenterat för i tråden, vilket du enkelt kan läsa i de inlägg jag har gjort.
Lansen skrev:Ja kom igen nu, vad är värst, en galning med automatgevär eller kniv?
Jag tycker det är lika illa oavsett vad som används för att skada och döda oskyldiga människor. Givetvis inser jag att det är enklare att tillfoga skada med ett skjutvapen än en kniv.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Re: Nytt massmord i USA

Inlägg av Lansen » 11 feb 2013 12:53

Nytt vapenrelaterat drama i USA. EN före detta soldat och polisman har skjutit ned flera kollegor och begett sig till skogs precis som Rambo (första filmen).

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ex-pol ... ot-poliser

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 01 mar 2013 13:30

Om man är intresserad av Svensk vapenlagstiftning tycker jag man bör läsa denna artikel:
http://www.newsmill.se/node/49328

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 03 mar 2013 08:23

Polismyndigheten och vapen är något som jag fått skadat förtroende för, efter det att jag skulle lämna in ett fullt legalt gevär för destruktion hos dessa. Eller rättare sagt så lämnas vapnet hos polisen men SKL sköter destruktionen. Hursomhelst så fick jag be personen bakom disken hos polisen om ett kvitto på att jag lämnat in vapnet.

"Kan du väll få" sa han.

Lite senare när jag sökt ny licens på ett liknande vapen och polisen ringer för att fråga varför jag ska ha 2 likadana och jag svarar att jag lämnat det ena för destruktion så knappar han lite på sin dator och får upp dessa uppgifter. Det är bara det att jag står skriven på vapnet tills SKL genomfört destruktionen. Vilket jag tycker är fel då jag lämnat detta till polisen. Om killen som ringde inte hittat dessa uppgifter och frågat mig om bevis på inlämnat vapen och jag inte haft kvitto. Vad som skulle kunna ha hänt då kan man ju bara spekulera i.

Slarvigt tycker jag.

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 03 mar 2013 08:34

Ja det är ju inget vidare förtroendeingivande... Bara att beklaga, jag håller med dig att eftersom du lämnat ifrån dig vapnet borde det ju inte längre stå på dig.

Vapenregistret är ju inte helt sällan felaktigt, dels från överföringen från papper till digitalt, men även felknappningar av handläggarna.
Jag har bekanta som när de har köpt vapen fått veta att vapen de sålt inte avregistrerats samt att andra stått som innehavare...

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Re: Nytt massmord i USA

Inlägg av Lansen » 03 mar 2013 15:37

Torde vara ytterligare ett argument för hårdare vapenbegränsning, när det är så dålig koll på de legala vapnen.

Skriv svar