Precis, men ett störningsmoment som fi slår ut på en vecka? Inte möjligt. Kanske med ett fullskalig NATO-angrepp, men hur pass sannolikt är ett sådant?B Hellqvist skrev:Lansen, jag är också hemvärnsman, så du får nog äta upp det där med handduken. Jag tror att du överskattar hemvärnets förmåga att utgöra mer än ett störningsmoment för en ockupationsmakt.
Jag tror även att vårt övriga försvar är gjort för att hålla i mer än en vecka. Även på min tid när vi hade ett stort invasionsförsvar så gick halva tiden i fält åt att gömma oss för en överlägsen fiende. Fienden hade överlägsna stridskrafter, i synnerhet i luften, så därför håller vi oss undan tills det är dags för angrepp. Skulle dagens försvar, med de begränsade möjligheter man har idag, helt gått ifrån detta och gett sig till med en taktik där det är så lätt för fienden att hitta dem, att det bara tar en vecka och slå ut samtliga förband?
Jag tror ÖB har lyssnat för mycket på nån PR-konsult innan han gjorde det uttalandet. Ett försök att använda "språk som folk förstår" och "att väcka uppmärksamhet". Jag tror det hade varit bättre att använda fackspråk i viss mån tycker jag. Han kan säga hur många bataljoner vi har och hur lång tid det tar och få igång dem. Han kan räkna upp hur många plan och båtar vi har. Det hade gjort bättre intryck tror jag, åtminstone hos oss som kan lite om detta.