Tillståndet i försvarsmakten

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av Lansen » 23 jan 2013 14:54

B Hellqvist skrev:Lansen, jag är också hemvärnsman, så du får nog äta upp det där med handduken. Jag tror att du överskattar hemvärnets förmåga att utgöra mer än ett störningsmoment för en ockupationsmakt.
Precis, men ett störningsmoment som fi slår ut på en vecka? Inte möjligt. Kanske med ett fullskalig NATO-angrepp, men hur pass sannolikt är ett sådant?

Jag tror även att vårt övriga försvar är gjort för att hålla i mer än en vecka. Även på min tid när vi hade ett stort invasionsförsvar så gick halva tiden i fält åt att gömma oss för en överlägsen fiende. Fienden hade överlägsna stridskrafter, i synnerhet i luften, så därför håller vi oss undan tills det är dags för angrepp. Skulle dagens försvar, med de begränsade möjligheter man har idag, helt gått ifrån detta och gett sig till med en taktik där det är så lätt för fienden att hitta dem, att det bara tar en vecka och slå ut samtliga förband?

Jag tror ÖB har lyssnat för mycket på nån PR-konsult innan han gjorde det uttalandet. Ett försök att använda "språk som folk förstår" och "att väcka uppmärksamhet". Jag tror det hade varit bättre att använda fackspråk i viss mån tycker jag. Han kan säga hur många bataljoner vi har och hur lång tid det tar och få igång dem. Han kan räkna upp hur många plan och båtar vi har. Det hade gjort bättre intryck tror jag, åtminstone hos oss som kan lite om detta.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 23 jan 2013 17:10

att räkna upp bataljonerna blir nog enkelt, dessutom behöver han bara ena handens fingrar till hjälp för att hålla reda på dem

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 24 jan 2013 00:11

Jag är tämligen pessimistisk. Jag tror inte vi ens klarar oss en vecka! Vi har inget luftvärn och hur mycket artilleri kan vi skramla fram? Utan understöd utför man inga märkvärdigare operationer. Att ett fientligt flygvapen skulle kunna härja fritt säger ju det mesta. Hur många JAS-plan skulle komma upp i luften i en krissituation när vi inte ens har råd med dygnet runt-bevakning i fredstid? Hur många pansarskyttebataljoner kan man skramla fram? Inte tillräckligt i alla fall på långa vägar. Och Hemvärnet, jag var själv med fram till för några år sedan, består av folk med ak, ksp och pansarskott. Men det är inte talibaner vi talar om, som lever på hundskit och inget annat önskar än att spränga sig själv och fi i bitar, utan vanliga människor vars största strapatser i livet består av att tälta på semestern och skaffa sig bolån.
Landet kollapsar för att det snöar några centimeter, halva Sverige slocknar för att det brinner i ett ställverk i mellansverige och järnvägen stannar för att det landar blöta löv på järnvägsspåret. Vi lever i ett land helt utan krismedvetande.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 24 jan 2013 10:23

ja luftvärnet är en historia för sig :) :) och med de nya inköpen så blir det tydligen inte så mycket bättre! När det gäller artilleri så är det fullständig katastrof, jag undrar hur många pjäser de har att skjuta med där uppe i norrland? 2st, 3 st?

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Från: Skåne
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Utrustning & vapen
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 24 jan 2013 11:38

Det var några år sedan jag var verksam i Hv, dels i beredskaps/insatspluton och även instruktör för "vanliga" Hv och insats.

Jag såg extremt sällan någon god förmåga i uthållighet under fältmässiga former, nu har jag tyvärr inte närvarat under de övningsveckor man på senare tid infört.
Men det jag har hört från kollegor som agerat instruktörer så varierar uthålligheten kraftigt, vilket är ett problem om man inte har en tydlig lägsta nivå på förband man har tillgängliga.

Inte menat som kritik, utan en reflektion.

Störmoment absolut, men samordnad verksamhet att slå en organiserad motståndare sannolikt med stridsfordon? Inte en chans.

Hv i all ära, det frivilliga engagemanget är beundransvärt.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 24 jan 2013 17:43

när det gäller hemvärnet så är det precis som överallt du har bra gubbar, grupper, plutoner men alla kanske inte är samlade just på samma ställe (pluton, kompani) Engagemanget är beundransvärt och även stoltheten över sitt förband men som redan redovisats så är nog inte uthålligheten stor som enhet räknad (kompani, bataljon) De är ämnade för försvar,har svårt att tro att det finns så vassa förband att de har anfalls uppgift?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 jan 2013 23:36

Insatskompanierna i min bataljon består av rätt unga och väldigt taggade killar, flera av dem med erfarenhet från bl.a. Afghanistan. Allteftersom Hv tillförs en del tyngre vapen, kommer den offensiva förmågan att vara god i varje fall lokalt, men man ska inte ha några illusioner om hur det skulle gå om fi går in med några divisioner med flyg- och artilleriunderstöd.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 25 jan 2013 06:32

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Förvaltare
Förvaltare
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Re:

Inlägg av B Hellqvist » 25 jan 2013 08:42

Studierektorn skrev:öb har trubbel
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16126441.ab
Om ÖB råkar illa ut för att ha sagt sanningen kommer jag att gå ur hemvärnet.

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Re:

Inlägg av 2Sharp » 25 jan 2013 11:58

B Hellqvist skrev:Insatskompanierna i min bataljon består av rätt unga och väldigt taggade killar, flera av dem med erfarenhet från bl.a. Afghanistan. Allteftersom Hv tillförs en del tyngre vapen, kommer den offensiva förmågan att vara god i varje fall lokalt, men man ska inte ha några illusioner om hur det skulle gå om fi går in med några divisioner med flyg- och artilleriunderstöd.
Ja det var min verklighet då också, den enda i gruppen som inte hade gjort minst 2 missioner var stf. grp. C.

Men det hjälper ju föga om enstaka har förmågan om lägstanivån är så mycket lägre. I princip omöjligt att veta hur man kan nyttja sina förband.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Re:

Inlägg av Lansen » 25 jan 2013 12:11

B Hellqvist skrev:Insatskompanierna i min bataljon består av rätt unga och väldigt taggade killar, flera av dem med erfarenhet från bl.a. Afghanistan. Allteftersom Hv tillförs en del tyngre vapen, kommer den offensiva förmågan att vara god i varje fall lokalt, men man ska inte ha några illusioner om hur det skulle gå om fi går in med några divisioner med flyg- och artilleriunderstöd.
Men då får man väga med i analysen. Hur pass sannolikt är det med en reglerrätt invasion mot Sverige från NATO eller Rysslands sida? Och kommer ett eventuellt ryskt angrepp att helt förbises från NATO-håll? Knappast.

Jag tror man får räkna med, att ett eventuellt framtid krigsscenario, blir av annan karaktär. Kanske en sammandrabbning över/på Östersjön i samband med konflikt i baltikum. Kanske svensk insats på andra sidan östersjön under blodigt inbördeskrig. Flyktingsströmmar över östersjön med medföljande beväpnade milisförband. Det blir nog mer en sorts balkankonflikt snarare än en ny variant av WWII. Och i sådana fall, tror jag helt klart att vårt försvar klara sig längre än en vecka. Jag tror dessutom att Hemvärnet kan vara till stor nytta.

Därmed inte sagt att jag tycker vi har ett tillräckligt bra försvar. Vi bör nog satsa lite mer pengar och framförallt återinföra värnplikt. Numerären bör utökas och de som inte får plats i det reguljära försvaret skall få en tid i hemvärn eller någon form av civilförsvar. Det är en ganska god tanke att en demokratisk nation också har en värnpliktsarmé. Det borgare för bättre gemenskap och sammanhållning inom landet och blir en resurs för samhället att ha och ta till vid krissituationer av olika slag.

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 25 jan 2013 15:15

Jag tror inte heller på nationell invasion av Svenskt territorium, jag håller det sannolikt att det du beskriver Lansen, är en sannolik "hotbild".

Jag tror dock att vår förmåga att hävda gränsen är väldigt låg, framförallt om det pågår över ett stort (långsträckt) område eller över längre tid.

Jag hoppas att vi inte behöver stå med ett tråkigt facit i handen om några år, med den sura smaken av att inte ha lärt oss från historien ang. nedrustning...

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Re: Tillståndet i försvarsmakten

Inlägg av Lansen » 29 jan 2013 22:06

Statsministern och ÖB inte helt överens tydligen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sarin ... 871122.svd

Mycket är på gång iallafall, när det gäller politiken omkring försvaret.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 01 mar 2013 20:42

Finns bara några alternativ!
Antingen får vi hoppas att omvärlden blir upplysta och fredliga människor så kan vi lägga ned försvaret och umgås på ett annat plan.
Heller så satsar ett land som Sverige på skrämseltaktik.
Vad jag vet så finns det bara ett sätt! Kärnvapen. Anfall oss och vi sätter bomben i rullning. Må ni hetta USA,Ryssland heller vad fan som helst. Akta er !

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 02 mar 2013 08:49

Jiiiiihad!!

Skriv svar