York skrev:Tydligen har 489 människor dödats med skjutvapen i USA sedan skolskjutningen 14/12.
Jag är ingen statistik expert men jag får nog säga att den statistiken inte imponerade hur den var insamlad, eller verifierad.
Jag tycker det är ganska märkligt att polisens skjutande är med, under förutsättningen att det är skjutningar i tjänsten och inte olyckor/slarv, i statistiken.
York skrev:Synd att man inte kan finna statistisk för skadeskjutningar, beskjutningar/användandet av skjutvapen vid brott etc. Det skulle vara intressant om inte annat för ett helhetsperspektiv.
Absolut, likväl hade jag gärna sett att någon som inte är uppenbart partisk hade statistik på hur många som använder lagligt ägda skjutvapen för självförsvar (inte nödvändigtvis genom att skjuta någon)
Ex:
http://www.justfacts.com/guncontrol.asp#crime
York skrev:så är det inte film- eller spelvåld som skapar våld (i alla fall är det väl relativ konsensus kring det bland seriösa forskare?). Däremot kan det agera inspirations- eller identifikationskälla för redan labila människor (t ex "Jokerskytten" i samband med senaste Batmanfilmen).
Nej det tror jag lika lite på som att specifika skjutvapen utlöser vapenvåld hos en fullt normal människa. Men båda kan säkert utgöra inspirationskälla.
DN skrev:gå längre än att bara förbjuda kraftigare automatvapen
Om vi bryter ner detta så menar man halvautomater, automatvapen är redan reglerat, "kraftigare"? De flesta är i ganska klena kalibrar, motsvarande "Klass II" i Svenska jaktsammanhang, dvs
alla "Klass 1" vapen, dvs "älgstudsare" är betydligt kraftfullare.
Jag anser det av vikt att man iallafall försöker ha lite verklighetsanknytning till fakta, inte bara spelar på massans känslor.
Är det rimligt om man läser här:
http://www.time.com/time/nation/article ... 83,00.html att fokus istället borde ligga på listade vapnen?
DN skrev:hårdare straff för dem som bär vapen nära skolor
Vem skall kontrollera och ingripa här på förhand? Kostnaden för poliser/vakter vid skolor var ju för hög.
DN skrev:Flera av gärningsmännen bedömdes lida av en psykisk sjukdom
Dett nämns lite i förbifarten i slutänden av DN's artikel, trots att jag tolkar att "Mother Jones" som ganska tydlig att detta är en stor del av helheten.
Mother Jones skrev:Never mind that the failure to recognize and treat mental health problems is a crucial factor in this dark equation: Of the 62 mass shootings we examined, 36 of them were murder-suicides, while assailants in seven other cases died in police shootouts, widely considered to have been "suicide by cop"
http://www.motherjones.com/politics/201 ... tings-myth
Jag förstår inte vad förbudet mot att bära vapen nära en skola skall förhindra? En person som bestämt sig för att skjuta ihjäl barn bryr sig väl föga om förbudet?
Givetvis väljer han en plats där det finns minst poliser, säkerhetsvakter eller risk att någon civilist kan blanda sig i. HUR kan detta inte vara logiskt?
(inte som ett argument att alla skall få bära vapen hur och vart som helst)
DN skrev:I drygt en fjärdedel av fallen fanns tillstånd för vapnen
Mao i 75% fanns inget tillstånd, mao illegala skjutvapen, HUR skall ett simpelt förbud lösa problematiken med de illegala vapnen? Om man inte samlar in ALLA vapen, vilket man inte kan göra. (rent praktiskt)
Detta tycker jag är mycket intressant:
"Based on survey data from the U.S. Department of Justice, roughly 5,340,000 violent crimes were committed in the United States during 2008. These include simple/aggravated assaults, robberies, sexual assaults, rapes, and murders.[13] [14] [15] Of these, about 436,000 or 8% were committed by offenders visibly armed with a gun.[16]"
http://www.justfacts.com/guncontrol.asp#general
Ett förbud mot vissa skjutvapen, som är kosmetiskt motiverade, eller ett totalförbud mot skjutvapen hos civila, kommer i USA
inte att tillföra ett skvatt för att minska olyckor, eller mord/självmord som det ser ut i dag,
om man inte kan följa upp det med att beslagta alla/en större mängd av de vapen som finns idag, lagliga som olagliga.
Lansen skrev:Det är säkert ingen slump att det är svårt att hitta statistik på detta. Vapenlobbyn vill säkerligen inte att några negativa siffror angående vapnen syns för tydligt.
Må så vara, samtidigt är det svårt bl.a för att det rapporterats felaktigt vad som händer och i vilka sammanhang av polisen och brottssystemet. Inte på pin kiv eller av illvilja, men eftersom det finns en uppsjö av brottskoder som kan vara snarlika och som förväxlas. Detta nämns i viss statistik och är en sanning i såväl Sverige som i USA.
Lansen skrev:Man för dessutom negativa personkampanjer mot folk som jobbar för en begränsning av vapeninnehav.
Det kan man väl å andra sidan säga att båda "sidor" inte direkt drar sig för?
Lansen skrev:Obama och Vita Huset kan dock ha något på gång för att kringgå vapenlobbyn ryktas det.
Skall bli intressant att se vart detta landar.
Att något måste göras är väl. förhoppningsvis, uppenbart för alla, men jag hoppas att huvudfokus läggs på saker som faktiskt förändrar situationen, dvs färre döda och skadade av skjutvapen och även överlag.
Såväl i USA som här i Sverige.