Krigsplaceringsorder

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av Leningrad » 21 okt 2012 17:59

Leningrad skrev: Vad står förkortningen TFN för i fältet för krigsbefattning?
Studierektorn skrev:telefonist = tfn?
Det kan nog stämma, 1994 blev jag inkallad till en repövning för att få utbildning på en ny "radio". Denna repövning skulle föregå en större repövning men den senare blev aldrig av, gissar att det inte fanns pengar. Under själva värnplikten kan jag inte påminna mig om att jag fick någon speciell utbildning som telefonist. Däremot fick jag några timmars utbildning som prickskytt.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 21 okt 2012 21:11

lumpade du på jösse kompani tro?

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Re:

Inlägg av Leningrad » 21 okt 2012 21:36

Studierektorn skrev:lumpade du på jösse kompani tro?
Jajamen.
Kompanichef: Major C.H. Dyegård.
Plutonschef: Löjtnant C. Lindberg
Övriga plutonsbefäl: Fänrik B. Fransson, B. Adolfsson

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Krigsplaceringsorder

Inlägg av AndersB » 22 okt 2012 06:27

För yngre läsare, som inte gjort lumpen, kan meddelas att betyget 10-9-8 innebär att Leningrad med rätta kan kalla sig elitsoldat.

Den första siffran i denna tiogradiga skala bedömer vad vi kan kalla hut, hyfs och hållning. Allt annat än toppbetyg är underkänt.

Den andra siffran anger allmän kompetens, och den tredje kompetens i den befattning till vilken soldaten utbildats. Där kan man säga att normalbetygen är 6, 7 ungefär.

Min bedömning är att av de ca 800 - 1.000 värnpliktiga regementet utbildade det året fick fem, kanske tio, individer 10-8-8 eller högre.

Men notera också skillnaden mellan de två senare. En individ med högre allmän än specialkompetens kunde gjort bättre (ur militärens synvinkel), en med högre special- än allmän har verkligen försökt. Varit vad kompisarna antagligen kallat en "stridis".
Senast redigerad av 1 AndersB, redigerad totalt 22 gånger.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Studierektorn » 22 okt 2012 08:29

Leningrad skrev:
Studierektorn skrev:lumpade du på jösse kompani tro?
Jajamen.
Kompanichef: Major C.H. Dyegård.
Plutonschef: Löjtnant C. Lindberg
Övriga plutonsbefäl: Fänrik B. Fransson, B. Adolfsson
Känner dem alla, var du soldat, gb eller kb?

Profossen
Vicekorpral
Vicekorpral
Från: Blekinge
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Inlägg av Profossen » 22 okt 2012 08:32

AndersB skrev:....att betyget 10-9-8 innebär.....
Ska vi vara riktigt noggranna, så skrev man betyget "10" med romersk siffra. D.v.s. "X".
Således är Leningrads betyg X 9 8.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 22 okt 2012 10:03

Profossen skrev:
AndersB skrev:....att betyget 10-9-8 innebär.....
Ska vi vara riktigt noggranna, så skrev man betyget "10" med romersk siffra. D.v.s. "X".
Således är Leningrads betyg X 9 8.
Och skall vi nu vara riktigt nörd-petiga skrevs betyget utan vare sig streck eller mellanslag, alltså X98. Mer militäriskt förkortat än så kan det nog inte bli. Inte ens "MVG" blir kortare.

Nördnotering 2: Det är nog därför "tio" var normalbetyget för disciplin. För hur skulle det sett ut med VIII98?

Nördnotering 3: Allas vanliga skolbetyg - även på din avhandling för doktorsgrad - är allmänt tillgängliga. Jag kan läsa din studentuppsats (om du är så gammal att du skrev en slik) bara jag har ditt personnummer (vilket jag kan skaka fram tämligen enkelt). Men si! Ditt betyg som menig skytteslusk (eller vad du nu var) är hemligstämplad i åtskilliga decennier.

Geheime Reichsache, ungefär.
Militären upphör aldrig att fascinera...
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 22 okt 2012 12:14

AndersB skrev:För yngre läsare, som inte gjort lumpen, kan meddelas att betyget 10-9-8 innebär att Leningrad med rätta kan kalla sig elitsoldat......Min bedömning är att av de ca 800 - 1.000 värnpliktiga regementet utbildade det året fick fem, kanske tio, individer 10-8-8 eller högre.
Elitsoldat, man får tacka. Men kan det verkligen stämma att inte mer än 5 -10 fick betygen 10-8-8 eller högre? Tyckte inte jag utmärkte mig mer än någon annan och höll en väldigt låg profil om ni frågar mig. Utförde det jag blev tillsagd och långt ifrån någon "stridis", det fick andra vara.
Studierektorn skrev:Känner dem alla, var du soldat, gb eller kb?
Jag var soldat

Känner du till P. Klarström, C. Brattström, P. Warström? (Hade inget med 5:e kompaniet att göra)

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 22 okt 2012 12:52

Leningrad skrev:Känner du till P. Klarström, C. Brattström, P. Warström? (Hade inget med 5:e kompaniet att göra)
Ja
klarström och brattström känner jag till, Warström nej

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 22 okt 2012 16:09

Leningrad skrev:
AndersB skrev:För yngre läsare, som inte gjort lumpen, kan meddelas att betyget 10-9-8 innebär att Leningrad med rätta kan kalla sig elitsoldat......Min bedömning är att av de ca 800 - 1.000 värnpliktiga regementet utbildade det året fick fem, kanske tio, individer 10-8-8 eller högre.
Elitsoldat, man får tacka. Men kan det verkligen stämma att inte mer än 5 -10 fick betygen 10-8-8 eller högre? Tyckte inte jag utmärkte mig mer än någon annan och höll en väldigt låg profil om ni frågar mig. Utförde det jag blev tillsagd och långt ifrån någon "stridis", det fick andra vara.
Som sagt jag fick inte ihop det där att jag skulle vara en av dessa 5 - 10 värnpliktiga som belönats med vitsorden 10-8-8 eller högre, så jag blev helt enkelt tvungen att gå tillbaka till skåpet där jag hittade krigsplaceringsordern för att se om det möjligtvis fanns något mer som skulle kunna styrka det jag trodde eller ville minnas. Till min förvåning så hittade jag mitt tjänstgöringskort som reder ut alla tvivel, och som jag befarade var jag ingen elitsoldat utan fick nöja mig med vitsorden 10-7-8. Men nånting i bakskallen säger mig att jag i "halvtid" hade 10-9-8 eller kanske mer troligt 10-8-8 men att jag sedan efter jul inte höll distansen ut. Kan dock inte påminna mig om att jag gjorde vare sig det ena eller andra som skulle kunna påverka vitsorden. Men var det inte så att man som värnpliktig fick reda på hur man låg till i "halvtid"? Eller minns jag fel här också? Hur som helst, slutvitsorden är vad man presterade under den sammantagna värnplikttjänstgöringen oavsett hur det såg ut i "halvtid".
IMG_4768.JPG
Här ser vi också hur man i mitt fall skrev ut vitsorden, inga romerska siffror eller bindestreck.
Studierektorn skrev:
Leningrad skrev:Känner du till P. Klarström, C. Brattström, P. Warström? (Hade inget med 5:e kompaniet att göra)
Ja
klarström och brattström känner jag till, Warström nej
Nån kontakt med dem?

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 22 okt 2012 16:58

Klarström var det många år sedan jag träffade likaledes brattström. C Lindberg via mail, B Adolfsson via en gemensam kollega, B Fransson träffade jag för en dryg månad sedan ( han är Övlt numera)

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 22 okt 2012 17:01

gällande dina vitsord kan jag ju säga att med den trion av plutonsbefäl som du hade under din VPL så är inte dina betyg dåliga med deras mått mätt

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 22 okt 2012 17:44

X78 är ett bra betyg, det skall du vara stolt över. Men det är långt under de X98 jag skrev om.

Mina uppgifter om andelar bygger (bland annat, jag har skrivit ut några själv också) på minnet av ett samtal med "min" regementschef under grundutbildningen. Som pbf-elev hade jag trivts bra i det militära, och med lysande gymnasiebetyg i botten var min ansökan till dåvarande InfKAS (Infanteriets kadett- och aspirantskola) bara en formsak. Men, säger Anders Kjellgren, kallad "Prassel i gräset" p g a sin låga längd:

- Om du skriver på för oss istället för det där livvregementet i söder ger vi dig XXX - och det har inte hänt sen 1930- någonting, och det kommer att finnas i dina papper i all evighet.

Så jag fick XX9. Och det är jag lika stolt över som du borde vara över din X78.

Jo, jag blev officer. Men inte så länge. Snacka om fyrkantig organisation.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Re:

Inlägg av Leningrad » 22 okt 2012 19:04

Studierektorn skrev:Klarström var det många år sedan jag träffade likaledes brattström. C Lindberg via mail, B Adolfsson via en gemensam kollega, B Fransson träffade jag för en dryg månad sedan ( han är Övlt numera)
Vet du vad de gör idag? Förutom Fransson som uppenbarligen är kvar inom det militära.
AndersB skrev:X78 är ett bra betyg, det skall du vara stolt över. Men det är långt under de X98 jag skrev om.
Studierektorn skrev:gällande dina vitsord kan jag ju säga att med den trion av plutonsbefäl som du hade under din VPL så är inte dina betyg dåliga med deras mått mätt
Tack vänner, kul att höra, trots att det ligger mer än en generation tillbaka i tiden.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 23 okt 2012 13:04

De här vitsorden som diskuterats i tråden, finns de kvar? Fanns de inom samtliga försvarsgrenar?

Skriv svar