Krigsplaceringsorder

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Krigsplaceringsorder

Inlägg av Leningrad » 20 okt 2012 20:40

IMG_4747.JPG
Hittade denna när jag rensade ur ett skåp. Bäst att spara den i fall att.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 20 okt 2012 21:45

Du kan kasta den där!! Det är kört, det finns varken kläder eller vapen till dig.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Re:

Inlägg av Leningrad » 20 okt 2012 22:04

Studierektorn skrev:Du kan kasta den där!! Det är kört, det finns varken kläder eller vapen till dig.
Är det så j***a illa? Men jag tror banne mig att jag har ett par M59 byxor, skjorta och ett luftgevär i förrådet, så det är nog bäst jag sparar den ändå.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Krigsplaceringsorder

Inlägg av AndersB » 21 okt 2012 04:04

Klart du skall spara den! Har du inte fått kontraorder gäller den. "Varje uppgift om att kriget skall ges upp är falsk" - var det inte så det stod i "Om kriget kommer"?

Min egen insats som krigsman avslutades med ett personligt brev från dåvarande ÖB. Han tackade för mina insatser och hälsade mig välkommen till hemvärnet.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 21 okt 2012 08:07

AndersB skrev:Klart du skall spara den! Har du inte fått kontraorder gäller den......Min egen insats som krigsman avslutades med ett personligt brev från dåvarande ÖB. Han tackade för mina insatser och hälsade mig välkommen till hemvärnet.
Nånting säger mig att jag för länge sedan fick information om att jag inte längre var aktuell för krigstjänstgöring. Men om vi leker med tanken att jag fortfarande skulle vara aktuell, är det då hemlig information jag lagt ut på nätet? :fundersam: Kan jag vänta mig hembesök kanske? :snurrig:

Är det någon som kommer ihåg vad den där filmen hette som man fick se under värnplikten där det visade sig att reportern var sovjetisk agent och smet i slutet på filmen. Om jag inte minns fel fanns det en scen där hon (jag tror det var en kvinna) dödade en chaufför med en kam. Finns den på youtube kanske?

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 21 okt 2012 09:20

Leningrad skrev: Är det någon som kommer ihåg vad den där filmen hette som man fick se under värnplikten där det visade sig att reportern var sovjetisk agent och smet i slutet på filmen. Om jag inte minns fel fanns det en scen där hon (jag tror det var en kvinna) dödade en chaufför med en kam. Finns den på youtube kanske?
Jag tror du menar klassikern "Förebudet" http://youtu.be/AXxFPCwjCyo.
Den hängde med i värnpliktsutbildningen åtminstone fram till 1996.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 21 okt 2012 09:57

Horrocks skrev:Jag tror du menar klassikern "Förebudet" Den hängde med i värnpliktsutbildningen åtminstone fram till 1996.
Ja, det är det, har precis kollat på den och önskar bara att den vore längre. Den är så fantastiskt tidstypisk, alltifrån reporterns cigarrett mellan fingrarna i inledningscenen till de grymma ryssarna som helt känslokallt och utan att röra en min inte drar sig för att döda mammor och andra civila både i hemmet och på arbetsplatsen. Hängde den verkligen med fram till 1996? Känns som att den apokalyptiska bild som filmen vill förmedla då var passé. När producerades den?

Tack Horrocks, du lyste upp den grå vardagen och fick mig att minnas en tid då man inte kunde lita på någon.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 21 okt 2012 10:30

de ryska specialstyrkorna (ryktet säger) att de just nu befinner sig i syrien och förebudar sig

man ska ju inte måla fan på väggen men specialgubbarna har nog vissa förberedelser inför ett förebud här ifall ryssen tycker att det är dax

"President Medvedev said in November
2011.
The Baltic States could be occupied
without any risk, and “Russia has all legal
and moral rights to invade the Baltics.
…Analysis shows that no one in the West
is going to fight with Russia over [these
countries]”,

Uttalandet finns på sida 75 ifall någon nu skulle orka dit.
http://www.kkrva.se/wp-content/uploads/ ... 2012_9.pdf

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 21 okt 2012 12:30

Leningrad skrev: Ja, det är det, har precis kollat på den och önskar bara att den vore längre. Den är så fantastiskt tidstypisk, alltifrån reporterns cigarrett mellan fingrarna i inledningscenen till de grymma ryssarna som helt känslokallt och utan att röra en min inte drar sig för att döda mammor och andra civila både i hemmet och på arbetsplatsen. Hängde den verkligen med fram till 1996? Känns som att den apokalyptiska bild som filmen vill förmedla då var passé. När producerades den?
Om den utgjorde officiell del av utbildningen vågar jag inte svära på, men den visades i alla fall för oss nyinryckta så sent som 1996. Jag kom ihåg att den hade stort oavsiktligt underhållningsvärde bland publiken då mitt under det ironiska 90-talet. Vad jag kan se gavs den ut så sent som 1987, men kan det verkligen stämma? Den känns åtminstone 5 år äldre.

Oavsett vilket är den fortfarande kul att titta på. Dramaturgin är rätt effektiv även om den med moderna mått är lite taffligt gjord, sannolikt pga begränsad budget. Som tidsdokument är den helt fantastisk, nästan i klass med avsnitt av Trafikmagasinet från tidigt 1980-tal.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 21 okt 2012 13:17

Vi fick aldrig se Förebudet i Lumpen, men däremot så var det en standardfilm i bussarna på väg till mönstringen, för min del var det 1997, så då spelades den fortfarande.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 21 okt 2012 13:30

Horrocks skrev: Om den utgjorde officiell del av utbildningen vågar jag inte svära på, men den visades i alla fall för oss nyinryckta så sent som 1996.

För min del gjorde jag värnplikten 1988 och då fick hela vårt kompami se filmen i en filmsal.
Horrocks skrev: Vad jag kan se gavs den ut så sent som 1987, men kan det verkligen stämma? Den känns åtminstone 5 år äldre.
Polisbilarna ger i alla fall en hint om att vi pratar åttiotal, men 1987. Borde inte försvarsmakten ha sett vad som var på väg att hända i öster? Eller vad det helt enkelt så att man förstod att tövädret Gorbatjov släppt lös skulle medföra stora neddragningar i den svenska försvarsmakten. En panikartad åtgärd för att försäkra sig om vidare ekonomiska medel vore ju då att hålla liv i rysskräcken genom en film där allt och alla ses som potentiella sovjetiska agenter som lever mitt ibland oss.

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 21 okt 2012 15:27

Men om vi leker med tanken att jag fortfarande skulle vara aktuell, är det då hemlig information jag lagt ut på nätet? :fundersam: Kan jag vänta mig hembesök kanske? :snurrig: [/quote]

Min första krigsplacering var också "vit". Långsam och försiktig. På säg tre dygn skulle jag ta ett tåg till någon lada utanför Söderhamn för att med därifrån utkvitterade persedlar stoppa de sovjetiska pansardivisionerna som vällde ner för norrlandskusten för att hota mina nära och kära. Då bodde jag i Göteborg.

Strax efteråt flyttade jag till Malmö, ännu längre söderut. Fick således ny krigsplacering, och nu hade tydligen den militära administrationen upptäckt mina tidigare så sorgligt undervärderade kvalifikationer. Nu skulle jag nämligen förpassa mig till något annat mob-förråd i ungefär samma trakter, men nu var jag "röd". Alltså två timmar. Från Malmö till Söderhamn.

Ringde och frågade. "Inga problem", sa man. "Det är bara att vifta med placeringsordern så kan du ta första bästa plan."

Sedan dess litade jag inte på de där byråkraterna. Mycket riktigt placerades jag lite senare i personalreserven. För att några månader senare plötsligt och lustigt vara kompanichef utanför Jönköping.

Med "vit" inkallelse. Jag kunde promenerat dit. Ursäkta! Mittåt! Marscherat.

Så jag tror inte du skall vara orolig för att du avslöjat statshemligheter. De enda fiender som kan tänkas vara intresserade av dina minnen är nog historiker. Och humorister.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 21 okt 2012 16:04

Polisbilarna ger i alla fall en hint om att vi pratar åttiotal, men 1987. Borde inte försvarsmakten ha sett vad som var på väg att hända i öster? Eller vad det helt enkelt så att man förstod att tövädret Gorbatjov släppt lös skulle medföra stora neddragningar i den svenska försvarsmakten. En panikartad åtgärd för att försäkra sig om vidare ekonomiska medel vore ju då att hålla liv i rysskräcken genom en film där allt och alla ses som potentiella sovjetiska agenter som lever mitt ibland oss.[/quote]

Man kunde ju inte förutspå jugoslavienkriget veckan innan det skedde så varför hinna med att förutspå murens fall ett par år innan det skedde?

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 21 okt 2012 17:17

AndersB skrev: Så jag tror inte du skall vara orolig för att du avslöjat statshemligheter. De enda fiender som kan tänkas vara intresserade av dina minnen är nog historiker. Och humorister.
Jag är nog ganska ointressant för historiker, min värnplikt handlade mest om att "flyta" med och låta andra få uppmärksamhet. Tror jag hade betygen 10-9-8 när jag muckade. Var ganska skönt ändå att ligga på spaningspluton, helt odramatiskt, på tre bataljonsövningar och en slutövning avfyrade jag inte ett endaste skott. Men det var ju det som spaning gick ut på, att inte engagera sig i strid eller hitta på några som helst dumheter som kunde avslöja våran OP.
Studierektorn skrev: Man kunde ju inte förutspå jugoslavienkriget veckan innan det skedde så varför hinna med att förutspå murens fall ett par år innan det skedde?
Ur ett svenskt försvarsperspektiv tänkte jag mer på att Sovjetunionen var den självklara fienden och att man därmed hade den under bättre uppsikt och därmed kanske kunde ana vart det var på väg. Varför man inte kunde upptäcka vad som var på gång i Jugoslavien veckan innan det bröt ut har jag ingen aning om.

Vad står förkortningen TFN för i fältet för krigsbefattning?

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 21 okt 2012 17:37

telefonist = tfn?

Skriv svar