Gradbeteckningar svenska försvaret

Här diskuteras allt som berör den svenska försvarsmakten, värnplikt och utlandstjänst.
JohnnieWalker
Korpral
Korpral
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av JohnnieWalker » 07 jan 2011 13:29

Ett tillägg som jag måste göra är att har du en akademiskt utbildning som är klock ren för den befattning du sökt. Tex ingengör inom data och teknik. Har du stor chans att få alla grader mellan fänrik och major. Har du gjort vpl och tjänstgör i hemvärnet och inte varit nolla någon gång. Kommer chanserna att få högre grad bli högre. En liten liten chans finns att du kan få behålla graden efter den tjänstgöringstid i utlandstjänst.

Sten Johnson
Vicekorpral
Vicekorpral
Från: Skåne
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Gradbeteckningar svenska försvaret

Inlägg av Sten Johnson » 07 jan 2011 22:53

Det här med gradbeteckningar är intressant. I samband med FN-tjänst Kongo fick en stamanställd furir en pinne extra och blev överfurir. Det innebar bl.a. högre lön, vilket var välkommet. Underbefäl var ju inte direkt överbetalda på 60-talet.

Det var väl inte heller helt utan fördelar, att vara överfurir ha fyra stolpar på axelklaffen, i guld dessutom (fr premisunf. m 60). Internat. Amerika m.fl. har en fänrik/löjtnant (plutch) en stolpe och kapten (kompch)två stolpar i silver. Detta gjorde att damerna var mycket imponerade av mina fyra stolpar. Ohooo, mingi mingi, sade de med stora ögon och strök över min axelklaff. Tur att man inte var sergeant. En enkel pix-knapp hade inte alls samma effekt. Resten överlåter jag till er fantasi.

God fortsättning på det nya året. Sten

Bild

Användarvisningsbild
ludde1234
Menig
Menig
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Re: Gradbeteckningar svenska försvaret

Inlägg av ludde1234 » 12 jan 2011 19:28

här är gradbeteckningarna från en mycket pålitlig källa försvarsmakten själv :hail: det ända felet med den här är att 1:a graden överste/kommendör finns med på den här vilket det inte ska göra annars är den korrekt
Konstruktörerna sitter böjda över sina ritningar. En felaktig siffra, och fiendens städer förblir oförstörda.

Användarvisningsbild
camp
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Kalmar
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av camp » 04 feb 2012 17:04

Har för mig att Överste av 1:a graden och Kommendör av 1:a graden skall finnas kvar i det svenska gradsystemet fast ingen kommer bli befodrad till dessa grader men dem som innerhar dessa grader kommer få behålla dem. Sen när dessa har "dött ut" så är det nog mycket möjligt att man tar bort dessa grader helt och hållet. Med andra ord vill man antagligen varken befodra eller degrera (stavning?) dessa gentlemän.

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Re:

Inlägg av Majoren » 06 feb 2012 11:55

camp skrev:Har för mig att Överste av 1:a graden och Kommendör av 1:a graden skall finnas kvar i det svenska gradsystemet fast ingen kommer bli befodrad till dessa grader men dem som innerhar dessa grader kommer få behålla dem. Sen när dessa har "dött ut" så är det nog mycket möjligt att man tar bort dessa grader helt och hållet. Med andra ord vill man antagligen varken befodra eller degrera (stavning?) dessa gentlemän.
Så blir det. Ingen blir befordrad till graden, och ingen degraderad. Eftersom de inte har några befattningar i fältförbanden (eller fältstaberna) kommer de att så småningom gå till elefantkyrkogården på Lidingövägen 24 och dö ut. Helt naturligt. :D

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 07 feb 2012 12:07

Eller sluta sina dagar i minneslunden i Arboga. DS

marnil
Aspirant
Aspirant
Från: Södermanland
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Inlägg av marnil » 15 apr 2012 20:52

I dagsläget ser graderna ut som följer:

OR-1 Menig
OR-2 Menig 1kl
OR-3 Vicekorpral
OR-4 Korpral
OR-5 Sergeant
OR-6 1.e sergeant
OR-7 Fanjunkare
OR-8 Förvaltare
OR-9 Regementsförvaltare

OF-1 Fänrik, Löjtnant
OF-2 Kapten
OF-3 Major
OF-4 Överstelöjtnant
OF-5 Överste
OF-6 Brigadgeneral
OF-7 Generalmajor
OF-8 Generallöjtnant
OF-9 General

Användarvisningsbild
camp
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av camp » 01 maj 2013 13:05

Märker att det var ett tag sen man var aktiv men tänkte titta in idag och kolla så ni inte förintat varandra.

OR-1 Rekryt,Menig. Personligen tycker jag att rekryt är snarare ett tillstånd än en grad precis som kadett. Men det är fortfarande en "titel". Kadett däremot ingår inte i OR systemet. (Tveksam om det verkligen är meningen att rekryt ska ingå i OR systemet men så säger vissa förband)

Profossen
Vicekorpral
Vicekorpral
Från: Blekinge
Kontakt:

Re:

Inlägg av Profossen » 01 maj 2013 16:19

camp skrev:OR-1 Rekryt,Menig. Personligen tycker jag att rekryt är snarare ett tillstånd än en grad precis som kadett.
Ingen av de nämnda är varken grad eller tillstånd. Det är "tjänsteställningar".
Efter som tråden heter "Gradbeteckningar svenska försvaret", så bifogar länk till
SMB:s hemsida. Sen är det bara att klicka vidare till den försvarsgren man vill se.

http://www.smb.nu/index.php/militara-grader

Användarvisningsbild
camp
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av camp » 01 maj 2013 20:43

Tack. Tjänsteställningar heter det, inte titel. Jo även jag är ett fan av SMB så känner till deras (tappar ord, om ni ursäktar mig) "länk" med gradbeteckningar. Men både på Lv6 och Livgardet så sitter det uppe andra "anslag" på anslagstavlan med gradbeteckningar där Rekryt ingår under OR-1. Sen är det bara läsa ovanstående inlägg.

Frågan är: är Rekryt en grad?

Profossen
Vicekorpral
Vicekorpral
Från: Blekinge
Kontakt:

Re:

Inlägg av Profossen » 01 maj 2013 22:05

camp skrev:Frågan är: är Rekryt en grad?
Nej, det är ingen grad. Det är en benåmning på "Den som deltar i grundläggande militär utbildning".
Se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rekryt
Exempel på andra benämningar är de mindre rumsrena: beväring, basse, väre.

Skriv svar