Några små tillägg till denna tråd:
Hur det såg ut med utbytet av soldater och officerare. Då menar jag utbytet mellan Divison Totenkopf och personal ur KZ-lägren. För jag har för mig att sent 1942 hade stora delar av divisionen "självsanerat" sig på manskap och officerare från forna Kz-läger.
Rotationen mellan KZ/KL och frontförbanden pågick kontinuerligt under hela kriget. Något flera veteraner försökt bestrida efter kriget men detta var faktum. Soldater ur T som exempelvis var konvalescent efter att ha varit sårad kunde mycket väl hamna som vakt i KZ/KL innan han togs tillbaks till fronttjänst. Dylika exempel kan mångfaldigas.
...Som en följd av detta rekryterades äldre SS-medlemmar till vaktstyrkorna i lägren.
Mja, de som värvades från KZ/KL till divisionen ersattes med medlemmar ur Allgemeine-SS som i sin tur ersattes med äldre SS-män.
År 1940 slogs de militära SS-förbanden, som hade agerat inom ramen för armén, samman under beteckningen Waffen-SS. Även dödskalleförbanden integrerades. Eftersom koncentrationslägerpersonalen underordnades SS huvudkontor hörde nu även den till Waffen-SS.
SS-VT, LSSAH, delar av polisen samt SS-TV slogs samman och kallades initialt för Bewaffnete-SS men sedan känt som Waffen-SS. Detta gjorde att Himmler kunde ställa upp bl.a. två nya divisioner. KZ/KL låg hela tiden under Oswald Pohls Wirtschaft/Verwaltungsamt inom SS-HA, senare SS-WVHA, så även delar ur Waffen-SS, som föregångaren SS-VT. Detta förändrades inte över huvud taget utan bestod fram tills slutet 1945. Läs mer i: Zwangsarbeit und Vernichtung – Das Wirtschaftsimperium der SS av Jan Erik Schulte
Intressant med tanke på att ca 60 000 medlemmar tjänstgjorde i lägren.Detta fakta ställer många svåra och tuffa frågor.Ang Wermacht det var nåt NYTT för mig att soldater ur den vanliga armen tjänstgjorde i lägren.
Tyskarna byggde mer än 20 000 läger mellan 1933 – 1945, att bara SS skulle vaktat alla dessa faller på sin egna orimlighet. Flera läger var i arméns regi. Läs mer om Stalag, Dulag, Frontstalag och Offlag här:
http://www.omforintelsen.se/lager/stala ... ontstalag/
Eicke hade medvetet förhindrat ett personalutbyte med ”Verfügungstruppe”, och hans dödskalleförband fick därför brottas med stora förluster i Ryssland.
Rent nonsens att detta inte skedde, finns flera T soldater som hamnade i andra divisioner och tvärsom. Stora förluster var inget unikt för Totenkopf. Sedan har jag svårt att förstå det ”tragiska” i att divisionens rykte förevigt var ”befläckat”, nya strider, nya krigsförbrytelser oavsett ny personal.
Den enda dokumenterade krigsförbrytelsen Totenkopf fanns skyldig till var som du nämner den i Le Paradis. Fritz Knöchlein, [bold]SS-Totenkopf-Div. (1939-1942)[/bold], dömdes som ansvarig för avrättandet av dessa brittiska soldater och avrättades därefter själv (1949).
Väldigt fel vågar jag påstå! Le Paradis var bara en ort som drabbades av Totenkopf och dess härjningar. Pga den oerhörda mängd förbrytelser där bland andra Totenkopf var inblandade i orkar jag inte lista samtliga, här kommer ett par:
Le Paradis
L’Abrelse
Lentilly
Lidice (Även enheter ur Das Reich) deltog i utplånandet av denna tjeckiska by som hämnd för Heydrichs död!
Lublin
Delar av Totenkopf deltog även i Aktion Reinhard samt Warszawagettots utrensning
Brno
Charkov
Enskilda officerare och meniga hamnade exempelvis i 1. SS-Infanterie-Brigade, dessa killar gjorde inga trevliga saker i norra Sovjetunionen! Maskerad till ”antipartisanoperationer” utförde de massmord i STOR skala!
Exemplen kan som sagt mångfaldigas.
Måns