Lauri Törni aka Larry Thorne

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
spoon
Aspirant
Aspirant
Kontakt:

Lauri Törni aka Larry Thorne

Inlägg av spoon » 06 aug 2004 08:55

Denna finska Kapten slogs för Finland, Tyskland och sen senare med USA.
Lite synd att han inte har fått samma "hjälte" gloria i Finland som i USA.

Finland fd. President Mauno Koivisto var jägare i Törnis kompani.

http://turuntori.com/kotisivut/?id=1034

Användarvisningsbild
SFP-WarHeart
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Re: Lauri Törni aka Larry Thorne

Inlägg av SFP-WarHeart » 06 aug 2004 11:49

spoon skrev: Finland fd. President Mauno Koivisto var jägare i Törnis kompani.

http://turuntori.com/kotisivut/?id=1034
Jasså? Fan va grymt!

Tack för länken...
Vesterinen

Användarvisningsbild
Andreas
Överste
Överste
Från: Finland
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Andreas » 06 aug 2004 12:13

Visst, de har helt okej, men jag måste bara kommentera att historiekunskapen på vissa av underavdelningarna var lite "över par".

Eller vad sägs om:

"When Finland collapsed..." eller "But Finland now had a communist government..."

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 06 aug 2004 15:39

Den sovjetiske storebroderns osunda inflytande på finlands efterkrigstid gjorde att Törni, eller många andra händelser, personer eller veteraner, inte fick den uppmärksamhet de kanske förtjänat. Fast i efter kommunismens sammanbrott så har en ändring skett och Törni betraktas som den krigshjälte han är, av dem som bryr sig. Bokfloden om honom före och efter 1991 skiljer sig markant.

Användarvisningsbild
SFP-WarHeart
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av SFP-WarHeart » 06 aug 2004 20:33

Andreas skrev:Visst, de har helt okej, men jag måste bara kommentera att historiekunskapen på vissa av underavdelningarna var lite "över par".

Eller vad sägs om:

"When Finland collapsed..." eller "But Finland now had a communist government..."
HAHAHA
Vesterinen

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 18 jun 2005 18:33

Zyner skrev:dog han verkligen i veitnam...skulle ha något minne av att helikoptern blev ner skjuten vid nåt spanings uppdrag i nåt land brevid veitnam..vilket minns jag ej
På väg tillbaka från ett hemligt uppdrag i Laos kraschade helikoptern Törni/Thorne färdades i den 18 oktober 1965. Inte förrän 1999 kunde man verkligen bekräfta att han hade omkommit när bl.a. Törnis systerson tillsammans med folk från USA:s armé genomförde en utgrävning på platsen där helikoptern störtade.

I romanen Fågelbröstet från 1995 skildrar författaren Staffan H. Westerberg sin utbildning till Airborne Ranger och hur han kom att delta i invasionen av Grenada 1983. Där får han höra historien om Törni/Thorne:
Staffan H. Westerberg i [i]Fågelbröstet[/i] (Bonniers, 1995) skrev:Boswell halvligger bredvid LaRose, smuttar på kaffet och ser plötsligt på mig.
- Så du är från Sverige...
Det är mer ett konstaterande än en fråga. Jag känner hur alla ögon riktas mot mig. Bosell tänder en cigarett.
- Jag hörde talas om en finne en gång, fortsätter han och ser sig om i gruppen. Boswell har inte för vana att tala i onödan. Han samlar tankarna, som om han förbereder sig, har kaffemuggen i den ena handen och cigaretten i den andra. Han bär sig underligt åt när han röker: röken kommer ut ur näsan och munnen stötvis, likt en drake.
- Larry Thorne hette han. Ja, fan vet om han inte heter det fortfarande... Är det nån här som hört historien om Larry Thorne?
Han får spridda negationsmummel till svar. Inte heller Torres har hört den.
- Jag fick höra talas om Larry först efter att han försvunnit, av en kapten Carter när jag kom till Nha Trang, Vietnam, i juli sextisju. Innan var han bara känd som den store finnen med det stora krigarhjärtat. Men efter det att han försvunnit och listats som försvunnen i strid blev legenden Larry Thorne till. Han var en sådan där tystlåten, resolut och fullständigt orädd skandinav... påminner lite om tyste Falk här.
Boswell och de andra ser återigen på mig. Det stör mig. Jag vet inte varför men jag känner mig fånig, måste se ner i marken.
Boswell berättar att Thorne började sin krigarbana 1939 mot ryssarna i finska Karelen, i marskalk Mannerheims tuffa och innovativa armé. Han vann alla medaljer den finska staten hade att erbjuda. Mannerheim-korset fick han för att ha lett en skidpatrull långt inne i fiendeterritorium, där de legat i bakhåll och ödelagt en hel konvoj, lämnat över 300 döda ryssar efter sig.
Några Rangers ur Torres grupp flyttar närmare för att inte missa något.Boswell tänder en ny cigarett, ser på klockan och fortsätter:
- När kriget mellan dessa kontrahenter kom till paus hade Larry varit med om alldeles för mycket för att kunna anpassa sig till det vanliga livet. Han tog värvning i den tyska marinkåren och blev skickad att strida mot ryssen. Det var under operation Barbarossa. Enheten stred envist. Lär till och med ha gjort starkt motstånd tre dygn efter den tyska kapitulationen. Den finske legenden lyckades med bedriften att ta sig genom de ryska linjerna, för att ge upp i den amerikanska sektorn. Där blev han fängslad. Men det var ingenting som störde honom nämnvärt. Istället flydde han den långa vägen hem till Finland. Bara för att bli fängslad igen. Denna gång på ryssarnas begäran. Sin vana trogen rymde han ännu en gång, via Sverige och Venezuela, för att till slut nå USA. Och som den krigare han var fanns det bara en plats där man erkände hans förtjänster: i vår kära armé och senare Special Forces. I Korea var han med och slogs vid Chosin-reservoaren...
Plötsligt hör LaRose något i radion. Boswell vinkar till sig luren, lyssnar en stund. Det verkar inte gälla oss.
- Ni förstår, går Boswell på. Efter fransmännens nederlag vid Dien Bien Phu, femtifyra, skickades de första amerikanska rådgivarna till Sydvietnam. Bland dom fanns Larry. Deras uppgift var i första hand att göra sig till vänner med befolkningen, vilket var nog så svårt, eftersom landet betod av stammar som legat i feld med varandra i århundraden. SF-folkets huvuduppgifter bestod i att öva upp de olika stammarna i gerillakrigföring, hjälpa till med jordbruket och sätta upp sjukvårdsstationer. Thornes område var Phuoc Vinh och Phu Quoc-ön i Nha Trang-provinsen. Ett drygt år efter att våra reguljära trupper landsteg i Cham Ran-viken försvann Larry i en rekognosceringsoperation över Laos djungler. Helikoptern de färdades i kraschade i oländig terräng, långt bortom ära och redlighet. ett räddningsföretag av US Airforce Pararescue skickades ut, bara för att upptäcka att alla kroppar utom Thornes stod att finna. Än idag (tidigt 80-tal) finns det SF-män som inte tror att han är död, utan är chief för nån montagnardstam i bergen i Sydostasien.
Där tystnar Boswell, reser sig upp och slänger ut slurken ur kaffemuggen.
- Larry Thorne är knapppast nåt finskt namn, sergeant, påpekar jag.
- Nej, det är väl inte det, nickar han och trycker ner cigarettfimpen i jorden. Han blev väl amerikaniserad?
- Hur länge var du i Vietnam, sergeant? frågar en som heter Cole.
- Alldeles för länge, svarar Boswell korthugget och tecknar att rasten är över.

Användarvisningsbild
SFP-WarHeart
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av SFP-WarHeart » 18 jun 2005 18:51

Intressant läsning Rasputin.
Han vann alla medaljer den finska staten hade att erbjuda.
Detta stämmer väl ändå inte? :fundersam:
Vesterinen

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 18 jun 2005 18:59

Det är ju inte en vetenskaplig avhandling direkt, utan en hårdhudad sergeant inom USA:s luftburna trupper som berättar en historia vid lägerelden. Man kan tänka sig att han skarvar lite för att bättra på legenden Thorne och hur hård han var. Got that? :soldat:

Användarvisningsbild
Kamikaze
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Kamikaze » 18 jun 2005 20:44

Fattas det inte en massa inlägg i den här tråden?

Har för mig att jag skrev här för ett tag sen. :fundersam:

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 18 jun 2005 21:17

Det var i denna tråd: Ung soldat i krig. Den handlar om finlands tidigare president Mauno Koivisto och hans krigserfarenheter. Fast den innehåller nästan mer om Törni/Thorne.

Användarvisningsbild
Kamikaze
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Kamikaze » 18 jun 2005 21:21

Aha, där ser man hur förvirrande det kan bli ibland.

Användarvisningsbild
SFP-WarHeart
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av SFP-WarHeart » 18 jun 2005 22:49

Rasputin skrev:Det är ju inte en vetenskaplig avhandling direkt, utan en hårdhudad sergeant inom USA:s luftburna trupper som berättar en historia vid lägerelden. Man kan tänka sig att han skarvar lite för att bättra på legenden Thorne och hur hård han var. Got that? :soldat:
Just making sure, sir :soldat:
Vesterinen

Skriv svar