Pavlovs hus

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
finsk_hjälte
Korpral
Korpral
Kön: Man
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Pavlovs hus

Inlägg av finsk_hjälte » 30 dec 2006 01:35

Jag vet inte om det här finns i någon annan tråd ....om det gör så får väll moderatorerna låsa den här....

Men i alla fall till saken någon som kan ge mej mer information om detta kända slag hur länge det höll på, hur många som var inne i huset, hur många var det som anföll osv.
In the Army of the Shenandoah, you were the First Brigade! In the Army of the Potomac you were the First Brigade! In the Second Corps of this Army, you are the First Brigade!

Användarvisningsbild
Boa
Sergeant
Sergeant
Från: Örebro
Militär Grundutb: Utlandstjänst
Kontakt:

Inlägg av Boa » 30 dec 2006 02:58

Sergeant Yakov Pavlov förde befäl över en pluton som försvarade ett fyravåningshus som låg vid strandbrinken till Volga. Efter dom inledande fighterna var dom bara fyra kvar som försvarade huset under ett antal dagar innan förstärkningar anlände (ca 25 soldater). Med förstärkningarnas hjälp byggdes försvarsställningar med minor och taggtråd runt byggnaden, kulsprutenästen och anti-tank gevär i källare, fönster och tak plus ett antal granatkastare.
För att säkra komunikationerna grävdes en löpgrav till dom egna linjerna, väggar och golv slogs ut för att underlätta förflyttning i huset.
Under 59 dagar (23/9 - 25/11 1942)anföll dom tyska styrkorna om och om igen, med infanteri, pansar och flyg.
Den 25 November slogs tyskarna tillbaka av dom ryska styrkorna och Pavlov, hans män och ett antal civila (som varit i huset under hela slaget) befriades.
"Pavlovs hus" fick en stor symbolisk mening för ryssarna och den ryska propagandamaskinen skrädde inte med orden utan skrev att tyskarna förlorade fler soldater utanför detta hus än när dom intog Paris... (vilket kanske är en sanning med lite modifikation)
Pavlov dekorerades med "Sovjetunionens hjälte"

Faktafel och mer information tas emot med glädje...

Ja, inte faktafelen då... Men upplysningar om att jag sitter inne med fel fakta menar jag ;)
Pain is temporary, glory is forever.

Användarvisningsbild
finsk_hjälte
Korpral
Korpral
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av finsk_hjälte » 30 dec 2006 03:17

Tackar tackar! Fyll järna på med mer :)
In the Army of the Shenandoah, you were the First Brigade! In the Army of the Potomac you were the First Brigade! In the Second Corps of this Army, you are the First Brigade!

Användarvisningsbild
Setä
Pensionerad
Pensionerad
Från: Finland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av Setä » 30 dec 2006 04:20

Kommer inte ihåg att jag skulle ha hört om detta förr. Intressant.
Boa skrev: "Pavlovs hus" fick en stor symbolisk mening för ryssarna och den ryska propagandamaskinen skrädde inte med orden utan skrev att tyskarna förlorade fler soldater utanför detta hus än när dom intog Paris...
Stämmer antagligen eftersom Paris var en öppen stad som övergavs utan nämnvärda strider :)
Käyttääkö eversti viinaa kastikkeena?

Användarvisningsbild
Boa
Sergeant
Sergeant
Från: Örebro
Militär Grundutb: Utlandstjänst
Kontakt:

Inlägg av Boa » 30 dec 2006 04:30

Setä skrev:Kommer inte ihåg att jag skulle ha hört om detta förr. Intressant.
Boa skrev: "Pavlovs hus" fick en stor symbolisk mening för ryssarna och den ryska propagandamaskinen skrädde inte med orden utan skrev att tyskarna förlorade fler soldater utanför detta hus än när dom intog Paris...
Stämmer antagligen eftersom Paris var en öppen stad som övergavs utan nämnvärda strider :)
Precis. Det var det jag menade som en sanning med modifikation.
Men jag tror inte att den vanlige rysske soldaten visste om det och fick en ordentlig moralboost av det. :)
Pain is temporary, glory is forever.

Skriv svar