Militärer på ett vykort

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 01 jul 2014 17:24

statscermoniela begravningar vid den tidpunkten kan ju ha varit

Sofia av Nassau död 1913 (OII)
Teresia av Sachsen-Altenburg död 1914 (Prins August)
Margareta av Storbritannien och Irland död 1920 ( Gustav VI Adolf)
Prins Erik död 1918 (Gustav V)

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 01 jul 2014 17:28

när det gäller politiker så tror jag inte militären marscherar bakom dessa när de ska begravas, möjligtvis om han / hon är statsminister vid tidpunkten av dödsfallet. Jag tror inte heller att de bär sorgeband.

mäster
Aspirant
Aspirant
Från: Södermanland
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av mäster » 03 jul 2014 01:24

Hur länge ska/skulle man bära sorgbandet?

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 03 jul 2014 12:33

Det jag skriver nu har jag inget belägg för: Men jag tror att vid tidpunkten för dödsfallet, alltså så snart efter det går och tills efter begravningen.

Det kan ju vara så att det på regementet de tillhör har haft en avliden värderad kollega och att de varit på begravning I uniform med regementschefens medgivande burit sorgeband på regementet.

mäster
Aspirant
Aspirant
Från: Södermanland
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av mäster » 03 jul 2014 23:02

Jag har hittat reglementet för vad som gäller idag, men jag tror inte att det skiljer så mycket från vad som gällde för 90-100 år sedan. Då gällde nog reglementet för hela kungahuset medan idag tycks det endast gälla vid kungen och drottningens frånfälle.

"Vid statschefens eller dennes gemåls frånfälle skall den anställda militära personalen bära sorgtecken till uniform, från den tidpunkt då frånfället tillkännagivits officiellt och under så lång tid som särskilt bestäms."

Här, http://www.tjelvar.se/pdf/unir_2003.pdf, på sidan 204, kan man läsa mer.

"så lång tid som särskilt bestäms", borde således betyda att det kan variera?

Åter till vykortet.
Jag är ganska övertygad om att anledningen till att sorgbanden bärs av gubbarna på kortet är kronprinsessan Margaretas död, 1:a maj 1920. "Civilisterna" tror jag är Richard Sandler, (nr 6), som var juristkonsult i Brantings 1:a regering, ("stand in" som finansminister juli-oktober 1920).
"Olof Nilsson till höger", står det på baksidan av kortet - jag tror man menar nr 12. Han var statsrevisor under perioden 1919-1925.
Är det som jag tror så borde kortet vara från sommaren 1920, och då kan man ju undra vad 11 höga militärer och 3 politiker kan ha avhandlat, som föranleder dom att gå ut och bli avfotograferade för ett vykort? Minst 5 av dom röker cigarr och dom flesta ser ganska nöjda ut.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 11 jul 2014 14:40

Flera av officerarna, speciellt de som bär den äldre uniformen m 1886 ser ut som kompaniofficerare, de andra som regementsofficerare, kanske det star en general där men det känns tveksamt

Skriv svar