General Thomas "Stonewall" Jacksson

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

General Thomas "Stonewall" Jacksson

Inlägg av Lansen » 09 sep 2011 14:35

En tråd för denne mycket kompetente krigare tycker jag är på sin plats. Han bidrog till många av söderns segrar i början av det amerikanska inbördeskriget.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: General Thomas "Stonewall" Jacksson

Inlägg av Svensson » 09 sep 2011 15:08

En tråd om Stonewall Jackson? Varför inte. Här är mina anteckningar om mannen. Källa: Frans G. Bengtsson mfl.

- - -

Thomas ”Stonewall” Jackson föddes 1824 i Clarksburg, Virginia. Åren 1842-46 gick han West Point och blev sedan fänrik vid artilleriet. Som sådan deltog han i mexikanska kriget; vid Vera Cruz ska han ha riktat en kanon så bra att hela staden togs tack vare detta.

Före inbördeskriget var Jackson lärare vid Virginia Military Institute i Lexington, Virginia. Efter krigsutbrottet valde han rebellsidan och deltog som brigadchef vid Bull Run, krigets första slag. Det var här han fick sitt smeknamn; en officer såg under ett kritiskt skede hur Jackson höll stånd och ropade till sina mannar: ”Look, there is General Jackson lika a stone wall! Rally around the Virginians!” Man hörde maningen, samlades bak denna veritabla stenvägg och vann omsider slaget.

I november 1861 befordrades Jackson till generalmajor och gavs befälet i Virginiadalen, även kallad Shenandahdalen efter floden som rann här:
Oh, Shenandoah, I long to hear you,
roll away, you rolling river...
Detta var eget territorium, sydstatsmark som kunde tjäna som bakväg vid en framryckning mot Washington, en från rebellernas sida kringgående rörelse på vänsterflanken. Sommaren 1862 utkämpade Jackson en legendarisk kampanj här och besegrade flera nordstatsarméer på kuppen: rörlighet, överraskning och kraftsamling var honnörsorden. Säkert var Jackson ett militärt geni och nog förtjänar han äran av dessa segrar, men Virginiadalen var som nämnts hemmaplan och de generaler han ställdes mot hade ofta fått sina poster genom politiska kontakter, inte genom duglighet.

Tiden fram till Chancellorsville, slaget där han stupade, deltog Jackson framför allt i sjudagarsslaget. Här sölade han lite, han var inte på plats i tid vilket delvis tycks ha berott på den inbitna idén att inte slåss på söndagar. Prisa Gud...! Men inte ens Jeanne d’Arc lät bli att slåss på söndagar. Varje general har förvisso haft sin dåliga dag, från MacArthur på Filippinerslagets första dag över Montgomery vid Arnhem till Bradley under Ardennerslaget. – Efter sjudagarsslaget var det för Jacksons del medverkan i andra Bull Run i augusti 1862, Antietam och Fredericksburg i december. Vid det sistnämnda hade han avancerat till generallöjtnant, trestjärnig general. Han var vid denna tid sydstaternas förmodligen främste underordnade general, Robert E. Lees högra hand – men tyvärr för konfederationen så stupade han våren 1863.

Jackson dog av egen eldgivning – friendly fire – i slaget vid Chancellorsville, på väg tillbaka till de egna linjerna efter en spaningsritt. Han fördes efter de fatala skotten till ett hus där han vårdades i en veckas tid, han svävade mellan liv och död och låg och yrade; man kunde höra hur han gav order till sina divisionschefer som om han var mitt uppe i en drabbning. Men så lugnade han sig och yttrade som sista ord, som en ingivelse: ”Låt oss gå över floden och vila i skuggan på andra sidan.” Han hade gått över, passerat gränsen till det Hinsides.

En belysning av Stonewall Jacksons karaktär kan göras med denna anekdot. En sydstatsofficer hade deltagit i en strid mot några nordstatare, vilka sistnämnda alla hade dödats i striden. Sydstataren berättade detta för Jackson med beklagan, han sa att det var synd att behöva se så tappra män stupa. ”Men jag vill inte att de ska leva!” sa Jackson. ”Döda alla!” – Jackson hade för sin del en underligt frånvarande, liksom fjärrskådande blick som en biblisk profet. Han är svår att beskriva, det är något arkaiskt över honom – något helt ur Plutark som Frans G. Bengtsson sa. Hans chef Robert E. Lee var då en mer lättfattlig, mer transparent personlighet så att säga. Om Lee har jag skrivit mer här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/search/label/lee
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 10 sep 2011 10:44

Jag är fullkomligt bedövad av responsen...

Varför ska man posta här när man lika gärna kan göra det på sin blogg. Noll kommentarer på båda hållen, men på bloggen ackumulerar man ju ändå något, bygger ett varumärke. Svara på det!

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 10 sep 2011 11:21

Jättebra inlägg Svensson tycker jag. Jacksson var var ypperlig på att förflytta sina trupper. Sen tror jag du inte behöver vara så orolig för responsen, den kommer tids nog. Det är inte så högt tempo på forumet nuförtiden!

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Re:

Inlägg av Trismegistus » 10 sep 2011 12:00

Svensson skrev:Jag är fullkomligt bedövad av responsen...

Varför ska man posta här när man lika gärna kan göra det på sin blogg. Noll kommentarer på båda hållen, men på bloggen ackumulerar man ju ändå något, bygger ett varumärke. Svara på det!
Precis som Lansen skriver så är det mycket bra inlägg men ska man nog inte förvänta sig omedelbar respons här på forumet. Ibland kan diskussionen komma igång först efter månader - eller år - när någon hittar tråden och blir intresserad. Sedan så har det nog även att göra med ämnets natur. Amerikanska inbördeskriget som ämne har ett ganska litet intresse här i landet. Hade motsvarande inlägg postats på något amerikanskt forum så hade nog kommentarerna ramlat in fortare. Motsvarande "problem" har vi med t.ex. Napoleonkrigen som förvisso är intressanta men som den stora massan har föga intresse för här i landet. Förflyttar vi oss ner på kontinenten så är vips intresset betydligt större.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 10 sep 2011 14:14

Tack för respons. Det lönar sig att klaga...

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 11 sep 2011 21:29

En annan rolig sak jag läst om honom var att man kallade hans infanteri för "jacksson foot cavalry" på grund av dessa enorma förmåga till rörlighet. Sydstatsinfanteriet var ofta ganska knapphändigt utrustat. Man sov med sin filt eller kappa under bar himmel, medans nordsidan ofta hade ordentliga tältläger. Detta är säkert en del av förklaringen till att man kunde förflytta sig så mycket raskare än sina motståndare.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 12 sep 2011 12:16

Här är en bild på generalen.
Bilagor
General_Stonewall_Jackson.jpg
Stonewall Jacksson!
General_Stonewall_Jackson.jpg (9.41 KiB) Visad 1714 gånger

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 13 sep 2011 09:24

Lite inbördeskrigs verktyg
revolversamling.jpg

Användarvisningsbild
PZG12
Överste
Överste
Från: Västra Götaland
Intresse: Reenactment
Kontakt:

Re:

Inlägg av PZG12 » 13 sep 2011 19:10

Som Triste säger så är forums skrivandet på det här sättet. Det kan tyckas att man gör ett otacksamt jobb ibland när man skriver, läser eller fixar utan att få respons. Men all form av aktivitet är ett deltagande och ett sätt att hålla krigsforum vid liv. Jag tror dock du fått dig en tankeställare redan men att kräva respons är fel väg att gå.
"Wars can be prevented just as surely as they can be provoked" Omar Bradley

MVH wiSH - Moderator

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av lasseman69 » 13 sep 2011 19:55

Jag är ledsen för detta Svensson jag läste ditt inlägg.
Men det är ju inte my cup of tea. ( är för enkelinriktad på mina egna ämen :skratt: )
Hoppas verkligen inte du ger upp. Har själv ibland jobbat i uppförsbacke och skrivit nåt man trott stora massan uppskattar och man får noll respons :ledsen:
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Smeden
Aspirant
Aspirant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Smeden » 23 okt 2011 15:22

Hej,

Jag försöker få upp intresset för amerikanska inbördeskriget lite och har skapat en hemsida på ämnet, på svenska..

Angående "Stonewall" Jackson så sägs det att det amerikanska uttrycket "stonewalling" i verbform.. "To stonewall someone" innebär i princip att ignorera eller vägra besvara någon. Lite intressant tycker jag. Dessutom har jag hört att ordet "sideburns" för polisonger lär komma från General Burnside som hade enorma polisonger. Således beskrevs denna typp av skägg sedan som sideburns..
Jag skall försöka kolla sanningshalten i dessa påståenden så småningom, men jag har stött på denna "legend" i flertalet böcker om inbördeskriget. Tänkte lägga till en sida med "fun facts" så småningom och då kommer nog dessa båda ord med..

- www.amerikanskainbordeskriget.com -

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 24 okt 2011 11:13

@Smeden: en annan lustig sak med Jacksons smeknamn, "Stonewall"... alltså, han fick det vid första Bull Run för sitt stadiga försvar. Någon skrek. "Look, there is general Jackson like a stone wall! Rally around the virginians!"

Men i följande slag vann ju Jackson rykte som en kringgångsmästare, en flankerare par preference. Han borde alltså ha hetat "Flanker Jackson!"

@Wish och Lasseman: ja jag vet, man kan inte alltid begära att folk läser ens inlägg. Kanske är det så att en rak, faktaorienterad redogörelse läses av rätt många, men ingen kommer på något att säga för att det man säger är så fulländat. För att få kommentarer kan man behöva skriva kontroversiellt, ge sin text en vinkel.

Det är ungefär samma sak med min egen blogg (som jag antydde att man kunde lägga upp texter på istf på ett forum som detta). Skriver jag en från-vaggan-till-graven-biografi om en general så är det inte så många som kommenterar, även om den nog läses. Man måste kanske ge alla texter mer eller mindre kontroversiell vinkel.

Men iaf: jag kommer att fortsätta posta här. Och blogga.
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 24 okt 2011 11:43

Svensson: Ibland är det så att någon skriver ett inlägg som helt enkelt bara är så bra och komplett (och man håller med om allt), att det inte finns mycket annat att göra än att hålla med. +1 poster med "håller med, bra skrivet" känns alltid lite fånigt, så därför fyller den 'nya' "Gilla"-knappen ett syfte, vi måste alla bara bli bättre på att använda den.

En sak är dock säkert, utifrån mig själv, och det är att det som skrivs det läses.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 09 mar 2019 17:17

Site:en finns kvar faktiskt.