Ovälkomna gåvor

Här diskuteras ämnen som inte passar in i de övriga kategorierna och som eventuellt sträcker sig över flera tidsepoker.
Skriv svar
Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Ovälkomna gåvor

Inlägg av York » 11 sep 2018 22:01

Tysk haubits från första världskriget i Millport på ön Cumbrae, Skottland. Jag tog bilderna idag.
Historien bakom hur kanonen (eller kanonerna, de var två från början) är intressant. 40 man från ön hade dödats i det första världskriget, av en befolkning på strax under 1600. Med andra ord kände alla på ön någon som dödats. I november 1919 levererades två kanoner till öns hamn. Dessa pjäser, som tills relativt nyligen hade använts till att döda brittiska soldater var gåvor från den brittiska staten som tack för de uppoffringar öborna gjort under kriget. Givandet av troféer var inte ovanligt. Nära 5000 kanoner delades ut av de allierade nationerna till städer och byar som tack för deras offer. De placerades generellt på framträdande platser för alla att se. Detta skedde inte i Millport. Liksom på många andra ställen hade man tvådelade känslor gällande kanonerna. Man ville hedra sina stupade men inte på detta sätt.

Kanonerna blev stående i hamnen medan man i staden diskuterade vad man skulle göra med dem medan månaderna gick. Slutligen beslutade man sig för att flyttad dem till en park. Där växte en lekpark upp runt dem och då man inte ville att barnen skulle leka runt dem flyttade man kanonerna. Nedanför parken fanns en lokal soptipp vid vattnet där de placerades för att senare bli en del av sjömuren. Detta innebär ironiskt nog att de överlevde det andra världskriget. De flesta andra trofékanoner smältes ner som metallskrot under det andra världskriget för att användas som del av krigsinsatsen (samlandet av metallskrot var främst en propagandaprodukt).
På 1980-talet upptäcktes en av kanonerna tack vare erosion.

Källan för min text ovan:
https://bellacaledonia.org.uk/2015/11/0 ... -trophies/
Bilagor
Haubits 3.jpg
Haubits 2.jpg
Haubits 1.jpg
Haubits 1.jpg
Haubits 2.jpg
Haubits 3.jpg
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Re: Ovälkomna gåvor

Inlägg av York » 11 sep 2018 22:09

Minnesmonumentet som står i Millport idag. Det täcker båda världskrigen.
Minne 1.jpg
Minne 2.jpg

Användarvisningsbild
Hans S
Sergeant
Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 12 sep 2018 10:12

Intressant, tack.

Kanske en 15 cm sFH 02? http://www.modelbouwleuven.com/sfh-02-15cm.php

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 12 sep 2018 14:28

Hans S skrev:
12 sep 2018 10:12
Intressant, tack.

Kanske en 15 cm sFH 02? http://www.modelbouwleuven.com/sfh-02-15cm.php

MVH

Hans
Troligen. De ser väldigt lika ut.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 12 sep 2018 17:34

Det känns extra deprimerande när samma efternamn förkommer flera gånger.
Screenshot_20180912-172652_Gallery.jpg

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 12 sep 2018 20:42

Tack för bilderna, mycket intressant läsning. Det skulle vara intressant att veta hur den brittiska staten resonerade när man valde att placera ut just tyska kanoner. Även den brittiska armén tvingades ju till stora nedskärningar efter kriget så det måste ha funnits gott om inhemskt material att placera ut som diverse minnesmärken över invånarnas uppoffringar.

Användarvisningsbild
Hans S
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 13 sep 2018 11:30

Nu spånar jag bara men den politiska ledningen i London hade nog inte lika nära personlig kontakt med kriget som öborna. Dessutom var de uppfostrade med krigstroféer som något positivt, Rule Brittannia, vi har vunnit, seger är vår, etc. - de var nog inte innevånarna på Cumbrae.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Hans S
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 13 sep 2018 22:16

En annan tanke slog mig, den verkar vara hexagonal. Framsidan var nog förklaringen 14-18, bara, först. Med de stupade på sidorna. Sedan fyllde man på på en av baksidorna med 39-45 och lade till texten på framsidan. Så baksidan var när den restes och en sida bak var tom? Eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 13 sep 2018 22:57

Jo, innan AVK hade man endast när den restes på baksidan. Efter AVK la man till namnen på de stupade från det kriget till monumentet. Liksom 1939-1945 på framsidan. Standardutförande.

Jag var över till Largs på fastlandet idag. Det är staden där färjan till Millport går från. Tog kort på monumentet där också.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 13 sep 2018 23:13

Monumentet i Largs.
Bilagor
20180913_104929.jpg
20180913_104944.jpg
20180913_104948.jpg

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 13 sep 2018 23:16

Namn på stupade på de övriga tre sidorna på monumentet.
Bilagor
20180913_104958.jpg
20180913_105018.jpg
20180913_105029.jpg

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 14 sep 2018 21:57

Kort jag såg på muséet i Millport idag. Jag kunde inte låta bli att kolla deras namn mot krigsmonument. Killen längst till vänster, Wier, är listad som stupade på monumentet. En annan av de listade männen på fotot delar efternamn med en annan namngiven stupad, kanske en släkting så som en bror.
Bilagor
Screenshot_20180914-212441_Gallery.jpg

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 17 sep 2018 16:36

Väldigt intressant och rörande historia, jag undrar, om man betänker att de 40 stupade var ur ett mindre urval av vapenföra män så kanske bitterheten är än mer förståelig. Jag menar av de 1600 ö innevånarna så måste det ju varit en mindre andel.Det var säkert ett ganska stort tapp.
Behandlingen av gåvan avslöjar ju rätt mycket.

Hur många såna kanoner finns kvar, det är inget att rädda till ett museum inomhus?

Sonderling

PS Läste kommentatorsfältet i länken och i slutet säger en person att detta hände på ett annat ställe i Skottland. Man dumpade kanonen i en damm?!

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 18 sep 2018 13:10

Som sagt så gick många åt i samband med AVK. Dock fann jag en del information när jag tittar runt online som antyder att många pjäser försvann tidigare. Lokala myndigheter ville inte stå med kostnaden att underhålla dem var anledningen. Detta gäller UK.
I Kanada, USA, Australien etc verkar många pjäser överlevt. I Kanada verkar man även ha registrerat dem bra.

Jag vet inte varför man inte tagit upp haubitsen för att bevara den. Det finns ju som sagt ett litet museum (i biblioteket) i Millport som behandlar lokalhistoria, inklusive FVK. Dock verkar de inte ha full koll. De nämner inte haubitsen i sin FVK monter. Istället har man kopplat kanonen i muren till tullare som jagade smugglare på 17- och 1800-talet(!). Dessa var ju beväpnade pga deras utsatthet, vilket beskrivs bra i utställningen. Däremot betvivlar jag att de hade en haubits från FVK. Jag överväger att skicka dem en epost och frågan om de har några planer för haubitsen samt påpeka att den de facto är från FVK.

Skriv svar