- trawniki.jpg (17.47 KiB) Visad 402 gånger
Det finns böcker som kittlar mer än andra och det här var en sådan som gjorde att det kittlade lite extra. Har alltid haft ett extra intresse för läger som Belzec, Sobibor och Treblinka och därigenom kommit i kontakt med begreppet
Trawniki männer. Men med kanske undantag av någon tyskspråkig bok så är detta den enda bok på engelska som uteslutande handlar om
Trawniki männer. Den är således väldigt nischad och vänder sig troligen till en begränsad läsekrets. Begreppet
Trawniki männer fick väl dessutom en liten spridning i samband med rättegången av John Demjanjuk som felaktigt anklagades för att sköta gaskamrarna i Treblinka. Inte desto mindre hade han tjänstgjort i Sobibor (och Flossenburg) vilket han också dömdes för.
Trawniki männer var rekryter som värvats för att främst tjänstgöra som vakter i Lublin distriktet och då främst förintelselägren Belzec, Sobibor och Treblinka. Ca 5000 värvades där ca hälften var ukrainska krigsfångar från Röda armén som av olika skäl lät sig värvas. Andra nationaliteter var ryssar, balter och s.k. folktyskar. Dessa rekryter fick sin utbildning ett läger som kallades för Trawniki ca 3-4 mil sydöst om Lublin, där av namnet
Trawniki männer. Förutom vakttjänstgöring kom de även att användas som vakter vid deportationer av judar från något getto till något förintelseläger. De användes också vid razzior och att slå ner uppror i getton samt vid partisanbekämpning i f.d. Jugoslavien.
Det var inte sällan en brokig skara människor som nästan uteslutande härstammade från arbetarklass, sällan av ideologisk övertygelse utan mer av opportunistiska skäl lät de sig värvas. Dryckenskap, horeri, stölder, plundring, korruption och desertering var vanliga inslag hos
Trawniki männer. Detta gjorde att tyskarnas förtroende och tillit till
Trawniki männer var bristande och detsamma kände många
Trawniki männer inför tyskarna. Inte sällan straffades
Trawniki männer med både disciplinära straff och t.o.m. dödsstraff.
Boken är inte mer ca 130 sidor plus appendix. Författaren går på djupet av ämnet och det blir tyvärr på lite bekostnad av berättelsen men det gör inget. Den är också detaljrik men eftersom jag finner ämnet så intressant så störs jag inte av detta heller. Organisation och befälsstruktur är i detta fall gemytlig läsning. För mig var det överraskande och positivt att det fanns så mycket material om
Trawniki männer. T.o.m. ner till en nivå där det går att namnge de som skötte gaskamrarna. Kände heller inte till att de tjänstgjorde vid så många läger som de gjorde, alltså inte bara förintelselägren och läger i Lublin distriktet, utan även andra läger som bl.a. Auschwitz. Sammantaget en bok som i min bokhylla har en given plats.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am