Vilken bok läser ni just nu?

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Leningrad » 08 jan 2020 09:38

dödgrävarna.jpg
dödgrävarna.jpg (38.82 KiB) Visad 2288 gånger
Det här var faktiskt en bok vars ämne jag suktat mer efter. Nog har jag läst mycket om Machtübernahme men inte på detta vis där författarna bokstavligen räknar ner dagarna som Weimarrepubliken hade kvar att leva. Den tar vid i kölvattnet efter novembervalen 1932 och slutar den näst sista dagen i januari 1933. Tiden däremellan har författarna forskat i det förstklassiga ränksmideri som huvudpersonerna befann sig i under en tid då politiskt kaos var en del utav vardagen. Hinderburg, Hindenburgs son, Schleicher, Papen, Strasser, Thälmann, Meissner, Göbbels, Hugenberg, Adolf m.fl. gjorde vad de kunde för att det skulle ta en vändning till deras fördel.

Det som är intressant är att boken inte har Hitler som utgångspunkt utan republiken, som Hitler förvisso var en del utav, men där fanns även nyss nämnda samt privatpersoner, journalister, diplomater, kommunister och socialdemokrater. Alla får de plats i denna redogörelse som sätter in dem i det stora sammanhanget där allt inte nödvändigtvis kretsade kring Hitler. Dag för dag får läsaren följa med händelserna där perioder av intriger varvas med perioder av relativt lugn där aktörerna avvaktar varandra. En röd tråd verkar ändå vara att till varje pris hålla kommunisterna borta från makten, kosta vad det kosta vill.

Författarna lyckas på ett imponerande sätt hålla ihop kaoset till en nivå där det går att hänga med i turerna. Det är skrivet med tempo, korta meningar, nästan avhuggna typ dagboksanteckningar, varvas med längre utlägg för att ge en helhetsbild över situationen. Även om jag sedan tidigare kände till kaoset som rådde så ger den här boken ytterligare en dimension till det hela som jag tidigare saknat. Det begripliga blir med boken ännu mer begripligt och framförallt förståeligt. Det som ledde fram till Machtübernahme var ett ränksmideri i toppklass av aktörer som själva trodde att de behärskade situationen. Som den främste ränksmidaren bland alla vill jag lyfta fram Papen, lika makthungrig som Hitler och gjorde vad som krävdes för att uppnå det högsta målet. Något han också trodde sig lyckas med men fick snabbt inse att det var han som hölls i koppel och inte tvärtom, men det är en annan historia.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 24 jan 2020 20:18

odjur.jpg
odjur.jpg (38.16 KiB) Visad 2264 gånger
Ytterligare en bok jag har haft stående i bokhyllan utan att läsa den. Köpte den till farsan en gång i tiden och när han läst den så tog jag hem den men har aldrig gett den chansen. Vet inte varför jag inte tyckte att en bok om den amerikanske ambassadören och dennes familj i Berlin mellan 1933 och 1937 inte skulle vara värd att läsa. Men så kom jag till en sån där punkt där jag läst ut en bok (Dödgrävarna) utan att veta vilken bok jag skulle läsa härnäst. Var därför tvungen att ta mig en titt i bokhyllan och kom fram till denna som jag tidigare haft i min hand men alltid ställt tillbaka den. Men nu j****r tänkte jag, nu j****r ska jag läsa den, och började lite motvilligt att läsa den.

Det tog inte många sidor innan jag började inse att den här boken har sannerligen inte gjort sig förtjänt av att stå där oläst bland alla lästa böcker. Ställer mig fortfarande frågan varför jag inte läst den, kanske har att göra med att huvudpersonen själv, ambassadör William Dodd, i alla fall för mig är en i stort sett okänd person. Troligtvis har jag stött på hans namn i andra böcker jag läst men inte till den grad att jag lagt hans namn på minne, än mindre tyckt det varit en intressant person. Å andra sidan var han en relativ okänd person och ingen höjdare inom den amerikanska diplomatin. Halkade mer eller mindre in på ett bananskal till posten som ambassadör i en tid av stora politiska omvälvningar i Tyskland.

Bokens tyngdpunkt ligger dels på Dodd men lika mycket på hans dotter Martha som inte var den som drog sig för utsvävningar med än den ene och än den andre. Bland erövringarna kan nämnas den förste Gestapochefen Rudolf Diels som hon hade en relation med. Dodd själv såg redan från början faran med Hitler, men hade svårt att övertyga andra om detta. Den amerikanska ståndpunkten verkade vara att Hitler är en kuf men som man inte ville stöta sig med. Från amerikanskt håll höll man därför en låg profil i fördömandet av Hitler och bad därför Dodd att göra detsamma. Dottern Martha höll inte med sin pappa utan tyckte att Hitler och Tyskland stod för något nytt och att det våld som ägde rum var isolerade händelser som skulle falla bort med tiden.

Bokens behållning är alla de små anekdoter och berättelser som (William) Dodd och Martha hamnar i vilket ger en ny infallsvinkel. Anekdoter och berättelser jag inte tidigare hört talas, framför allt om Rudolf Diels, men även andra dignitärer inkl. Hitler. Boken visar också att det inom den amerikanska diplomatin fanns intriger där det gällde att skaffa sig fördelar gentemot andra för att själv uppnå vissa poster och mål. Dodd själv, som inte behärskade detta spel, blev själv ett offer när han fick se sig nedputtad från ambassadörsposten 1937. Även om Dodd var ambassadör fram till 1937 så är det de två första åren, 1933 och 1934, som boken lägger fokus på och det är riktigt intressant läsning, det måste jag säga. Åren 35, 36 och 37 skrållas mest igenom i en hiskelig fart, varför vet jag inte, hade gärna sett samma detaljerade berättelse från dessa år.

Som sagt, en klart läsvärd bok som jag först efter många år gav en chans. Det positiva med det är att jag fortfarande har några böcker kvar i bokhyllan som jag i skrivande stund inte har kommit mig för att läsa eftersom jag har en uppfattning om att de inte är intressanta. Det innebär att det troligtvis står några guldklimpar i hyllan som väntar på att jag inte ska ha något att läsa, för det blir först då som jag ger dem en chans.

Sonderling
1:e Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 11 feb 2020 10:47

Wartime Britain 1939-1945 av Juliet Gardiner

En bok om stor Britannien och lite av Irland under VK2 och dess hemma front. Där olika ämnen behandlas i olika kapitel en kronologisk ordning. Det är allt från ransonering, mörkläggning, till vapenvägare, till blitzen, till inhemsk fascism, till internering av tyskar och italienare, till krigsfångarna, till jänkarna som kommer, till d-dagen, till V1 och V2, till fredsdagen.
Jag hade stor behållning av denna bok som är full av fakta som jag inte tänkt på eller ens hade en aning om. Som att dåtiden radio apparater var stora möbler som gick på batteri och det liksom kom en batteriman och bytte dessa vid lämplig intervall. Eller att själva mörkläggningen i början dödade fler än bombningarna i trafikolyckor och fall i hemmen. Eller att dagen-d sker ju ganska nära England så sönder skjutna båtar fulla med sårade kommer ju tillbaka tämligen omgående från fronten som faktiskt är ganska nära de civila i England, ett perspektiv jag inte tänkt på. V1 och V2 och dess skadeverkningar hade jag dålig koll på.
Alltså det är allt från att tampongerna kom till ....
Ja jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men det riskerar att bli lite svamligt.

Denna bok kan rekommenderas.

Sonderling

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 15 feb 2020 12:22

ubåt.jpg
ubåt.jpg (44.54 KiB) Visad 2213 gånger
Ibland kan jag lämna tryggheten i WW2 och ge mig ut i en annan bokvärld där allt mer eller mindre är outforskad mark. Ubåtskränkningarna är en sådan värld som jag sedan U-137 varit intresserad av utan att egentligen engagera mig i orsak/verkan men ändå funnit det spännande. Ola Tunander är, beroende på vem man frågar, en auktoritet inom området och anade ugglor i mossen redan tidigt att det inte handlade om sovjetiska ubåtar som plaskade runt i svenska skärgårdar utan snarare ubåtar från väst som ville testa det svenska försvaret. I den här boken lägger han fram bevis efter bevis för att det var ubåtar från väst och inte från Warszawa det handlade om, inte bara vilka ubåtar det handlade om utan också teorier om orsakerna bakom kränkningarna, ibland kanske på gränsen till spekulationer där det i slutändan handlar om kvalificerade gissningar.

Enligt Tunander så fanns det oro inom den svenska marinen/försvaret att den nya svenska östpolitiken med Palme i spetsen orienterade sig mot ett gemensamt samförstånd med Sovjetunionen. Något som inte sågs med blida ögon från försvarets sida och även från NATO håll och som måste motarbetas. Enkelt förklarat så började NATO (läs USA och Storbritannien) att i samförstånd (Navy to Navy) med svenska marina representanter "besöka" svenska skärgårdar och där visa upp sig och utge sig för att vara sovjetiska ubåtar. Resultatet blev en ubåtshysteri där Sovjetunionen pekades ut som ansvariga och som därmed försvårade Palmes närmande till densamma. En hittills neutral folklig opinion kom i samband med att "sovjetiska" ubåtar dök upp överallt vända till en klassisk rysskräck där kraven på att ta i med hårdhandskarna mot de ondskefulla ryssarna växte.

De bevis som Tunander lägger fram i boken är omfattande och detaljerade, ibland kanske på gränsen till konspiratoriska, vad vet jag? Den tekniska beskrivningen av alla ubåtar är på gränsen vad jag mäktar med, men han gör det för att visa att de intrång som ägde rum kunde bara ha genomförts av ubåtar från väst. Det som är intressant är just orsakerna till kränkningarna som låter rimliga, att USA ville vända opinionen och rätta in Sverige i ledet igen. Någon avspänning ville inte USA veta av, Reagan hade bestämt sig för att sänka Sovjetunionen. Det är faktiskt en häftig läsning kring ett ämne som det fortfarande råder delade meningar om. Att det fanns ubåtar i svenska skärgårdar och att man medvetet från svensk sida släppte ut minst en ubåt är man överens om. Men vart ubåten kom ifrån, vem som bestämde att släppa ut den och skälen till att man släppte ut den är man inte lika överens om.

Som helhet är det en intressant bok, oavsett om man håller med Tunander eller inte. Den kan nog uppfattas som ganska tung och den vänder sig nog inte till någon bredare läsekrets, ett sedan tidigare intresse för ämnet är nog på sin plats om man ska ta sig igenom boken. Det jag saknade med boken var en mer ingående diskussion om U 137, hur och varför hamnade den där den hamnade enligt författaren? Hur ser författaren på att det (mig veterligen) inte finns någon berättelse/vittnen från någon av besättningsman från någon ubåt? Eller från någon av de grodmän som sägs ha kravlat runt på kobbar och stränder för att sedan hoppa tillbaka i vattnet? Boken kommer nog hur som helst inte att omvända den som fortfarande tror på sovjetiska ubåtar och det är säkert inte heller den sista boken i ämnet.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 17 feb 2020 18:43

Sonderling skrev:
11 feb 2020 10:47
Tack för tipset. Hamnar högt på min "måste läsa"-lista.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Sonderling
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 21 feb 2020 11:19

Blackhorse riders - Philip Keith
Förord av George Casey

En ganska lättläst bok om Alpha Troop, 1st Squadron, 11th Armored Cavalry och deras räd in i djungeln för att rädda ett inneslutet infanteri förband och hur de senare stormar det bunker komplex som soldaterna stött på.
Ja jag kan se att det blir en film som "We where Soldiers"..med kavalleri trumpeter och allt.
Andra delen av boken handlar om att för upprättelse då slaget glömts bort och refereras till som det "glömda slaget".Det hela slutar med ett PUC (Presidental Unit Citation) i Vita Huset som President Obama delar ut.
Sen fortsätter det med lite person porträtt över alla och vad hände med dem sedan. Det spretar lite men det är inte helt fel, att få lite historisk förklaring över C-rations utveckling till MRE och vad de innehöll och vad soldaterna föredrog. Det är alltid bra att veta att jordnöts smör på burk stoppar rännskita och om man stoppar ner en veke går det att använda som ljus.
Händelsen utspelar sig våren 1970 innan man går in i Kambodja. Tidigare trodde jag att pansar i Vietnam bara användes som rörliga bunkrar och bevakning längs vägar men här åker man i full kareta genom djungeln med de lätta Sheridan M551 och M113 ACAV´s. Och jag slutar aldrig förvånas över de oerhört korta stridsavstånden som uppstår i djungel krigföring och att nån överhuvudtaget överlever.

Som sagt första delen intressant och spännande men andra delen kanske mest riktar sig till en Amerikansk publik och ger inte så mycket tycker jag. Men det är ju trevlig att de äntligen fick lite upprättelse.

Tänker se om jag kan få tag i Keith Nolans bok om Invasionen av Kambodja för det var den som var upprinnelsen till denna bok då dessa händelser nämndes i förbigående samt att deras insatser glömts bort. Vilket väckte författarens nyfikenhet och lade grunden för efterforskningar. Och det var ju egentligen insatsen i Kambodja jag ville veta mer om.
Jag hittade förövrigt boken på bibblan i grannstaden, vilket förvånade mig. :chock: Ja menar det brukar vara lite mer USA kritiska böcker i hyllan under Ämnet Vietnam. :D

Sonderling

Sonderling
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 03 mar 2020 08:08

Operation Kaos- Vietnam desertörerna som slogs mot CIA och sig själva av Matthew Sweet

Handlar om de Vietnam desertörer som kom till Sverige eller iallafall de som engagerade sig i American Deserters Committe och andra vänster politiska grupper. Samt den infiltration från CIA och andra som kanske kanske inte pågick. Man får en inblick den tidens paranoia (nått jag känner igen från barndomshemmet). Men det verkar som om det fanns viss fog för det också. Det verkar som om Sverige var en tummelplats för agenter även under denna tid. (Och inte bara under VK2 alltså.)

Boken är skriven med en viss underfundig humor som slår åt båda hållen. Både skogstokiga vänster grupper och klantig underrättelse tjänst får sina slängar av sleven.

Sedan över går det hela till att bli världens längsta epilog skulle jag säga där berättelsen fortsätter i den bisarra La rouche rörelsen, Europeiska Arbetar Partiet EAP och mordet på Olof Palme. (Kan det vara en Vietnam desertör och senare medlem i EAP som är mördaren?)
Hur som helst känner jag att berättelsen spårar lite ur från ursprungs historien även om det så klart har ett samband.

Köpte boken på i Svensk översättning mest för att jag gillade omslaget med näven (tidstypiskt?) men även för att jag tänkte morsan kunde vara intresserad (hon är över 80 och tappat lite av engelskan tror jag) sen ångrade jag mig lite för jag borde läst original språket och speciellt när jag hittade en översättnings miss i form att man översatt radiator till element, fast man menade kylaren på en bil.

Sedan får jag intrycket att författaren är väl bevandrad i Svensk populär kultur och jag hade velat veta hur det lät på Engelska för inte ändrar man sånt inför en svensk översättning? Ja jag vet inte hur jag ska förklara vad jag menar men olika personer name droppas utan presentation. Och vi i Sverige vet vilka de är men vet man det i England (eller USA)?

Denna bok är väl intressant i sig men blir lite luddig på slutet och jag undrar hur representativ de olika aktörerna är som Vietnam desertörer men för de som är med i ADC så är de väl det. För en mer övergripande skildring om Vietnam desertörer skulle jag nog rekommendera Johan Erlandssons bok med samma namn.

Sonderling

Bild
Bilagor
9789188647795.jpg
9789188647795.jpg (78.39 KiB) Visad 2142 gånger

Sonderling
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 03 mar 2020 08:15

Horrocks skrev:
17 feb 2020 18:43
Sonderling skrev:
11 feb 2020 10:47
Tack för tipset. Hamnar högt på min "måste läsa"-lista.
Ja jag trodde du skulle gilla den. Man blev själv lite Anglofil. Sen tänkte jag att den visar en lite skitigare bild än den vanliga BBC serien i ämnet. Ibland tycker jag det är synd att jag inte är film producent, för då hade jag gjort en 2VK serie som var lite mer nitty gritty.
Sen skulle jag gärna läsa flera böcker om andra länders civila andra världskrigs vardag.

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 03 mar 2020 13:59

Det finns en hel del intressant "smuts" i krigets skugga. I en artikel i senaste numret av "Britain at War" konstaterades att brottsligheten i allmänhet och våldsbrottsligheten i synnerhet ökade kraftigt under kriget. Detta redan mot slutet av 1939. Något som kopplades ihop med just mörkläggningen - ljusskygga typer fick större möjligheter att agera dolt.

Sonderling
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 05 mar 2020 10:51

Horrocks skrev:
03 mar 2020 13:59
Det finns en hel del intressant "smuts" i krigets skugga. I en artikel i senaste numret av "Britain at War" konstaterades att brottsligheten i allmänhet och våldsbrottsligheten i synnerhet ökade kraftigt under kriget. Detta redan mot slutet av 1939. Något som kopplades ihop med just mörkläggningen - ljusskygga typer fick större möjligheter att agera dolt.
Hon tar upp det där med. Mycket plundring i utbombade hus och av bomboffer också (vilka svin!) men sen nyanseras det också. Det kom ju många nya lagar som man kunde bryta mot i god tro så att säga.

Sonderling

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 12 mar 2020 14:05

Höss.jpg
Höss.jpg (20.95 KiB) Visad 2096 gånger
Rudolf Höss självbiografi var en av de första böckerna jag läste när mitt läsintresse tog fart i mitten på nittiotalet och boken har varit en given källa för forskare, författare, psykologer, analytiker för att förstå gärningsmännen. Höss skrev den boken när han satt i fängelset i Polen i väntan på rättegång, dessförinnan hade han dels suttit i Minden under brittiskt fångenskap och sedan i Nürnberg dit han märkligt nog var kallad som ett försvarsvittne till Ernst Kaltenbrunner. Just förhören i Nürnberg är denna boks fokus och den som tar sig an detta är den eminente Niclas Sennerteg.

Höss självbiografi är en känd bok som nått ut till en bred läsarkrets, men böckerna om Rudolf Höss är få och de verkar inte ha nått ut till en bred läsarkrets. Detta har lett till att den uppfattning/vetskap vi har om Höss är i själva verket den som Höss gett oss genom självbiografin. Som Sennerteg skriver så har denna uppfattning/tolkning fått stå oemotsagd under lång tid. Höss hymlar inte om någonting, tvärtom om, han erkänner allt han anklagas för och beskriver i detalj sin karriär. Befehl ist Befehl och Ordnung verkar ha varit Höss ledstjärna genom hela livet och det är det han präntat i oss.

Genom förhören i Nürnberg kommer detta fram men förhören visar också Höss karriär och motiv i ett bredare perspektiv som han utlämnat i självbiografin. Något som kanske inte förhörsledarna och andra vid den tidpunkten lade märke till men som mer sentida forskare/författare tagit till sig och funnit anledning att revidera bilden av Höss. Bl.a. har det visat sig att Höss inte hade den ordning och reda han själv velat ge en bild utav, bl.a. omfattad korruption inom Auschwitz. Som en man av ordning och reda ville inte Höss kännas vid detta och lät det bero. Höll SS kollegor bakom ryggen för att skydda dem mot korruption för att därigenom undgå misstankar/anklagelser mot sig själv. Höss hade även älskarinna som gick över rasgränserna och han var heller inte den som lydde order blint.

Sennerteg har även skrivit en liknande mycket läsvärd bok om Göring i Nürnberg och den här följer samma spår. Lättläst men samtidigt detaljerad, analyserande men samtidigt rakt på, problematiserande men samtidigt förklarande. Höss har för mig ofrånkomligen blivit en av de mest intressanta personerna men samtidigt har han genom sin egen beskrivning förblivit stel och förutsägbar. Sennerteg mjukar upp detta, utmanar Höss och tvingar Höss att på ett platoniskt sätt ifrågasätta sin egen berättelse.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 19 mar 2020 16:47

download.jpeg
download.jpeg (12.21 KiB) Visad 1638 gånger
Kunde inte motstå frestelsen att läsa ett av årets reafynd. Ämnet var helt enkelt för lockande. Formatet var kanske inte riktigt vad jag väntat mig - många av Dick Harrisons böcker är lite mer av tegelstenar, men här rör det sig om en ca 150 sidor väldigt kompakt men effektiv skildring av hur brittiska imperiet byggdes upp under ett par århundraden och sedan raserades på ett par decennier.

En så kortfattat skildring innebär en del förenklingar och ibland leder det till detaljfel, men i det här fallet kan jag inte se att det lett till några direkta felaktigheter. Den är dels är utformad lite som en lärobok, men kan också ses som en grundkurs i imperiebyggande med små resurser om man så vill. Det är oupphörligen fascinerande hur en andra rangens europeisk önation med ganska liten befolkning (hälften så många invånare som Frankrike) kunde bygga ett världsomspännande imperium med så små insatser. Harrisson lyckas dock förklara det på ett trovärdigt sätt - en kombination av skicklighet, opportunism och riskvilliga privata entrepenörer.

Några aha-upplevelser fick jag - att Oliver Cromwell var katalysatorn för kolonisationen var nytt för mig. Hans politik att kraftigt bygga ut flottan kombinerat med att skickligt utnyttja konflikter i Europa kom att bilda skola hur England fortsatte att bygga sitt imperium även efter kungamaktens återkomst. Principen var enkel - så fort det uppstod krig i Europa såg England till att alliera sig med ena sidan och skickade en mindre symbolisk truppstyrka samt pengar till sina allierades hjälp. Samtidigt skickades huvuddelen av armén och flottan för att erövra fiendesidans kolonier. som hade svårt att få förstärkningar. Även om man förlorade kriget i Europa var det ingen större katastrof - kanalen skyddade från erövring av eget territorium och flottan kontrollerade sjövägarna. Pss kunde man successivt knycka kolonier från Spanien, Frankrike och Nederländerna under hela 1700-talet. Indien är ett kapitel för sig - ett privat handelsbolag som nästan (flottans skydd var kritiskt) på egen hand kunde lägga under sig Indien genom att söndra och härska.

Det är ingen vacker historia, men motvilligt imponerande.

Fallet gick sedan ganska snabbt. Resurser fanns aldrig för att kontrollera stora landområden. Lyckades folket i kolonierna enas var det svårt att stoppa frigörelse - Amerikanska frihetskriget visade tidigt på detta. Upproret i Indien 1857 kunde man med nöd och näppe slå ner, likaså Boerna besegrades med stor anträngning. Bl a Gandhi insåg tidigt 1900-talet hur bräckligt imperiet var och när en handfull irländare på några år lyckades åstadkomma frigörelse, gick det sedan ganska snabbt för övriga kolonier att frigöra sig.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 29 mar 2020 07:57

spion.jpg
spion.jpg (29.02 KiB) Visad 1559 gånger
Som alla nazistiska potentater var Göring angelägen om att stärka sin makt med alla till stånds tillgängliga medel. Görings makt var redan från början stark och han om någon var den som konsoliderade nazisternas makt i samband med maktövertagandet och åren som följde. Att säga att Göring vid den här tidpunkten reellt var Tysklands näst starkaste man är inte att ta i. Göring drevs ju också av ett maktbegär och hade ett kontrollbehov och för detta kom han redan 1933 att grunda sin egen underrättelsetjänst Forschungsamt (FA), översatt Forskningsmyndigheten. Men någon forskning var det inte tal, här handlade det om att samla in information och underrättelser om allt och ingenting.

FA:s starka och innovativa sida var kanske telefonavlyssningen som vid den här tidpunkten var en ganska ny och oprövad metod. FA kom att ha sitt högkvarter i Berlin men med filialer runt om i det tyska riket och antalet anställda uppgick till tusental. Redan från början var Himmler intresserad av FA och Göring fick kämpa hårt för att behålla den under sina vingar. Hitler var fullt medveten om detta men lät det hållas eftersom ingen av dem kunde växa sig stark nog att utgöra ett hot mot honom själv. Förutom FA och Himmlers allehanda säkerhetstjänster kom även andra höjdare inom nazistpartiet att skaffa sina egna underrättelseorgan för sina egna syften.

På förhand är det ett intressant ämne och jag hade förväntningar när jag började läsa. Historiskt sett är det ju lite som författaren skriver att FA är relativt okänt för eftervärlden, fastän den var en del som spände över hela det ockuperade Europa. Inflytande lär den också ha haft men har inte lyckats hitta ut till historikerna. Kanske ett tecken på dess skicklighet att gå under radarn eller helt enkelt att den inte var så effektiv som den hade en förhoppning om att vara?

Böckerna om Abwehr och i synnerhet SS säkerhetstjänster är omfattande och kända så därför såg jag fram emot denna, men icke. Vet inte riktigt varför men den tog aldrig fart och blev intressant trots att den är lagom lång med lagom långa kapitel. Textskrivandet lämnar också en del att önska och känns tafatt och når inte upp till den yrkesmässiga nivå jag förväntade mig. Däremot kan ingen ta ifrån författaren dess efternamn, Fuhrer, men det var nog det enda positiva, tyvärr.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 09 apr 2020 20:04

hitler.jpg
hitler.jpg (20.53 KiB) Visad 1425 gånger
När jag såg den här boken tänkte jag för mig själv, nej, nu får det banne mig räcka, med vilket jag menade att det går inflation i Hitler. Men jag fick snabbt inse att jag är slav för mitt eget intresse om denne man och epok och som den Hitlerpundare jag är så gick det inte att motstå frestelsen. Fick snabba på med den föregående boken om Görings spioner och denna bok gled snyggt förbi andra böcker i kön till min fåtölj.

Boken handlar kanske inte så mycket om Hitlers död utan mer om de konspirationsteorier och konspiratörer som ända sedan Hitler dog har matat oss med än den ena och än den andra historien om att Hitler kanske inte dog i bunkern. Något som fick fart 2009 när det visade sig att det kranium som finns i Moskva och som sades tillhöra Hitler i själva verket tillhörde en kvinna. Något som gav en renässans för både gamla och nygamla konspirationsteorier i både bokform (Grey Wolf) och i TV rutan (Hunting Hitler). Detta fick författaren som är doktorand vid Leeds universitet att skriva en kandidatexamen om konspiratörer och konspirationsteoretiker.

Författaren finner ingen anledning att tvivla på att Hitler dog när han dog, alltså 30 april 1945 i Berlin, bevisen är alltför många och tydliga för att kunna hävda något annat. Han ger sig därför i kast med att syna konspiratörernas teorier och syften och finner den ena bristen och ihåligheten efter den andra. Gemensamt för dem alla verkar vara att de väljer de bevis som passar deras agenda och väljer bort andra bevis som kan vara besvärande samt att Argentina är landet dit Hitler flydde. Att det finns lika många "bevis" för att Hitler flydde till ett flertal andra länder verkar inte vara intressant trots att bevisen är lika "starka" för det.

Skälen är också många, nynazister vill skapa en myt om underjordiska rörelser, journalister gör det för pengar, andra vill skapa sensation, politiker vill diskreditera varandra, vissa vill ha uppmärksamhet, andra dra bort uppmärksamhet från sig själva, en del var också psykiskt störda, många var och är dem som vill få oss tro att Hitler flydde. Något som de ändå verkar ha problem med är hur Hitler flydde från bunkern, dubbelgångaren faller på sin egen orimlighet så därför löser man det genom att förbise denna detalj hur karln flydde. Helt plötsligt syns han bara lite varstans i världen, inte sällan i sällskap med Bormann.

Boken är läsvärd och jag hade egentligen inte väntat mig någon annat. Den bygger på författarens uppsats och var därför tvungen att friseras till bokform och här sladdar det faktiskt lite. Det blir lite för mycket akademisk uppsats emellanåt och därmed inte alltid så läsvänligt. Upplever boken saklig där han väger bevisen och argumenten mot varandra och gör inte misstaget att slaviskt hävda en ståndpunkt utan lutar sig mot bevisen. Han lämnar en del öppet om hur Hitler dog (inte om han dog), sköt han sig eller tog han gift eller både och, bevisen går lite isär här som gör det svårt att hävda en sak. Likaså om vad som hände med Hitlers (och Eva Brauns) kvarlevor. En sak är i alla fall säker, Hitler kommer att sälja och underhålla oss för lång tid framöver, om detta råder det ingen tvekan.

Sonderling
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 14 apr 2020 11:40

Tack för recensionen Leningrad, jag blev också skeptisk när jag såg boken recenseras i ett tv-program (okej det var go´kväll.)

Hur som helst en "fördel" med corona krisen är väl att jag får mycket läst!?

Plöjde igenom två böcker från Osprey serien men att arms. The french army 1939-1945 del 1 och 2
Författare Ian Sumner och Francois Vauvillier och illustratör Mike Chapell

I ärlighetens namn är det ju mest för bilderna man köper Osprey böcker men dessa var ju endå rätt intressanta eftersom man fick lite info om vad som hände med Franska armen efter att de gav sig 1940 och även efter den tyska inmarsen i Vichy 1942. Mycket hade jag ingen aning om. Två intressanta fakta bitar för en modellbyggare som nämndes tex var att Franska armen 1940 hade kulsprutan Erma MP28, denna hade snott från den retirerande Spanska republikanska armen som avväpnades när de kom över bergen. Och i tillräckligt antal att man kunde beväpna sin egen arme´, oftast specialister.
Och de hjälmar som man ser marockanska soldater använda i Italien och syd-Frankrike 44 är inte de engelska platta hjälmarna som jag trott utan de amerikanska VK1 hjälmarna. Sånt är alltid bra att veta för en modellbyggare, tänker jag.
En grej som störde mig var väl användandet av fransk terminologi hela tiden. Ja alltså den franska termen för vapenrock tex. Kan inte minnas att man gör det i andra osprey böcker. :hmm:

Dr B av Daniel Birnbaum
Är en roman som löst handlar om författarens farfar som sögs in i Rickman affären.

Vilket fick mig att genast gå och låna: Rickmanligan av Tommy Jonason och Simon Olsson

Som handlar om det attentat mot malmtransporten från Oxelösunds hamn som planerades och avslöjades i dagarna för 80 år sedan. Det är en riktigt spännande historia om den amatörmässiga och stapplade stegen i förhistorien till det som sedan blev SOE. Det är ju också kul detta när man bor i den aktuella orten att tänka att det skidade omkring sabotörer och planerade.
I boken uppstår flera intressanta sidospår och man får tex lära sig allt om järnmalm och dess betydelse för den tyska krigsindustrin. Man får en inblick i den tidens svenska rättsväsende också och hur huvudpersonen Alan Rickman klarar av eller inte det 8 åriga straff han får. Han har inga problem med medfångar men fängelse ledningen som så mycket annat i myndighets Sverige på den tiden, var ju pro-tyskt/ nazistisk. Vilket påverkar behandlingen, bla hölls Rickman i en längre tid isolerad. Efter en tid utvecklar han också vad vi idag skulle kalla en fängelse psykos. Efter många turer och efter ett visst tryck från England förmodar jag så släpps han efter halva tiden och får åka kurirflyg hem. (Och ett stycke i boken avhandlar kurirflyg, vilket är en bonus för jag har alltid undrat hur det fungerade.) Jag måste ju också erkänna att jag är lite romantiskt lagd så jag gillar den kärlekshistoria som får ett lyckligt slut mellan Rickman och den svenska fästmön Elsa Johansson. Överhuvudtaget tänker jag att det hela skulle bli en bra film eller miniserie med Svenska och Engelska skådisar, en samproduktion mellan BBC och SVT kanske? :D

Sonderling

Skriv svar