Vilken bok läser ni just nu?

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Horrocks » 03 nov 2017 12:07

WinstonChurchilldel1-532x800.jpg
Bengt Liljegren Winston Churchill del 1
En relativt färsk biografi om Churchill i två delar där del 1 sträcker sig fram till 1939 och täcker därmed den tid som inte är riktigt lika omskriven och sönderanalyserad som Churchills storhetstid under 2VK. Dock i mina ögon en lika intressant period - Churhcill hade trots allt hunnit vara politiker i ca 35 år innan han blev premiärminister. En period då han bytt parti två gånger och hunnit med ett halvdussin olika ministerposter (inklusive finansminister trots att han var usel på matematik och var nästan lika dålig på att kontrollera sin privatekonomi). Inte minst åren under och strax efter 1VK var intensiva då han i ledande roll i en rad händelser som i vissa fall har konsekvenser långt in i nutiden. Som marinminister ytterst ansvarig för fiaskot vid Dardanellerna, men samtidigt entuaiastisk sponsor av utveckling av stridsvagnen (att det knappast var något som var inom ramarna för marinens verksamhet brydde han sig inte det minsta om) följt av en period vid fronten som bataljonschef innan han fick komma tillbaks i regeringen.
Senare som krigsminister involverad i ryska inbördeskriget följt av konflikten på Irland. Som kolonialminister ansvarig för uppdelningen av mellanöstern efter Ottomonska imperiets sönderfall, en uppdelning som än idag avspeglas i Israel-Palestina-konflikten, Iraks sönderfall, osv.

Även om Liljegren skrivit en något som kan betraktas som introduktion till Churchill (boken är ungefär hälften så tjock som de flesta andra moderna biografierna om Churchill) så är den inte ytlig. Jag blev positivt överraskad att han lyckas täcka in de flesta aspekterna kring Churchill som politiker och privatperson, även om han inte tränger in lika djup som t ex Roy Jenkins, m fl. I mina ögon lyckas han också vara rakt igenom neutral och balanserad i sin framställning av Churchill. Biografier tenderar vara övervägande positiva eller negativa, men Liljegren är närmast pedantiskt noggrann med att lyfta upp en negativ aspekter för varje positiv som nämns. Med tanke på Churchills motsägelsefullhet och komplexa personlighet ökar det trovärdigheten. Han är också föredömligt källkritisk, speciellt när det gäller Churchills egna memoarer.

I det stora hela kanske inte så mycket nytt tillförs, men bättre än de flesta lyckas Liljegren också sätta saker i sitt historiska sammanhang och värdera handlingar utifrån både historiskt och mer modernt perspektiv.
En klar styrka är att Liljegren också kopplar Churchillls tidiga liv och karriär med hans aristokratiska bakgrund. Engelska biografier tenderar att förutsätta att läsaren har insikt om det brittiska klassamhället, vilket gör att man lätt tror att Churchill hade tur som lyckades hamna i händelsernas centrum redan i unga år. I praktiken var det en konsekvens av att han genom sin släkt var född med privilegier och kontakter som möjliggjorde karriären både som officer, skribent och politiker.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 05 nov 2017 14:29

Treblinka.jpg
Treblinka.jpg (39.35 KiB) Visad 2571 gånger
Jag skulle kunna vara tråkig och börja den här texten med att alla har hört talas om Auschwitz men få har hört talas om Treblinka. Det är ju så det brukar vara när man pratar/skriver om andra läger än Auschwitz och i de flesta fall skulle jag nog säga att det stämmer. Men Treblinka finns med i den allmänna medvetandet som en plats likvärdig med Auschwitz och det få i västvärlden som inte hört talas om platsen. Däremot så är litteraturen betydligt mer omfattande om Auschwitz än om Treblinka och det finns flera anledningar till att det är så. Treblinka existerade under en betydligt kortare tid än Auschwitz, juli 1942 till november 1943 medan Auschwitz existerade mellan 1940 och 1945. Antalet överlevande från Auschwitz var mångfaldigt fler än i Treblinka, likaså med antalet förövare och båda grupper kunde därför berätta. Auschwitz är helt eller delvis bevarat och finns med på UNESCO:s världsarvslista medan Treblinka är helt raserat (gäller Treblinka II - förintelselägret medan Treblinka I - arbetslägret delvis finns kvar). Auschwitz förekommer också flitigt i filmer och serier vilket gör att det får en publicitet som Treblinka inte får. Men trots detta finns det ett gediget urval av böcker om Treblinka, några bra, några mindre bra.

Treblinka var ett utav tre st. läger som upprättades för att främst mörda generalguvernementets ca 2,5 miljoner judar, de andra två var Belzec och Sobibor. Treblinkas huvudsakliga uppgift var att mörda judarna från Warszawas getto men kommer under sin existens att mörda judar som deporterats så långt bort som från Balkan. Författaren beskriver bakgrunden till uppkomsten av Treblinka (och Belzec och Sobibor) som kan spåras till nazisternas T4 program (mördandet av psykiskt och fysiskt handikappade) och hur personal som arbetat inom T4 programmet flyttades till Polen för att mörda Generalguvernementets judar. Författaren beskriver sedan Treblinkas uppkomst, utveckling, avveckling, organisation, topografi, mordprocess samt en genomgång av både personal och fångar. På så vis skiljer sig inte denna bok från andra böcker och den erbjuder egentligen inget nytt vilket jag hade haft en förhoppning om. Men jag kan ändå inte låta bli att alltid låta mig fängslas av detaljer och beskrivningar av tekniska installationer (läs gaskammare) på ett sätt som jag finner betydligt mer intressant än det mänskliga lidande som det åstadkom.

Boken i sig är lättläst och kort, alldeles för kort egentligen, endast 115 sidor vilket gör att mycket tyvärr uteblir. Dessutom finns det ett flertal faktafel och det verkar som att det där med korrekturläsning inte var prioriterat. Hade faktiskt förväntat mig ett mer omfattande verk med fler ingående beskrivningar och förklaringar, bl.a. om fångars uppror. Hade också varit intressant att gå utanför taggtråden så att säga, vad visste folk i den direkta omgivningen och hur förhöll de sig till det de eventuellt visste. Hade också gärna sett att författaren tagit sig an Treblinkas plats i historien, boken är skriven 2004 och det hade varit intressant om författaren diskuterat de sextio år som passerat. Men visst, jag har alltid funnit Treblinka intressant och en bok om Treblinka kan ju således inte bli tråkig, men lite besviken blev jag att den inte bjöd på mer.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
AndersB
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av AndersB » 06 nov 2017 07:11

Den stora skillnaden mellan exvis A/Birkenau å ena sidan och Chelmno, Belzec, Sobibor och Treblinka å den andra är att de som kom till Birkenau hade en viss chans att överleva, de som skickades till de tre senare i praktiken ingen alls. Från Belzec känner man till två, från Sobibor ca 75 (som överlevde hela kriget), från Treblinka ett 50-tal. Ändå var genomströmningen till de tre senare, de s.k. Aktion Reinhardlägren, sammanlagt minst lika stor, mellan 1,5 och 1,8 miljoner människor.

Standardverket om de tre är Yitshak Arads "Belzec...". På tre gånger fler sidor, runt 500, får du exvis ca 400 personnamn, praktiskt taget alla transporter, planering och genomförande av upproren, vilka tyska enheter som sattes in för att slå ner dem, hur vissa tyska chefer i det längsta vägrade att samarbeta med SS om den saken, hur rumänska järnvägstjänstemän (!) effektivt stoppade utrotningen av det landets judar, etc.

Och hur det gick för förövarna, tyskar och ukrainare, efteråt. I stort hände ingenting. Några livstidsdomar (Tyskland), några dödsstraff (Sovjet). Men de flesta åtalades inte.

Hjärnan bakom det praktiska utförandet, Christian Wirth, omkom/stupade våren 1944 utanför Trieste. Han fick en hedersbegravning för sitt deltagande inte i Reinhard utan tidigare i T4. Ryktet sa redan då att det var hans chaufför som sköt honom, illa omtyckt riddarkorsjägare som han var. Så kan det gå.
Ett försvar har vi för att i krigstid kunna försvara de ideal som i fredstid ger dig rätt att verka för försvarets avskaffande. Gösta Bohman.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 15 nov 2017 10:49

WinstonChurchill2-546x800.jpg
Andra delen av Bengt Liljegrens biografi täcker huvudsakligen krigstiden, Churchills storhetstid. Den här perioden är väl omskriven och bitvis sönderanalyserad och Liljegren har svårt att tillföra så mycket nytt, även om han är bra på att fånga upp personen bakom politikern och myten Churchill. Mycket fokus läggs på hans relationer med medarbetarna i regeringen, krigsmakten och de allierade politiska ledarna. En del intressanta skenden tas upp, bl a hur Churchill kunde förlora valet 1945 mot Labour - i praktiken var det Labourledaren Attlee som skött landet i samlingsregeringen under kriget medan Churchill ägnat sig åt kriget och utrikespolitiken, något som blev tydligt under valkampanjen.
Churchills påstådda vänskap med Roosevelt ifrågasätts också – den var långt ifrån så varm och genuin som länge påstods, utan var tillkämpad av dem båda eftersom det var politiskt nödvändigt.

Det mest intressanta för mig är annars efterkrigstiden och Churchills comeback som premiärminister 1950-1955, där han märkt av ålder och allmän trötthet gjorde en tämligen lam insats. Det är lite kul att läsa om hur han drev sina medarbetare till vansinne och ständigt sköt upp sin planerade avgång. Till sist fick hans kollegor konspirera tillsammans med president Eisenhower för att slutligen få honom att avgå till förmån till Anthony Eden. Hans privatliv var också märkt av problem med famljen – av hans 4 vuxna barn var det bara yngsta dottern Mary som fick ett lång och lyckligt liv. Övriga ärvde hans smak för alkohol men inte hans förmåga att hantera den och både dottern Diana och sonen Randolph dog i förtid. Inget växer i skuggan av en stor ek, som Randolph ska ha konstaterat.

Vill man ha en djupdykning i Churchill och England under 2VK får man söka sig till andra böcker, men som introduktion och analys av den komplexa och motsägelsefulla personen Churchill är den mycket bra. Lättläst, balanserad och underhållande.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 15 nov 2017 11:46

Läste en annan bok som jag kommer till senare.
Men bröt detta för att Peter Englunds bok - Stridens skönhet och sorg år 1917 kom sent om sider. Håller som bäst på att läsa ikapp mig. Gillar annars att läsa den här serien som en just en dagbok, dag för dag. (Som 12-åring fick jag "andra världskriget dag för dag" jag läste den just dag för dag i 6 års tid. Lagom till jag slutade gymnasiet slutande också andra världskriget. :D )
Gillar detta med personliga betraktelser och eftersom man har historiskt facit så undrar man hur det ska gå för just den huvudpersonen. Man får också in perspektivet över hur gemene man/ kvinna tänkte då, vad de åt och vad som var "inne".
Bra fotnötter är det också som förklarar ett och annat, igår så handlade det mycket om hur propagandan odlade tyskhatet som ju inte fanns där först. Speciellt gällde detta den pacifistiska Amerikanska allmänheten. Detta är intressant kanske just för en annan 60-talist som är uppfostrad i detta, och har svårt att tänka sig nått annat. Jag kan ju trösta eventuella medlemmar av tyskbörd att, det inte är samma för mina barn födda på 00-talet. De fattar knappt Fawlty towers skämtet om Herman Göring sallad.

Jag hoppas delen för 1918 inte tar lika lång tid?

Sonderling

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 18 nov 2017 16:24

Har börjat ta mig igenom Terje Fredhs egenutgivna böckerna om den svenska sjöfarten (främst på västkusten) under andra världskriget; ett nära nog bortglömt kapitel om det inte vore för Fredhs böcker på området.
Fredh_kamp_for_fred.jpg
Fredh_kamp_for_fred.jpg (78.06 KiB) Visad 2497 gånger
Böckerna innehåller massvis med ögonvittnesskildringar, fotografier och fakta om i vissa fall ganska uppseendeväckande händelser under kriget. Senast läste jag boken "Kamp för Fred" är man bl.a. får läsa om Svensk Lloyds ms Gdynia som tack vare krigsutbrottet 1939 hamnade utanför den tyska spärren av Nordsjön och därför gick i engelsk tjänst under kriget och därigenom blev det svenska fartyg som gjorde flest atlantresor - 59 stycken, bl.a. lastad med krigsmaterial till England som t.ex. krigsflygplan med vingarna monterade längs flygplanskroppen.Hon var även med i konvoj HX 228 från Halifax till Liverpool där man efter angrepp från 18 tyska ubåtar förlorade 10 utav 60 fraktfartyg. Värmen från de exploderande fartygen runt om Gdynia (lastade med kemikalier och ammunition) gjorde att hennes bog blev svart och den grå färgen på skrovet flagnade av.

Man kan i boken även läsa om Sven Fallgren som mönstrat på Johnsontankern Janus vilken sänktes på konvojresa till England av tyska ubåtar. Han överlevde detta och hamnade efter några resor på Java där han mönstrade på den amerikanska båten Corregidor som fraktade vapen och ammunition till MacArthurs trupper. Det ville sig inte bättre än att han togs tillfånga av japanerna och hamnade i fångläger under resten av kriget. Efter kriget berättade han om de fruktansvärda förhållandena i lägren där de japanska fångvaktarna piskade, sparkade, trampade, vred knäskålarna ur led, våldtog eller fyllde fångarna med vatten. Det dröjde faktist ända fram til 1984 då det blev känt att 35 svenskar satt i japansk fångenskap under kriget.

Ett annan intressant och okänt kapitel i boken är om Pansarskeppet Gustav V, vilken den 17 juni drabbades av en exploderande panna på färd mellan fastlandet och Visby. Nio besättningsmän dör i denna olycka; vissa blev skållade av ångan från den exploderande panna och två personer i pannrummet låstes fast av skrot från explosionen så att kropparna fick svetsas loss från pannrummet.

På det stora hela en ytterst intressant bok - även för mig som på inget sätt är en sjöbjörn och överdrivet intresserad av sjöfartshistoria. Rekommenderas varmt!

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 28 nov 2017 10:07

volk.jpg
volk.jpg (19.31 KiB) Visad 2463 gånger
Den här boken tar upp den så ökända Folkdomstolen i Tredje riket som i samband med bombattentatet mot Hitler kom att hamna på den historiska skambänken. Det är en ganska omfattande bok och att den är på engelska med diverse juridiska facktermer gör den emellanåt ganska komplicerad. För min del kände jag att det var svårt att hänga med och förstå sammanhangen mellan de många Penal codes som författaren tar upp och förklarar.

Folkdomstolen i sig grundades 1934 och hängde med ända fram till krigsslutet, men dess ursprung går tillbaka till 1800-talet. Författaren beskriver i detalj det tyska rikets juridiska ursprung och utveckling från 1800-talet via första världskriget och Weimar republiken till det som kom att bli Volksgerichtshof (VGH). Författaren förklarar att det s.k. rättsväsendet inte klarade av politiska rättegångar där Riksdagshusbranden (1933) blev händelsen som fick Hitler att inse att det behövdes en speciell domstol. En domstol som kunde säkerställa att landsförrädare och högförrädare fick det straff de förtjänade i enlighet med nazistisk doktrin. Domstolens förste president var Otto Thierack, men det är i först när Roland Freisler blev utnämnd till president under 1942 som domstolen kom att bli ett namn.

Under krigets andra del och takt med de militära motgångarna kom antalet dödsstraff att stiga lavinartat. Dock så blev jag överraskad över att antalet som dömdes till döden inte var fler än vad de var. Intressant är också att läsa om olika personliga öden, bl.a. syskonen Scholls öden i München 1942. De personliga öden är lite lättare att följa än de allehanda strafflagar och straffskalor som annars tar mycket plats i boken. VGH omges också av många myter där kanske den om att konspiratörerna hängdes i pianotråd för att gå en långsam död till mötes och att detta filmades är den mest seglivade. Men som enligt författaren är en myt som inte går att fastställa. Överlag är det en bok som vänder sig till de redan initierade, engelskan är som sagt lite väl komplicerad emellanåt och jag hade önskat att man gett framträdande personer som Thierack och Freisler lite mer utrymme än endast som presidenter för VGH.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 11 dec 2017 21:06

100.jpg
100.jpg (29.16 KiB) Visad 2367 gånger
En något annorlunda bok om en epok som på en och samma gång både skrämmer och fascineras oss på ett sätt som gör den ständigt närvarande vare sig vi vill det eller inte. Det är en epok som till synes verkar vara outtömlig där det kan tyckas att allt, precis allt, lyfts fram bara för att upptäcka att det fanns visst en sten till att vända. Det kan vara allt från de mest triviala ting till ting som fått både samhällen och människor att utvecklas i en riktning som direkt eller indirekt kan härledas till Tredje riket. Det här är en bok som just tar upp föremål som har en koppling till vår fascination av Tredje riket, närmare bestämt 100 st. Det är en enorm spridning mellan föremålen och det följer inte något mönster mer än dess koppling till Tredje riket. Här finns klassiska föremål så som den kända Arbeit macht frei skylten, judestjärnan, Tigerstridsvagnen, Schmeissern, Autobahn, Hakkorsflaggan och Wansseeprotokollet. Men här finns också Eva Brauns läppstift, Leica kameran, marschstövlar, tallrik från Berghof, bensindunkar, Geli Raubal skulptur och, ja just det, Rudolf Hess långkalsonger. Varje föremål beskrivs i korta stycken som påminner om tidningsartiklar och de presenteras tillsammans med en bild vilket ger ett liv till föremålen. Styckena är lättlästa och några djupdykningar förekommer inte och det heller inte författarens syfte. Den bjuder heller inte på några överraskningar, i alla fall inte till den grad att den bidrar till nya teorier eller omvärderingar av tidigare rön. Det är helt enkelt en bok för den som lite snabbt och enkelt vill få en överblick av föremål som är starkt förknippade med Tredje riket, föremål vars dragningskraft ligger som ett ok över oss.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 12 dec 2017 21:44

Det boken ser intressant ut Leningrad.

Själv håller jag på och läser ut Nils Fabianssons bok Historien om Västfronten: i spåren av första världskriget. Detta är ju både lite grann av en reseskildring och historiebok som tar upp första världskriget på västfronten och varje kapitel tar upp ett front avsnitt med deras olika karaktärer och utmaningar. Från kusten till Schweiziska gränsen och hur det såg ut vid kusten eller i bergen. Jag har också undrat om man just kunna gå ner i ena delen och gå tvärsöver Belgien och Frankrike i en skyttegrav, men den var inte sammanhängande på det sättet.
Reseguiden gör en ju sugen på att åka ditt speciellt när många av spåren nu håller på och försvinna av tidens tand eller byggnationer, eller att innehavarna av alla dessa privat museer håller på och dör ut.

Jag gillar böcker som vänder lite på ända på vanda uppfattningar. Och Fabiansson menar att vår bild av VK1 präglas av den fredsrörelse som uppstod på 20-talet. som också varit förhärskande in i vår tid och att denna kanske inte är helt korrekt. (Jag har ju haft samma tankar då jag läst om ett annat senare krig i sydost Asien 50 år senare, så det var ju en intressant iakttagelse. )

Och bilden av ett Tyskland som avancerar åt alla håll i början, var inte alls bilden 1914, snarare att Tyskland höll på och invaderas. Fabiansson tar med mycket tidnings notiser och annat som ger en annan bild och stämning än vad som är den moderna uppfattningen. Kriget är inte bara en meningslöst och en slakt, utan för andra är det är en livsviktig uppoffring, och vilket visas på siffror över alla frivilliga som fortfarande 1918 strömmar till. Sedan läser jag ju Englunds bok samtidigt och båda kommer till slutsatsen att den antityska propaganda av deras illdåd, fick följde att de skuggade ut deras riktiga krigsbrott, vars omfattning man först nu börjar få klarhet i, vad som hände var och hur. (En ganska viktig läxa att lära för framtiden kan jag tycka.)
Han menar också att fronten trots allt endå, var ganska rörlig, att den böljade fram och åter mellan åren.

Boken tar upp mycket annat intressant som detta med Amerikas insats, krigsfångarna, krigsgravar, de civila, och Sveriges roll. På slutet kommer man till de delar som av Västfronten som går genom Tyskland. Sedan har vi en faktoid gällande de skruvkorks formade taggtrådsstolpar som sas vara av Svensk ursprung och som såldes till båda sidor. Vilket han inte hittar några belägg för.

Jag gillar också detta med att han varvar egna tagna bilder från idag (som tidningen "after the battle") med historiska foton. Om nån av er skriver böcker så borde ni kopiera detta, det ger ett intressant tidsperspektiv.

Måste verkligen rekommendera denna tunga* bok till alla VK1 intresserade.

Sonderling

*den är verkligen tung att hålla i, vette fasen var det är för pappers kvalité.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 13 dec 2017 18:57

Detta är intressant...
Just första världskriget och dess vedertagna sanningar, speglad av tidens propaganda är ett tema som först börjat segla upp under de senaste 10 åren. Då jag är intresserad av fotohistoria så ha jag länge följt den österrikiska fotohistorikern Anton Holzer som publicerat en hel del på temat fotografi och propaganda under första världskriget, då främst från ett österrikiskt perspektiv.

Precis som gällande det andra världskriget så har det även gällande det första varit överväldigande fokus på tyskarna och de västallierades förehavanden, övergrepp och krigsbrott, men när det gäller krigsbrott och illdåd mot civilbefolkningarna i ockuperade länder så låg tyskar, engelsmän och fransmän i lä jämfört med Österrike-Ungern som bokstavligt talat levde rövare på sin egen bakgård. I Serbien, Bosnien, Ryssland, Italien och Galizien genomfördes mer eller mindre systematiska massakrer på civilbefolkningen, i många fall i form av regelrätta straff- eller hämndexpeditioner. Män, kvinnor och barn, gamla som unga, samlades ihop i byarna under anklagelser om allt från spioneri, sabotage och förräderi och avrättades sedan under mer eller mindre bestialiska former; de sköts, hängdes, knivmördades eller spärrades in i lador som sedan sattes i brand. Kvinnor från byar tvingades ut i eldlinjen framför de österrikiska trupperna som sköldar eller utsattes för massvåldtäkter och hela små samhällen togs som gisslan eller plundrades helt av trupperna.

Just detta är tämligen okänt för den stora massan, trots att österrikarna tämligen ohämmat tog bilder av vad de gjorde och ibland t.o.m gav ut motiven som vykort. En av anledningarna till detta är att stora delar av dessa fotografier hamnade i arkiv bakom järnridån i östeuropeiska länder eller i f.d. Jugoslavien och har först på senare år väckt intresse hos bl.a. österrikiska forskare.

Så för den som kan lite tyska så rekommenderar jag starkt Anton Holzers böcker, bl.a. Das Lächeln der Henker" (Bödelns leende) där han med bödlarnas egna fotografier redogör för det näst intill okända kriget mot civilbefolkningen 1914-1918.
9783896783752.jpg
9783896783752.jpg (15.72 KiB) Visad 2327 gånger

MaWi
Aspirant
Aspirant
Från: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av MaWi » 23 dec 2017 17:15

Hej igen

Tackar för tiden ni tar och skriver om böcker ni löst, uppskattas verkligen!

Jag har just läst (igen):
Strider i Fjärrkarelen : OsKus fjärrpatruller : rök över Aunus :
Av:
Mäkelä Jukka L.

Det här är en riktigt riktigt bra bok. Boken behandlar Finlands "fjärrspaning" under AVK. Det här är alltså inte kompaniets eller bat-span som man följer utan spaning på djupet. Det är inget stort förband utan ett liten enhet där man "känner" mer eller mindre de flesta.
De landsattes med sjö-flyg och ibland gick de över gränsen till fots eller på skidor. Många gånger befann sig patrullen många mil bakom fiendens linjer. Man räknar tåg och lastbilar etc, rapporterar med radio och avslutar ibland med att spränga något för att ställa till det lite.

Finns inte som ny, men finns gott om den på Antikvariat:
Antikvariat.net har flera:
https://www.antikvariat.net/sv/search/S ... period=all
Wilkmans:
http://www.wilkmans.se/p/strider-i-fjar ... -jukka-l-2

Betyg 5/5

God Jul
/M

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 01 jan 2018 16:51

wannsee.jpg
wannsee.jpg (49.45 KiB) Visad 2191 gånger
Litteraturen och analyserna av Wannsee konferensen som ägde rum den 20 januari 1942 är omfattande, likaså om två av dess deltagare, Reinhardt Heydrich och Adolf Eichmann, övriga tretton deltagare vet vi desto mindre om. Vi vet att Heydrich var den som bjöd in deltagarna för att diskutera "samordningen av insatserna hos berörda ministerier och organ för att uppnå ett samförstånd för en så smidig och effektiv lösning som möjligt av judefrågan". Vi vet också att Eichmann sammanfattade mötet i ett protokoll som skickades till deltagarna efter mötet, ett protokoll som gått till historien som Wannsee protokollet. Direkt efter kriget var den allmänna kännedomen om mötet bristfällig men i samband med att en kopia hittades 1947 lyftes mötet och dess innehåll fram och har blivit en central del i forskningen av Förintelsen.

I den här boken från 2017 är det mindre fokus på själva mötet och desto mer fokus på deltagarna. Vilka var de? Varför hade de blivit inbjudna? Vilken funktion hade de? Vad förväntades utav dem? Med undantag av Heydrich så var det inga högrankade deltagare utan mer representanter för de ministerier och organ de tjänstgjorde vid. Deras närvaro handlade mest om att lyssna, reflektera och till viss del diskutera men utan några mandat att fatta beslut. Vissa deltagare lyssnade sig igenom mötet, vissa kommenterade medan några diskuterade. Det som främst diskuterades under det ca 90 minuter långa mötet var definitionen av jude och vilka som skulle deporteras i de inledande deportationerna.

Varje deltagare diskuteras i varsitt kapitel på ca tio sidor och tillgången på information varierar. Informationsglappet mellan exempelvis Heydrich och Friedrich Wilhelm Kritzinger (Rikskansliets representant) är enormt. Det är helt enkelt så att det är svårt att hitta material om deltagarna och sätta in dem i sitt rätta historiska sammanhang, gäller kanske inte alla, men i alla fall de flesta. Förutom deras närvaro i Wannsee är de tämligen ganska ointressanta personer som försvinner in i myllret av diplomater och skulle vara bortglömda om det inte vore för Wannsee. Men just Wannsee gör dem intressanta och för min del var det första gången jag läste mer ingående om flera utav dem. Och det är faktiskt så att det är dessa mindre kända personer som gör boken intressant och ger mötet ett ansikte som jag tidigare inte varit bekant med.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 16 jan 2018 20:26

bernadotte.jpg
bernadotte.jpg (60.47 KiB) Visad 2104 gånger
Historien om de vita bussarna har vi nog alla hört talas om Folke Bernadotte är ett aktat namn som i elfte timmen gav Sverige en form av upprättelse i en tid då Sveriges anseende var rejält naggat i kanten. I den här boken går författaren grundligt igenom historien om de vita bussarna som i krigets slutskede hämtade fångar från tyska koncentrationsläger och fängelser. En räddningsaktion som har sitt ursprung på hösten 1944 och som var så mycket mer än bara de vita bussarna och Folke Bernadotte, dessutom betydligt mer omfattande än vad jag hade föreställt mig. Författaren ger de bakomliggande orsakerna till aktionen och att det från den svenska regeringens sida låg ett intresse i att låta Röda korset och Folke Bernadotte leda aktionen, det fanns ju risk att den skulle misslyckas och då ville Per Albin Hansson och grabbarna ha ryggen fri, dock så var den sanktionerad av regeringen.

Förutom svenskt deltagande var även danskarna i allra högsta grad delaktiga och ska ha lika stor cred för aktionen som Sverige och Bernadotte. Men aktionen var inte bara hjältemod, ställningstagande och kamratanda, den präglades också av politiskt rävspel, intriger och misstänksamhet. Inte konstigt i en tid då det gällde att breda marken för sig själv för det som skulle komma efter kriget. Syftet med aktionen var inledningsvis att rädda de skandinaviska fångarna från tyska läger och fängelser, detta kom dock allt eftersom att vidgas till andra nationaliteter och judar. Aktionen har ju fått kritik för att den riktade sig just till skandinaver. Transporter gick till Tysklands alla hörn var av fångarna sedan kördes till uppsamlingslägret Neuengamme söder om Hamburg och därifrån vidare till Skandinavien.

Boken är väldigt omfattande, över 500 sidor, och det mäktar inte författaren att ro iland med. Det blir tyvärr alltför höga berg och djupa dalar där intressanta delar varvas med händelser i periferin som får alltför stort utrymme. Boken har heller inget flyt i texten som gör att den känns skriven av en amatör. Jag vill ändå inte dissa den helt, den gav mig nya perspektiv och den går bakom glorian av aktionen. Tyvärr kan inte författaren begränsa sig och han tappar liksom tråden och vissa partier är så omfattande att de egentligen borde behandlas i en egen bok. Den historiska domen av Bernadotte är också intressant att läsa, han skapade onekligen rubriker och känslor och hans roll och insats diskuteras flitigt. Han var långt ifrån omtyckt av alla. Himmler, Kersten, Schellenberg, Richert, m.fl. diskuteras flitigt och framförallt danskarna vars roll i aktionen hamnat i skymundan av svenskarnas. Läsvärd? Ja, men på gränsen, hade den varit 200 sidor kortare och hållit sig inom ramen för vad titeln lovar så hade blivit bättre.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 18 jan 2018 21:36

Jag har så smått börjat intressera mig för Benito Mussolinis författarskap och införskaffade runt jul två böcker av honom. Först ut blev Min Krigsdagbok (Il Mio Dario Di Guerra), utgiven 1930 på svenska.

Bild

Boken är innehållsmässigt helt klart läsvärd då den inte skiljer sig markant mycket i upplägg och stil från andra läsvärda förstahands skildringar om första världskriget utgivna under mellankrigstiden. Det intressanta är också att den tar upp den bortglömda fronten i Alperna mellan å ena sidan italienare och på den andra sidan tyskar och österrikare. Mussolini tjänstgjorde under hela kriget i 11:e bersaglierregementet och förde under hela perioden dagbok, vilken mer eller mindre rakt upp och ner ligger till grund för boken då den är skriven i dagboksform - dag för dag - fr.o.m den 9 september 1915 t.o.m den 18 mars 1917, med ett uppehåll mellan den 23 februari 1917 och 18 mars 1917 då Mussolini låg svårt skadad på ett fältlasarett. Ska man vara riktigt petnoga så kallades han in den 31 augusti 1915 och skickades till fronten den 2 september, men denna lilla "lucka" i bokens inledning behöver man nog inte ligga och gråta över.

Boken innehåller skildringar av allt man kan förvänta sig från alpfronten under första världskriget; detaljerade beskrivningar av stupade soldater (bl.a. när två italienska soldater dödas av en och samma österrikiska kula genom huvudena), anfall av fientliga flygplan, artillerield, krypskyttar, råttor stora som katter i skyttegravarna, infanterianfall mot fästningar bakom taggtråd och maskingevärseld - allt detta 2000 meter över havet och i skarp kontrakt till t.ex. striderna i Flandern på västfronten. Till detta kan även läggas moder natur som även hon deltog i striderna med nedfallande klippstycken, stenar, snöstormar o.s.v.

Mussolini ger även ofta detaljerade och målande beskrivningar av olika saker som väcker intresse. Ett intressant kort textstycke är t.ex. där Mussolini beskriver ett värn:
Sandsäckarna innehålla inte heller något annat än frusen snö. Gevärskulorna gå igenom, som om det vore silkespapper. [...]
Ett annat citat är när gällande ett kort vapenstillestånd:
På den yttersta sluttningen av punkt 208 se vi en halv pluton österrikare dra förbi. Deras silhuetter avteckna sig tydligt i det avtagande dagsljuset. Från våra linjer kommer inte ett enda gevärsskott, trots att målet är så nära och lätt att urskilja. Vi ha på grund av vår medfödda ridderlighet inte för vana att skjuta på fiender, då den äro värnlösa.
Hans spydighet gentemot framförallt österrikare är tydlig genom hela boken och det kanske även kom att ha en viss påverkan på den lätt frostiga initiala kontakten med sin tyska diktatorskollega Hitler så småningom.

Även detta med Mussolinis krigsskada är intressant. Jag visste att han sårades i kriget - men inte under vilka omständigheter - vilket boken ger svar på. Tydligen så var Mussolinis pluton sysselsatta med inskjutning av "gravbombkastare" vilket slutade i katastrof då en projektil exploderade medan den fortfarande var i röret. Mussolini överlevde, men läkarna plockade ut granatsplitter på 44 ställen av kroppen. Sedan var kriget över för hans del.

En sista rolig detalj med just detta aktuella exemplar av boken var att det även låg med ett Mussolini-vykort från 1930-talet - förmodligen som ett gammalt bokmärke - men det gav på något sätt en extra dimension åt boken.

Bild

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 22 jan 2018 20:40

Håller på och läser ut Rana Mitters bok China's war with japan, 1937-1945: the struggle for survival
Om Kinas krig mot Japan som egentligen började redan 1931 med den senares invasion av Manchuriet.
Boken nämner detta men tar i huvudsak upp de åren som nämns och krigets olika faser, med början av Japans invasion mot ett som jag tolkar Kina på uppgång men brottas fortfarande med krigsherrar och ett lågintensivt inbördeskrig mellan nationalister och kommunister. Armen håller på och moderniseras med hjälp av Tyskland och Sovjet som stödjer båda sidor och vid krigets utbrott beordrar Stalin dem att sluta samman. När man inte lyckas kasta ut Japanerna b.l.a för att man har en liten modern arme´samt fortfarande är splittrad där olika krigsherrar bestämmer. Så siktar man in sig på att hålla stången tills kriget utvidgar sig, som Chiang kai sheck menar att så kommer ske. Problemen blir värre ett tag när Sovjet slutar stödja pga Molotov-Ribbentropp pakten och Tyskland drar hem sina rådgivare när Axelmakternas pakt inträder.
Under denna period blossar inbördes strider upp igen tills Pearl Harbor och Stilla Havskriget börjar. Då anländer jänkarna på scenen. Det innebär stöd i främst flyg. Boken tar också upp de slitningar som uppstår mellan General Stillwell och Kai-sheck, mycket över att de allierade kräver att Kina ska kämpa i Burma och inte försvara sig själva i Kina.

Jag måste säga att denna bok vänder lite på den bild jag hade av denna front och det blir lite av en förbättrad bild jag får av Chiang kai sheck. Tidigare så trodde jag att han mest satt och sparade sig till det kommande inbördeskriget och lämnade striderna till Maos röda armé. Bilden jag får i denna bok är mer att Nationalisterna krigar medan Mao idkar lite gerilla krig men mest satsar på att sätta sitt territorium under den kommunistiska stöveln med utrensningar och allt vad det innebär. Min bild kanske också är färgat av den anglosaxiska historie beskrivningen, där Kineserna är andra klassens soldater som man måste dras med. Detta tar författaren också upp hur nedlåtande de allierade (och främst engelsmännen) var mot Kina och inte ville lyssna på deras råd trots att Kina bekrigat japanerna i många år innan.
En ny karaktär jag inte kände till presenteras också och det är kollaboratören Wang Jingwei och hans Quisling regering i Nanking. Här försöker Japanerna måla upp en antikolonial allians tillsammans med Subhas Chandra Bose, (den indiske antikoloniala kämpen som gick över till axelmakterna.) Hur detta fungerar med den otroligt grymma Japanska krigföringen i Kina fattar inte jag. (Min "favorit" namn på en Japansk offensiv är tre allt, döda allt, bränn allt, plundra allt! Jag ska skänka detta en tanke på Hiroshimas minnesdag.)

Författaren tar också upp de tre olika Kinas underrättelse och terror organisationer som håller sitt folk i shack. För Chiang Kai Shecks del är det väl mest besvärade då han risker att förlora USA´s stöd, då de inte vill stödja en liten facist regim i vardande. (Detta och den antikoloniala politiken som USA för vid tiden känns ju helt främmande i vår värld, jag undrar så när det vände, med Truman?) De två andra herrarna Mao och Jingwei behöver ju inte bry sig om vad omvärlden tycker.

Annars får man mycket var jag kallar sido information som när de beskriver hur det Kinesiska röda korset som på denna tid hette Röda Swastikan med ett rött hakkors försöker rädda liv i Nanking under japanernas slakt där vintern 37-38. Och vid ett annat stycke när Nationalist soldaterna lyckas med en offensiv och erövrar ett Japansk fältkrematorium halvägs i sitt arbete och man tänker: Va? Har Japanska armén fältkrematorium det hade man ju ingen aning om!

Två saker tycker jag dock är irriterande med boken, och det första är ju alla dessa, för mig, okända namn på platser. Mer kartor kanske? Annars svårt när man inne på ett sådant här okänt territorium. Sedan vill ju nörden i mig veta vilka sort flygplan som genomför flygangrepp etc. Att det var "japanska tvåmotoriga flygplan" duger inte, jag vill veta om det är Nakajima så och så. Än värre blir det när det gäller Kinas flygvapen som verkar vara en salig blandning av olika maskiner, speciellt under 30-tals perioden.

Nåväl en mycket intressant bok om ett närmast bortglömt hörn av andra världskriget som varje VK2 nörd borde läsa. jag fick mersmak att ta reda på mer om denna del av VK2. Den s.k. CBI China Burma India fronten.

Förövrigt: Jag förstår nu efter att ha läst denna bok att nationalisterna måste varit otroligt krigströtta för att sedan möta Maos trupper 1946.

Sonderling

Ps Hann läsa slut den medan jag skrev och ja, jag hade nog gärna vetat mer om hur man aväpnade alla japaner på slutet. Nu var det mer snipp snapp snut så släpptes atombomben och allt var slut.

Skriv svar