Nyinköpta böcker!

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 05 feb 2006 00:16

Rasputin skrev:Jag har bara skummat lite i den och den verkar oerhört intressant. För 56 kr går den utan vidare.
Det får nog bli till att köpa den. Har du några mer tips om böcker inom samma ämne så posta dem gärna.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
Major Engström
Kapten
Kapten
Från: Skåne
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Industriell krigföring
Kontakt:

Inlägg av Major Engström » 05 feb 2006 12:22

Stormvarning - Jack Higgins
Slaget vid Lund, ett mord och icke ett fältslag - Claes Wahlöö & Göran Larsson
MVH

[i]"Felet med världen är att de dumma är så säkra på allting och de kloka så fulla av tvivel"[/i] - Bertrand Russell

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 16 feb 2006 19:43

Tysk propagandalitteratur som tillkommit i samlingen de senaste veckorna:

Över Slagfält mot Seger : en bok om fälttåget i Frankrike 1940 av Kurt Hesse

Sanningen om Frankrike : Det politiska sammanbrottet och nyordningen av Jean Montigny

Förspelet till ett krig : Januari - September 1939 av Rudolf van Wehrt

På Smygvägar över haven : Altmarks äventyr såsom följefartyg åt Graf Spee av Heinrich Dau (kapten på Altmark)

... genom marinens nya stridsmedel sänktes: ...
Propagandabroschyr från 1945 som handlar om tyska flottans Kleinkampfverbände.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 17 feb 2006 14:04

Sex nya propaganda-böcker som kom med posten idag:

Informations-Schriften nr 37 : Englands Kriegsziele

England als Wuchserbankier av Max Biehl - Bild av bokens framsida

Strategie und Taktik der englischen Kriegspropaganda av Wilhelm von Kries - Bild av bokens framsida

Atlanten : de stolta förhoppningarnas grav - Bild av bokens framsida, Bild av bokens baksida

Tysklands sjömakt av kapten Rudolf Krohne - Bild av bokens framsida

Inför slutstriden : luftmakten Tyskland mot sjömakten England av Hans-Georg Schulze - Bild av bokens framsida

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 23 feb 2006 17:50

Brevbäraren var snäll med mig idag! Följande bok kom med posten idag.

500 Nations: An illustrated history of North American indians - Alvin M. Josephy, Jr.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 23 feb 2006 18:22

Jag var sugen på boken Harmagedon som SMB sålde, man var tvungen att köpa en annan bok så fick man den inbunden (700 sidor tror jag) för 98 kr. Tyvärr så var det inget annat som var intressant på SMB den här månaden så jag köpte pockerversionen för 40 kr via alibris.

Är det någon som har läst den?
MVH
Johan

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 23 feb 2006 18:26

Jag har den i hyllan men har inte läst den! Den ser väldigt intressant ut i alla fall och skall nog bli en trevlig läsning sen när jag väl känner för att ta mig an den. Min är inbunden men det betyder ju bara att du är klokare och mer ekonomisk som har köpt den som pocket för en liten peng gentemot mig som köpte den hos bokhandlaren när den var rykande färsk på hyllan. Det är ju samma innehåll ju. :puss:
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 23 feb 2006 18:43

McCoy skrev:Jag har den i hyllan men har inte läst den! Den ser väldigt intressant ut i alla fall och skall nog bli en trevlig läsning sen när jag väl känner för att ta mig an den. Min är inbunden men det betyder ju bara att du är klokare och mer ekonomisk som har köpt den som pocket för en liten peng gentemot mig som köpte den hos bokhandlaren när den var rykande färsk på hyllan. Det är ju samma innehåll ju. :puss:
Klokare vet jag inte. Jag ville ha hellre inbunden, den är trevligare att läsa då och passar bättre i bokhyllan :wink: men kände att jag inte ville betala för en bok till, sedan ska man ju lägga pengarna på bokrean just nu. :puss:

Känner jag mig själv rätt så kommer jag så småningom att byta ut den mot en inbunden så att den passar i bokhyllan. Din är inte till salu? :skratt: :skratt:
MVH
Johan

Användarvisningsbild
Major Engström
Kapten
Kapten
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Industriell krigföring
Kontakt:

Inlägg av Major Engström » 24 feb 2006 14:06

Idag köpte jag boken Kreta på bokrean för 98kr. Tyckte det var ett bra pris :). Boken är skriven av Anthony Beever.
MVH

[i]"Felet med världen är att de dumma är så säkra på allting och de kloka så fulla av tvivel"[/i] - Bertrand Russell

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 06 mar 2006 13:49

Fick idag hem två intressanta böcker om krigsförbrytelser under andra världskriget:

Crimes against POWs : Responsibility of the Wehrmacht av Szymon Datner - handlar om tyska krigsförbrytelser i Polen

Die Wehrmacht-Untersuchungsstelle : Unveröffentlische Akten über alliierte Völkerrechts-Verletzungen im Zweiten Weltkrieg av Alfred M. de Zayas - handlar om allierade krigsförbrytelser mot tyska militärer och civila.

Användarvisningsbild
Andreas
Överste
Överste
Från: Finland
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Andreas » 06 mar 2006 14:16

Beställer regelbundet böcker från Osprey och har nu ett 100-tal stycken (fan vad de tar upp mycket plats. Tur att de är tunna... :wink: )

De senaste är:
World War II Airborne Warfare Tactics (Elite 136)
The Condor Legion: German Troops in the Spanish Civil War (Elite 131)
The English Civil Wars 1642–1651 (Essential Histories 58)
Medieval Scandinavian Armies 2 (Men-at-Arms 399)
German Destroyers 1939–45 (New vanguard 91)
Nelson’s Sailors (Warrior 100)

Har fortfarande inte stött på en enda dålig Ospreybok, så jag kan inte annat än att varm rekommendera samtliga de ger ut...

Bra och informativ hemsida har de också.
http://www.ospreypublishing.com
Whatever happens, we have got
The Maxim gun, and they have not

Användarvisningsbild
General Pilsudski
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av General Pilsudski » 06 mar 2006 20:49

Rasputin skrev:Slaget vid Monte Cassino av Matthew Parker
Dresden: Tisdag den 13 februari 1945 av Frederick Taylor
Svenska kryptobedrifter - Hur Arne Beurling knäckte den tyska chiffertrafiken av Bengt Beckman
Hur är monte cassino boken...funderar på att köpa en bok om M.C
Än är Polen ej förlorat

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 07 mar 2006 13:35

Idag så slank det med en reabok i kundvagnen när jag var på Maxi. Den bok som fick förmånen att få komma med mig hem var Elisabet - Vägen till tronen - David Starkey. Ingen tjock bok direkt (styvt 300 sidor) men kan vara lämplig då jag inte är så värst insatt i Elisabeth I's historia. Skall bli intressant att läsa den framöver.
Semper fidelis - McCoy

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 07 mar 2006 15:30

Fick idag hem mitt senaste fynd: Reichstagung in Nürnberg 1934, utgiven av Julius Streicher. En 410-sidors klump i storformat som väger över 2 kg och som gavs ut som minnesbok till partidagarna i Nürnberg 1934.

Fenriz
Överste
Överste
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av Fenriz » 07 mar 2006 21:01

General Pilsudski skrev:
Rasputin skrev:Slaget vid Monte Cassino av Matthew Parker
Dresden: Tisdag den 13 februari 1945 av Frederick Taylor
Svenska kryptobedrifter - Hur Arne Beurling knäckte den tyska chiffertrafiken av Bengt Beckman
Hur är monte cassino boken...funderar på att köpa en bok om M.C
För att citera mig själv från tråden "Vilken bok läser ni just nu?"
Fenriz skrev:Nu färdig med Monte Cassino - The hardest fought battle of World War II av Matthew Parker. Mycket intressant beskrivning av slaget ifrån det att de allierade landsteg i södra Italen till Rom's fall med betoning av striderna runt Monte Cassino.
Inflätat är även ett otal ögonvittnesskildringar och brev av och från soldater som stred under detta slag. Boken avslutas med en kortare beskrivning av hur dessa soldater klarade av (eller inte klarade av) att återgå till ett "normalt" civilt liv efter de upplevelser de genomlevt. Matthew Parker har förutom skrivet källmaterial använt sig av mer än 200 intervjuer med f.d. Monte Cassino veteraner från båda sidor för att skriva boken.
Det enda jag kan känna att jag saknar är lite fler intervjuer, brev, skildringar av vad de tyska soldaterna upplevde, men i övrigt tycker jag att det är en mycket bra bok som jag varmt kan rekomendera för den som vill veta lite mer.
Som sagt så tyckte i allafall jag att den var väl värd pengarna. Finns nu även som pocket på svenska för en billig peng.
Non Vi Sed Arte - Mvh Mikael Sundholm

Skriv svar