Film: Dunkirk

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Film: Dunkirk

Inlägg av Horrocks » 19 jul 2017 17:21

Av ren tur lyckades jag få en dags semester mitt i semestern utan hustru och barn och kunde passa på att gå på premiären av Dunkirk, vilket visade sig vara ett lyckoskott. Den har visserligen fått bra kritik, men när det gäller krigsfilmer är det inte alltid en garanti för en bra film. I detta fall visade sig dock hypen vara berättigad - det är en mycket, mycket bra film.

Evakueringen av BEF från Dunkirk skildras från tre perspektiv; ett par soldater som försöker tas ombord första bästa skepp hem, ett par jaktpiloter som försöker hålla Luftwaffe borta samt en ägare av en yacht som ansluter sig till småbåtsflottan för att hjälpa till vid evakueringen.

Det är en intensiv skildring, ibland faktiskt nästan gastkramande spännande. Snabba, plötsliga hopp mellan de tre perspektiven, ibland även i tid, kanske inte uppskattas av alla - det krävs koncentration för att hänga med, men det bidrar till att göra upplevelsen just intensiv. Många scener har extremt stark närvarokänsla - landstigningsscenen från Saving Private Ryan har nog gett en del inspiration. Flygscenerna är (vad jag kunde se) helt befriad från CGI och liknande trams, utan det är riktiga plan samt "äkta" specialeffekter medelst modeller som gäller. Just flygscenerna påminner en del om klassikern Battle of Britain från 1960-talet.

Realismen är det inget fel på (flygplanen har för en gångs skull begränsat med bränsle och ammunition, scenerna med försöker ta sig ur torpederade skepp eller simma från brinnande olja är starka) men även om det är död och förstörelse så är det inte spekulativt blodigt. Generellt är den ganska välbalanserad - hjältemod blandas med feghet och egoistisk självbevarelsedrift, ungefär som det bör vara i verkligheten.

Man får vara lite petig om man ska hitta något att anmärka på, men visst syns det att jagarna lite för moderna och Bf 109:orna är Buchons (kanske samma som användes just i Battle of Britain?), men i övrigt ser det korrekt ut. Dramaturgiskt kanske scenerna från stranden är lite svaga, och jag är inte heller ett fan av Kenneth Branagh. Annars vinner filmen på avsaknad av Hollywoodstjärnor och att soldaterna ser för en gångs skull ut att vara i 20-årsåldern istället för 40-åringar.

Jag hade turen att se filmen i 70mm-formatet, vilket nog förhöjer upplevelsen ett snäpp (påminner om klassiska mastodontfilmer) och bioljudet förstärker upplevelsen, Misstänker att filmen kommer vara ett snäpp sämre hemma i TV-soffan.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Sonderling
1:e Sergeant
Kön: Man
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Film: Dunkirk

Inlägg av Sonderling » 20 jul 2017 17:23

Ja den har ju fått bra recensioner i pressen (eller heter det media nuförtiden?) så det bådar gott. Jag smålog åt din observation om soldaternas ålder, jag brukar tycka att det är misstag nummer ett i de flesta krigsfilmer. Soldaterna är alltid för gamla. (Undantaget skulle väl vara en rulle om volksturm.)
Jag tycker det är lite kul att man gör en film som utspelar sig i början av kriget och om Britter. De flesta filmer brukar ju brukar avhandla döhalvan av kriget.

Fasen man kanske skulle smita och se denna på bio, jag har ju lite samma problem som dig (alltså familj som ska smitas ifrån :D ) och brukar i regel vänta tills de kommer på DVD.

Sonderling

Sonderling
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 22 jul 2017 06:56

Vi kanske får äta upp detta med soldaternas ålder. På ett annat forum med ett namn som för tankarna till bamse så menade en skribent att det var det som var anakronistiskt, soldaterna i BEF var mestadels överåriga yrkes soldater från VK1 ?
Vilket inte låter helt orimligt med tanke på att deras gelikar från BEF 1914 var överåriga yrkessoldater från kolonialkrigen.....

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 22 jul 2017 11:36

Jag håller nog inte med om soldaterna i BEF skulle varit överåriga. Det låter mer som en faktoid (ungefär som myten att Franska främlingslegionen under 1950-talet dominerades av gamla SS-veteraner). Bland officerare och underofficerare var många säkerligen veteraner, men bland de meniga soldaterna vill jag påstå att var en ganska liten minoritet. Eftersom majoriteten av BEF bestod av bataljoner från reguljära armén, dvs yrkessoldater som var kontrakterade för 8 år, så var medelåldern säkert högre än när de värnpliktiga började fylla leden, men rimligtvis knappast mer än 24-25 år.

De flesta veteraner var för gamla för att tjänstgöra som meniga i armén och bör ha hamnat i Local Defence Volunteers (det som senare blev Home Guard).

Jag är dåligt insatt i BEF anno 1914, men jag är lite skeptisk även där till att de vanliga soldaterna var överåriga, även om det bör ha funnits en del veteraner från Boerkriget kvar.

Jag ska gräva lite i mina böcker om brittiska armén under 1930-talet när semestern är slut.

Sonderling
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 22 jul 2017 16:54

Jag ser fram emot vad du kommer fram till. Kanske en egen special tråd? Jag har ju förstått att du är anglofilen här så jag böjer mig för auktoriteten på området. :hail: :D
Själv är jag nog mera en "jack of all trades master of none". Vad jag fått det där med BEF 1914 i från vet jag inte kanske en Osprey bok? Själv ska jag på semester om ett par veckor och tänkte väl inte göra nått särskilt så jag kan nog se om jag kan leta igen det.
Påståendet om soldaterna vid Dunkirk var nån annans men man blev ju lite nyfiken på om det var sant.

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 22 jul 2017 17:41

Amatöranglofil i så fall med mer intresse än kunskap.

Men jag kunde i riktigt släppa frågan och var tvungen att börja gräva. Solen har ändå gått i moln. Det visade sig att det går att få fram en del användbar data och jag hittade till Commonwealth War Graves Commission, http://www.cwgc.org, och kunde få fram info om samtliga kända döda som är begravda på Dunkirk Memorial. Drygt 4500 britter finns begravda här (samtliga verkar ha dött under slaget om Frankrike, dvs inga från 1944-). För nästan alla har åldern registrerats och om man antar att de döda är representativa för BEF som helhet så få fram följande:

Medelålder Private: 26 år (den äldste är dock 55 år så visst fanns det några överåriga meniga!). Det finns ett 100-tal som är tillräckligt gamla för att kunna varit veteraner från 1VK, vilket tyder på att 3-4% kan ha varit 1VK-veteraner i BEF).

För övriga är medelåldern:
Lance-Corporal: 27 år
Corporal: 30 år
Lieutenant: 32 år
Captain: 31 år
Major: 38 år
Lieutenant-Colonel: 44 år

Av någon anledning får jag inte fram några Sergeanter, men i övrigt får man en hyfsad bild över åldersfördelningen inom BEF 1940.

Sonderling
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 24 jul 2017 18:37

Oj, snabbt jobbat! Jag är imponerad.

Sonderling