Film: 1917

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Film: 1917

Inlägg av Horrocks » 14 nov 2020 14:13

En film som jag velat se ett tag, men Corona satte stopp på möjligheten att se den på bio. Lite synd, för det är en film som förtjänar att ses på stor duk.

Själva intrigen är enkel – två brittiska soldater får order att leverera ett meddelande till en bataljon som riskerar att avancera rakt in i en fälla. Tyskarna har retirerat till nya linjer och de två soldaterna måste ta sig genom ingenmansland och nyligen övergivna tyska linjer. Det blir mycket krypande genom lera, skyttegravar och tunnlar för att ta sig fram.

Utan avslöja handlingen så blir det givetvis faror och hinder på vägen och det är en spännande film. Men den stora behållningen är hur den är filmad. Fotograferingen är otroligt skickligt och snyggt gjord. Närvarokänslan, även på en TV-skärm, är enorm. När soldaterna hukar sig, hukar sig kameran. När de ryggar tillbaks vid en explosion, rycker kameran till, osv. Det ser också ut som om man gjort hela filmen i en enda tagning. Även om det inte är så i praktiken, så bidrar det till intensiteten. Det blir som åskådaren är med som en tredje soldat. Även dialogen mellan soldaterna känns realistisk med blandning av vardagligt småprat och mer dramatik som bidrar till känslan att man är där bredvid dem. Autenticiteten förstärks ocskå att man undvikit att omfatta för mycket – det är en film berättad från två individers perspektiv, inte ett försök att beskriva kriget i stort eller väva in moraliska aspekter.

Det finns detaljer som man eventuellt kan anmärka på – sträckan som båda huvudpersonerna färdas skulle ta en dag eller mer i verkligheten istället för några tiotals minuter. Det kan diskuteras om man verkligen bara skulle skicka två man för ett sådant uppdrag, osv. Men totalt sett är det en väldigt skickligt gjord film.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Kontakt:

Re: Film: 1917

Inlägg av Hans S » 15 nov 2020 14:47

Tack för recensionen.

Gillade den också. Såsom MÖP kan man alltid hitta detaljer att klaga på men som helhet var den hyfsat korrekt. Och en bra film. Tänker lite på Dunkirk som jag också gillade dramaturgin i.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Sonderling
Kön: Man
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 18 nov 2020 12:37

Hmmm ja jag får nog ta och se den själv, hörde annars kritiken från svågern att det var lite mycket som ett tv-spel.

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 20 nov 2020 10:21

Sonderling skrev:
18 nov 2020 12:37
Hmmm ja jag får nog ta och se den själv, hörde annars kritiken från svågern att det var lite mycket som ett tv-spel.

Sonderling
Sättet man har filmat påminner bitvis om FPS, men själv tycker jag att det var lite nyskapande och förstärkte upplevelsen.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Skriv svar