Vilken bok läser ni just nu?

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Leningrad » 03 aug 2020 18:29

assassin.jpg
assassin.jpg (17.14 KiB) Visad 294 gånger
Wow, en bok som inte bara motsvarade mina förväntningar utan även överträffade dem, med råge vill jag dessutom påstå. En sån där bok man bara längtar efter att läsa vidare i samtidigt som man vet att varje sida är en sida närmare slutet och därmed slut på det roliga/intressanta. Ok! let's get serious. Boken handlar om Herbert Cukurs, en lettisk krigsförbrytare som tillhörde det beryktade Arajs kommandot och som deltog i mördandet av judar från Rigas getto under 1941. Vittnesmålen vittnar om en mer än bestialisk person som för de som överlevde gettot var lätt att komma ihåg. Cukurs förstod vad som väntade honom om han stannade kvar i Europa efter kriget och flydde därför med sin familj till Brasilien där han levde under samma namn och försörjde sig som småföretagare.

Cukurs förehavande under kriget i Riga hade inte gått obemärkt förbi, för detta var vittnen alltför många. Han blev därför en måltavla för den israeliska säkerhetstjänsten Mossad. Under 1964 fick Mossad vittring på honom och blev ett prioriterat mål, kosta vad det kosta ville. En Mossad agent under antaget namn (Anton Kuenzle) utgav sig för att vara en österrikisk affärsman med planer på att investera i Sydamerika och lyckades vinna Cukurs förtroende. Cukurs var dock hela tiden på sin vakt och ingav respekt och skulle inte bli enkel att likvidera. Men Mossad är inte Mossad för ingenting, med både slughet, beslutsamhet och inte minst noggrann planering lyckades man lura Cukurs till Montevideo där han under några dramatiska minuter i februari 1965, inte utan problem, bragtes om livet av fyra Mossad agenter. Israel ville bl.a. med detta mord visa att ingen, absolut ingen, krigsförbrytare gick säker, oavsett rang. Rätt eller fel? Döm själva.

Boken i sig börjar med en intressant redogörelse av Cukurs innan han blev krigsförbrytare. Han var en rutinerad och erkänd pilot som vann respekt och blev en kändis för sina flygningar före krigsutbrottet. Sedan kom kriget och han blev istället känd för något helt annat. Kapitlen om gettot i Riga och avrättningarna i Bikernieki och Rumbula har beskrivits tidigare men är intressanta. Bokens behållning är ändå fr.o.m. när Mossad får vittring på honom, hur de planerar och snärjer honom på ett sätt som kanske bara Mossad är kapabla till, vad vet jag. Det jag vet är i alla fall att boken är mer än läsvärd, det är tempo, det är lättförståeligt och det fångar in inte bara Cukurs och Mossad, utan även det politiska spelet kring preskriptionstiden av de nazistiska krigsförbrytarna som skulle löpa ut i maj 1965. Lägg därtill intressanta levnadsöden från Riga som ger boken ytterligare en dimension. Det var mig ett sant nöje att läsa denna bok.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 03 aug 2020 19:27

9789186597245_200x_darfor-forlorar-tyskarna-i-krig-myten-om-tysklands-militara-overlagsenhet.jpeg
Därför förlorar tyskarna i krig - myten om Tysklands militära överlägsenhet
9789186597245_200x_darfor-forlorar-tyskarna-i-krig-myten-om-tysklands-militara-overlagsenhet.jpeg (23.02 KiB) Visad 291 gånger
En bok med denna titel är svår att motstå och Kenneth Macksey gör ett ambitiöst försök att analysera tysk krigföring och varför första och andra världskrigen förlorades. Tyngdpunkten ligger på andra världskriget, men själv tyckte jag kapitlen om första världskiget var mest intressanta. Avsnitten om andra världskriget ger mest behållning i den kritiska analysen av de olika militära befälhavarna, inte minst hur de efter kriget försökte skylla alla misstag på Hitler, även de som de själva gjorde. De få som passerar det kritiska nålsögat är Guderian, Manstein, Model, Kesselring, medan de flesta andra sågas i varierande grad.

Men det är i analysen av första världskriget som författaren bättre lyckas besvara varför Tyskland förlorade - kombination av begränsade resurser, övertro på den egna taktiska skickligheten och grov politisk okunnighet hos Hinderburg och Ludendorff när de i praktiken etablerat en militärdiktatur. Tron på att det totala kriget skulle fälla avgörandet, framför allt ubåtskrigföring utan restriktioner, blev ödesdiger.

Totalt sett lyckas dock inte Macksey riktigt med ambitionen att förklara varför tyskarna förlorar krig - en sammanhängande förklaring av misslyckandet i andra världskriget saknas i praktiken och titeln blir därför missvisande. Trots det läsvärd och intressant, bl a för att den är något mindre kritiskt mot Hitler som befälhavare och mer kritisk mot militärerna än vad som är brukligt.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 09 aug 2020 18:36

stilla havet.jpg
stilla havet.jpg (14.95 KiB) Visad 258 gånger
Det här är en bok jag har förbisett under lång tid, trots att jag haft tillgång till den. Ingen aning varför, kanske för att kriget i Stilla havet alltid varit sekundärt i förhållande till Europa vilket också lett till att böckerna oförtjänt också blivit sekundära. Jag har nämnt tidigare att ibland hittar man böcker som man egentligen inte har några förväntningar på men att dessa visar sig vara riktiga guldklimpar. Zetterling levererar ju alltid enligt min mening, oavsett om han skriver själv eller som medförfattare, det är alltid intressant och denna bok är inget undantag.

Som undertiteln avslöjar är det från den japanska sidan läsaren får följa denna kamp. De bakomliggande orsakerna till Japans förhållande till sin geografiska omgivning och de drivkrafter och orsaker som ledde fram till Japans position som asiatisk stormakt samt de orsaker och resonemang som ledde fram till deras agerande. Militära och politiska strategier diskuteras och analyseras ingående utan att det blir obegripligt för den som inte har förkunskaperna. Just detta har jag alltid hävdat varit Zetterlings styrka, att nå ut med detaljer och analyser som inte kräver djupa kunskaper om ämnet.

Förutom den övergripande nivån så har författarna tagit del av dagboksanteckningar från japanska besättningsmän vilket skapar en personlig närvaro. Skulle nästan vilja säga att detta är styrkan med boken, obetydliga iakttagelser som toalettbesök och färgen på apelsiner blandas med beslut och handlingar som alltjämt diskuteras av forskare och författare. Att få ihop detta till något läsbart och intressant kräver onekligen sin pennföring. Minsta slint med pennan och det kan te sig fullständigt oförståeligt eller irrelevant för läsaren. Kan också tillägga att prosan många gånger rör sig gränslandet till roman vilket suddar ut känslan av att det i själva verket är en faktabok man läser.

Sonderling
1:e Sergeant
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 11 aug 2020 11:56

Slaget om England av Christer Bergström

I dagarna pågick ju slaget om Storbritannien så vad passar inte bättre än att läsa denna bok om det. Är dock skyldig Christer Bergström en ursäkt för jag har dragit mig lite för att läsa denna bok då jag fått för mig att det skulle vara en sån där: "Egentligen skulle tyskarna ha vunnit för det var mycket bättre och fränare" bok. Men så var det ju inte alls. Det är en väldigt gedigen och noggrann framställning av slagets förlopp med väldigt mycket å fan! Blev imponerad att varje nedskjutning är i stort sätt dokumenterad men vilka och vad. Gav ett mer engagemang för händelserna och detta att få veta hur piloterna klarade sig eller inte gillade jag. Boken är också full med deras vittnes berättelser. Denna bok passade bra ihop med den förra jag läste om luftstriderna över Dunkirk* och fyllde igen kunskaps gapet.

Men alltså detta med JG53 pik as och att de måla över hakkorsen och fick ha två röda band målade på motorhuven, ja alltså hade jag inte läst det i en bok hade jag aldrig trott på det. Det var verkligen "å fan!", det är knappt jag tror det nu? Boken har flera sådana intressanta fakta rutor, som deltagande Svenskar tex.

Hade ju läst artikeln i militär historia om Me110 som var bättre än sitt rykte och den berättas ju även här. Denna ville man inte möta i strid, tänker jag. Lustigt att man tidigare haft uppfattningen att den mest var skräp?

Blev också förvånad över att Jabos bombade London och då mest på måfå och mest kanske för att göra sig av med "äggen" för att kunna ge sig hän i luftstrider.

Hade gärna velat veta mer om italienarnas insats men är glad för det lilla som stod med och ja det kanske inte var så mycket mer.

Det kändes skönt att de båda ledarna för den Brittiska sidan Keith Park och Hugh Downing fick upprättelse efter att de blivit utmanövrerade från sina poster i de office intriger som pågick. Även bilden av Göring reviderades även om jag aldrig trott på denna som en halvgalen transvestit ( ett tag på 80-90-talet råkade jag se flera dåliga filmer där han alltid porträtterades så.)

Boken är tämligen massiv att läsa i sängen men det gick till slut. Nu ser jag fram emot att läsa flera böcker av Bergström.

Sonderling

*Jag glömde nämna episoden om toabesöket i Spitfiren vilket nämndes i dunkirk boken. Hur man som pilot när nöden inte har nån lag hasar sig ner och försöker få drulen att hänga över stolskanten för att pissa på golvet!? Kan inte vara särskilt kul för markpersonalen att städa upp och jag funderade på om det inte ärgar metallen?

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 13 aug 2020 19:10

bismarck.jpg
bismarck.jpg (53.83 KiB) Visad 227 gånger
Kommit igång rejält med läsandet den senaste tiden ute i trädgården och böckerna har avlöst varandra och oftast med gott resultat. Men så kunde det ju inte fortsätta och den här boken blev inte mer än en "dag på jobbet bok". Det har skrivits spaltmeter om den tyska marinens stolthet Bismarck och den här kom ut redan 1957. Om den var en av de första eller inte känner jag inte till, men känslan är att det är en bok som försvinner bland alla andra böcker om Bismarck. Det innebär inte att den inte är värd att läsa men jag kommer säkert att ha glömt bort den om några böcker eller så.

Boken skall vara en faktabok men den känns mer som en roman. Dialogerna känns uppdiktade men att den ändå håller sig inom de historiska referensramarna. Den kan mycket väl ha sagts så som det berättas, men det känns helt enkelt inte troligt att något sådant källmaterial finns eller att det går att återberätta så ordagrant. Boken känns också lite märklig då texten många gånger förekommer handlingen som jag inte riktigt begriper mig på. Boken känns också lite som de krigsfilmer som spelades in på femtiotalet och sextiotalet där krigets brutalitet skildrades mer som en romantisering och hjältarnas bortgång föregicks av ett välregisserat svammel. M.a.o. boken är en produkt av den tid den skrevs i och det i sig är ett värde väl att respektera och värdesätta.

Nåja, den är hur som helst lättläst, ca 200 sidor, och snårar aldrig in sig i detaljer och annat trams som kan vara förödande, det flyter på med korta kapitel, nästa avhuggna. Den gör även avstickare till tider före Bismarck där läsaren får följa personer som i senare skede hamnade på Bismarck. Inget värdefullt, men jag antar att författaren med detta vill ge en personlig prägel och Bismarck ett ansikte som författaren kan relatera till. Ett skäl gott nog. Behållningen ligger i dess kontext, alltid tyckt det varit intressant att läsa böcker som är skrivna nära inpå hädelserna den tar sig an, men något mer lyckades den inte med år 2020.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 23 aug 2020 19:55

krigare.jpg
krigare.jpg (39.92 KiB) Visad 204 gånger
Det här var en bok som inte gjorde bort sig i trädgården skriven av den tyske författaren/journalisten Guido Knopp. Boken ger en övergripande blick av sex stycken befälhavare som alla huserade strax under det översta ledarskapet, Rommel, Keitel, Manstein, Paulus, Udet och Canaris. Utvalda utan egentligen någon urvalsprocess och skulle egentligen lätt kunna ersättas med sex andra. Rommel, som redan under sin livstid var en kändis och omhuldad av en mystik som bestått ända tills våra dagar. Keitel, den hängivne ja sägaren som alltid fanns i sin husses närvaro, beredd att lyda minsta vink. Manstein, en skicklig militär strateg som aldrig riktigt hittade rätt i gränslandet mellan plikt och moral och vem han egentligen ansåg sig tjäna, Hitler eller Tyskland. Paulus, för evigt förknippad med Stalingrad men består av så mycket mer. Udet, en äventyrare med smak för både alkohol och kvinnor som få klä i sig rollen som syndabock. Canaris, en slug ränksmidare som pendlade mellan trohet och konspiratör och som fick plikta med sitt liv.

Varje kapitel har sina styrkor och svagheter, mycket känns igen och några större djupdykningar görs inte, vilket inte heller är syftet med boken. Keitel kittlade lite extra för mig, en av de absolut närmaste kring Hitler och därför var det intressant att få komma denna bleka gestalt lite närmare inpå skinnet. Boken ger mersmak att läsa mer om enskilda personer, bl.a. Keitel. Som alltid med Knopp är det fart på pennan och det hinner aldrig bli tråkigt. Den journalistiska prosan lyser igenom och han behärskar förmågan att aldrig låta läsaren tappa intresset. Jag har därför alltid gillat Knopps böcker, intressanta ämnen i kombination med en pennföring som tillsammans skapar en mötesplats för både den initierade och den nyfikne nybörjaren som inte riktigt vet var den ska börja.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 05 sep 2020 15:00

Demjanjuk.jpg
Demjanjuk.jpg (26.93 KiB) Visad 89 gånger
På Netflix går det en serie om John Demjanjuk som misstänktes vara Ivan den förskräcklige och den som skötte gaskamrarna i Treblinka. Serien är riktigt bra och under en intervju med någon jag inte kommer ihåg vem så kan man se den här boken ligga på ett bord. Wow! Tänkte jag för mig själv, den här boken måste jag ju bara ha så det blev till att beställa den. Demjanjuk emigrerade till USA i början på femtiotalet och levde ett stilla familjeliv i Cleveland där han arbetade på Ford fabriken. Men under sjuttiotalet kom det fram uppgifter om att han tjänstgjort i Treblinka och Sobibor och fått sin utbildning i det av SS styrda lägret Trawniki som utbildade lägervakter. Demjanjuk fråntogs sitt amerikanska medborgarskap och utlämnades till Israel för rättegång.

I Israel ställdes han 1986 inför rätta för att ha varit Ivan den förskräcklige med ca 800 000 judars liv på sitt samvete. Demjanjuk hävdade sin oskuld men vittnen pekade ut honom och ett ID kort från Trawniki fick Demjanjuk dömd till döden. Demjanjuk överklagade till flera instanser och fick till slut rätt då det hade visat sig att han inte var Ivan den förskräcklige och frigavs 1993. Det hela blev till en rättsskandal då det visat sig att vittnen felaktigt pekat ut honom. Demjanjuk kunde återvända till USA men 1999 kom nya anklagelser mot honom att han ändå hade tjänstgjort i Sobibor som "enkel" vakt.

Demjanjuk hävdade åter igen konsekvent sin oskuld, han hade inte varit i Sobibor, Trawniki eller någon annanstans heller för den delen. Lite väl mycket för sitt eget bästa skulle det visa sig efterrsom bevis fanns att han varit på dessa platser. Han blev återigen av med sitt amerikanska medborgarskap och utlämnades 2009 till Tyskland där han vid en ålder av 89 år ställdes inför rätta för sin tid som vakt i Sobibor. Det blev en utdragen rättegång och först 2011 blev den klar. Demjanjuk dömdes till fem års fängelse för medhjälp till mord på ca 28 000 judar under sin tid i Sobibor. Demjanjuk dog ett år senare på ett ålderdomshem i Tyskland.

Mina förväntningar på boken var stora, lite väl stora skulle det visa sig. Alltför stor vikt läggs på det juridiska och de problem som åtalet mot Demjanjuk stod inför. Författaren går igenom paragrafer, kryphål och diskuterar respektive berörd stats juridiska processer till leda känns det som. Att boken dessutom är på engelska gjorde det inte enklare att hänga med i en disciplin som kan vara nog så snårig även på svenska. Men, det fanns faktiskt kapitel som var av enklare karaktär och det räddade boken och som faktiskt gjorde att jag inte lade ifrån mig boken i förtid. Åtalet, rättegången, Demjanjuks historia och de moraliska och politiska aspekterna av det hela är intressant läsning och jag hade önskat att det varit mer av den varan och mindre snårig juridik. Det är inte ofta att TV:n är bättre än boken men i det här fallet överträffade TV-serien boken med råge.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 13 sep 2020 19:06

extremisten.jpg
extremisten.jpg (16.34 KiB) Visad 52 gånger
Fick syn på den här boken i en lokal bokhandel och den fångade mitt intresse omgående av två skäl. Den svenska nynazismen eller extremhögern från nittiotalet har jag alltid funnit intressant och jag kommer väl ihåg alla skriverier om nazismens framfart och i synnerhet Anders Högströms roll i det hela. Kommer också ihåg i december 2009 när nyheten om att Auschwitz skylten stulits bara så där och som blev en världsnyhet. Att det sedan fanns en svensk koppling i form av Anders Högström gjorde det ju än mer intressant.

Läsaren får först följa med på en historik om Anders Högströms liv som redan i unga år hamnade på glid och i utanförskap. Skilsmässobarn, obs-klass, socialfall, relationsproblem, stökig och vips så fann han en gemenskap och mening i den nynazistiska rörelsen som växte fram i Karlskrona under nittiotalet. Mer vild än tam begick han det ena brottet efter det andra samtidigt som han växte fram som en ledare för den svenska naziströrelsen. Blev i egenskap av ledare rikskänd och kanske en av Sveriges mest fruktade personer i en tid då nazismen sågs som det främsta hotet mot det svenska rättssamhället. Alla försök att få rätsida på honom slog bakut och ju mer uppmärksamhet han och nazismen fick desto mer växte hans ego.

Men 1999 fick han nog och ville lämna NSF och med en lokalpolitikers hjälp och stöd gjorde han det. Lite väl snabbt skulle det visa sig för någon tid till att landa fanns inte. Snabbt kom han att nyttjas som föreläsare och blev återigen en rikskändis innan han knappt hade snörat av sig kängorna och hängt av sig bomberjackan. Detta utan att han egentligen avsagts sig sina värderingar, mer att han bara ville komma ifrån. Till en början gick det bra men snart fick han problem igen med både droger, relationer och brott. Brott som kulminerade i stölden av Auschwitz skylten i december 2009 i vilken han var den som beställde stölden och fanns även med i planeringen. Efter det debaclet fann han Gud så att säga och har väl under de senaste 6-7 åren landat i något som skulle kunna kallas för normaltillstånd.

Boken är absolut läsvärd, det händer grejer hela tiden och man undrar hur i h*****e det kan gå så snett för en grabb. Ibland känns det som att samhället inte visste vad de hade att göra med eller hoppades att det snart går över. Men inte heller, det blev bara värre. Det handlar inte bara om Anders Högström utan även andra i hans krets och det finns flera intressanta personer runt omkring honom. En del har ställt upp på att intervjuas, andra har avböjt att medverka. Auschwitz stölden är bara absurd, hur enkelt det egentligen var, och hur illa planerad den också var, allt finns beskrivet och är intressant läsning. Detta var en bok utan några som helst dippar och jag läste ut den på två dagar.

Sonderling
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 24 sep 2020 10:36

Läste just ospreys boken om Operation Compass 1940 av Jon Latimer

Denna tidiga period av "ökenkriget" var tämligen okänd för mig. Den som utspelar sig hösten 1940 till februari 41 och DAKs ankomst och Osprey böcker är alltid en bra start bok för att komma in i ett ämne. Den italienska armen som var ganska ansenlig på pappret hade dessvärre en ganska usel standard för en modern krigföring. Författaren vill gärna ta dem i försvar och förklara de olika enheternas skilda kvaliteter och att soldat ämnena kan variera från en analfet från landet till en mera utbildad stadsbo. De senare brukar tillhöra officerskåren. En viss distans mellan manskap och officerare förstärker dessa problem. Mängden krigsbyte i form av diverse lyxartiklar förstärker bilden av ett socialt glapp i befäls strukturen, det brukar aldrig sluta bra.Senare har vi den italienska armen vars krigsvana mest bestått i kolonial-krig. Även om en del divisioner har vana från Spanien. (Vilket för all del kanske inte betyder nått.) Så vissa enheter slåss bra andra ger upp direkt.
Bäst betyg får tydligen artilleriet som visserligen kan bestå av VK1 standard men detta upphävs av manskapets mod. De slåss oftast tills sista man och dör på sin post.

Att Royal Navy beskjuter mål längs kusten var nytt för mig och också något jag tidigare undrat över. Varför de inte används så oftare alltså.
I förbigående nämns ju civila, italienska som araber och judar i städer som Benghazi (50 000 inv) och ja just ja man glömmer ju lätt att det inte bara är öken. Hade velat veta mer om hur det gick för dessa?

Det enda minus med boken tycker jag att kartorna var. Det var en irriterande skarv precis i mitten där själva handlingen utspelar sig. Sen tycker jag en del av de tecknade eller målade illustrationerna var intetsägande.
Men det var i så fall det enda minuset.

Av nån anledning så är den italienska stridsvagnen M13/ 40 en favorit. Har säkert byggt 5 st av ESCI/ Italeri i skala 1/72, ju nu håller jag faktiskt på med den tornlösa befäls versionen som finns med men inte direkt i beskrivning, Det har tagit ett tag att lista ut vad den utlämnande delen är till för...
Hur som helst så har jag inte byggt den australiensiska versionen. Australiensarna tog flera som krigsbyte och använde dem själva och målade dem med kängurur som igenkänningstecken. Det kan ju bli nästa objekt.

Men tidigare läste jag :

Vägen till Nurnberg av Philippe Sands

Mycket bra och lite annorlunda än jag trodde. Kan nästan läsas om en deckare när författaren gräver i sitt eget förflutna och sammanväver detta med Raphael Lemkin som myntade begreppet "Folkmord" och Hersch Lauterpacht som myntade begreppet "Brott mot mänskligheten" och Polens Generalguvernör Hans Frank samt deras skilda öden.

Det hela blir också en historiebeskrivning över området Polen, Ukraina och Vitrysslands historia från 1900 till idag.

Som sagt mycket bra en riktig bladvändare.

Skriv svar