Vilken bok läser ni just nu?

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Leningrad » 18 apr 2020 14:28

slut.jpg
slut.jpg (22.02 KiB) Visad 1038 gånger
Överlevarna och vittnena från det senaste världskriget blir färre för varje dag som går och det börjar att bli ont om tid innan det är försent så att säga. Historiskt sett så är känslan att intresset för enskilda berättelser av denna karaktär varit svalt. Den enskilde soldaten långt ner i befälskedjan som egentligen bara ville överleva utifrån en självbevarelsedrift var de första femtio-sextio åren ointressanta. Kan tycka att det först de senare 10-15 åren när alla andra intressanta personer är döda så har uppmärksamheten riktats mot de allra yngsta soldaterna. Bottenskrapet när det begav sig 1945.

I denna bok har författaren tagit del av tio tyska överlevares berättelser från krigsslutet. Det är enkla, avskalade men samtidigt tragiska berättelser som framförs. Ingen heroism och hjältedåd, här gällde det att överleva med alla till stånds medel, även om det innebar att dra sig undan strider och inte lyda order. Instinkten och drivkraften att överleva var långt större än eventuella ideologiska krafter, åt helvete med kriget, jag vill bara överleva, återförenas med familjen och börja om på nytt. Gemensamt för dem alla är att de till varje pris vill undvika ryskt fångenskap, en del lyckas, andra inte.

Boken är kort och lättläst och varje kapitel har sin unika handling. Att så här i elfte timmen låta "tysken" komma till tals är ett bra komplement till andra berättelser. Läsaren lär känna huvudrollsinnehavaren på ytlig basis och som alltid ska man vara försiktig när det berättas om vad "andra" gjorde för att därigenom dölja vad man kanske själv "gjorde". Inget konstigt med det, det gäller nog oss alla att vi inte vill lyfta fram något som kan ligga oss till last.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 03 maj 2020 16:26

notvarp.jpg
notvarp.jpg (11.39 KiB) Visad 787 gånger
Emellanåt gör jag mina utsvävningar och tar mig an ämnen långt ifrån WW2 trygga famn. Ubåtskränkningarna har alltid varit intressanta och jag har klara minnen från både Gåsefjärden och Hårsfjärden. Finner också böcker om ämnet ytterst intressanta och jag måste säga att den övertygelse jag hade om att det var ryssen som badade i våra skärgårdar inte är lika självklar längre. Det här är dock den första boken jag läser i ämnet av skönlitterär karaktär. Den är dock hämtad från verkligheten och titeln i sig var i allra högsta grad verklig när det begav sig Hårsfjärden de där dagarna i oktober 1982.

Författaren har fabricerat ett alternativt scenario eller ett möjligt verkligt scenario. Läsaren får följa med på båda sidor där rävspelet mellan militärer emellan inte alls låter osannolikt. Personerna är hämtade från verkligheten och namnen känns igen, om än med en tvist för att det uppenbara inte ska vara uttalat. I denna bok är det ett flertal ubåtar inblandade och på kobbarna i skärgården springer grodmän omkring och skapar oreda bland värnpliktiga. Direkta "skärmytslingar" ger ett bevis på hur allvarlig situationen är och det hela blir en politisk fråga vars konsekvenser båda sidor vill undvika.

Det är svårare att recensera skönlitterära böcker eftersom man måste tänka sig för så att man inte avslöjar för mycket. Det boken letar sig fram till skulle kunna vara ett troligt scenario. Politiker och militärer vet att de har att göra med en het potatis. Det gäller i en tid av kallt krig att balansera på en skör tråd utan att den går av, även om det innebär ett mörkläggande och ett vilseledande av fakta. Sanningen och motiven får inte komma ut i dagens ljus eftersom de politiska konsekvenserna skulle kunna bli för stora. Som läsare visste i alla fall inte jag vart det skulle sluta och det håller faktiskt hela vägen i mål.

Sonderling
1:e Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 08 maj 2020 12:04

Har läst två böcker parallellt den ena är:

Barbro Alving - Bang - Klipp ur nuets historia

Ett urval av olika krönikor i DN fast den första är ju från studietiden 1928. Slutar aldrig förvånas över hur lika livet kan vara även om allt är olika. Unge Barbro har svårt att plugga till tentan när kompisgänget lockar med senaste skivsläppen.

Sedan är det lite olika nedstick i stort som smått genom åren. Ska erkänna att jag skumläste kungabröllop och begravningar och läste desto mer om Spanska inbördeskriget 36, Berlin olympiaden 36, Munchen 38 och vinterkriget 39-40 med ryska bombanfall etc.
För en möp som jag så inser man att hon inte har koll på militära termer (hon verkar tro att shrapnel är en sorts granat?) men man får ju inlevelse och närvaro i konflikterna.
Blir förvånad att man använder ordet "balkanisering" angående Indiens frihet 47 och avknoppning i Pakistan. Jag trodde det ordet kom på 90-talet?

Revolten i Ungern 56 och Pragvåren 68 kommer senare, det senare landet återkom hon till alltså 30 år senare, vilket ger perspektiv på tid. Vietnam 66-67, redan då benämnt som ett långt krig och man tänker att det är några år kvar. Vietnamkriget och USA beskrivs som extra blodigt och grymt och jag undrar om det är den tidens språkbruk som färgar av sig.

Denna bok har funnits i mina föräldrars bokhylla i åratal och jag hade trott att det var en biografi men kan inte säga att jag blev besviken heller.
Det gav en intressanta vardags perspektiv på de konflikter man är intresserad av.

Den andra boken håller jag på och avslutar, den återkommer jag till lite senare.

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 11 maj 2020 15:58

315772570_647791ae-5d21-402d-8178-2ab35d3055dd.jpg
315772570_647791ae-5d21-402d-8178-2ab35d3055dd.jpg (18.42 KiB) Visad 714 gånger
Sovjetisk invasion av Sverige hur planerade Sovjet att invadera Sverige? Vad visste de? Hemliga kartor, planer och förband
av Walther Blaadh

Titeln var lockande och jag hade sett fram mot en genomgång av tänkbara sovjetiska anfallsplaner mot Sverige, men blev rejält besviken. Det är en ganska spretig bok, vars kärna egentligen är ett antal kapitel som omfattar genomgång och försök till analys av sovjetiska kartor över Sverige från kalla kriget. Försök till analys ska nog understrykas, för det är inte helt logiskt varför vilka objekt märkts ut som strategiska av sovjetisk underrättelsetjänst. Att kartläggningen var omfattande är för mig inte så överraskande, men däremot blir jag förvånad över hur många felaktigheter som kartorna innehåller. Speciellt med tanke på att mycket av det som märkts ut är öppen information såsom var tidningsredaktioner, radiostationer, etc är lokaliserade. Det ger nästan lite amatörmässigt intryck av KGB och GRU, men det kanske inte var de skarpaste knivarna i lådan som skickades till Sverige för att ta reda på vart Helsingsborgs Dagblad höll till.

Däremot blir det en väldigt kort och ytlig genomgång av sovjetiska krigsplaner i övrigt, istället framförs en del allmänna synpunkter och en något osammanhängande diskussion om det politiska läget i Sverige och i Världen under kalla kriget och efteråt, inklusive alltifrån läget i Kuba på 1960-talet till huruvida Edward Snowden är agent åt främmande makt.

Slutligen listas de klassiska myterna från kalla kriget upp, inkl polska tavelförsäljare, TIR-lastbilar, osv. Intressanta ämnen, men ingen väsentlig information tillförs för att antingen styrka eller avfärda myterna, vilket gör att det blir ett meningslös inslag.

Är man djupt intresserad av att titta på sovjetiska kartor så finns sådana i överflöd i denna bok, men annars är det en tämligen överflödig och lite slarvigt hoprafsad bok som ger intryck av att vara en ren förlagsprodukt. Författaren skriver under pseudonym, enligt förtexten för att han arbetar för svensk underättelsetjänst, men jag undrar om det snarare är för att han inte vill ha sitt namn på boken. En genomsnittligt 3-sidig artikel i Militär Historia om kalla kriget ger mer fyllig info och mer djup än vad man får av att läsa denna.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Sonderling
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 12 maj 2020 12:00

Air battle for Dunkirk-
26 May - 3 juni

Norman Franks

En redogörelse för de luftstrider som utkämpades av Britterna ovanför Dunkirk. Boken vill också ge en upprättelse för RAF som anklagades för att vara frånvarande från krigsskådeplatsen. Men de var för få och spriddes ut samt att flygstrider ofta operade på högre höjder sp fotfolket aldrig såg dem.
Det är upplagt som en krigsdagbok med de dagliga luftstriderna uppräknande. Vilket nästan kan bli lite tröttsamt, nästan som sångtexten i Iron Maidens låt "aces high".
I en del fall får man följa nedskjutna piloters vedermödor att ta sig tillbaka till England igen, via Dunkirk. Sånt tycker jag alltid är spännande.

Andra saker jag fan intressant: Det fanns redan nu frivilliga amerikanska piloter i de kanadensiska divisionerna. Minst en (eller var det två) engelska piloter var veteraner från 1918 men jag fick intrycket att dessa 40 åringar bara fått rycka in för tillfället.
Hudson bombare, detta knubbiga flygplan som är en bygg favorit, användes som jakt-bombplan! Mot slutet tar man med franska soldater och även en del civila, Belgare förekommer också men dessa är illa ansedda av Engelsmännen då man menar att man råkat ut för krypskytte under reträtten från Belgien. Detta har jag hört om innan och alltid undrat över detta? Kan det verkligen va sant? :hmm:

Även efter 3 juni förekommer en del upphämtning av personal.

I slutet kommer en appendix med respektive sidas listor över nedskjutna plan. Det ger ju också modellbyggaren en inblick om vilka flygplanstyper som fanns i operationsområdet. (Va en Westland wapiti på tyskarnas lista? rena antikviteten? :chock: )

Kort sagt lite anglofil men endå intressant läsning.

Kommer gå vidare nu och läsa Osprey campaign serie om Dunkirk där ovanstående bok fanns med i litteraturförteckningen.

Sonderling

Svejk
Menig
Menig
Från: Västernorrland
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Svejk » 29 maj 2020 22:57

Mille skrev:
22 maj 2004 08:03
Jag har just läst klart Hitlers Ubåtskrig del ett och Bismarck av Micke Tamelander.

Jag skulle börja på "Beevors" Kreta igårkväll, men jag tog Hitlers Ubåtskrig del 2 istället.

Vad läser ni själva just nu?
Roten till det onda, Ingemar Karlsson. Om bakgrunden till konflikterna i Mellanöstern. Frankrike, England, Churchill kommer inte ut i särskilt bra dager

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 06 jun 2020 15:25

Ljudmila.jpg
Ljudmila.jpg (79.63 KiB) Visad 545 gånger
Det här är en bok som inte vilar på hanen och det hade jag egentligen inte räknat med heller. Ljudmila Pavlitjenko var en kvinna hängiven de kommunistiska och nationalistiska idealen och när tyskarna invaderade Sovjetunionen var det en självklarhet för henne att tjäna fosterlandet. Ljudmila kom att tjänstgöra som prickskytt (eller skarpskytt som hon gärna säger) först vid fronten i Odessa och sedan i Sevastopol på Krim. Där blev hon sedermera sårad och förflyttad till Novorossiysk. Efter rehabilitering blev hon sedan en del av en ungdomsgrupp som på Stalins uppdrag begav sig till USA, Kanada och Storbritannien för vad man skulle kunna kalla för en PR turné för att förmå västmakterna att öppna upp en andra front.

Ljudmila skriver med en kommunists penna så det bara förslår, som det ska vara med andra ord, hade varit ruskigt tråkigt om hon hade försökt sig på en nyansering. Texten är också blandad med en stor portion känslor, både på det privata planet och på det fosterländska planet. Tyskarna (och rumänerna) avhumaniseras å det grövsta och hon njuter verkligen när hon tar den ena efter den andra av daga. I detalj beskriver hon hur hon ger de fascistiska inkräktarna dödande skott, gärna i magen, men även i tinningen eller mellan ögonen. Några samvetskval lider hon inte av, tvärtom, hon vill snabbt ta livet av fler fascistiska svin som haft fräckheten att invadera det fredsälskande Sovjetunionen.

Men det är faktiskt de här känsloladdade beskrivningarna där all form av nyansering lyser med sin frånvaro som är behållningen. Hon är kommunist, hon hatar fascisterna och hon njuter av att döda och hämnas de som dödats av fascisterna. Hon hymlar inget, tvärtom, hon ångrar att hon inte fick möjligheten att döda flera fascister. Som läsare kan man inte klandra henne, hon är en produkt av sin omgivning och såg tyskarna som ett hot mot både sin egen och sitt lands existens. Precis som tyskarna alltså, fast tvärtom. Det som jag hade klarat mig undan är alla detaljbeskrivningar av både förband och vapen, inte bara i sin egen närhet utan även i ett större perspektiv. Detta blir överkurs och faller utanför ramen för bokens kärna, men men, det får man ta som läsare.

Sonderling
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 09 jun 2020 08:56

Dunkirk 1940
OPERATION DYNAMO
CAMPAIGN 219
Author: Douglas C. Dildy
Illustrator: Howard Gerrard

Läste som sagt denna men blev lite upptagen med annat så jag hann inte göra en recension och nu har det ju gått ett tag.
Men Ospreys böcker är ju alltid bra för att få en överblick över en händelse och jag borde kanske läst denna först. En grej som fastnade var att författaren menade att tyskarna inte hade nån samordning i början, det fanns ingen på deras sida som höll i det. Så alla deras handlingar skede på lokal nivå och lite hipp som happ.
Nytt för mig var också att de Fransmän som hämtades upp i flesta fall skeppades tillbaka igen längre söderut. Tillbaka i stekpannan alltså.
Det var främst detta som gav engelsmännen andrum. hmmm intressant.
Ett minus var att min ex hade lite tryckfel på kartorna. Symbolförteckningar hade missats i tryckeriet.
Ja annars kan jag nog inte säga så mycket mer.

Sonderling

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 14 jun 2020 15:03

krigstid.jpg
krigstid.jpg (15.64 KiB) Visad 488 gånger
Från prickskyttet i Odessa och Sevastopol till beredskapsåren i västra Värmland är steget faktiskt ganska långt men inte desto mindre intressant. Den här boken kom ut för dryga tjugo år sedan och handlar om hur kriget tedde sig i gränstrakterna mellan Värmland och Norge. Den har m.a.o. en lokal utgångspunkt, skriven av en lokal författare och vänder sig kanske främst till en lokal läsarkrets eller läsare med koppling till trakterna. Det var väl egentligen därför som jag i egenskap av värmlänning med föräldrar som växte upp i dessa trakter, som barn förvisso men ändå, som gjorde att jag fick upp ögonen för boken. Vet att när jag rest med mina föräldrar till trakterna att de många gånger nämnt minnen som etsat sig fast i deras minnen, inget dramatiskt men ändå starka minnen från deras barndom.

Boken fokuserar mest på de interaktioner mellan tyskar, norrmän och svenskar som ägde rum vid gränsen. Det kunde vara alltifrån kurirverksamhet, underrättelser, desertering, spioneri och smuggling där många gånger lokala polismyndigheter var mer inblandade än militära myndigheter. Författaren återberättar intressanta möten och händelser längs gränsen och som sällan nått utanför den krets och plats den ägde rum i. Givetvis finns den militära beredskapen där som en röd tråd men det är inte det som är bokens kärna.

Boken är enkelt skriven med korta koncisa kapitel fri från onödigt tekniskt dravel som drar ner på tempot och riskerar att få läsaren att tappa intresset. Texten kompletteras med intressanta fotografier, dels från när det begav sig och dels från efter kriget när författaren besökt platser som nämns i boken. En del av händelserna kände jag till, främst genom mina föräldrars berättelser, men mycket var nytt och uppenbarligen var det större aktivitet än vad jag hade föreställt mig. För mig som ändå har en lokal förändring var det extra intressant och jag undrar egentligen varför jag inte läst boken tidigare, det hade den onekligen varit värd, men bättre sent än aldrig. Boken gav mig också nya uppslag till nya platser som jag i dessa tider av corona ska ta mig an inom kort.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 11 jul 2020 11:34

turist.jpg
turist.jpg (17.67 KiB) Visad 300 gånger
Det är inte ofta man springer på böcker som ger den där wow känslan av något extra om ett ämne man inte stött på tidigare, men den här boken gjorde faktiskt det. Visst har jag läst böcker om personer som vistats eller/och semestrat i Tredje riket men inte som ett huvudämne för en hel bok. Kanske ett litet känsligt ämne då vår bild av Tredje riket är skapt utifrån kontentan av vad den var kapabel till. Det har helt enkelt inte varit passande att skriva böcker om folk som semestrat i det som för många har fått symbolisera ondskan. Men det är just det här som ger ett komplement om det vi redan vet.

Boken tar sin början redan i kölvattnet av första världskriget då turismen till Tyskland på allvar börjar. Reflektionerna görs utifrån olika håll, diplomater, affärsmän, studenter och vanligt folk som du och jag. Deras intryck är varierande och spretar åt alla håll och kanter beroende på vilken bakgrund de själva har. Många ger uttryck för en förståelse till tysk frustration över Versaillesfreden, andra gör inga som helst politiska/ideologiska reflektioner utan håller sig till vardagliga ting som god mat, trevliga affärer, romantiska möten, storslagen natur eller iakttagelser av folk på gatan.

Detta fortsätter även när Hitler kommer till makten och turismen blev en del utav den nazistiska strategin att påverka utländska besökare om potentialen i det "nya" Tyskland. Visst finns kommentarer om vissa oegentligheter men inget som nödvändigtvis skiljer sig från hur "svarta" behandlas i USA. Saker och ting finns där i periferin men inget som påverkar helhetsbilden av Tyskland som ett blomstrande land som i det stora hela inte skiljer sig från andra. Framförallt verkar britter vara förtjusta i Tyskland och önskar ett närmande. Men det finns givetvis de som ser varningslampor överallt om att fara och färde är på ingång om inget görs.

Boken är välskriven och lätt att läsa och spänner över många samhällsklasser som gör att flera kommer till uttryck. Tycker att författaren skapar en bra bild av att Tyskland inte sågs som paria av alla under trettiotalet, utan att det för den sakens skull ger en känsla av att det förmedlas en s.k. "god sida" av nazismen som en komplement till den "onda sidan". Ser inget konstigt med att vissa såg positivt på Tyskland då det var svårt för dem att veta vad som komma skulle, alltid lättare att vara dömande i efterhand. Nytt för mig var att turismen var betydligt större och utbredd än vad jag hade förväntat.

Användarvisningsbild
Hans S
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 11 jul 2020 13:51

Den har jag någonstans men på engelska. Vill minnas ett trevligt helhetsintryck men lite ojämn.

Att den är översatt till svenska förvånar men Hitler säljer.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Sonderling
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 13 jul 2020 12:17

Praying for slack: A Marine corps tank commander in Viet Nam.
av Robert E Peavy

En memoarbok om en killes tid i Vietnam runt 68-69. Tycker den skiljer sig på så vis att han faktiskt kan skriva. Det är både underhållande episoder och tragiska sådana. Till de mer underhållande anekdoterna är när de lutar en marinkårssoldat av det lite dummare slaget att den strålkastare de har är en tv, så vänta här och titta så ska vi bara sätta på den...

Och det är naturligtvis mera tragiska historier. B.l.a ett fall av Friendly fire som de gör sig skyldiga till och som de endå verkar borsta av sig relativt lätt med att en oerfaret befäl inte rapporterat att de var ute på patrull. Så när de är på väg tillbaka så tar man får givet att det är fi så....Överhuvudtaget verkar friendly fire incidenter vara vanligt i Vietnam-kriget. vanligt är tydligen att nya befäl inte kan läsa kartan och kallar ner fientlig eld på sig själva.

Man får en inblick i hur marinkåren fungerar och hur det skiljer sig från andra vapenslag. Och rivaliteten med flottan som även min far berättat om (Han var sjöman i US Navy.) . Det är mer regel än undantag att de båda jävlas med varandra så mycket som möjligt. Även själva stridsvagnslivets vardag är beskrivet bra. Det känns nästan som att jag kan sköta och serva en m48 Patton?
Vår huvudperson är driftig så för att undvika att se ut som nybörjare så köper man slitna uniformer på surplus, innan man skeppas över, även korea-krigs kamo (duck-hunting camo) inhandlas privat och används i fält.

Oftast används tanksen som mobila bunkrar för att vakta broar men när de skickas i strid så utkämpas detta i och kring DMZ, så är striderna mer av en traditionell typ än vi är vana vid i Vietnam skildringar. Här slåss man mot den Nord-Vietnamesiska Arme'n och den har tillgång till och kan kalla på sitt eget artilleri understöd. Det få eller inga byar i området och slagen påminner om världskrigen. Blir det för hett, och fi börjar klättra på vagnen, kan man be sin stridsvagns kompis att klia dig på ryggen (scratch my back) som då skjuter på dig med canister eller flechette ammo och rensar lite. (å fan!)
En intressant händelse är när de upptäcker att någon som talar bra engelska lurar artilleriet att beskjuta deras positioner. Vem är detta? En desertör? En ryss? Man får inte reda på det. Man sätter upp en fälla som jag inte ska spoila och löser problemet.

Korea-kriget av Artur Szulc

Gick på bibblan och fick syn denna och lånade den direkt. Tyckte det var en jätte bra bok om Korea det bortglömda kriget, vilket jag visserligen läst några böcker om innan men denna gav ju även ett svenskt perspektiv. Och hade med stycken om de fältsjukhus vi hade där.
Det var i övrigt bra med information om konflikten, trots att den inte var så tjock så är den späckad med info. Speciellt att perioden 45-50 togs med var bra, nått som jag hade ingen koll på. Och gav en bra bakgrund info. Min bild av konflikten fick ett lite nytt perspektiv. Tidigare har jag tänkt att det var självklart att gå över gränsen, men tänk om man inte gjort det och avslutat kriget vintern 50-51? Jag gillar också att man fick veta lite mer om kineserna och jag hade hört förrut att dessa oftast var gamla Koumintang styrkor (Max Hastings bok). Detta skulle jag velat veta mer om. Var det ett lojalitetsprov som de skickades söderut eller ville man bli av med dem?
Nåväl jag ska inte bre ut texten mer än nödvändigt. Detta är en bra bok att ha i sitt referens bibliotek. Jag lånade min på bibblan men ser jag den på bokrean kommer jag plocka upp den.

Men jag upptäckte ett fel i det exet. Sidorna runt sid 83 är omkastade, ett tryckeri fel antar jag.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 13 jul 2020 14:34

Sonderling skrev:
13 jul 2020 12:17
Pag gillar också att man fick veta lite mer om kineserna och jag hade hört förrut att dessa oftast var gamla Koumintang styrkor (Max Hastings bok). Detta skulle jag velat veta mer om. Var det ett lojalitetsprov som de skickades söderut eller ville man bli av med dem?
En förklaring som jag stött på är att Kina ville spara pålitliga kommunistiska förband inför invasion av Formosa/Taiwan. Fd soldater från Nationalistarmén betraktades av naturliga skäl inte som helt pålitliga för den uppgiften. Kina var generellt inte så entuiastiska inför Nordkoreas invasion 1950 eftersom de med rätta misstänkte att det skulle hindra slutligt besegrande av nationalisterna.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Sonderling
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 22 jul 2020 06:20

Intressant Horrocks, det låter vettigt, tack.

Warszawa1920: Lenins misslyckade erövring av Europa
av Adam Zamoyski

En tunn med väldigt informativ bok om kriget mellan Polen och Sovjet och slaget som stoppade vidare expansion västerut. I dagarna är det ju 100 år sedan detta inträffade.
Blev lite fascinerad över att på den här tiden tyckte man polen var skurk och Sovjet som var hjältar i och med att den senare provocerat fram Polens initiala attack. Med följden av att hamnarbetare i väst stoppade fartyg med vapen till Polen. Detta är ju inget som vi talar om nu så man undrar ju genast vad som i dag kommer vara bortglömt om hundra år. Fast det är klart det kom ett världskrig emellan.
Blir också fascinerad av det väglösa landskapet som beskrivs, tänk ett land eller en tid där grusväg är den största vägen. Det är floder och järnväg som är den primära transportleden.

Men vad jag kanske stör mig på är beskrivningen av slagen. Är det konstigt översatt? Jag tror inte det är en möp som översatt för det låter väldigt corny med "inträngande bakifrån av de ryska styrkorna"? :oops:
Men det var i så fall det enda som störde mig.

Sonderling

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 28 jul 2020 19:52

agenterna.jpg
agenterna.jpg (22.84 KiB) Visad 124 gånger
Fick lite blodad tand efter att läst Krigstid i gränsbygd för ett par böcker sedan och letade fram denna ur bokhandeln. Om den förra hade en lokal förankring (Värmland) så spänner denna över hela den ca 160 mil långa gränsen mellan Sverige och Norge. Precis som med den förra boken blev jag även här överraskad över den intensiva verksamhet som rådde mellan 1940 och 1945. Aktiviteterna vid gränsen handlade inte bara om kurirverksamhet utan det var folk av dess alla slag som passerade gränsen i båda riktningar. Inte sällan skickades en del till Storbritannien där de utbildades för sabotage- eller kommandouppdrag. Alla som passerade gränsen hamnade först i lokala förhör, eller t.o.m. fängelse, innan de skickades vidare till andra platser i Sverige, bl.a. Kjesäter i Sörmland där de utbildades till polistrupper för att sättas in i Norge efter krigsslutet.

Författaren beskriver flera händelser som utspelades längs gränsen, en del dramatiska, andra inte lika dramatiska men väl värda att berätta. Nitiska tullare, landsfiskaler, fjärdingsmän tolkade lagen ordagrant och gjorde det svårt för dem som försökte korsa gränsen och kanske t.o.m. på gränsen till att vara tyskvänliga. Andra var öppet antityska och såg mellan fingrarna med de flyktingar som flydde ockupationen och ville utbilda sig i Sverige för att längre fram återvända till Norge och bekämpa ockupationsmakten. Sverige var också en plats där sabotageuppdrag planerades, en del genomfördes, andra inte.

Boken i sig känns ojämn och hoppar lite fram och tillbaka mellan personer och händelser. Den röda tråden uteblir liksom, eller i alla fall svår att följa emellanåt. Förekomsten av norska citat stör också, även om jag är från Värmland och anser mig kunna läsa norska hyfsat bra så blir det alltför många vittnesmål och citat som skrivs på norska. Hade gärna sett att författaren översatt dessa till svenska eftersom språken ändå är så pass lika varandra, det hade blivit enklare då. Trots att boken är ojämn så har den flera ingredienser som gör den värd att läsa, framförallt det som hände i Sverige var mångt och mycket helt nytt för mig. Om det sedan skulle klara av en granskning av den svenska neutralitetspolitiken är ytterst tveksamt, men som författaren säger, Sverige var neutralt på den vinnande sidan.

Skriv svar