Friedrich Paulus i Militär Historia nr:7 2017. Ransoner?

Här diskuteras filmer, dokumentärer, serier, spel, böcker, tidskrifter och hemsidor med anknytning till militärhistoria.
Kategoriregler
Du använder väl "spoilertaggen"
Spoiler:
när du nämner slut och viktiga händelser i filmer och serier?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Friedrich Paulus i Militär Historia nr:7 2017. Ransoner?

Inlägg av Waldo » 22 jul 2017 14:58

Hej.

Läser i Militär Historia nr:7 2017 om Friedrich Paulus och där står att de ryska soldaterna beordrades att dela med sig av sina ransoner till de tyska soldaterna som blivit fångar efter Stalingrad. Låter inte likt ryssarna tycker jag. Någon som har mer fakta?

Vh Waldo.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Friedrich Paulus i Militär Historia nr:7 2017. Ransoner?

Inlägg av Horrocks » 24 jul 2017 12:05

Jag har inga fakta, men jag vill minnas att antingen Anthony Beevor eller Niclas Sennerteg i Berlin resp Stalins Hämnd noterat att de sovjetiska soldaternas beteende mot tyskarna kunde variera från extrem brutalitet till relativ generositet och medmänsklighet. Det kan varit ett ovanligt fall av det senare. Sedan hade man ett egenintresse av att hålla krigsfångarna vid liv - arbetskraft behövdes till lägren.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 24 jul 2017 14:33

Tack för snabbt svar! :)

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 24 jul 2017 18:36

De Ryssar som delade med sig av sina ransoner var frontsoldater gissar jag? Det stärker lite min uppfattning att det är i etappen som övergrepp och svinaktigheter sker. Amerikanska soldater på filipinerna 1942, vittnar också om att de Japanska soldater de gav sig till behandlade dem värdigt men att övergreppen blev värre ju längre bak de kom i sin dödsmars mot fångläger. (Källa: nån bok jag läst för länge sedan. :oops: )

Sonderling

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 25 jul 2017 08:15

Det framkom inte men det låter ju troligt då frontsoldaterna på bägge sidor har fått känna på de värsta. Intressant att höra om humana japaner också. Oftas tas ju de sämsta fram i historier om kriget och de humanare bitarna blir inte lika framträdande.

StefanZ
Aspirant
Aspirant
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av StefanZ » 31 aug 2019 16:11

Waldo skrev:
22 jul 2017 14:58
Hej.

Läser i Militär Historia nr:7 2017 om Friedrich Paulus och där står att de ryska soldaterna beordrades att dela med sig av sina ransoner till de tyska soldaterna som blivit fångar efter Stalingrad. Låter inte likt ryssarna tycker jag. Någon som har mer fakta?

Vh Waldo.
Jag ser detta som ytterligare ett indirekt belägg på det som sagts på en del håll; att ryssarna inte var förberedda på sådana massor med krigsfångar.

De förödande långa marscher med ont om föda var alltså inte enbart ren jävulskap, utan mest brist på planering och förberedelse... Och att beordra soldaterna att dela med sig av sina egna ransoner var en kreativ nödlösning för att minska på katastrofen...

Sedan att flertalet tyskar svalt ju långt innan, med många soldater som plötsligt kollapsade och dog utan synbar anledning, och influgna patologer konstanterade vid obduktion att dessa mystiskt avlidna saknade helt fett på inälvorna, dvs de dog av ren svält. Redan INNAN kapitulationen.
Så de som levde fortfarande hade väldigt tunna marginaler. Behövdes inte mycket för att de skulle dö.... :(

Hade tyskarna kapitulerat tidigare hade många fler överlevt, de hade inte varit fullt lika avmagrade när de gick in i den svåra fångenskapen.

Andra nazister som tillfångatogs vid mera normala förhållanden, hade ett mycket högre överlevnadsratio.

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 10 sep 2019 07:07

Även jänkarna hade svårt att ta hand om alla massor av kapitulerande soldater i krigets slutskede. Måste ju kännas ännu jävligare att stryka med då av svält och sjukdom

Skriv svar