STAVNING!

Denna avdelning är avsedd för diskussioner och synpunkter rörande vår hemsida och forumet. Här finner du även "officiella" tillkännagivanden och nyheter.
Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kön: Man
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 15 jul 2005 21:01

Skulle inte sitta fel med ett rättstavningspluggin till forumet om det nu finns/funkar.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Från: Halland
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 15 jul 2005 21:20

Grejen är det görs medvetet.När jag blev medlem här så visste jag inte att det var så hårt med punkter,stor bokstav etc etc.Efter en tillsägelse så bättrade jag mig.Och har antagligen förbättrat min stavning med tanke på att jag inte har fått någon mer "tillsägelse"

Grejen är att har man problem med dyslexi och andra former av skrivsvårigheter så finns det program som man kan få hjälp av.Inte för att det stör mig personligen men vissa störs tydligen.

Det enda jag kan känna en viss irritation över är den så kallade fjortissvenskan,den driver mig till vansinne.

Kom på en sak till som jag kan störa mig på,förkortningar.Vissa förkortningar kan jag inte ens tyda med Enigmamaskiner.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 15 jul 2005 21:23

Håller absolut med, lunarstormsvenska är för mig lika oläsligt som grekiska.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 15 jul 2005 21:32

SNAFU WYSIWYG :puss:
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 15 jul 2005 21:33

Jimmy skrev:Grejen är det görs medvetet.När jag blev medlem här så visste jag inte att det var så hårt med punkter,stor bokstav etc etc.Efter en tillsägelse så bättrade jag mig.Och har antagligen förbättrat min stavning med tanke på att jag inte har fått någon mer "tillsägelse"
Tycker du skriver alldeles utmärkt, men ett mellanslag mellan meningarna skulle inte göra nåt. :wink:

Användarvisningsbild
nilse
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av nilse » 15 jul 2005 21:37

McCoy skrev:SNAFU WYSIWYG :puss:
Vad är "SNAFU"? WYSIWYG vet jag vad det är, det vet nog alla som försökt sig på HTML och hemsidor någon gång.
/Nils

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 15 jul 2005 22:07

Det är en vanligt förekommande G.I. förkortning under WWII.

Situation Normal All Fucked Up

Sedan så finns det en SNAFU princip också som förklaras här.
http://computing-dictionary.thefreedictionary.com/SNAFU+principle skrev:SNAFU principle - /sna'foo prin'si-pl/ [WWII Army acronym for "Situation Normal: All Fucked Up"] "True communication is possible only between equals, because inferiors are more consistently rewarded for telling their superiors pleasant lies than for telling the truth." - a central tenet of Discordianism, often invoked by hackers to explain why authoritarian hierarchies screw up so reliably and systematically. The effect of the SNAFU principle is a progressive disconnection of decision-makers from reality. This lightly adapted version of a fable dating back to the early 1960s illustrates the phenomenon perfectly:

In the beginning was the plan, and then the specification; And the plan was without form, and the specification was void.

And darkness was on the faces of the implementors thereof; And they spake unto their leader, saying: "It is a crock of shit, and smells as of a sewer."

And the leader took pity on them, and spoke to the project leader: "It is a crock of excrement, and none may abide the odor thereof."

And the project leader spake unto his section head, saying: "It is a container of excrement, and it is very strong, such that none may abide it."

The section head then hurried to his department manager, and informed him thus: "It is a vessel of fertilizer, and none may abide its strength."

The department manager carried these words to his general manager, and spoke unto him saying: "It containeth that which aideth the growth of plants, and it is very strong."

And so it was that the general manager rejoiced and delivered the good news unto the Vice President. "It promoteth growth, and it is very powerful."

The Vice President rushed to the President's side, and joyously exclaimed: "This powerful new software product will promote the growth of the company!"

And the President looked upon the product, and saw that it was very good.

After the subsequent disaster, the suits protect themselves by saying "I was misinformed!", and the implementors are demoted or fired.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 17 jul 2005 22:19

På fullt allvar nu, det kan ju inte vara meningen att man ska gissa sig till vad det står i inläggen, jag kan plocka fram säkert 10 inlägg från de senaste 24 timmarna som är helt oläsliga, snart får vi väl be admin att han gör något drastiskt åt detta.

Det får bero på vad f*n som helst, detta är ett textbaserat forum och kan man inte skriva läslig svenska så får man väl låta bli.

Det finns många bra tips i denna tråden på hur man kan fixa till sin stavning men det verkar ju inte vara till någon som helst nytta, det är lite trist att de som har problem inte tar till sig kritiken utan gör samma fel gång på gång.

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 18 jul 2005 08:06

Även jag har sett det Matte och jag håller med dig.

Dom trådarna som jag såg det i så fick den ansvarigen medlemmen kritik för detta och av den anledningen lade jag mig inte i det, utan hoppas att medlemmen insåg sitt misstag.

Jag vill poängtera, att inlägg gjorda med diverse konstiga "internet" förkortningar och dyligt kommer omedelbart att raderas från trådarna.
MVH
Johan

Surikat
Menig
Menig
Från: Gotland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av Surikat » 18 jul 2005 09:44

En pensionär glider in i debatten: Håller med om att begriplighet och i övrigt språklig korrekthet ger tyngd i inläggen. Samtidigt får man väl acceptera att alla inte har så stor vana av att skriva ner tankar och resonemang. Det är (den enda) negativa effekten med chatt-språket.

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 18 jul 2005 10:05

Jag och moderatorerna kommer absolut bli hårdare på den här punkten. Lunarstormsvenska kommer inte accepteras. Tycker man det är så jobbigt att skriva inlägg att man måste förkorta "eller" med lr och allt vad det är, då kanske man ska fråga sig vad man gör här. Det är riktigt tråkigt att se att en del medlemmar inte orkar lägga ner speciellt stor möda på sina inlägg.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
nilse
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av nilse » 18 jul 2005 10:10

Nu började jag undra angående några ord som jag använder här. Är "nåt" istället för "något" okej till exempel?

Edit: Stavning
Senast redigerad av 1 nilse, redigerad totalt 18 gånger.
/Nils

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 18 jul 2005 11:10

nilse skrev:Nu började jag undra angående några ord som jag använder här. Är "nåt" istället får "något" okej till exempel?
Även om jag inte har några problem med att det skrivs "nåt" istället för "något" så vill jag ge rådet att skriva det "korrekta" ordet om du är osäker. Du förlorar inte speciellt mycket tid på att skriva "något" istället för "nåt". Nu var det dock lunarstormsvenskan och den usla stavningen jag reagerade på, exempelvis "m8", "lr", "f'låt" osv. Det må fungera på Lunarstorm och diverse gamingforum, men på den här typen av forum ger det ett mycket dåligt och oseriöst intryck.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
Kamikaze
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av Kamikaze » 20 jul 2005 21:30

Återigen, läs igenom det ni skriver innan ni postar så att det åtminstone blir begripligt. Det tar bara ett ögonblick.

Stor bokstav och punkt är sånt man lär sig på lågstadiet, jag tycker man borde kunna kräva det här på forumet.

Användarvisningsbild
Johann
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Johann » 21 jul 2005 12:44

Kamikaze skrev:Återigen, läs igenom det ni skriver innan ni postar så att det åtminstone blir begripligt. Det tar bara ett ögonblick.

Stor bokstav och punkt är sånt man lär sig på lågstadiet, jag tycker man borde kunna kräva det här på forumet.
Instämmer till fullo, det är inte mycket som Daniel & Co. kräver av oss medlemmar, men snälla, punkt och stor bokstav är inga vidare ansträngande krav.
/Johan

Skriv svar