STAVNING!

Denna avdelning är avsedd för diskussioner och synpunkter rörande vår hemsida och forumet. Här finner du även "officiella" tillkännagivanden och nyheter.
Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kön: Man
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Inlägg av Battler » 24 maj 2005 14:10

För att andra gör fel, bör man inte själv göra fel. Om man vet om att man själv skriver "bra/rätt", kan man alltid förbättra sig. Till exempel som tidigare nämnts, rättstavningsprogram eller att ha en ordbok nära till hands. När man skall posta, kan man alltid nyttja "förhandsgranska" för att "putsa" inlägget.

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 24 maj 2005 22:26

Det krävs så oerhört liten insats för vad rättstavningen ger i längden.

Användarvisningsbild
Kamikaze
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Kamikaze » 28 maj 2005 19:18

Det enda som krävs är väl att man läser igenom det man har skrivit och tänker på att försöka skriva klart och tydligt. Något stavfel här och där kan väl de flesta stå ut med men jag måste säga att jag stör mig på när folk struntar i stor bokstav och punkt i slutet av meningarna.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 28 maj 2005 19:48

jag stör mig på när folk struntar i stor bokstav och punkt i slutet av meningarna.
Jag håller med dig till fullo, det finns knappast något värre. Som du säger så kan alla göra enstaka stavfel men när inlägg efter inlägg är utan stora bokstäver och punkter så tycker jag inte det är ok.

Ett förslag är att bojkotta de personer som upprepar detta i tråd efter tråd och helt enkelt ge f*n i att svara på deras frågor, alternativt att Daniel och moderatorerna inför någon form av varningssystem när det gäller detta.

Det är ju inte bara här det gäller att kunna skriva, det är ju en fördel i skolan och sen när man kommer ut i arbetslivet att kunna uttrycka sig i skrift. Så ni som har en del att tänka på när det gäller detta, ta det som en övning eller nåt.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 28 maj 2005 20:05

För en femton år sedan insåg jag att detta med att skriva var inget jag kunde komma undan. Då bestämde jag mig till att göra det till en principsak att stava rätt. Jag införskaffade ett svenskt ordlexikon, svensk-finsk ordbok, svensk-engelsk ordbok, svensk-tysk ordbok och en engelsk synonymordbok. Dessa böcker nyttjar jag när jag läser eller skriver och finner det föga betungande när man väl gjort det till en vana. Nu kan jag inte skriva på varken finska eller tyska men i böcker jag läser stöter jag emellanåt på ord som kräver kontroll. Borde införskaffa svenskt-franskt och svenskt-spanskt ordböcker också. Kanske ett ryskt med.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 28 maj 2005 20:10

Rasputin skrev:För en femton år sedan insåg jag att detta med att skriva var inget jag kunde komma undan. Då bestämde jag mig till att göra det till en principsak att stava rätt. Jag införskaffade ett svenskt ordlexikon, svensk-finsk ordbok, svensk-engelsk ordbok, svensk-tysk ordbok och en engelsk synonymordbok. Dessa böcker nyttjar jag när jag läser eller skriver och finner det föga betungande när man väl gjort det till en vana. Nu kan jag inte skriva på varken finska eller tyska men i böcker jag läser stöter jag emellanåt på ord som kräver kontroll. Borde införskaffa svenskt-franskt och svenskt-spanskt ordböcker också. Kanske ett ryskt med.
Detta är alltså mästarens hemlighet :-)
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
SFP-WarHeart
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av SFP-WarHeart » 14 jun 2005 22:31

Kan inte de som använder sig av förkortningar som t ex "lr" istället för "eller" sluta med det och skriva som normala människor?
Jag och säkert många andra finner det nämligen extremt störande.
Vesterinen

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 14 jun 2005 22:38

Har själv problem med att det ibland slinker med "ngt" eller "ngn" i text som jag skriver. Är så pass van att skriva så i Word där programmet per automatik rättar det direkt till "något" eller "någon". Det är inte min mening att terrorisera er med den slarviga förkortningen utan det handlar om en svår vana. På tal om förkortningar så måste ju ändå vårt försvar ta priset med deras förkortning av Grodman med Grdman.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
X-me
Menig
Menig
Från: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av X-me » 15 jun 2005 01:22

stavfel pallar jag vel..inte så hajj på att stava själv så..men man blir ju less då man ser nån misshandla språket alldeles brutalt...men nu till frågan..."internet svenska" pallar ni vel alla? (som det ja har har skrivit nu ungefär mycke "..." osv)

Sebastian
Avstängd
Avstängd

Inlägg av Sebastian » 15 jun 2005 10:25

Internetsvenska är för många svårt att förstå och man får intrycket av att den som har skrivit är (mer eller mindre) en idiot. Därför det bättre om alla använder ren svenska, eller försöker.

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 15 jun 2005 10:30

Inläggen ska ske på ren svenska. Stavfel kan alla göra, det viktigaste är att man gör sitt bästa.
MVH
Johan

Användarvisningsbild
SFP-WarHeart
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av SFP-WarHeart » 15 jun 2005 10:45

McCoy skrev:Har själv problem med att det ibland slinker med "ngt" eller "ngn" i text som jag skriver.
Jasså? Det har jag inte märkt.
McCoy skrev: Är så pass van att skriva så i Word där programmet per automatik rättar det direkt till "något" eller "någon". Det är inte min mening att terrorisera er med den slarviga förkortningen utan det handlar om en svår vana.
Det var inte dig jag syftade på eftersom jag aldrig sett något inlägg där du använt dig någon sådan förkortning. Men det är bra att du är ärlig och du är förlåten för dina misstag :)
Vesterinen

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 15 jun 2005 10:48

Det var "ngn" som hoppade på mig i ett av mina tidiga inlägg där jag hade slarvat. Sedan dess så har jag försökt att tänka på det så att denna "ngn" inte skall få mera olja på sin eld. Tror att jag har klarat mig sen dess men misstag sker så lätt.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Fotsoldat
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Fotsoldat » 14 jul 2005 02:13

Brukar själv använda förkortningar som oxo och lr, mest för att jag tycker det är lättare, flyter bättre.
Spelar mycket, då gäller det att vara snabb i skrivandet, är väl något jag tagit därifrån.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 15 jul 2005 20:55

Fotsoldat skrev:Brukar själv använda förkortningar som oxo och lr, mest för att jag tycker det är lättare, flyter bättre.
Spelar mycket, då gäller det att vara snabb i skrivandet, är väl något jag tagit därifrån.
Försök särskilja spel och diskussioner på forum, "spelsvenskan" (om det nu klassas som svenska) är i princip oläsbar när det kommer till inlägg om historia och andra lite mer allvarliga saker.

Skriv svar