STAVNING!

Denna avdelning är avsedd för diskussioner och synpunkter rörande vår hemsida och forumet. Här finner du även "officiella" tillkännagivanden och nyheter.
Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kön: Man
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 04 okt 2005 21:29

Håller faktiskt med Teddy där, även om jag själv vet med mig att jag emellanåt också skriver korta inlägg. Fast Daniel har varit bra på att varna de medlemmar som inte bidrar med mer än så då det inte alls tillför något utan skulle funka lika bra i forumet utan deras korta inlägg.

Sen angående Patrick och Rasputin så tror jag att det kan vara svårt för de allra flesta att hantera vårat språk på samma exemplariska sätt, en del av deras inlägg är som en smekning men ändå förmedlar de en massa fakta.

Kudos till våra ordkonstnärer!
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
Teddy
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Halland
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Inlägg av Teddy » 04 okt 2005 21:34

Kul att få medhåll. Förväntade mig nästan bli påhoppad. Jag vill bara påpeka att man kanske borde ha det i åtanke och inte bara skriva för att skriva. Jag begår också samma misstag då och då, men jag försöker verkligen tänka på det. Har jag exempelvis inte tillräckligt med fakta för att ge ett bra svar så söker jag efter mer information. Jag kryddar också gärna mina inlägg med lite "extramaterial" om jag kan.

Jag tycker vi ska tänka på att det är vi medlemmar som står för innehållet och att det finns många människor i Sverige som kanske inte är medlemmar men ändå ofta är inne och läser av rent intresse eller för att det blivit en nödvändighet för att klara skola och arbete kanske. Vi har ju sett översättare och lärare komma hit för att be om hjälp så. Tänk på det. :-)
Theodor

bogey
Pensionerad
Pensionerad
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av bogey » 08 okt 2005 00:48

Ja korrekt stavning och någorlunda hyffsad meningsbyggnad är en fördel. Personligen tycker jag att syftningsfel är svåra att undvika, och ser ibland mina egna när jag tittat på sådana jag skrivit, veckor tidigare. Det är faktiskt lite ledsamt att se inlägg som helt uppenbart skribenten inte ens försökt att göra någorlunda korrrekt. Det är väl kanske något som moderatorerna får brottas med eftersom det kan bli lite personligt och smått fjantitigt när en "moderatorwannabe" kommer in och skriver inlägg angående vad personen har skrivigt och menat. Jag anser att om man skriver i tråden, så skall det handla om det tråden tar upp och inlägget skall ha något av värde o föra diskussionen framåt. Påpekanden typ "stava rätt" , eller "vad menar du" skapar bara en negativ atmosvär. Mvh Bogey

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 20 okt 2005 13:02

Sitter och funderar och tanken jag kom in på är att vi klagör en sak som jag stör mig lite på:
Engelska begrepp när det finns bra svenska. Det jag tänker på mer specifikt är sniperrifle. Används korrekta svenska termen prickskyttegevär.

Rörande det andra inom samma område:
Sniper - Prickskytt alt. krypskytt beror på i vilket sammanhang. Ofta handlar det om prickskytt så som med Simo Häyhä och Zaitsev.

Marksman - Prickskytt i allmänhet.

Försök att undvika sniper. Skriver du krypskytt eller prickskytt gör egentligen inte så mycket eftersom folk förstår vad som menas.
Röda resp. gröna äpplen, båda är iaf äpplen vilket är det väsentliga. Hur det smakar är en annan sak och beror på vad man gillar.

That's that.

En annan grej.
Använd stor bokstav då ni skriver rubriker får trådar ni skapar. Just stor bokstav påverkar hur man ser på tråden. Liten bokstav ger iaf mig ett första dålig intryck.

Sedan det gamla vanlig se till att inlägg är hyfsat grammatiskt riktiga. Alla gör stavfel här och där osv men när det syns att någon skriver inlägg utan att ens försöka få det korrekt blir man inte motiverad att svara.

INGEN utpekat utan detta är mer allmän information, upprepningar är bra ibland så saker går in.

Exempel:
Rubrik: behöver hälp!!

hej, de e så att ja skule viljaveta en massa mwer im blåbär. nogon som kann hjelpa??

Exempel:
Rubrik: Fakta om blåbär

Hej! Det är så att jag skulle vilja veta lite mer om blåbär.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
JaCke
Major
Major
Från: Finland
Kontakt:

Inlägg av JaCke » 20 okt 2005 18:30

Lägger till, det heter stridsvagn, inte tank eller pansarvagn. :)

Hur uppfattar ni användandet av utropstecken? Hur skall de användas? Personligen stör jag mig lite på utropstecken lite överallt i meningarna, men det kanske bara är jag?

Användarvisningsbild
Patch
1:e Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Patch » 20 okt 2005 18:55

Än sak som jag tycker är jobbigt när man läser ett inlägg är om nån har massa smilies mitt i meningarna. Ok om man har en i slutet av alltihop men snälla lägg inte en massa mitt i meningarna.

Angående användandet av utropstecken och frågetecken så tycker jag inte om när det ser ut som dessa exempel:

1.Jag älskar choklad!!!

2.Nån annan som gillar choklad???

Det räcker faktiskt med 1 utropstecken eller frågetecken.

Nu har jag sagt mitt :)
Senast redigerad av 1 Patch, redigerad totalt 20 gånger.
MvH Alex

Surikat
Menig
Menig
Från: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Surikat » 20 okt 2005 19:37

Patch: Menar du choklad?
Dags att patcha upp ordlistan!? ;-)

Användarvisningsbild
Patch
Kontakt:

Inlägg av Patch » 20 okt 2005 19:48

Oj, snacka om pinsamt, här pratar man om hur viktigt det är med rättstavning så har man stavat fel själv. :oops: Ska ändra så det ser bättre ut :)
MvH Alex

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av York » 20 okt 2005 21:57

JaCke skrev:Lägger till, det heter stridsvagn, inte tank eller pansarvagn. :)

Det är ok att säga tank det finns med i ordboken rörande stridsvagn.
Jag tittade men jag skrev aldrig in det. :wink:
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 20 okt 2005 22:01

Det händer att jag ibland använder förkortningen AFV (Armored Fighting Vehicle) när jag pratar om stridsvagnar och övriga stridsfordon och klumpar ihop dem med ett begrepp.
Semper fidelis - McCoy

Förr var det nu, men jävligare var det desto värre. Men så här jävla sämre har det ta mig fan aldrig varit så dåligt! - Okänd

Användarvisningsbild
JaCke
Major
Major
Från: Finland
Kontakt:

Inlägg av JaCke » 20 okt 2005 22:03

York skrev:
JaCke skrev:Lägger till, det heter stridsvagn, inte tank eller pansarvagn. :)

Det är ok att säga tank det finns med i ordboken rörande stridsvagn.
Jag tittade men jag skrev aldrig in det. :wink:
Vart är världen påväg? Jag får väl anpassa mig då. :wink:
Alltid vart säker på att tank beror på nån översättningsmiss när det visas på tv.

Användarvisningsbild
SpoHo
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av SpoHo » 23 okt 2005 16:57

Spaminläggen är fler än någonsin just nu! Tycker vi borde ta en disskusion om vad man kan göra för att förhindra detta, för det är väldigt tröttsamt att följa en tråd när det hela tiden kommer massa skitinlägg, det är ialla fall vad jag tycker. :soldat:
MVH/Richard "Det finns en sak som är starkare än världens alla arméer, och det är en idé vilkens tid är inne"

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 23 okt 2005 16:59

Bara att rapportera till Daniel och company när du ser inlägg som inte tillför något så får moderatorerna städa! Det händer att jag gör det, inget att tveka över i mitt tycke.
Semper fidelis - McCoy

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 23 okt 2005 17:30

En massa enradiga, korta inlägg som dessutom inte tillför trådarna något räknas givetvis som spam. Jag kommer också agera efter rapporteringarna jag fått in.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 24 apr 2006 18:52

Dessvärre så känner jag nu att det är dags igen att lyfta fram den här tråden igen.

Det slarvas väldigt mycket med inläggen nuförtiden. Jag vill verkligen att alla inblandade skärper till sig i framtiden för det är inte bra i det långa loppet för KF att det slarvas såsom det görs idag.

Följande punkter vill vi att ni ser över och följer:

- Stavning
- Stor bokstav i början av en mening och punkt.
- Gramatik och meningsuppbyggnad.
- Språket (för mycket inklistrad text på Engelska, översätt istället).
- Citering, vid citerande av text så skall det uppges vem eller vad som citeras.
- Undvik förkortningar.
- Innehåll, ett inlägg skall tillföra något till diskutionen och om det inte gör det så skall det inte postas.

Är det någon som inte kan följa dessa enkla riktlinjer så kommer vi i moderatorkåren tyvärr bli tvugna att agera därefter också.

/Moderatorkåren genom McCoy
Semper fidelis - McCoy

Skriv svar