Kära KF

Denna avdelning är avsedd för diskussioner och synpunkter rörande vår hemsida och forumet. Här finner du även "officiella" tillkännagivanden och nyheter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Kära KF

Inlägg av lasseman69 » 09 dec 2016 08:23

Hej alla medlemmar, synd att det har blivit så låg aktivitet på sidan; är väl själv delaktigt i detta då jag skriver mer sällan nuförtiden.
Men hur vänder vi detta?
Själv kunde jag önska att KF sidan på Facebook kunde bli aktiv, tror många har försvunnit till andra forum på Facebook......
Nån som har en bra ide? ( få mera aktivitet)
Mvh
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Re: Kära KF

Inlägg av Horrocks » 09 dec 2016 11:10

Jo, känner samma sak. Tror facebook tar över mer och mer, tyvärr. Tycker mig se samma trend på andra forum som jag med i. Vad man än tycker om facebook så är det smidigt sätt att få snabbt svar på en fråga. Det jag ogillar skarpt med facebook som diskussionsforum är att det funkar dåligt för att föra längre resonemang där eller posta texter som är längre än ett par hundra tecken. Det tenderar att bli väldigt snuttifierat. Sökfunktionen är också rätt usel så det är svårt att hitta äldre poster, så personligen föredrar jag "riktiga" forum som detta.

Sen undrar jag om intresset för historia har minskat något jämfört med för 10 år sedan? Eller har tillängligheten till information blivit bättre så behovet av forum har minskat?
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 09 dec 2016 17:04

Ja du har säker rätt .
Går ju o googla sig till allt nuförtiden !.
Saknar debatter och infallsvinklar och spännande teorier , det kan man iallafall inte ersätta .
Undrar vart Peter ( get ) Patrick 05 och många andra tagit vägen ?.

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kön: Man
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 09 dec 2016 19:02

Bara för att det går att googla sig till allt förklarar ju inte varför folk inte längre vill diskutera eller engagera sig på ett forum. Tror snarare att konkurrensen från den mängd av sociala medier som gör att folk inte längre helt enkelt har tid att engagera sig på ett nischat forum. När jag började på KF för drygt fem år sedan var det en febril aktivitet om än det ena och än det andra men som för ett par år sedan bara dog ut. Att medlemmar av den ena eller andra ledningen försvinner tillhör förutsättningarna men nyrekryteringen lyser ju med sin frånvaro, i alla fall de som engagerar sig. Men samtidigt gäller det för oss som finns kvar att svara de nya medlemmar som ställer frågor, för får dom inga svar så är det ju bara för dem att dra vidare, alternativ finns ju. Brukar ibland gå tillbaka i tiden och läsa tidigare trådar och inlägg med stort nöje och kan ibland fundera över vad det var som gjorde att den och den medlemmen försvann, även långt före min tid. Som tur är finns allt material kvar och jag hoppas att det förblir så för det är en riktigt guldgruva väl värd att bevara, men tyvärr så fylls den inte på som i tidigare utsträckning.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 09 dec 2016 19:50

ha ha ha ja många debatter har det varit både bra o dåliga !.
Nja Facebook har fantastiskt många spännande grupper, är med i hur många som helst inom mitt intresse .
Ja grabbar vi får tända upp fackla igen !
Nån sugen o börja i nån tråd ?.
Kämpa kämpa kämpa KF

Användarvisningsbild
Leningrad
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 09 dec 2016 22:09

lasseman69 skrev:Nja Facebook har fantastiskt många spännande grupper, är med i hur många som helst inom mitt intresse.
Ja, det är säkert spännande grupper, men det har kanske fått konsekvensen att du (m.fl.) ägnat mindre tid på KF än tidigare, man kan ju inte vara överallt samtidigt. Nu ska inte detta ses som någon kritik utan var och en spenderar tid där man känner att det är mest givande. Men min poäng är att KF:s nedgång delvis kanske kan förklaras av konkurrensen från sociala medier.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 10 dec 2016 04:00

Som sagt fler typer av media finns att tillgå för den historieintresserade. Både kvalité som kvantitet gällande alternativ har ökat rejält (milt uttryckt).
Wikipedia har blivit riktigt bra för den som söker information om allt möjligt, inklusive militärhistoria.
Facebook har femtielva grupper om diverse militärhistoriska intressen. Diverse media finns för att dela historiska saker man har sett osv.

Jag tror man nu bör se på Krigsforum mer och mer som en form av databas än ett diskussionsforum. Mer läsa och tillhandahålla information än diskutera. Tråden "Vilken bok läser ni just nu?" är regelbundet aktiv och faller in bra på den nya tidens forum.
Just sådana trådar är givande då den som läst boken får ut något av att analysera/recensera den och andra personer får tillgång till (förhoppningsvis) givande information om en bok. Det kan t o m vara lite av ett incitament för att läsa klart en bok att skriva om den.

Samtidigt så finns det motsägelse till detta som jag redan nämnt. Ser man något intressant koppla till historia i omgivningen idag så tar man ett kort och lägger upp det på facebook, instagram etc. Det är lätt och enkelt med en smart mobil. Förr i tiden hade man istället kanske skapat en tråd om det på krigsforum för att visa sitt intressant fynd eller vad det nu kan vara som man fann intressant. Jag gick faktiskt igenom min facebookprofil och ja, det finns en del intressanta grejer där som jag nog tidigare kanske gjort en tråd om. Får statuera exempel och skapa lite trådar om vad man sett och gjort. Fan jag bor ju i Storbritannien och Storbritanniens historia är världens historia. Finns så mycket grejer att se och så mycket jag sett. Om jag endast begränsar mig till Jorvik så är ju stan "the Capital of the North" och har så mycket historia koppla till sig. Material finns. Gäller bara att få tummen ur.

Jag är dock inte längre vid slottsmuseet så det blir inga fler infotrådar av det här slaget:
Vapen från FVK i studion
viewtopic.php?f=145&t=11373
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 10 dec 2016 18:26

Hej kära medlemmar! Vi har haft mycket skoj och givande diskussioner genom åren och det är riktigt trist att se att luften gått ur en del sedan glansdagarna. Jag tror som några andra redan nämnt här att Facebook tagit över en hel del, men även att kanske Wikipedia spelar en större roll i dag. En annan eventuell teori är att diskussioner på internet centraliserats mer till de större forumen och då tänker jag främst på Flashback?

Men jag vägrar lägga ner Krigsforum. Denna kunskapsdatabas har ett allt för stort värde för att bara slängas bort och det vore orättvist mot alla som lagt ner så mycket tid på KF. Sett till besöksstatistiken fyller KF fortfarande stor nytta!

Om någon med de rätta tekniska kunskaperna känner för att ta KF ett steg vidare eller experimentera lite med layout och funktioner så kontakta mig på kontakt@krigsforum.se.

P.s
Jag uppgraderade forummjukvaran senast i går :)
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 12 dec 2016 00:52

Nääää inte F-n ska det läggas ned !.
Har själv lagt ned 3000 inlägg och jag älskar KF .
Dock hoppas jag få inspiration till att börja skriva inlägg mer ofta igen
Mvh

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 16 dec 2016 12:47

Jag vill också ha mer aktivitet men tyvärr så har jag inte själv så mycket att bidra med är jag rädd. Blir väll mest frågeställningar från min sida. Krigshistoriska ämnen finns det ju drösvis av så det kan ju inte vara så att det är ett uttömt ämne precis.

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 16 dec 2016 16:24

Tjena Grabbar och Grabbinnor (för att inte diskriminera det täckta könet)

Nu är i.a.f jag tillbaka efter något av ett sabbatsår med husrenovering och utbränd på jobbet - och allt vad som hör därtill... :)
Det här med konkurrensen från sociala medier tror jag faktiskt allt mindre på. Visst kan man få snabba svar, men det blir ju förbannat ytligt. Hand upp alla som någon gång sett ett intressant inlägg i sitt Facebook-flöde och som mindre än 24 timmar senare inte ens kan hitta det igen för att det under tiden ploppat upp +100 poster med katter som hoppar in i väggar, träningsbilder; bilder på mat och ytliga inlägg från höger och vänster om hur perfekt deras liv är, ackompanjerade av någon selfie...

Nej, idag tror jag mer än någonsin på att tiden för sådana här forum kommer att komma tillbaka, speciellt i dessa tider med desinformationskampanjer åt höger och vänster på sociala medier. Då är det bra att det finns något mer modererat ställe där man kan diskutera och kritiskt granska under mer kontrollerade former.

Jag är i.a.f. laddad till tusen att återuppta mitt KF-liv med intressanta inlägg. :-)

Användarvisningsbild
Waldo
Kapten
Kapten
Från: Uppsala
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Waldo » 16 dec 2016 18:25

Kul att höra av dig herr getabock. :) Och alla ni andra så klart! Utbrändhet är inget att leka med. Gav min egen chef en liten tankeställare i dag om just detta. Jag använde mitt facebookkonto i några dagar sen höll jag på att spy på all dynga i form av fåniga spel och gullebilder från folk. Hade jag varit kvar på facebook så hade jag nog inte haft några vänner kvar då spydiga inlägg inte gillas där. :-)

Skriv svar