Bristande aktivitet

Denna avdelning är avsedd för diskussioner och synpunkter rörande vår hemsida och forumet. Här finner du även "officiella" tillkännagivanden och nyheter.
Användarvisningsbild
Hans S
1:e Sergeant
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Bristande aktivitet

Inlägg av Hans S » 11 feb 2021 11:53

I år som jag förstår har Leningrad skrivit några läsvärda inlägg i 'Vilken bok läser ni just nu?' men det allt. Kanske dags att att fundera på någon form av åtgärd.

Jag är hyfsat ny här med inte allt för många inlägg men har ett förslag. Jag är en stammis (med andra) på Skalman som är aningen mer levande. Kanske samarbete/samgående?

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Bristande aktivitet

Inlägg av Leningrad » 11 feb 2021 21:08

Så är det Hans och så har det varit de senaste 5-6 åren och för en kort stund var den faktiskt nedlagd. Som tur var reagerade många och menade med all rätt att all den information och kunskap som ändå samlats sedan starten 2004 därmed gick förlorad. Ca en vecka senare var forumet tillbaka av de nyss nämnda skäl och det hoppas jag verkligen att den förblir. Kan många gånger med stor behållning läsa gamla trådar och diskussioner som sedan länge är avslutade (eller inte) men inte desto mindre intressanta och absolut värda att bevara.

Att medlemmar tidigare försökt väcka liv i forumet har hänt, men endast med en högst tillfällig effekt har den ganska snart fallit tillbaka i dvala. Synd så klart eftersom det finns många medlemmar som sitter inne med stora kunskaper och reflektioner. Vet inte riktigt vad som hänt med tidigare medlemmar, men borta är dom i alla fall. Information finns ju numera tillgänglig på Google, men diskussionerna kring informationen är ju inte lika lätt att hitta på Google och här borde det finnas ett underlag för diskussion, men icke.

Tror inte vi ska hoppas på nån drastisk förändring den närmaste tiden utan det blir nog så att forumets funktion för tillfället är som kunskapsbank och inte ett diskussionsforum. För min del fyller det en funktion med att recensera böcker och skriva om resor (det kommer snart) och jag hoppas att administratörerna respekterar det och inte funderar i andra banor. Men visst skulle det vara kul med lite liv och rörelse som förr när man knappt hann gå på toaletten innan nån hade svarat på inlägget.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 12 feb 2021 13:35

Jag har sett samma sak på Skalman men de är fortfarande lite mer aktiva där. Idag typ ett dussin inlägg allt som allt. Tidigare fick man skynda sig om man ville vara med i matchen i quizarna. Misstänker att Facebook och liknande ligger en del bakom stiltjen. Men det är därför jag föreslår samverkan eller liknande, skulle ge lite synergi.

MVH

Hans
För att undvika missförstånd: Jag blev sedermera infanterist (förföll så småningom till reservare) och bor sedan ett kvarts sekel utrikes.

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 12 feb 2021 19:03

Vet att Krigsforum skalade ner antalet ämnen eller sammanslog trådar för att på så vis försöka anpassa sig till det svalnande intresset och konkurrensen från sociala medier. Något som enligt mig var nödvändigt men ändå inte fick önskad effekt. Skalman har ju en betydligt större aktivitet men det kanske är så som du säger att det även där finns en nedåtgående trend. Osäker om en sammanslagning eller ett samarbete med Skalman skulle funka. Vet att inom idrotten när två lag på lite dekis slås ihop så blir resultatet oftast ett lag på dekis med en fortfarande nedåtgående trend istället för en uppgång.

Men inget lag är ju bättre än dess spelare och när spelare efter spelare droppar av eller närvarar sporadiskt så blir det ju svårt att få till ett slagkraftig lag. Vet ju av egen erfarenhet att när man kom till träning och det var 4-5 som dök upp så tappade man själv lusten och sökte sig till alternativa alternativ. På Krigsforum är ju diskussioner tvärdöda för tillfället och trots något enstaka försök från någon ny medlem så förblir dessa obesvarade och då är det lätt att ledsna, både som ny medlem eller som gammal medlem. De trådar jag är aktiv i är ju mer för att jag vill dela med mig än att jag vill starta en diskussion.

Om samma utveckling råder på Skalman låter jag vara osagt, men om så är fallet så kanske man ska vara vaksam på detta och inte låta diskussionerna försvinna. Men att konkurrera med sociala medier är kanske lika döfött som det gamla klassiska rederiet Scandinavian Seaways när de tvingades lägga ner linjen Göteborg - Harwich när Ryanair klev in på banan tillsammans med andra lågprisflyg.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 12 feb 2021 19:49

Jag förstår dina tankar men jämförelsen med sport haltar lite. Vi har inget motståndarlag förutom FB och slika saker (äldsta drulen jobbar för dem) utan det är en fråga om att sammanföra det utdöende släktet av nördar som du och jag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 12 feb 2021 20:46

Medveten om att jämförelsen haltar och att vi inte är varandras fiender (hoppas jag i alla fall). Men många kan känna igen sig i sporten och därför är den ofta användbar för att visa ett pågående fenomen eller en händelse, även om den haltar. Egentligen borde det enorma digitala informationsflödet som numera finns vara ett tillräckligt underlag för diskussionsforum. Internet och sociala medier har ju blivit en plattform för allt och alla som ofta passerar okritiserat och därmed skapar en grogrund för en alternativ verklighet i vilka konspirationsteorierna frodas. Har absolut inget emot att tidigare vedertagna sanningar diskuteras och t.o.m. ifrågasätts så länge argumenten är rationella och stöds av fakta eller ny tolkning av tidigare fakta. Med konspirationsteorier som får spridas okritiserat riskerar vi faktiskt att förlora historien, eller i alla fall delar utav den.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 23 mar 2021 09:38

Nej det är vi inte, vi är två gamla sura gubbar med delvis överlappande intressen.

Man jag är lite förvånad att ingen i redaktionen har kommenterat mitt första inlägg. Det skrevs den 11 februari, är någon av dem här?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 27 mar 2021 09:39

Tror nog att nån av moderatorerna är inne emellanåt och rensar bort lite spam och ser efter att såna som du och jag sköter oss Hans :-), men mer är så är det nog inte nu för tiden. Ser ändå att det emellanåt trillar in en och annan medlem men som sällan skriver något. Nya medlemmar som eventuellt skriver verkar oftast vara nån som har en specifik fråga eller vill sälja nåt och försvinner egentligen lika fort som dom kommer. Inget fel med det eftersom var och en har ju sina skäl till att bli medlem. Till deras försvar kanske också ska sägas att det är sällan de får någon återkoppling. Vet att du Hans svarat Fred80, men om han i sin tur svarat via mail eller annan väg vet jag inte. Tittar man på det totala antalet medlemmar till dagens datum så finns det 6155, vilket får anses vara en bra siffra sedan starten 2004. Att vissa kommer och går eller är olika aktiva är det egentligen inget konstigt med. Men som du skrev tidigare så är det sett till de senaste månaderna, och kanske ännu längre, bara du och jag, kanske Sonderling och Lansen också, vilket motsvarar ungefär 0,05 procent av det totala antalet medlemmar. Tror ändå fortfarande att många ser forumet som en kunskaps- informationsbank och den banken finns det alla skäl till att vara rädd om, trots den bristande aktiviteten.

Användarvisningsbild
Hans S
Kontakt:

Inlägg av Hans S » 27 mar 2021 10:08

Jag håller med om att vi inte skall stänga forumet bara för att det saknas aktivitet. Men det skulle vara trevligt att försöka väcka Törnrosa en aning, hur, ingen aning förutom förslaget att samverka med skalman. Fred80 har f.ö. inte kontaktat mig.

Antalet medlemmar säger inte så mycket, vilka har skrivit något i år (eller förra året) är mer relevant. Markus på skalman kan ju få fram den statistiken där så det kan ju inte vara så svårt.

MVH

Hans

Skriv svar