Winston churchill manodepressiv?

Här diskuteras allt det som berör Andra världskriget i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Winston churchill manodepressiv?

Inlägg av Lansen » 15 jan 2012 09:41

Läste en artikel helt nyligen där man beskriver Winston Churchill som manodepressiv (bipolär)? vad vet man om detta? Och hur kan det i så fall vara möjligt att han har nått en så hög position med en så allvarlig sjukdom?

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Pansar
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 15 jan 2012 15:41

Alla andra infallsvinklar var väl uttömda...

Skämt åsido, svaret på din fråga måste bli ett kraftfullt njaeeee. Knappast. Saligen avsomnade Povel Ramel var ju bipolär, turnerade ett halvår, skrev musik, levde loppan - och försvann sedan under radarn i flera månader när han var hemma på familjegodset i Skåne i de svarta perioderna.
Churchill visade ju inte upp några av de symptomen - möjligen bortsett att man nog måste vara nästintill patologisk positivist för att besluta sig att fortsätta kriget sommaren 1940... vilket vi väl bör vara glada för.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Re: Winston churchill manodepressiv?

Inlägg av Lansen » 15 jan 2012 15:59

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 16 jan 2012 12:10

Ser inget konstigt i om Churchill skulle vara manodepressiv!
Dessa ska också ha haft denna sjukdom
Julius Caesar, Michelangelo, Ludwig van Beethoven, Abraham Lincoln, Charles Dickens, Ernest Hemingway, August Strindberg, Sigrid Hjertén, Karen Blixen, Stephen Fry och Kurt Cobain. osv......
Dom flesta stora politiker/konstnärer/artister har ofta någon form av sjukdom/beteende/fixering med mer.
Konsten är att gå utanför ramarna!
Men åter till ämnet!
Ja han hade den sjukdomen men verkade inte lida "utåt" av den. Han var ju också alkolist ! Kanske var det ett sätt att döva dom mörka tankarna med?
mvh

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Re:

Inlägg av Lansen » 16 jan 2012 22:35

lasseman69 skrev:Ja han hade den sjukdomen men verkade inte lida "utåt" av den. Han var ju också alkolist ! Kanske var det ett sätt att döva dom mörka tankarna med?
Vad jag har förstått så är det ganska vanligt att folk med olika psykiska problem "självmedicinerar" med alkohol eller andra droger. Så det tycker jag låter som en rimlig slutsats. Jag kan nog tänka mig att churchill var maniskt engagerad så länge kriget pågick och han fick kämpa. Men vad hände med honom på det personliga planet efter kriget och förlusten av regeringsmakten?

John S
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av John S » 16 jan 2012 22:54

Han var så klart bitter över valförlusten, men han gick vidare och ägnade åren efter kriget till att skriva sin historia över Andra Världskriget. Om han var deprimerad så var det inte något som hindrade honom från att avsluta detta massiva arbete. Sen kom han tillbaka till politiken och blev premiärminister igen, men det var ett antal år efter kriget.

Jag har också hört att det bara är en myt att han skulle druckit extremt mycket och varit alkoholist. Han drack mycket, men det var kraftigt utspädd whisky. Han drack sällan så mycket att han blev berusad. Myten är väl ett resultat av att folk ofta såg honom med ett whiskyglas skulle jag tro, men det var som sagt mest bara vatten.

Hittade ett citat från hans barnbarn:

"As a small child, I’d stay at Chartwell [the Churchill home in Kent] and go in early in the morning to find him in bed, wreathed in cigar smoke with a whisky and soda already on his table. He might refresh it once or twice before lunch, but it was very weak. His consumption of alcohol was greatly exaggerated. No one who drank as much as he was supposed to could have produced 30 volumes of history, 20 of speeches and painted 500 canvases."

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/ ... esake.html

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 23 jan 2012 21:44

Åtminstone enligt en av Churchills biografer, Roy Jenkins, led han av återkommande depressioner, eller "the black dog" som han själv ska ha kallat dem. Men precis som hans dryckesvanor är det omdebatterat hur allvarliga och frekventa dessa verkligen var. Den period som brukar nämnas som hans lågvattenmärke var början av 1930-talet då han var utfryst från toppolitiken och betraktades som en föredetting. Skrivandet ska ha varit ett av hans botemedel mot depressionerna, liksom måleriet.

Alkoholkonsumtionen verkar varit mer konstant hög, men han ska sällan setts berusad.
Om det berodde på att han tålde alkohol ovanligt väl eller om drinkarna var som nämnts utspädda är omdiskuterat. En kombination är nog trolig.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 16 dec 2018 14:44

Här återvinner vi trådar
Jag har nyss sett filmen Churchill ( Overlord) som handlar om hur Churchill fullständigt några dagar innan D-day fullständigt går emot Eisenhower , Monty mfl och vägrar stödja invasionen , porträttet av Winston är mörk och man får känslan av en man som håller på att tappa greppet !
Jag gillar filmen , dock blir jag förbryllad över att det påstås att Churchill ska ha varit total motståndare mot invasionen i Normandie . Har ägnat gårddagen att läsa i mina böcker om filmen har någon verklighetsförankring !
Hittar inget som stödjer detta .
I hans egna episka tegelstenar nämns inget om tveksamheter likar det i Ike’s självbiografi samt ett flertal andra .
Vad tror ni ?
Att resa i forna historiska spår. Det är ett sätt att återuppleva

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 16 dec 2018 23:13

Återvinning ligger i tiden... :D

Just denna "petitess" var väl det som fick många Churchill-historiker att gå i spinn gällande denna film, dvs att det inte fanns någon verklighetsförankring i att Churchill skulle ha vägrat stödja invasionen. Tyvärr är denna tes som jag förstått det en central punkt i just denna film.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 17 dec 2018 10:25

Det finns mycket som talar emot tesen att Churchill skulle ha motsatt sig invasion strax innan den drog igång. Visserligen var han tillsammans med sin generalstabschef Alan Brooke initiellt skeptisk och argumenterade emot dennaa (bl a i Quebec 1943), men accepterade sedan att planläggning för Overlord skulle starta hösten 1943. Inget som jag stött på tyder på att Churchill på allvar skulle motsatt sig invasionen när den väl var beslutad.

Även om Churhill var en komplex person så brukade han sällan ändra sig när han väl bestämt sig. Han var beredd att köra in i kaklet oavsett konsekvenser, vilket han visat otaliga gånger förr. Att han just denna gången skulle ha börjat vela på sluttampen är osannolikt. Däremot är det fullt tänkbart att han uttryckt oro, men det var han knappast ensam om.
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 17 dec 2018 16:39

I sin biografi uttrycker Churchill som sagt bara positiva uttryck om Overlord , han tror fullt o fast på planen , böckerna är tryckta 1948 !
Visst varför skriva ned sina tvivel etc nu när facit är klart .
( om Mr Churchill hade haft såna enligt filmen )
Desto mer intressant vad Ike uttrycker i sin biografi från 1952 .
Ike uttrycker att Churchill var noga med ( orolig) för dessa förberedande bombanfall mot Frankrike , han uttrycker att efterkrigsFrankrike måste vara våra vänner .
Ike beskriver Churchill som väldigt mänsklig (ombeskriving av Ike att Churchill är svag ? Min not )
Vidare berättar Ike om att han beundrade flygmarskalken Sir Charles Portal som var djuptänkande , handlingens man , lugn o förekommande , balanserande sinne etc superlativen haglar över den mannen dock säger Ike i samma mening , Mr Churchill o andra sidan , brukar sällan förekomma , att i de flesta konferenser ingjuta en del lidelse .. ( ombeskrivning ? för att Churchill tappade humör , la sig i etc ? Samt svag i nerverna ? min not )
Men Ike säger också att Churchill var totalt orädd och fast i sitt sätt .
Från boken nämns också en sista övergripande konferens 15 maj 1944 ang Overlord . Med alla höga militärer samt Churchill o kungen , där uttrycker Churchill att han fast o fullt tror på Overlord .
Detta är dock intressant i biografin !
Den 4 juni 44 slutliga sammanträdet inget nämns om Churchills stora svängom ( som på filmen ) dock tas det upp Churchills begäran om att få vara med på ett krigsfartyg , Ike vägrar och Churchill svamlar likt filmen om att Ike har inget att säga till om , det är brittiska fartyg och kungens flotta o skepp det hela slutar med att kungen lär ha meddelat Churchill att stanna hemma !
Så kontentan är att filmen är fiction och det finns inga tecken på att Churchill skulle ha varit motståndare mot D-day ! Dock att Churchill var alkoholist storrökare samt jättebebis är ingen lögn ! Han behövdes för England och Storbritannien , en ledare som kunde tala och ” vara ” fast i sin tro på att nazisterna kommer besegras.
skriver tyvärr på mobil //

Användarvisningsbild
Trismegistus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Samlande
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 17 dec 2018 21:34

Nej, Churchill hade ju gott om äkta inre demoner som ställde till det för honom, så vi behöver nog inte belasta honom med detta också.
Churchills doktor - Charles McMoran Wilson - skrev ju utförligt om allt detta i boken "The Struggle for Survival" som kom ut dryga året efter Churchills död och vad jag kommer ihåg så nämndes det inget om denna "D-dags episod" där heller.

Användarvisningsbild
lasseman69
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av lasseman69 » 29 dec 2018 18:42

Skulle gärna vilja lyfta upp denna tråd igen...
satt och slö läste på nätet om operation Dragoon och fastnade speciellt för stycket om käre Winston.
Har hört / läst historien förr ang. detta jag nu skriver om. Blir spännande att höra era åsikter.
Jo som alla vet och känner till så var ju Overlord 6 juni 1944, mindre känt är väl egentligen att från början skulle ju även förutom Overlord även Operation Anvil verka samtidigt 6 juni 1944. Det hela stupade på materilabrist osv och hela operationen lades i malpåse.
Dock vill Eisenhower och Roosevelt så sent som i mitten av juli-44 återigen sjösätta Operation Anvil, som nu fått omarbetat namn till Operation Dragoon och gick ut på att öppna en sydlig andra front nere på franska rivera, dels ville man från amerikanskt håll säkerhetsställa att stora hamna likt den i Marseille hamnade under allierades kontroll och att slutligen helt enkelt stänga ut och rensa sydfrankrike från tysk och ( wichy regeringen)för att slå en kil genom tyska trupper o marschera mot dom nordligaste trupperna som kommit från Normandie för att slutligen befria Paris. All vi vet ju med facit i hamn hur fort händelseutveckling tog fart i Frankrike efter att trupper etc. gick i land 15 augusti -44 . Jag läste att Winston Churchill var kraftig motståndare mot detta företag och vägrade blankt att godkänna en ny plan och landstigning i södra Frankrike.
Så här tolkade jag hans ställningstagande, dels tyckte Winston att man i Normadie vid denna tidpunkt stod i begrepp att besegra tyskarna och jag ger väl honom rätt i det. Man borde istället föra in dessa trupper etc för att slutligen kasta ut tyskarna från Caen området och få luft att gå ur trupperna, att sjösätta en plan i sydfrankrike är för riskabelt och riskera slå tillbaks mot dom allierade.
Vad tror ni ?
Läste vidare i samband med detta möte i mitten av juli-44 så kom Churchill istället med en motplan, att istället för att gå in i sydfrankrike så skulle man sätta in ytterligare trupper i Italien ( inget datum nämns ) men att dessa trupper skulle isåfall forcera upp mot Österrike och vidare mot Jugoslavien och vidare mot Bulgarien ,Rumänien Ungern osv.. flottan skulle säkerhetsställa invasion av Jugoslavien.
Denna " andra front " skulle enligt Churchill säkerhetsställa att dessa länder inte skulle hamna under Stalin och kommunism, för Wiston Churchill var rädd att Stalin om dom allierade lämnade ryggen fri åt honom då skulle ersätta dessa länders ledare med sina egna . Vår gode Winston visste precis vad Stalin hungrade efter, och vad man än säger om hans påstådda sjukdomsbild och alkolism, så dum i huvudet var han ej.
Har diskuterat detta förut och skrev ned nu allt från huvudet, har säkert fel och några missuppfattningar , rätta mig gärna.
Är det nån som hört talas om Winstons plan och vad tror ni om en andra front där ?
Måste ju se till fakta. USA var ju i Italien redan från 43 och Rom hade ju blivit befriat vid denna tidpunkt och Italien var ju mer eller mindre på fallrepet. Hade en kraftsamling med alla dessa trupper som var med i Operation Dragoon istället landstigit i Italien lyckats trycka tillbaks tyskarna och likt Normandiekampanjen utveckling få dom att kollaps av denna extra styrka.
Vad tror ni ?

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 01 jan 2019 13:55

Jag har bara hört att Winston rent allmänt var förhäxad av att invadera balkan och det tidigt. Just för att förhindra att Stalin la under sig Öst-Europa. (Källa? Ja minns inte.....i alla dessa böcker man läst?) Men att det var Amerikanerna som propsade på att landstiga i Frankrike. Ja menar att detta återkom som tema enda sedan Tyskarna gick in i Grekland och de allierade förskökte stoppa dem där.

Författaren och debattören Christopher Hitchens kallade sig själv för funktionell alkoholist och det känns kanske som ett modernt eller kanske Svenskt detta att idiotförklara alkoholister? Eller?

Sonderling

Skriv svar