Afghanistan, ett förlorat krig?

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Afghanistan, ett förlorat krig?

Inlägg av Leningrad » 06 nov 2014 08:02

Sonderling skrev:tror det var från Harald Welzers bok Gärningsmän (eller om det var den andra boken "soldaten").......Men ungefär: alla agerar utifrån sin kontext eller verklighet, Nazisterna ansåg att de var utsatta för en judisk konspiration för att krossa dem, därför var det för dem helt självklart att utrota judarna och att motivera detta med självförsvar.
Welzers undersökning fokuserar på individen (mikronivå) och vilka faktorer och motiv det kunde vara som fick individer att bli delaktiga i nazismens brott mot mänskligheten. Enligt Welzer var det inte ideologiska och rasistiska motiv som var den främsta orsaken till att "vanliga" människor deltog i det av nazisterna initierade folkmordet på judarna (och andra). Motiven var enklare än så, det handlade övervägande om att försöka anpassa sig till den miljö de befann sig och att fungera socialt och lösa de uppgifter de förväntades att göra. En extrem miljö där det på förhand kan vara svårt, för att inte säga omöjligt, att förutspå hur en individ kommer agera. I vilken utsträckning det på mikronivå går att tillämpa Welzers undersökning på militanta islamister i Afghanistan låter jag vara osagt. Jag har ändå en uppfattning om att dessa militanta islamister präglas av ett uppriktigt hat mot USA (och väst) medan de som hamnade i nazistiska mordkommandon inte nödvändigtvis präglades av ett judehat.
Sonderling skrev:Så jo eftersom islamisterna anser att de vunnit så kommer de agera därefter och ja det oroar mig. Och ja det betyder ju att kriget som al-Qaida startade kommer att fortsätta i många år till.....
Ja, området kommer knappast att stabiliseras inom den närmaste framtiden, men vilka är egentligen al-Qaida? Jag upplever att begreppet al-Qaida används i tid och otid och har blivit så pass urholkat att det är svårt att veta när det egentligen ska användas. Men genom att, rätt eller fel, ge all form av islamistisk terrorism och krigshandlingar en "touch" av al-Qaida kommer dess negativa värdeladdning att ge stater och internationella organisationer en legitmitet att "ta i med hårdhandskarna". Troligtvis kommer al-Qaida "aldrig" att försvinna från Afghanistan och regionen vare sig de gör det eller inte.
Sonderling skrev:Ja Irak var ett misstag, jag var emot en invasion med den enda motiveringen att man inte riktigt var klar med Afghanistan, nån annan bra anledning kunde jag inte komma på.
(Men när de endå var där så...)
Så förutom att man inte "var klar" med Afghanistan var det ok att invadera Irak? Eller vad menar du?
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Sonderling
1:e Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 29 dec 2014 19:03

Talibanerna deklarerar att de "vunnit" kriget. :hail:
http://www.bbc.com/news/world-asia-30626728

Ja det är väl bara att konvertera då? :hmm:

Sonderling

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 23 okt 2015 14:10

Intervju gjord med amerikanske före detta soldaten Robert Bales som nu sitter inlåst på livstid i militärfängelset i Fort Leavenworth för massaker på civila i Afghanistan 2012.

Robert Bales Speaks: Confessions of America’s Most Notorious War Crimina
http://www.gq.com/story/robert-bales-in ... n-massacre

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Bales
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

overens
Aspirant
Aspirant
Militär Grundutb: Civilplikt
Intresse: Politik
Kontakt:

Inlägg av overens » 30 okt 2015 14:05

Förmodligen kriget har ingen slut för att det skrivs att jordbävningen hade inge naturligt utkomst utan det är vapen som förorskade den. Det är känd att det finns överenskommelse som förbjudar att at använda dem men det är också känd att man använder vapnet under tecken t.e. "undersökning". Och det finns människor som är säkra att jordbävningen i Afghanistan och Pakistan orsakades av geofysiska vapnet som används av USA. Och vet ni vad? jag kan själv mycket enkelt tro på det, amerikanska stilen så att säga. Så kriget fortsätter..
Läs här mer om det
http://www.topix.com/forum/af/kabul/T0IL3537E6QMBL94C

Sonderling
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 30 okt 2015 16:05

Intressant detta när anti-amerikanism och konspirationsteorier går hand i hand. Teorin att vapen orsakde jordbävningar såg ag först i samband med tsunamin i Indiska oceanien 2004.

Men nog är det tillsynes ett krig utan slut alltid. :(

Sonderling

Skriv svar