Afghanistan, ett förlorat krig?

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Grottrollet
Menig
Menig
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av Grottrollet » 15 feb 2009 10:20

Jag tycker att diskussionen har ar jatteintressant. Jag har ju sjalvklart inga svar pa vad som skall goras o inte goras. Da skulle jag inte sitta dart jag sitter:) Din uppfattning hjalper mig att bredda min egen. Jag sager inte emot dig nar det galler USA's motgangar i sitt krig mot talibanerna. Det ar sakert ocksa darfor som Obama valde en sa driven diplomat som Holbrook for att komma ur den lasta situationen. Han var ju trots allt en av dem som lyckades i Bosnien dar FN misslyckades. Nagon form av losning med vissa mindre extrema fraktioner inom talibanrorelsen dar dessa far ett visst inflytande ar kanske ingen utopi om nagra ar? Karzai sitter nog pyrt till precis som du namnde. Att han blir ersatt ar nog ingen hogoddsare. Fragan ar kanske snarare av vem? Ibland har ju militara mal inte bara som framsta skal att nedkampa fi utan kan ju ocksa fylla en uppgift att ge en bra position i eventuella framtida forhandlingar.. vad vet jag?

Att Ryssland skulle vilje bista USA har jag nog anda svart att tro, eller att USA for den delen skulle vara speciellt intresserad. Daremot sa borde USA's framgangar resp motgangar paverka Rysslands situation i bla Tjetjenien och andra forna sovjetrepubliker eller omraden dar fundamentalism kan vaxa. Att Tajikistan, Uzbekistan skulle vara granssattande for USA's logistik har jag ocksa svart att tro. Om USA kunde supporta vastberlin under ryssarna blockad pa 40-talet sa tror jag personligen, dock utan att veta, att ex USA's gigantiska flygbas i Kuwait, deras flertal nastan lika stora flygfalt i Irak kan losa underhallsproblematiken.

Nar det galler demokratiutvecklingen i mellanosten sa har ju USA sakert flera strangar pa sin lyra. En ar ju naturligtvis att forsoka skaffa sig en stragegisk position over oljetillgangarna i mellanosten i konkurrens med ovriga spelare (Kina, Ryssland mfl). Irak ar speciellt till skillnad ifran de ovriga nationerna du namnde i fallet att dar finns varldens tredje storsta oljetillgangar. USA har forovrigt redan en bra relation med SA, Kuwait och Egypten.

Irak har lange haft en viktig funktion att fylla sedan fundamentalisterna i Iran tog makten. Vad Magnus Norell menade kan till viss del jamforas med som du var inne pa en dominoteori. Aven om jag tycker att jamforelsen med den ursprungliga dominoteorin haltar nagot. Det pagar redan en pagaende demokratiutveckling aven i de lander som du namnde. Ok, kanske inte i palestina i nagon storre omfattning men vi kan vall slappa det just nu? En forlust for USA innebar inte bara att deras roll som varldens enda supermakt ar over utan ocksa med stor sannorlikhet att Irak blir styrt av fundamentalistiska shiiter. Nagot som skulle fora landet i armarna pa Iran. Kalla det dominoteori eller vad du vill men en sadan maktfaktor i den regionen skulle fa dramatiska konsekvenser for samtliga lander runt omkring. Nagot som ocksa skulle starka de antidemokratiska krafterna i Saudi mfl lander och fore den lilla demokratiprocess som anda skett i manga av dessa lander tillbaka........laaaaaaaangt bort. Vad det skulle slutar vet bara Gud. .

F-18
Avstängd
Avstängd
Från: Blekinge
Militär Grundutb: Annat

Inlägg av F-18 » 17 feb 2009 06:22

Amerikanska förlusterna är mindre än NATO's förluster alltså går kriget i Afghanistan bra. Uppgifterna hur många dödade talibaner är 20 000 eller fler.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 17 feb 2009 09:25

F-18, ett lysande exempel på varför det är förbjudet för syskon att skaffa sig barn tillsammans...

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re: Afghanistan, ett förlorat krig?

Inlägg av Lansen » 20 mar 2009 22:33

Intensiva strider i Afganistan, nu även i det område där svenskarna har ansvar. Tio poliser dödade, ett flertal andra angrepp runt om i landet rapporteras. En parlamentsledamot med livvakter dödad och en guvenörs hem attackerat, inte första gången talibanerna lyckas hitta på måltavlor bland de högt uppsatta på regeringssidan. Snart kan nog Sverige vara en del av kriget i Afganistan.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/intens ... n-1.826273

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 10 apr 2009 22:11

En grupp på åtta svenska soldater i Afghanistan anfölls och besköts i går kväll när de patrullerade i fordon för att stödja den lokala polisen. En afghansk polis dödades och två skadades, berättar chefen för de svenska styrkorna där, överste Håkan Hedlund.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2759597

Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Engelbrekt » 11 apr 2009 09:11

Lansen skrev:En grupp på åtta svenska soldater i Afghanistan anfölls och besköts i går kväll när de patrullerade i fordon för att stödja den lokala polisen. En afghansk polis dödades och två skadades, berättar chefen för de svenska styrkorna där, överste Håkan Hedlund.
Nu är det dags att skynda på transporterna av Stridsfordon till Afghanistan tycker jag.
Iallafall om det ska vara så här med beskjutningar och sprängningar.

Vet någon hur många Stridsfordon 90 som Sverige ska skicka ner? Jag har hört en till två plutoner.
401.Insatskompaniet!!

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 11 apr 2009 10:40

Ja, det är nog bara en tidsfråga innan man börjar få räkna med road-side-bombs även i den del av landet där svneskarna befinner sig.

T24x4
Aspirant
Aspirant
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Flygvapnet
Kontakt:

Inlägg av T24x4 » 17 apr 2009 17:24

Svenskarna har det nog hett om öronen nu.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2772394

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 17 apr 2009 18:54

En norrman dödades och en annan skadades lindrigt i samband med ett attentat, så ja de kommer nog få rätt hett om öronen.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Lastbilslaster med barn- och kvinnolik

Inlägg av Lansen » 07 maj 2009 12:37

Uppemot 150 afghanska civila dödades i en amerikansk bombattack mot talibaner.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/lastbi ... k-1.859291

Säkerligen ett tecken på ett ökat antal bombangrepp ifrån USA:s sida.

Användarvisningsbild
JaCke
Major
Major
Från: Finland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av JaCke » 07 maj 2009 18:03

Ett sent svar till Engelbrekts fråga. Det är totalt fyra stridsfordon 90(C-modellen tyckte jag det såg utsom på bilderna) som ska flygas ner till Afghanistan.

Användarvisningsbild
Engelbrekt
Förvaltare
Förvaltare
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Inlägg av Engelbrekt » 07 maj 2009 21:00

JaCke skrev:Ett sent svar till Engelbrekts fråga. Det är totalt fyra stridsfordon 90(C-modellen tyckte jag det såg utsom på bilderna) som ska flygas ner till Afghanistan.
Tack för svaret.
Ja det borde vara 9040 Cesar som sänds, modernast och bäst bepansrad!
401.Insatskompaniet!!

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 28 maj 2009 01:13

Nytt amerikanskt tänk i Afghanistan

Afghan plan would rely on innovative tactics, new rotations
http://edition.cnn.com/2009/POLITICS/05 ... index.html

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

USA skärper greppet om Afghanistan

Inlägg av Lansen » 13 jun 2009 15:19

Med ny befälsstruktur får övriga Natoländer och Sverige mindre att säga till om i återuppbyggnaden av det krigshärjade Afghanistan.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-sk ... n-1.890798

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 24 jun 2009 10:20

Högsta befälhavaren för USA:s styrkor i Afghanistan minskar drastiskt på flygattacker för att undvika civila dödsoffer.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-lo ... a-1.895695

Afghanfångar vittnar om övergrepp. De misshandlades, berövades sömn och hotades med hundar.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3108561.svd

Skriv svar