Afghanistan, ett förlorat krig?

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re:

Inlägg av Lansen » 19 okt 2011 15:40

John S skrev:Om motståndarna strider i civila kläder (vilket är ett krigsbrott),
Nej, enligt Genevekonventionens tilläggsprotokoll så räcker det att man bär sina vapen synligt eller har igenkänningssymbol typ armband och dyligt.
Att några journalister som beblandar sig med de stridande (också i civila kläder och med kameror, så de är omöjliga att skilja från de stridande) oavsiktligt råkar illa ut är tragiskt, men tyvärr oundvikligt i denna typ av situationer.
Stridande och icke stridande skiljs åt genom att de stridande är beväpnade, därav är den ickebeväpnade kameramannen ej tillåten att beskjuta. Skulle samtliga civilklädda vara obeväpnade, men att man misstänker att de kanske är milismän så har man inte rätt skjuta. Så är krigets lagar. Då måste man försöka gripa dessa.

Man kanske skall tillägga att stridande i civila kläder finns på bägge sidor i Agnaistan. På regeringssidan så återfinns bland annat lokala miliser, "säkerhetvakter" och polis som ofta agerar i civila kläder. Vissa amerikanska specialförband skall också uppträda civilklädda i vissa operationer.

Användarvisningsbild
Kilroy was Here!
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Modern krigföring
Kontakt:

Re:

Inlägg av Kilroy was Here! » 19 okt 2011 16:14

BRPedersen skrev:Vi lever efter oskrivna regler varje dag, varför skulle det vara omöjligt i krigstid?

Till exempel: Den skrivna lagen säger att man inte får skjuta på obeväpnade fiender om de gett sig.
De oskrivna lagarna man då bör kunna sluta sig till är -
1. Man får inte skjuta på en medvetslös fiende
2. Man får inte skjuta på en svårt skadad och försvarslös fiende
3. Man får inte skjuta på en fiende som håller på och räddar en annan soldats liv (om man kan förutsätt att denne sedan kommer att ge sig)
4. Man får inte skjuta en fiende som ligger och sover
Det skall nog gå att komma på fler, men det är det jag menar med en positiv tolkning av lagen. Man försöker hitta tillfällen som passar in, i stället för att leta efter kryphål.

Man kan se det lite grand som "Gör mot andra, vad du vill att de skall göra mot dig".
Jag kan inte säga att jag har en personlig erfarenhet av krig, men när man börjar döda varanda galore så flyger nog tyvärr de flesta artighetsreglerna rätt ut genom fönstret. Visst finns det exempel på artighet, som t.ex. julaftnarna vid Västfronten under första världskriget, samt ett exempel jag läste om som var ett fältsjukhus runt Monte Cassino, området runt sjukhuset bytte händer så ofta att allierade och tyska sjukvårdare och läkare arbetade sida vid sida med bägge sidornas skadade. Dock verkar exemplen inte vara lika många när det gäller gerillakrigsföring. Man kan nog med säkerhet säga att det finns en sorts inkonsekvent stege: Lågintensiva konflikter = Tillfälligt samarbete. Medelintensiva konflikter = Inget samarbete. Intensiva konflikter = Lite samarbete. Extremt intensiva konflikter = Mer samarbete à la samarbetesdrivna fältsjukhus.
The world has been a battlefield, everwhere you go, the blood of brothers and sons screams out against you. Perhaps you can not yet hear it, because the soil is not your own...

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Karzai på Pakistans sida mot USA

Inlägg av Lansen » 22 okt 2011 18:11

Afghanistan skulle ställa sig på Pakistans sida om landet hamnade i en militär konflikt med USA. Det säger den afghanske presidenten Hamid Karzai i en tv-intervju på lördagen.

Förhållandet mellan Pakistan och USA har varit vacklande sedan al-Qaida-ledaren Usama bin Ladin hittades.

– Om det, Gud förbjude, blir krig mellan Pakistan och Amerika så kommer Afghanistan att ta Pakistans sida, sade Karzai till Geo television, en privatägd pakistansk tv-kanal.

TT-Reuters

Kommentar: låter konstigt, bägge regimerna betalas ju duktigt av USA för att stärka sin militär. Talibanerna och andra motståndsmän har nog egentligen stort stöd i dessa länder. Kanhända finns det en annan aktör i bakgrunden som kan ta över finansieringsbiten om man bryter med USA.

John S
1:e Sergeant
Från: Jämtland
Militär Grundutb: Signal/Televapen
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av John S » 23 okt 2011 06:06

Jag tror inte att varken Pakistan eller Afghanistan har minsta intresse av att bryta med, och än mindre gå i krig mot, USA. Jag skulle gissa att detta uttalande är ett försök från Karzai att försäkra sig om Pakistans stöd efter att västländerna har lämnat landet. Dessutom ökar det hans popularitet bland dem som inte gillar de utländska truppernas närvaro i landet.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Re: Afghanistan, ett förlorat krig?

Inlägg av Lansen » 27 feb 2012 11:05

En ny våg av protester i Afganistan efter det att amerikanerna brännt koranen vid ett fångläger efter det att man misstänkt att fångar skrivit hemliga meddelanden i dem. Ett stort antal demonstrationer, ibland fredliga och ibland våldsamma, åtföljt av nya attacker av talibaner. En afgansk militär sköt två amerikanska officerare efter att de skall ha kallat koranen en skitbok.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 29 feb 2012 00:12

Preisdent Kharzai har manat till lugn, men frågan är förstås om det kommer hjälpa speciellt mycket.
Som vanligt när det gäller Afghanistan är rapporteringen "sketchy" och det verkar krylla av olika teorier vad precis som hände de båda amerikanska militärerna, men effekten är att NATO valt att dra ner på verksamheten inom den afghanska administrationen. Riktigt vad det här kommer få för långsiktiga effekter är svårt att sia om, men om inte annat visar det onekligen hur instabilt läget är i landet och ockupationstruppernas försök att vinna befolkningens "hearts and minds" inte verkar vara allt för framgångrikt.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 11 mar 2012 22:47

Amerikansk soldat ballade ur och dödade 15 civila afghaner.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ameri ... 916153.svd

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 13 mar 2012 03:32

Samtidt har Sverige nu påbörjat arbetet med att överlämna de militära uppdragen till civila organisationer, och ska jag vara ärlig så finner jag Carl Bildts påstående på Twitter att landet är på rätt väg känns väldigt tveksamt. Jag har ytterst svårt att tro att Karzais regim skulle överleva speciellt länge utan stödet från USA/Nato, och att risken är stor att den dag de utländska styrkorna lämnar kommer sönderfallet ta fart igen och vi är tillbaka på ruta ett igen.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av York » 13 mar 2012 16:54

Så sant. Liksom fallet var med den Sovjetstödda regimen i Afghanistan (eller USA i Sydvietnam om man vill ta ett annat bra exempel) så finns det inget som håller upp korthuset nar de utomsocknes ifrån lämnar landet.

They have the clocks but we have the time som någon vis afghan ska ha sagt om britterna (eller utländska ockupanter i allmänhet kanske det var) nar det begav sig.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

John S
Kontakt:

Inlägg av John S » 14 mar 2012 08:53

York skrev:(eller USA i Sydvietnam om man vill ta ett annat bra exempel) så finns det inget som håller upp korthuset nar de utomsocknes ifrån lämnar landet.
Nej, det är ett väldigt dåligt exempel. "Korthuset" Sydvietnam försvarade sig framgångsrikt mot anfallen från nord i flera år efter att de amerikanska trupperna lämnat landet. Det var först sedan kongressen även stoppat allt ekonomiskt bistånd från USA som de inte längre kunde stå emot Nordvietnam, som hela tiden fick massivt militärt och ekonomiskt stöd från Sovjetunionen.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 14 mar 2012 19:16

John S skrev:
York skrev:(eller USA i Sydvietnam om man vill ta ett annat bra exempel) så finns det inget som håller upp korthuset nar de utomsocknes ifrån lämnar landet.
Nej, det är ett väldigt dåligt exempel. "Korthuset" Sydvietnam försvarade sig framgångsrikt mot anfallen från nord i flera år efter att de amerikanska trupperna lämnat landet. Det var först sedan kongressen även stoppat allt ekonomiskt bistånd från USA som de inte längre kunde stå emot Nordvietnam, som hela tiden fick massivt militärt och ekonomiskt stöd från Sovjetunionen.
Nej, det är inte ett väldigt dåligt exempel utan ett bra exempel. Som du själv säger så var Sydvietnam dömt när USA slutade hålla dem om ryggen, det handlade bara om tid. Sydvietnam var kolossalt beroende av amerikanskt ekonomiskt och militärt bistånd under hela sin korta livstid (inte bara kopplat till själva krigande mot Nordvietnam/FNL).
Sedan är det givetvis inte så enkel som att säga att det är exakt samma, Vietnamkriget och Afghanistankonflikten. Olika länder, olika förutsättningar men principen är den samma. Inget stöd och korthuset faller.

Jag ber om ursäkt om mitt första inlägg gav intrycket att jag endast syftade på "boots on the ground".

John S
Kontakt:

Inlägg av John S » 14 mar 2012 20:14

York skrev:Inget stöd och korthuset faller.
I så fall är Sverige, och de flesta andra länder i världen, också korthus. Hur länge skulle vi stå emot en invasion från något av våra grannländer utan något stöd, om de fick massiv militär och ekonomisk hjälp från en stormakt? Det skulle bara vara en tidsfråga.

Situationen i Afghanistan har mycket få likheter med Vietnamkriget, ett krig mellan två stater understödda av varsin stormakt.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 14 mar 2012 21:37

John S skrev:
York skrev:Inget stöd och korthuset faller.
I så fall är Sverige, och de flesta andra länder i världen, också korthus. Hur länge skulle vi stå emot en invasion från något av våra grannländer utan något stöd, om de fick massiv militär och ekonomisk hjälp från en stormakt? Det skulle bara vara en tidsfråga.

Situationen i Afghanistan har mycket få likheter med Vietnamkriget, ett krig mellan två stater understödda av varsin stormakt.
Att likna Sverige med Vietnam haltar rejält, till den grad att den faller ned död. Sydvietnam var en odemokratisk militärregim som tillkom då USA inte ville gå med på en omröstning om Vietnams framtid därför att kommunisterna troligtvis skulle vunnit. Därför blev den tillfälliga uppdelningen i två delar permanent, fram tills den ena diktaturen erövrade den andra och landet enades.

Som jag skrev nedan finns likheterna med Vietnam - Afghanistan där men samtidigt är det mycket som är annorlunda också. Likheten är att båda regimerna var/är beroende av utländskt stöd.

USA är medveten om läget och det är ju därför man förhandlar med vissa delar av talibanrörelsen. Kanske endast för att ha det lugnt med en "vietnamization" i Afghanistan, vem vet? Även detta kan ju liknas med hur det såg ut i Vietnam om man vill, dock är det som sagt vad jag refererade till som korthuset som är (huvud)gemensamt - enligt mig.

Om man ser tillbaka till 2000-2001 så var Norra Alliansen (något hopkok av grupperingar) illa ute gentemot talibanerna (när USA och gänget kom in som en joker) och man kan väl anta att talibanerna skulle ta sig tillbaka till makten nu när USA och gänget lämnar. Det verkar inte finnas alltför mycket stabilt stöd i landet för regimen, det verkar snarare vara uppdelat i diverse grupperingar.

John S
Kontakt:

Inlägg av John S » 14 mar 2012 21:57

York skrev:Att likna Sverige med Vietnam haltar rejält, till den grad att den faller ned död.
Den enda jämförelsen jag gjorde var med Sydvietnam som ett "korthus". Jag bara påpekade att i så fall är också Sverige, och de flesta andra länder i världen, ett korthus. Vi skulle vara lika oförmögna som de var att försvara oss om vi hamnade i samma situation, alltså om vi skulle bli invaderade av ett grannland som har stöd av en stormakt, och vi själv saknade motsvarande stöd.

Studierektorn
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Studierektorn » 15 mar 2012 10:19

Vi är oförmögna att förvara oss, men den diskusionnen antar jag har en helt annan plats på detta forum

Skriv svar