Somalia återigen på tapeten

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Användarvisningsbild
Setä
Pensionerad
Pensionerad
Från: Finland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Kontakt:

Inlägg av Setä » 02 jan 2007 19:04

Instämmer. Det var lätt att prata om jihad till höger och vänster då allt gick väl men de flesta fotsoldterna insåg väl att de inte har något att vinna genom att fortsätta en dömd strid.

Antagligen kommer vi att få se någon form av gerillakrig ännu men den kommer, liksom i Irak, att uppehållas av en relativt liten grupp fanatiker och utländska "heliga krigare". De somaliska islamisterna har knappast samma finansiella kapacitet att importera dessa legosoldater som motsvarande grupperingar i Irak har.
Käyttääkö eversti viinaa kastikkeena?

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 02 jan 2007 19:12

Till syvende och sist tror jag att det helt enkelt handlar om mat. Soldaterna anslöt sig till den styrande sidan då den kunde föda dom, och sen när den förlorar makten så byter man. Islamisterna hade troligtvis aldrig något brett folkligt stöd, utan var mer en sorts styrande elit.

Men som Setä säger, krigandet är inte slut än.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 02 jan 2007 20:03

Ett problem som finns är ju om de etiopiska styrkorna stannar för länge, jag tror inte de kommer att bli populära. Förhoppningsvis så kan de ersättas med AU-manskap.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 02 jan 2007 22:44

Frågan är bara om man kan bli av med klansystemet i Somalia, det skulle jag vilja säga är ett av de större hindren för en varaktig fred i landet.

Om de etiopiska styrkorna blr kvar i landet för länge, så kommer de att övergå från att vara befriare till ockupanter och då tar eländet fart igen.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

Användarvisningsbild
LordDanielsson
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Från: Kronoberg
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Kalla kriget
Kontakt:

Inlägg av LordDanielsson » 02 jan 2007 23:19

För att citera ekot i morse:"Den kommande övergångsregeringen kommer att få det svårt att fylla upp det makt vaakum som de Etiopiska styrkorna lämmnar efter sig."

Det lär bli det stora problemet.
// Kristoffer Danielsson

Courage is fear holding on one minute longer. -General George S. Patton

Användarvisningsbild
Setä
Pensionerad
Pensionerad
Kontakt:

Inlägg av Setä » 02 jan 2007 23:30

Man kan väl hoppas att FN, EU, AU eller någon annan instans får tummen ut och skickar trupper före ett maktvakuum hinner uppstå.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 03 jan 2007 15:56

BRPedersen skrev:Frågan är bara om man kan bli av med klansystemet i Somalia, det skulle jag vilja säga är ett av de större hindren för en varaktig fred i landet.
Det har jag svårt att tro, det är sannolikt tusentals år gammalt och det försvinner nog inte i första taget. Om man på något sätt kunde bygga en ny stat med hjälp av klansystemet så tror jag man skulle nå långt.

Användarvisningsbild
Setä
Pensionerad
Pensionerad
Kontakt:

Inlägg av Setä » 04 jan 2007 00:51

Nytt från pressen:

Etiopiens och Somailens stadsministrar har meddelat att etiopiska styrkor kommer att stanna i landet "i flera veckor" för att hjälpa den somaliska regeringen.

Regeringen kräver att alla vapen skall samlas in i huvudstaden Mogadishu. Vapnen skall överlämnas inom tre dagar och efter detta kommer regeringstrupper att börja leta efter dem. Detta kommer antagligen inte att bli en lätt sak. Folket på gatan säger att detta är ett önskvärt initiativ men i samma andetag anses ordern vara fullkomligt orealistisk eftersom "folk inte litar på varandra".

Gällande fredsbevarande trupper har Uganda redan lovat skicka en bataljon. Enligt Somaliska rageringen har även Nigeria ställt sig positivt till saken. Grannlandet Kwenia har lovat stänga gränsen för att hindra beväpnade islamist-trupper från att dra sig över gränsen.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 04 jan 2007 09:01

Tyvärr verkar intresset från länderna i AU för tillfället vara svagt, och i enlighet med en FN resolution får inga grannländers trupper ingå en fredsbevarande operation. Som jag ser det bör man så snabbt som möjligt ersätta de etiopiska styrkorna med AU-trupp, men som det ser ut nu kan det ta tid.

Så länge läget i landet inte är stabilt och säkert, kommer människor dra sig för att lämna in vapnen, om inte annat för att kunna försvara sig.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 06 jan 2007 15:06

Lansen skrev:
BRPedersen skrev:Frågan är bara om man kan bli av med klansystemet i Somalia, det skulle jag vilja säga är ett av de större hindren för en varaktig fred i landet.
Det har jag svårt att tro, det är sannolikt tusentals år gammalt och det försvinner nog inte i första taget. Om man på något sätt kunde bygga en ny stat med hjälp av klansystemet så tror jag man skulle nå långt.
Jo, det har du rätt i, men så länge det finns de som har en större lojalitet gentemot en klan (som kanske befinner sig i opposition) än nationen, så kommer klansystemet förbli ett av hindren för en varaktig fred. Tror jag.

Nu har visst den somaliska regeringen bestämt sig för att inte genomdriva den generella avväpningen av befolkningen efter protester från människor som anser sig behöva sina egna vapen för att försvara sig från de vapen som finns i omlopp. Ett moment 22 om något, och jag får genast en magkänsla om att en fred på Afrikas horn kan vara långt borta.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 09 jan 2007 06:21

En joker har blandat sig in i leken.
USA-flyg anfaller i Somalia
Washington. USA har med flyg anfallit flera höga al-Qaidamedlemmar i Somalia men resultatet av angreppet är oklart, uppger medier i USA.

Enligt källor syntes många lik på marken efter anfallet, uppger tv-kanalen CBS. Bland målen var två al-Qaidaledare i Östafrika. De ska ha legat bakom ett angrepp på ett israeliskt turisthotell i Kenya 2002, då 15 människor dog, och ett försök att skjuta ner ett israeliskt flygplan samma år, uppger NBC.

En efterlyst för al-Qaidas sprängattentat mot USA-ambassader i Kenya och Tanzania hörde också till målen. Ambassadattackerna tog 250 människoliv.

De misstänkta terroristerna jagades ut ur Mogadishu av styrkor som stöds av USA. De spårades sedan upp av amerikanska obemannade flygplan.

USA anföll med en tungt beväpnad AC 130-helikopter som används av specialförbandet USSOC. Helikoptern sattes in från sin bas i Djibouti.

Det är dock oklart om helikopterns angrepp gick som planerat, enligt tv-kanalen ABC. AC 130 har automatvapen som kan avlossa tusentals skott i sekunden, den har speciell sökarutrustning och kan tjänstgöra dygnet runt.

Vita huset i Washington har inte bekräftat anfallet i Somalia. En bekräftelse har dock kommit från regeringen i Somalia, uppger AFP.

Från TT-AP
DN.se
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Inlägg av BRPedersen » 09 jan 2007 14:10

Enligt The Guardian har Somalias president ställt sig bakom attacken och sade ungefär att USA har rätten på sin sida att jaga de som låg bakom attackerna mot ambassaderna i Nairobi och Dar-es-Salaam.

En förtydligande karta om var USA:s flygattacker ägde rum
Bild
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
domen över död man.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 09 jan 2007 16:17

York skrev:En joker har blandat sig in i leken.
Jokern har funnits med i leken ett längre tag. Spaningsunderättelser till Etiopierna finns det information om och förra våren så bildades en allians av krigsherrar som hette "antiterroralliansen" som jokern troligen var mycket inblandad i.

Användarvisningsbild
Folke
Sergeant
Sergeant
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av Folke » 09 jan 2007 16:30

"USA anföll med en tungt beväpnad AC 130-helikopter som används av specialförbandet USSOC. Helikoptern sattes in från sin bas i Djibouti".

AC-130 är väl ett flygplan :fundersam:
In the absence of orders, find something and kill it - Erwin Rommel

Användarvisningsbild
Setä
Pensionerad
Pensionerad
Kontakt:

Inlägg av Setä » 09 jan 2007 16:37

Vanligt misstag. Termen "gunship" används både om attackhelikoptrar och beväpnade transportplan. Skribenten/översättaren har tydligen inte känt till typen och valt första ordet ur ordboken.
Bilagor
AC 130H Spectre.jpg
AC 130H Spectre.jpg (6.47 KiB) Visad 1729 gånger

Skriv svar