Lägre lön rökare? (omröstning)

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar

Är det rätt att personer med TIMlön får mindre betalt om de röker?

Ja
10
67%
Nej
5
33%
Ingen åsikt
0
Inga röster

Antal röster: 15

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Lägre lön rökare? (omröstning)

Inlägg av York » 16 okt 2005 06:25

Är det bara jag som tycker det här är helt rätt, gällande lönen alltså?
Gällande mindre semester och liknande så har jag ingen åsikt om det utan jag tittar bara på själva grejen med mindre lön.
Kör en liten omröstning för att se vad ni, folket, säger.
Bild
Har du timlön så förlorar ju arbetsgivaren faktisk på att du som rökare tar extra (mindre) pauser då och då. Jobbar du på ackord är det en helt annan sak.
En rökare tar som bekant x antal extra raster för att gå ut och röka. En icke-rökare får inte gå ut en sväng och ta lite luft mitt i arbetet på samma sätt enlig de "sociala reglerna".
5 minuter en gång i timmen blir 5*8 = 40 minuter extra frånvaro per vanlig arbetsdag.
Sedan hur rolig är det att t ex vara, som i det här fallet, boende på ett hem där personalen luktar cigarettrök? Gäller andra arbetsplatser också, kontor, skola osv.

Folk får annars röka hur mycket de vill för mig det är deras beslut, så länge inte jag, omgivningen, blir lidande. T ex genom att jag får känna deras "doft" ofrivilligt. Rökare känner tyvärr (dessvärre) inte att de luktar f-n.
Dock tycker jag att arbetsgivaren ska uppmuntra de som vill sluta röka på något sätt, ge hjälp till missbrukarna.
Jag tycker personligen att det är trevligt med rökdoft på fester faktisk så jag är lite hycklare kanske.

Orsaken till mitt tänkande var artikel nedan med den härliga rubriken.
Vi har säkert diskuterat detta tidigare och det har varit i media tidigare men va fasen det går alltid att diskutera mer. :)

Som tillägg vill jag säga: ge kvinnorna (är i huvudsak kvinnor) inom äldrevården bättre betalt rent allmänt, de gör ett väldigt viktigt arbete! Ett arbete som de borde få mer betalt för.
Klappjakt på rökare
Politiker vill ge dem som bolmar lägre lön
Lägre lön.
Kortare semester.
Rökarna jagas med blåslampa.
– Att ställa krav på rökarna är inget konstigt, säger Håkan Heglert, kommunalråd.
Snaran dras åt kring rökarna. Sedan i somras är det förbjudet att blossa på krogen.

Rökförbud i Haninge
I Haninge har man infört rökförbud i kommunens alla lokaler och bilar.
Nu vill politikerna i Upplands-Bro ge rökarna lägre lön.
Dessutom ska den som håller sig frisk få längre semester.

Prioritera ickerökare
Förslaget gäller till en början personalen inom äldreomsorgen, som enligt Heglert har hög sjukfrånvaro. Och många cigarettberoende.
– De som inte röker ska prio­riteras i lönediskussionen. Ett antal timmar går ju bort när man röker, säger Håkan Heglert, kommunalråd (s) i Upplands-Bro.
Han tror att fler kommuner kommer stt följa efter.
Men den rökande personalen tycker att förslagen är diskriminerande.

Jobbet påverkas inte
– Lönen ska baseras på
erfarenhet, utbildning och kompetens. Det har inte med rökning att göra, säger
Christina Allo, 56, undersköterska på gruppboendet Kungsgården i Upplands-Bro. Kollegan Birgitta Augustinovic håller med.
– Visst, det är inte bra för hälsan att röka, men det ska ju inte gå ut över lönen om man röker. Det går ju inte ut över jobbet att man går och tar sig ett bloss då och då, säger hon.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 82,00.html
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Glada_Laxen
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Skåne
Militär Grundutb: Rycker in snart
Kontakt:

Inlägg av Glada_Laxen » 16 okt 2005 08:45

Jag tycker de ska få mindre betalt, eftersom som du säger att de har en viss frånvaro varje dag.

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 16 okt 2005 12:05

Tycker det har blivit en jäkla hetsjakt mot rökare. Frågar ni mig så anser jag bara att det är löjligt. Snart får man väl kanske inte ens gå på toa utan att få avdrag på lönen. ;-)
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Från: Halland
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 16 okt 2005 12:14

Nej då måste införa ät och drickförbud då man för eller senare måste uppsöka muggen med varierande frånvaro.

Jag röstar nej!!

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 16 okt 2005 12:25

Daniel skrev:Tycker det har blivit en jäkla hetsjakt mot rökare. Frågar ni mig så anser jag bara att det är löjligt. Snart får man väl kanske inte ens gå på toa utan att få avdrag på lönen. ;-)
Där har vi andra grejer. Röker, går på toa och har vanliga raster. Dom jobbar inte mycket :skratt:
MVH
Johan

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 16 okt 2005 12:34

Lika bra o förbjuda allt som kan tänkas göra att folk inte jobbar...varför inte bara göra zombies av alla...så slipper de ifrågasättas också.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
SpoHo
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av SpoHo » 16 okt 2005 14:38

Säger också nej, tycker det vore fruktansvärt löjligt att få avdrag bara för att man röker, överallt finns tid som försvinner på onödiga saker så varför peka ut bara en! :soldat:
MVH/Richard "Det finns en sak som är starkare än världens alla arméer, och det är en idé vilkens tid är inne"

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 16 okt 2005 16:09

Hur många av nejsägarna är rökare?
Patrick? :wink:

Nej men en rökare tar ju x antal extra pauser som en icke-rökare inte får ta. Det är inte accepterar att gå ut och ställa sig i 5 min om man inte röker. Orättvisa! Sedan har du ju det faktum att rökare är sjukskriva mer osv men det bryr jag mig inte om. Det är deras problem och arbetsgivaren.
"Det är så typisk svenskt att det ska vara lika". Men det ska vara det!
Eloge för att ni inte kommit med det argumentet det brukar komma fram ganska snabbt dock inte på forumet vad jag märkt. :D

Det är inte välgörenhet att låta någon jobba, arbetsgivaren vill ju få valuta för lönen.

För att sträcka lite på det hela.
Du får inte supa på jobbet varför ska du då få ta en drog som dessutom luktar skit och stör omgivningen?
Sånt får man göra hemma, röka, supa, snuffa lim osv.
Fast alkohol gör ju det bara trevligare på jobbet. Tror folk skulle bli mer avslappnade på kontroret med en lätt berusning.
Sitta och shota med ungarna och försvara det med att vi diskuterar livsåskådningar.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 16 okt 2005 21:12

York skrev:Hur många av nejsägarna är rökare?
Patrick? :wink:
Jag röker inte över huvudtaget...
Men det stör mig inte ett jäkla dugg om folk vill stå o förstöra sina lungor, snarare tvärt om.
York skrev:Nej men en rökare tar ju x antal extra pauser som en icke-rökare inte får ta. Det är inte accepterar att gå ut och ställa sig i 5 min om man inte röker. Orättvisa! Sedan har du ju det faktum att rökare är sjukskriva mer osv men det bryr jag mig inte om. Det är deras problem och arbetsgivaren.
Det är möjligt, men å andra sidan kan jag istället gå o sätta mig på dass i fem minuter istället...
York skrev:Det är inte välgörenhet att låta någon jobba, arbetsgivaren vill ju få valuta för lönen.
Å andra sidan är det inte heller välgörenhet att jobba för någon annan heller.
York skrev:Fast alkohol gör ju det bara trevligare på jobbet. Tror folk skulle bli mer avslappnade på kontroret med en lätt berusning.
Näh, alkohol är ingen bra drog ur den synvinkeln, speciellt som spärrarna släpper och folk kanske gör/säger saker som de i normala fall inte skulle göra.
Isf skulle folk få ta en brajj istället, sånt lär man bli harmoniskare av än sprit. :)

På mitt jobb skulle dock någon form av lyckopiller troligen vara att föredra, alt. en frontallobotomering.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
SpoHo
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Amfibie
Kontakt:

Inlägg av SpoHo » 17 okt 2005 13:51

Är inte heller rökare, men som Patrik säger så kan man lägga 5 extra minuter på dass! :)
MVH/Richard "Det finns en sak som är starkare än världens alla arméer, och det är en idé vilkens tid är inne"

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 17 okt 2005 14:20

SpoHo skrev:Är inte heller rökare, men som Patrik säger så kan man lägga 5 extra minuter på dass! :)
Ja och dom fem extra minutrarna kan ju vara ljuvliga vid föstoppning
MVH
Johan

Användarvisningsbild
Zips
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Zips » 17 okt 2005 15:34

Det finns som sagt många andra sätt att maska på jobbet än att röka. Jag kan förstå att det sticker mer i ögonen inom yrken där man per definition jobbar genom att vara på plats. Jobbade t ex med en särskola i slutet av 90-talet, och där skapade det irritation när elevassistenterna gick ut och rökte - det fanns färre händer på golvet s a s. Men i yrken där arbetstagaren disponerar friare över sin tid och där prestationen är målstyrd så kan det ju inte spela någon roll.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 20 okt 2005 02:25

Forshaga kommun ska förbjudna rökning på arbetstid med motiveringen att man vill ha en rökfri arbetsmiljö såg jag på värmlandsnytt!
:hail:

Vet inte exakta omfattningen av det hela dock.

Man ska inte behöva lida för att andra har stinkande vanor. Fast en rökare har ju rökdoften på sig iaf eftersom den inte direkt försvinner bara för personen kommer till jobbet. Nåja man slipper kanske den färska rökdoft inom Forshaga kommuns verksamhetsområden som rökare har då de precis rökt.

Sedan skräpar ju rökare ner också. :japp:

Skriv svar