Att tycka är fritt

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 10 maj 2005 22:24

matte_a skrev:
Så kontentan av allt är att du tycker att man ska få säga vad man vill om vem som helst privat såväl som i media?
Som jag sa förut,så länge det är inom lagen.Dessutom så tror jag att mentaliteten är annorlunda mellan Stockholm och Halmstad.Att ni får tala fritt innebär inte att vi får det.
Rasputin skrev:Jag ber naturligtvis om ursäkt för klavertrampet (även om jag fortfarande tycker att kommentaren var kul).
Det är lungt, kommentaren var faktiskt lite rolig men det var så träffande att jag inte trodde att det var en slump :)

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 10 maj 2005 22:27

Dessutom så tror jag att mentaliteten är annorlunda mellan Stockholm och Halmstad.Att ni får tala fritt innebär inte att vi får det.
Det är för att vi är så trevliga mot varandra här nere, som en enda stor familj. (lätt överdrift kanske :-) )
Ni får ta bättre vara på varandra så kanske det går bättre, lite mer respekt mellan människorna i vår huvudstad skadar nog inte.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
feldgrau
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av feldgrau » 10 maj 2005 22:28

matte_a skrev:Då skulle till exempel allt som Radio Islam vräker ur sig vara lagligt liksom det som ibland sprids via vissa nationalistiska och nazistiska medier, hur skulle det gå tror du?
Ja, det kan man fråga sig? Vad skulle egentligen förvärras? Hade vi fått se tiotusentals nazister med rakade skallar och lika många muslimska terrorister i skägg strömma ut på gatorna och göra upp i någon slags återskapelse av de tidiga 1800-talsfotbollsmatcherna? Eller hade allt gått sin gilla gång, med den skillnaden att ett fåtal patetiska personer kunnat sitta och läsa och lyssna på det de gillar att höra, utan att de som trycker eller sänder budskapen riskerar att åka dit för något brott? Jag har ganska klart för mig vilket som ligger närmast min version. ;)

/Johan

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 10 maj 2005 22:46

matte_a skrev:Då skulle till exempel allt som Radio Islam vräker ur sig vara lagligt liksom det som ibland sprids via vissa nationalistiska och nazistiska medier, hur skulle det gå tror du?
I princip så länge det inte rör sig om förtal, uppvigling o.s.v., så borde t.ex. Radio Islam få uttala sig fritt.
Personligen ser jag en allvarlig risk med att börja tulla på yttrandefriheten, och hur man än ser det så är yttrandefriheten en av hörnpelarna i just den västerländska demokratitraditionen.
Ser vi bakåt i tiden - även om jag inte på något sätt likställer yttringarna - just obekväma (för makteliten) åsikter som skapat det samhälle vi idag lever i.
Det blir också en paradox, när man i ena stunden uppmuntrar folk till att säga sin åsikt, men att dessa åsikter endast får hålla sig inom vad som anses vara "politiskt korrekt". Att personer som Green, Rahmi o.s.v. inte har inte har alla skruvarna åtskruvade, tror jag de flesta av oss kan hålla med om, men är det verkligen förbud rätt metod att bekämpa deras idéer?
Min syn är att det är precis tvärt om, istället - vilket är fallet med både Rahmi och Gren - skapas martyer av dessa. Något som inte heller rörelser som stödjer dessa är sena med att använda i propagandan. En annan aspekt är faktiskt att åtalen mot bl.a. Gren, faktiskt gett dessa personer ett kändisskap de inte skulle haft utan rättegången och den massmediala uppmärksamheten, som åtalet gett. Utan meningslösa - och högst godtyckliga lagar - som HMF, skulle Åke Gren vara en okänd pastor vars åsikter få skulle bry sig om. Istället har åtalet för med sig att Grens predikan fått långt större spridning än, vad jag tror iaf tom han själv hoppats på.

En ganska bra liknelse är väl isf Radio Islam, vilken innan åtalet var en obskyr radioshow på en radiosändare få rattade in till (de flesta som lyssnade på eländet var antingen redan övertygade eller personer som ville bråka). Efter åtalet blev Rahmi, förutom en ikon bland nynazister o.s.v., en rikskändis som alla visste vem det var, frågan är ånyå, vilket är bäst?

Så frågan man måste ställa sig är, huruvida lagar som HMF verkligen är produktiva, eller kontraproduktiva? För mig är svaret glasklart, de är en styggelse som på sikt hotar demokratin, inte bara genom dess godtycklighet och luddighet, men också därför att de faktiskt ger obskyra och okända personer möjligheten att dels få ett martyrskap (för att i rörelsens namn sagt "sanningen) och dels fått ett kändiskskap genom kontroversiella åsikter.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Användarvisningsbild
Glada_Laxen
Fänrik
Fänrik
Från: Skåne
Militär Grundutb: Rycker in snart
Kontakt:

Inlägg av Glada_Laxen » 10 maj 2005 22:49

Frontsoldaten skrev:Hets mot folkgrupp är dessvärre en lag som inte skyddar ALLA medborgare, och då menar jag etniska svenskar. Att påstå att svenskar är "dumma i huvudet" och "ett jäkla pack" är nog knappast något som leder till en utredning om "hets mot folkgrupp". Jag kanske misstar mig men det är min uppfattning. Svenskar ska tydligen tåla sådant eftersom man är på "hemmaplan"?
Det där känner jag igen, och håller med om starkt.

Användarvisningsbild
Glada_Laxen
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Glada_Laxen » 10 maj 2005 22:57

matte_a skrev: Då skulle till exempel allt som Radio Islam vräker ur sig vara lagligt liksom det som ibland sprids via vissa nationalistiska och nazistiska medier, hur skulle det gå tror du?

Det ligger något i det som matte säger, och när jag läser detta slår tanken mig; ALLT som sägs, oavsett vem eller vad som påstår det, som är sant, ska fram.
Fast då är mer frågan, vad är sant och vad är inte sant?

Användarvisningsbild
Glada_Laxen
Fänrik
Fänrik
Kontakt:

Inlägg av Glada_Laxen » 10 maj 2005 23:23

Daniel skrev:Jag kan bara tala för mig själv och har kanske vissa erfarenheter av denna "indentitetskris" som man kan ha om man har en annan bakgrund än "vanliga svenskar". Mina föräldrar kom till Sverige från Kroatien under tidigt 70-tal och jag är född här. Har uppfostrats på "ett svenskt vis" så att säga, och i hemmet talade/talar mina föräldrar alltid svenska med mig och vi firar alla svenska traditioner osv (skiljer sig dock kanske inte speciellt mycket åt från de kroatiska). Det har varit en självklarhet i vårt hushåll. Jag har aldrig stött på eller känt av någon rasism men så ser jag svensk ut till utseende också. Det enda som skvallrar om min bakgrund är efternamnet.

Jag ser mig själv som svensk och har svårt att identifiera mig med det kroatiska eftersom jag knappt talar språket, men om jag anses vara "etnisk svensk" eller inte kan jag inte svara på och jag bryr mig inte så värst heller. Jag vet själv att jag är svensk i mitt hjärta, vad någon annan säger eller tycker bryr jag mig inte om. Skulle Sverige invaderas av någon illasinnad nation, skulle jag stå där bredvid dig med vapen i hand, redo att försvara mitt land, mitt hem och min frihet. :-)
Nu spammar jag denna tråden:)`

Här håller jag också med Daniel till 100%, min pappas sida kommer från Slovenien och Italien. Jag har en svensk mamma, och ser precis som Daniel också säger, ut som en svensk, jag har svenskt efternamn osv. Även om nu inte min pappa är etnisk svensk,eller hur man ska kalla det. Så anser jag mig själv vara svensk, det finns egentligen ingen gräns, var man är svensk och inte svensk, jag tror det är upp till en själv....

Användarvisningsbild
Teddy
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Inlägg av Teddy » 11 maj 2005 14:15

Jag är halvbrittisk och ser faktiskt inte speciellt svensk ut men är född här och identifierar mig med både det svenska och brittiska. Precis som Daniel bryr jag mig inte om vad andra anser att jag är. Man är vad man känner i hjärtat så klart.

Men jag skulle aldrig påstå att jag är etnisk svensk, och jag förstår vad som menas med det, men svensk är jag i vilket fall som helst men i en annan form. :-D
Theodor

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 11 maj 2005 15:47

Min flickvän är engelska. Om jag skulle få för mig att flytta med henne till England så tror jag dock att jag alltid skulle se mig som svensk även om jag bodde där resten av mitt liv. Skulle nog aldrig känna mig brittisk direkt (fast det vet man ju inte).

Psyka dom jävlarna då vi slår dom i fotboll eller kanske försöka öka ishockeyintresset i landet igen? :)

Off topic;
Varför har vi inte KFC i Sverige medan GB verkar ha det överallt?
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 11 maj 2005 15:53

*letar efter debatten om yttrandefrihet i debatten rörande folks ursprung*

Aha, där var du...
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Mille
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Flottan
Kontakt:

Inlägg av Mille » 11 maj 2005 15:53

Jag har för mig att det nån gång har funnits KFC i Sverige, men jag är osäker.
MVH
Johan

Användarvisningsbild
Zrix
Förvaltare
Förvaltare
Från: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Zrix » 11 maj 2005 16:34

Daniel skrev:Jag kan bara tala för mig själv och har kanske vissa erfarenheter av denna "indentitetskris" som man kan ha om man har en annan bakgrund än "vanliga svenskar". Mina föräldrar kom till Sverige från Kroatien under tidigt 70-tal och jag är född här. Har uppfostrats på "ett svenskt vis" så att säga, och i hemmet talade/talar mina föräldrar alltid svenska med mig och vi firar alla svenska traditioner osv (skiljer sig dock kanske inte speciellt mycket åt från de kroatiska). Det har varit en självklarhet i vårt hushåll. Jag har aldrig stött på eller känt av någon rasism men så ser jag svensk ut till utseende också. Det enda som skvallrar om min bakgrund är efternamnet.

Jag ser mig själv som svensk och har svårt att identifiera mig med det kroatiska eftersom jag knappt talar språket, men om jag anses vara "etnisk svensk" eller inte kan jag inte svara på och jag bryr mig inte så värst heller. Jag vet själv att jag är svensk i mitt hjärta, vad någon annan säger eller tycker bryr jag mig inte om.
Skulle Sverige invaderas av någon illasinnad nation, skulle jag stå där bredvid dig med vapen i hand, redo att försvara mitt land, mitt hem och min frihet. :-)
Med risk för att gå OT, men jag måste bara fråga hur du ställer dig om Kroatien anfaller Sverige. :fundersam:

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 11 maj 2005 16:50

Zrix skrev:

Jag ser mig själv som svensk och har svårt att identifiera mig med det kroatiska eftersom jag knappt talar språket, men om jag anses vara "etnisk svensk" eller inte kan jag inte svara på och jag bryr mig inte så värst heller. Jag vet själv att jag är svensk i mitt hjärta, vad någon annan säger eller tycker bryr jag mig inte om.
Skulle Sverige invaderas av någon illasinnad nation, skulle jag stå där bredvid dig med vapen i hand, redo att försvara mitt land, mitt hem och min frihet. :-)
Med risk för att gå OT, men jag måste bara fråga hur du ställer dig om Kroatien anfaller Sverige. :fundersam:
Tämligen orealistiskt, men okej...

- Jag försvarar mitt hem och det är Sverige. Allt jag älskar finns här.

- Ett aggressivt Kroatien som anfaller en annan nation så långt borta utan riktigt goda skäl är knappast något jag skulle visa mitt stöd för, eller någon annan nation för den delen.

- Jag har inte på långa vägar tillräckligt starka emotionella band till Kroatien för att det ska kunna konkurrera med Sverige om vad som är mitt hem*.

*Det betyder dock inte att jag inte är stolt över min bakgrund.
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
Zrix
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Zrix » 11 maj 2005 16:59

Lär inte hända, var lite fundersam bara :)

Användarvisningsbild
Kamikaze
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Re: Att tycka är fritt

Inlägg av Kamikaze » 11 maj 2005 18:02

patrick05 skrev: Frågan är således, hur långt ska yttrandefriheten gå, har alla rätt att yttra sig eller ska personer med - från befolkningen i övrigt kraftigt - avvikande åsikter tystas?
Jag anser att yttrandefriheten och många andra demokratiska rättigheter inte ska gälla om man missbrukar sin rättighet genom att hota andras rättigheter.
Ickedemokrater ska inte kunna gömma sig bakom demokratiska principer som de inte på något sätt tror på.

Utgör man genom sina offentliga uttalanden ett hot mot andras rättigheter ska det ses som ett brott tycket jag.

Det finns säkert en massa stora luckor i min argumentering. :snurrig:

Skriv svar