Att tycka är fritt

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Luftvärnet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 10 maj 2005 20:46

Jag tror Matte förstod poängen.

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Från: Halland
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 10 maj 2005 20:46

matte skrev:Har din släkt bott i landet i 900 år så kan du knappast vara Vallon och då borde det inte töra dig så mycket.
Jag syftade inte på min släkt,utan det var bara ett exempel.Dessutom så tycker jag det var ett onödigt inlägg av Rasputin.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 10 maj 2005 20:47

Vad jag förstått när det kommer till vallonerna så var de tydligen ganska sexuellt aktiva och ******* runt mycket i grannskapet. :hmm:
Senast redigerad av 1 York, redigerad totalt 10 gånger.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 10 maj 2005 20:49

Så mycket var det för att "Tycka fritt"

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 10 maj 2005 20:53

Jag var lite ironisk eftersom det verkar som att varenda jäkel hävdar att de är släkt med vallonerna.
Eftersom de, vallonerna, inte var så många måste de ha sprungit runt en hel del i grannskapet.
Det var givetvis inget elakt mot vallonerna.
Inte heller mot de som anser sig ha valloner i släkten utan bara en lite tanke.... :)

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 10 maj 2005 21:03

Det var skönt att höra att det inte var riktat mot mig York.MEN jag tycker att det är lite ironiskt att en tråd som heter"Att tycka är fritt"i själva verket inte är det.

T.e.x så skrev jag vad jag tyckte,och vips så rotar någon i gamla trådar och hittar mitt inlägg om Vallonerna och änvänder det emot mig.
Rasputin skrev:De där jävla vallonerna. De är överallt.
Och ja,min släkt har vallonskt ursprung.Men det gör mig ändå till etnisk svensk.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 10 maj 2005 21:05

Du har helt rätt i allt du säger! :neutral:

Nu tycker jag vi lämnar vallonpratet och antydningarna och går vidare till trådets syfte nämligen yttrandefrihet.
Senast redigerad av 2 York, redigerad totalt 10 gång.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 10 maj 2005 21:06

Och ja,min släkt har vallonskt ursprung.Men det gör mig ändå till etnisk svensk.
Borde du inte i så fall vara etnisk Belgare?
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."
General Douglas MacArthur

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 10 maj 2005 21:11

matte_a skrev: Borde du inte i så fall vara etnisk Belgare?
Nej.

Användarvisningsbild
feldgrau
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av feldgrau » 10 maj 2005 21:44

matte_a skrev:Borde du inte i så fall vara etnisk Belgare?
Som Jimmy säger, nej. Etnicitet handlar (åtminstone sen andra världskrigets slut) mer om tillhörighet (kulturell, språklig, historisk, religiös, o s v) än "ras" eller ursprung. Det kan enkelt kontrolleras genom att tänka sig ett adoptivbarn från t ex Colombia, som växt upp och levt hela sitt liv här i Sverige, med en flykting från t ex Jugoslavien. Vem skulle du identifiera dig mest med? Det handlar i alla fall inte om hudfärg. För mig är det väldigt enkelt att svara på den frågan, då jag har tre adopterade kusiner med annan hudfärg än mig. De är etniska svenskar, de har samma kultur som mig, firar samma högtider, pratar svenska precis lika bra som mig, har samma religion (eller snarare brist på religion), känner samma svenska arv och har samma traditioner och livsstil, så det är ganska självklart att jag relaterar, och identifierar mig med dem i större grad än en invandrare, oavsett hudfärg.

/Johan

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 10 maj 2005 21:51

feldgrau skrev:
matte_a skrev:Borde du inte i så fall vara etnisk Belgare?
Som Jimmy säger, nej. Etnicitet handlar (åtminstone sen andra världskrigets slut) mer om tillhörighet (kulturell, språklig, historisk, religiös, o s v) än "ras" eller ursprung. Det kan enkelt kontrolleras genom att tänka sig ett adoptivbarn från t ex Colombia, som växt upp och levt hela sitt liv här i Sverige, med en flykting från t ex Jugoslavien. Vem skulle du identifiera dig mest med? Det handlar i alla fall inte om hudfärg. För mig är det väldigt enkelt att svara på den frågan, då jag har tre adopterade kusiner med annan hudfärg än mig. De är etniska svenskar, de har samma kultur som mig, firar samma högtider, pratar svenska precis lika bra som mig, har samma religion (eller snarare brist på religion), känner samma svenska arv och har samma traditioner och livsstil, så det är ganska självklart att jag relaterar, och identifierar mig med dem i större grad än en invandrare, oavsett hudfärg.

/Johan
Håller så klart med dig, jag var ironisk med tanke på tidigare uttalanden i tråden.

Som jag sagt tidigare så räknar jag alla som är svenska medborgare som svenskar oavsett var man är född.
"Whoever said the pen is mightier than the sword obviously never encountered automatic weapons."

Användarvisningsbild
Admin
Överbefälhavare
Militär Grundutb: Annat
Intresse: Jugoslaviska krigen
Kontakt:

Inlägg av Admin » 10 maj 2005 21:54

Jag kan bara tala för mig själv och har kanske vissa erfarenheter av denna "indentitetskris" som man kan ha om man har en annan bakgrund än "vanliga svenskar". Mina föräldrar kom till Sverige från Kroatien under tidigt 70-tal och jag är född här. Har uppfostrats på "ett svenskt vis" så att säga, och i hemmet talade/talar mina föräldrar alltid svenska med mig och vi firar alla svenska traditioner osv (skiljer sig dock kanske inte speciellt mycket åt från de kroatiska). Det har varit en självklarhet i vårt hushåll. Jag har aldrig stött på eller känt av någon rasism men så ser jag svensk ut till utseende också. Det enda som skvallrar om min bakgrund är efternamnet.

Jag ser mig själv som svensk och har svårt att identifiera mig med det kroatiska eftersom jag knappt talar språket, men om jag anses vara "etnisk svensk" eller inte kan jag inte svara på och jag bryr mig inte så värst heller. Jag vet själv att jag är svensk i mitt hjärta, vad någon annan säger eller tycker bryr jag mig inte om. Skulle Sverige invaderas av någon illasinnad nation, skulle jag stå där bredvid dig med vapen i hand, redo att försvara mitt land, mitt hem och min frihet. :-)
All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 10 maj 2005 22:05

Daniel skrev:skulle jag stå där bredvid dig med vapen i hand, redo att försvara mitt land, mitt hem och min frihet.
I got your back. :soldat:

För mig är det skillnad på en svensk och en svensk medborgare.Absolut inte att någon är bättre eller sämre än den andre.Men som Feldgrau säger att det har med kultur,historia,traditioner att göra.Det är skillnaden mellan en svensk och en svensk medborgare.Det lustiga i den här tråden är att jag sa vad jag tyckte(med en slö penna men ändå)vips så blir det en massa mothugg och påhopp,precis som ute samhället.Vad bevisar det då?,jo att yttrandefriheten inte gäller i Sverige och då mina herrar har vi problem.Om man försöker trycka och tysta ner folk som inte tycker som dom "etablerade"så kommer det bara att slå tillbaks.

Användarvisningsbild
Rasputin
Överstelöjtnant
Överstelöjtnant
Militär Grundutb: Luftvärnet
Kontakt:

Inlägg av Rasputin » 10 maj 2005 22:07

Jimmy skrev:Det var skönt att höra att det inte var riktat mot mig York.MEN jag tycker att det är lite ironiskt att en tråd som heter"Att tycka är fritt"i själva verket inte är det.

T.e.x så skrev jag vad jag tyckte,och vips så rotar någon i gamla trådar och hittar mitt inlägg om Vallonerna och änvänder det emot mig.
Rasputin skrev:De där jävla vallonerna. De är överallt.
Ojoj, detta tog visst bättre skruv än jag kunde ana. Min sarkastiska kommentar om vallonernas invasion gjordes helt i okunnighet om att en tidigare debatt förekommit på ämnet. Efter att ha läst tråden så ser jag att min kommentar blev både vassare och elakare än mitt komiska genius nånsin avsåg. Jag ber naturligtvis om ursäkt för klavertrampet (även om jag fortfarande tycker att kommentaren var kul).

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 10 maj 2005 22:09

Om man försöker trycka och tysta ner folk som inte tycker som dom "etablerade"så kommer det bara att slå tillbaks.
Så kontentan av allt är att du tycker att man ska få säga vad man vill om vem som helst privat såväl som i media?

Då har vi problem, det kan jag lova dig.

Då skulle till exempel allt som Radio Islam vräker ur sig vara lagligt liksom det som ibland sprids via vissa nationalistiska och nazistiska medier, hur skulle det gå tror du?

Skriv svar