Irak

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kön: Man
Från: Norrbotten
Militär Grundutb: Pansar
Kontakt:

Re: Irak

Inlägg av Battler » 19 dec 2011 17:05

Värdeordet "kul" är onödigt, det hade räkt med:
En karta där man kan se de IED överfall....
eller
En intressant karta där man kan se de IED överfall....

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 19 dec 2011 17:29

Lansen skrev:Tja, i så fall borde man nog döma ut hela det militärhistoriska intresset. Alla krig har sedan tidernas begynnelse medfört död och lidande. Men jag tycker att det känns lite väl radikal-pacifistiskt att inte få tycka det är kul att titta på kartor över krig.
Varför skulle man göra det? Bara för att jag finner ett ämne intressant behöver det inte nödvändigtvis innebära att jag finner det "kul", vill jag ha roligt gör jag annat än sitter och fingrar på militärhistoriska kartor och får något vått i blicken av det.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Interaktiv karta över Irakkriget

Inlägg av Majoren » 19 dec 2011 20:40

Lansen skrev:En ganska kul karta där man kan se de IED överfall som förekom mellan 2004 - 2009. Det är lätt att se vilka områden som var hårt utsatta för stridigheter.
Med en litet djupare analys kan man också konstatera att
1) "The surge was working", ett distinkt drop i antalet incidenter 2007-2008

2) Huvuddelen av incidenterna sker utanför de stora städerna och baserna
och att därför
3) De som huvudsakligen drabbas är värnlösa civila irakier, mjuka mål som lätt kan nås.

Skicklighet och planering? Snarare logistik och sittfläsk...

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 20 dec 2011 13:05

patrick05 skrev:Varför skulle man göra det? Bara för att jag finner ett ämne intressant behöver det inte nödvändigtvis innebära att jag finner det "kul", vill jag ha roligt gör jag annat än sitter och fingrar på militärhistoriska kartor och får något vått i blicken av det.
Tror jag vad jag vill på. Skulle du inte tycka militärhistoria vara roligt intresse skulle du inte frekventera denna sida år ut och år in.

Sen vet jag att krig är en förfärlig verksamhet. Jag är aktiv i fredsrörelsen. Tycker ändå det är kul med militärhistoria.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 22 dec 2011 11:15

Det börjar hetta till i Irak igen. Sunniledaren i parlamentet har flytt till kurdistan efter att shialedaren anklagat honom för terrorism. Sunniblocket har avbrutit regeringssamarbetet med shia-blocket och anklagar dessa för att springa Irans ärenden. Nya bombattentat har inträffat. Flera sunniledare uppges ha gripits för terrorism eller tagit sin tillflykt till kurdistan.

Majoren
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av Majoren » 23 dec 2011 09:54

"The Religion of Peace strikes again."

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 11 mar 2012 14:56

Emos är inte populära i Irak.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/emos-mordas-i-bagdad
”Emos” mördas i Bagdad
Ett femtontal ungdomar har dödats på senare tid i Bagdad. Det gemensamma för dem är att de alla burit uttryck för subkulturen ”emo”. Morden tros bero på en kampanj mot västerländska influenser.
Emotive hardcore är ett slags rockmusik vars entusiaster ofta klär och klipper sig på karakteristiska vis. Vanligast är att det är tonåringar som tar subkulturen till sig, så även i Bagdad.

Fenomenet uppmärksammades för en månad sedan då inrikesministeriet i ett uttalande kallade det för satanism. Man skrev att frågan bevakades och att man såg på det med oro hur det spreds i skolmiljöer, särskilt bland flickor. Ungdomarna bär tajta kläder, bilder av döskallar, ringar i näsor och tungor, ”såväl som andra underliga utseenden”, skrev man.

”Emo”-ungdomarna har också upprört shiamuslimska grupper och militanta företrädare har bland annat låtit cirkulera flygblad som uppmanar till stening av tonåringarna om de inte byter stil. ”Om ni inte återgår till den sunda och rätta vägen kommer ni att dödas”, stod det att läsa i ett av dem.

På tre veckor har ett femtontal ungdomars döda kroppar förts till tre olika sjukhus i östra Bagdad, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Samtliga har burrit tecken på att ha just stenats eller på annat sätt misshandlats till döds. Ytterligare en dryg handfull har överlevt misshandeln.

Flygbladen innehåller mellan upp till 50 personers namn och deras adresser: ”Vi varnar er skarpt, alla ni oanständiga manliga och kvinnliga, att om ni inte upphör med er omoral inom fyra dagar kommer Guds straff att drabba er genom de som kämpar i religionens namn (mujahedin, red:s anm)”.

Höga shiitiska företrädare har fördömt morden som från inrikesministeriet inte har bekräftats vara baserade på offrens kulturella uttryck. Framträdande ledaren Muqtada al-Sadr har förvisso kallat ungdomarna galna, men att de bör lagföras inte dödas.
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 19 apr 2012 14:42

Konfiltken i Irak fortgår. Den autonoma kurdiska delen av Irak lever sitt eget liv och där vill de styrande sträva mot ett allt högre grad av självständighet. Kurdistans regionala president, Massoud Barzani, hotar med folkomröstning om självständighet om inte arbetet för att fastställa kudistans status fortgår. Kurdistan har också varit en fristad för vice-presidenten Hashemi (sunnit) som är efterlyst av president Maliki (shia) för terrorbrott. Hashemi har som sunniledare nyligen besökt Saudiarabien något som upprört president Maliki. Maliki å andra sidan styr i en allt mer Iranvänlig politik och anklagas allt oftare för att ha blivit allt mer auktoritär. Idag drabbades Irak av en våg av attentat som krävde 35 liv och ett flertal skadade. Antalet attentat har på senare tid minskat och många av de irakiska jihadisterna skall ha begett sig till Syrien för att bekämpa regimen där. Däremot stärks de sekteristiska motsättningarna mellan shia och sunni, vilket säkerligen är orsaken till dagens attentatsvåg.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Battler » 19 apr 2012 15:43

Lansen skrev:Jag är aktiv i fredsrörelsen.
Stödjande medlem (betalar pengar), eller är ut och gör aktioner :) ...berätta

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 19 apr 2012 20:45

Stödjande.

Direkta aktioner genomföres dock mot beväpnade busar i min eller mina barns närhet.

Användarvisningsbild
Battler
Löjtnant
Löjtnant
Kontakt:

Inlägg av Battler » 20 apr 2012 06:03

Lansen skrev:Direkta aktioner genomföres dock mot beväpnade busar i min eller mina barns närhet.
Direkta aktioner genomföres = Sverige som arbetsfält, Europa ?
beväpnade busar = militärer ?
min eller mina barns närhet = eran cell ?

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Hårda ord mellan Irak och Turkiet

Inlägg av Lansen » 21 apr 2012 10:49

Hårda ord mellan Irak och Turkiet

Iraks premiärminister Nuri al-Maliki kallade på fredagen Turkiet för en "fientlig stat" med sekteristisk agenda.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/harda- ... ch-turkiet

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 28 jun 2012 10:52

Ökat våld mot shiamål i Irak.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/manga- ... oligt-irak

Tanke: Gulfstaterna stödjer sunnirebeller i Syrien. Iraks shiaregering samarbetar med Iran och ger sitt stöd till Assad. Inte konstigt om gulfstaterna även beväpnar sunnigrupperna i Irak. Det är ju också ganska troligt att det till viss del är fråga om samma sorts rebeller som rör sig över gränsen.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 23 jul 2012 18:01

Stora samordnade attacker idag mot regerings- och shia-mål. Över 100 dödsoffer vilket gör det till den blodigaste attacken på länge. Ser man lite längre frammåt kan man kanske skåda en allians mellan Iraks sunni-grupper och en kommande syrisk sunniregering, bägge understödda av gulfstaterna. På den andra sidan iraks shiaregering i allians med ett shia-uppror i Syrien, bägge understödda av Iran.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 02 aug 2012 09:22

Juli blev den blodigaste månaden på två år i Irak. Al-qaida i tvåflodslandet är på offensiven igen. Sannolikt sker nog också visst utbyte mellan sunni-rebeller i Irak och Syrien. En del av kämparna i Syrien påstås vara veteraner från bland annat Irak, Afganistan och Libyen.

Edit: Månaden.

Skriv svar