Irak

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
nilse
Regementsförvaltare
Regementsförvaltare
Kontakt:

Inlägg av nilse » 31 dec 2004 14:25

matte_a skrev:Smidigt att skjuta sårade framför TV-kamrorna, ska man bryta mot krigslagarna så får man ju se till att man är ensam...
Jag tror det beror ganska mycket på mentaliteten många amerkianer har. Vi är bäst, vi äger världen, om någon säger emot spränger vi dem, ingen kan hota oss etc
/Nils

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Kön: Man
Från: Halland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 21 jul 2005 22:16

matte_a skrev:Så här till nyår så brukar man ju summera året som gått, USA:s förluster i Irak går hitills upp till:

Döda: 1323
Sårade: 9981
Siffrorna fram till i går (20/7-05).
Döda: 1770
Sårade: 13.438

Man börjar ju undra om det finns något slut på det här eländet, utöver dessa amerikanska förluster så kan man ju komma ihåg att Storbrittanien och andra allierade också förlorat ansenliga mängder trupp samt att minst 25.000 civila irakier fått sätta livet till.
Skottarna är inte speciellt glada då deras anrika Black Watch dragit på sig många förluster men inte blivit roterat enligt plan. Det är kanske så att det är bättre att liksäckarna landar i Edinburgh än i London, i alla fall för Blairs opinionssiffror.

Användarvisningsbild
Kamikaze
Kapten
Kapten
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av Kamikaze » 22 jul 2005 00:21

Denna sidan räknar iaf upp de civila förlusterna, färre än vad jag hade väntat mig faktiskt.

http://www.iraqbodycount.org/

Användarvisningsbild
Gerle
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Gerle » 22 jul 2005 15:32

nilse skrev:Jag tror det beror ganska mycket på mentaliteten många amerkianer har. Vi är bäst
Tänka sig, det är just vad jag brukar kalla "den svenska attityden", vilket lustigt sammanträffande!
/ Thomas

a77
1:e Sergeant
1:e Sergeant
Från: Skåne
Militär Grundutb: Frisedel
Kontakt:

Inlägg av a77 » 22 jul 2005 17:43

Hur går det ihop med jänte lagen tro inte att du är något ;)

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 22 jul 2005 18:33

matte_a skrev:Smidigt att skjuta sårade framför TV-kamrorna, ska man bryta mot krigslagarna så får man ju se till att man är ensam...

Killen friades vill jag minnas? Eller?
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Militär Grundutb: Skyddscentrum
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 22 jul 2005 18:41

York skrev:

Killen friades vill jag minnas? Eller?
Beror på vilka som frikänner honom :) Men jag tycker faktiskt bilderna var lite otydliga,och var svårt att bedömma hur akut läget var. Man måste ändå förstå att det var en otroligt pressad situation, och man vet inte om personen som blev skjuten döljde ett vapen eller inte. Men jag är nog ganska övertygad om att han blev avrättad..

broder_hund
Menig
Menig
Kontakt:

Inlägg av broder_hund » 22 jul 2005 19:39

Vi kan väl säga såhär; ju fler den amerikanska armén dömer, desto mer erkänner de at de sköter operationen dåligt. För ju längre tjänstgöringstid, ju mer stressade blir soldaterna. Ju mer upplopp, ju mer ökar stressen. Desto mer upplopp, desto mer pressade situationer. Det är då även den bästa soldaten gör fel. Men det är civilbefolkningen som får betala.
Mvh Nils

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 22 jul 2005 19:43

Att slåss mot människor som inte har någon respekt för livet tar på psyket. Dessa tar ju till vilka medel som helst.

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 22 jul 2005 19:56

York skrev:Att slåss mot människor som inte har någon respekt för livet tar på psyket. Dessa tar ju till vilka medel som helst.
Jag antar att du menar människor från Irak? Jag utgår från att om jag själv var irakier så skulle jag också slåss med dom som saknar respekt för människoliv, jag förstår vad du menar York, men jag tror inte att det är så lätt.Det är en sak att åka till Europa eller Nordamerika och spränga bomber, men vad är det som säger att motståndsrörelsen i irak är "terrorister"?

Irak är deras land, och jag tror inte att alla som slåss är terrorister. Utan att dom slåss mot den amerikaledda ockupationen.Tror inte att något land uppskattar bli invaderat, oavsett statsskick.

Användarvisningsbild
Gerle
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Gerle » 23 jul 2005 04:11

Jimmy, vad kallar du de som sprängde 24 små barn i bitar och en amerikansk soldat, är de motståndskämpar eller terrorister?
/ Thomas

Användarvisningsbild
Jimmy
Fredsbevarare
Fredsbevarare
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 23 jul 2005 07:15

Vad vill du att jag ska svara på det? det är fortfarande deras land.Att du sen väljer ett exempel som krossar mitt hjärta ändrar inte min uppfattning.

Användarvisningsbild
matte_a
General
General
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av matte_a » 23 jul 2005 08:26

Gerle skrev:Jimmy, vad kallar du de som sprängde 24 små barn i bitar och en amerikansk soldat, är de motståndskämpar eller terrorister?
Ett lysande exempel på vilka mörka krafter som USA drog upp till ytan i och med sitt angrepp på Irak. Hade de inte invaderat så hade det inte inträffat, så enkelt är det.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 23 jul 2005 09:38

USA gick in i Irak för att de påstod att Saddam hyste Al-qaida och hade massförstörelsevapen. Det var ju totalt fel vilket de flesta i alla fall utanför USA förstod innan kriget började. Tittar man till undersökningar i USA så tror en stor del amerikaner fortfarande på att det var en koppling Al-qaida - Irak.
Det är det nu iaf
Krigsanledningen visade sig vara en stor lögn som erkännts av amerikanska regimen i efterhand.
I Irak har nu USA skapat en utmärkt skola för terrorister. Bra jobbat!

Under Saddam så hölls dessa grupper under kontroll, Saddam var en stabilisator för området.
Givetvis sponstrade Irak bombningar i Israel (de betalade ut pengar till änkor och liknande).

Jag sörjer inte att Saddam försvann och jag hoppas att USA lyckas få ordning på landet. Ser man dock till syftet med kriget så har USA misslyckats totalt. Istället för att bekämpa terrorism har man skapat.

Användarvisningsbild
Gerle
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av Gerle » 24 jul 2005 03:11

Jimmy skrev:det är fortfarande deras land.
Många av mörkermännen är ju syrier, jordanier etc. Nutidens Spanien/Finlandsfrivilliga, som kämpar för frihet och rättvisa? För sig och sin stam/religion, inte för alla andra irakier, och absolut inte för kvinnor, men det stör tydligen inte alla debattörer här, eller?
/ Thomas

Skriv svar