Nytt massmord i USA

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av York » 22 dec 2012 00:12

Jag hade inte reflekterat över tillgången på och kostnaden för dessa poliser. Tack Trismegistus!

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Från: Skåne
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Utrustning & vapen
Kontakt:

Re: Nytt massmord i USA

Inlägg av 2Sharp » 22 dec 2012 12:14

Lansen skrev:Det skall alltså byggas upp en enorm säkerhetsapparat, ett nytt område inom juridiken och en väldigt omfattande psykvård bara för att en grupp med vapenintresse skall ha rätt att införskaffa var helst man vill ha i skjutvapenväg?
Nej absolut inte. Jag anser att vi skall ha en väl fungerande "säkerhetsapparat"/juridisk apparat överlag, likväl som jag anser att besparingarna på psykvården är helt vansinniga för samhället och individen med familj som är i behov av vården.
Jag har ju sagt det tidigare men jag är ju för en restriktiv vapenlagstiftning, jag har aldrig argumenterat för att man skall få inskaffa vad som helst man vill ha i vapenväg.
Lansen skrev:Men hur kan du då garantera, att de som du anser inte skall ha tillgång till dessa vapen kanske ändå får det?
Det är klart att jag inte kan, lika lite som ett totalförbud för skjutvapen kan garantera att ingen kan få tag på och missbruka ett skjutvapen. Lika lite som ett totalförbud mot narkotika garanterar att ingen brukar narkotika.
Lansen skrev:Detta resonemang är ungefär lika smart som att säga att vi skall sälja all sorts knark fritt i affärn, men bara låta de som kan hantera detta och ej begår några brott i samband med sitt knark, ha rätt att köpa knarket.
Återigen så säger jag inte eller menar att något skall vara fritt, narkotika i form av läkemedel är ju inte totalförbjudet, utan vi har styrningar på vem som får handskas med det och under vilka premisser.
Lansen skrev:Eller ta bort alla trafikregler. Det är kul att köra fort, många har bilar och rally som intresse. Ta bort alla trafikregler för de som kan hantera bilkörandet men ha kvar reglerna för de som inte kan sköta sig i trafiken.
Jag förstår inte hur du tolkar det som att jag vill avreglera något? Likväl här har vi krav som skall uppfyllas, ålderkrav, körkort, godkända fordon, fysiska barriärer på vägen, missköter en individ sig blir han av med körkortet, bilen kan beslagtas och individen kan låsas in.
Lansen skrev:Tvärt om är det en hobby som innebär dödlig fara för många människor och därför skall den minskas till ett minimum.
Det jag invänder mot främst är att vapenlagar framställs som den enda och mest effektiva lösningen, och att man i problematiken inte går djupare och inser att det sannolikt finns fler faktorer som spelar in. Igen, jag är för en restriktiv vapenlagstiftning, men jag vill också se att andra saker också lyfts fram i ljuset.
BRPedersen skrev:Att förhindra att barn och ungdomar har tillgång till vapen måste väl ändå vara den bästa lösningen. Inga vapen, inga problem! Och så väntar man tills de faktiskt blir vuxna innan man börjar drilla dem i vapenhantering.
Absolut, men om vi fortsätter att använda USA som exempel så finns det ju en hög förekomst av skjutvapen som uppenbarligen inte förvaras på lämpligt sätt, det kommer inte att lösas med ett förbud i morgon, då ser jag det som en bra lösning att utbilda, snarare än att inte utbilda.
Hade jag bott vid en djup å hade jag lärt mina barn att simma snarare än att låtsas som ingenting, inte för att låta dem dyka och hoppa utan övervakning men OM tillfället skulle vara framme.
BRPedersen skrev:Det är lätt att förvrida statistik utan att se till siffrornas bakgrund och för att ta ett citat från din egen länkade sida "A government spokesman said this increase was a result of a change in reporting practices in 2001 and that gun crime had actually fallen since 2005."
Helt rätt, det var också därför jag länkade snarare än att citera.
BRPedersen skrev:Det som här i Sverige när man försöker hävda att våldtäkterna ökar dramatiskt, när det i stället är villigheten att anmäla som ökat.
Samt att vissa brott som tidigare rubricerades som sexuellt ofredande(?) nu rubriceras som våldtäkt.
BRPedersen skrev:Washington Post har en bra artikel från den 14 December där följande fakta tas upp:
Intressant! Tack, jag lade några timmar på att läsa runt, googla mer och läsa ännu mera. Riktigt givande och gav många nya perspektiv.
I en undersökning fanns det en tydlig korrelation på mord och självmord och "afrika amerikaner", i flera nämndes att stater och platser som generellt sett har mycket våld har också mycket skjutvapen och följdaktligen fler mord/självmord. I vissa undersökningar fann man tydliga sammankopplingar med fattigdom och vapenmord.

Något av det jag tyckte var mest intressant var att i de stater det förekom mycket vapenägande var självmord med skjutvapen vanligare än i stater där vapenägande inte var vanligt, något som förvånande mig var att andra metoder för självmord inte minskade, mao så var självmorden högre där det fanns god förekomst på skjutvapen. Dock nämndes det på flera ställen att det totalt är så få självmord att det krävs en enorm ökning för att förändra undersökningen då den omfattar en stor folkmängd.

I en undersökning gjordes bedömningen att självmord med vapen var oftast med egna vapen, dvs vapen som fanns i hemmet. Ingen anstränger sig för att illegalt skaffa ett "självmordsvapen", samt att mord begångna "på gatan" begicks med illegala vapen, som ofta var insmugglade över statsgränser. Detta visar ju på svårigheten att via lag begränsa förekomsten av vapen eftersom det smugglas in.
Återigen USA som exempel, i ett land där det finns mycket vapen är det ytterst svårt att implementera ett förbud, där måste till flera åtgärder.

Tack för länkarna, jag skall läsa runt mera på dem.
York skrev:Tillägg till inlägget ovan om England-Wales:
När det gäller England-Wales så är det London, Manchester och området runt Birmingham (West Midlands), dvs storstadsområdena som mycket av skjutandet sker. Unga personer som skjuter och knivhugger varandra pga postkoden de bor i - det är alltså gängvåld. I England-Wales gäller f ö sedan några år om du tas med ett illegalt skjutvapen får du automatiskt 7 år för detta (om de nu har något ledigt fängelse att sätta dig i...).
Vilket ju är en direkt återkoppling till de sociala och juridiska åtgärder jag har nämnt tidigare, kontrollera den brottsliga individen. Jag tycker absolut att vi kunde ha något liknande i Sverige, tas du med ett skjutvapen som bedöms vara illegalt så häktas du omedelbart, fälls du sedan för olaga vapeninnehav så är det minst 5 år i fängelse.
York skrev:Tragedy and Video Game Violence *vidsnip*Intressant film om medias ansvar.
Riktigt bra, tack! Jag kan bara hålla med ang. medias fokusering på förövarna..
Trismegistus skrev:Undrar hur NRA hade tänkt att hitta dessa poliser tills i januari? Samt om de ens ägnat en minuts tankeverksamhet till hur finansieringen skulle se ut?
Mycket väl illustrerat, tack för det.

Samtidigt så behöver det ju inte innebära nyrekrytering, det kan ju också handla om omfördelning av resurser, men kostnadsberäkningen är ju högst relevant oavsett.

Jag försökte hitta någonstans där man från NRA diskuterade hur man hade tänkt sig att hantera kostnaden, jag snubblade över den här artiklen: http://www.marketplace.org/topics/econo ... ery-school som i slutklämmen nämner något intressant, återigen en återkoppling till att ha bättre resurser i skolan.

För mig en givande diskussion, jag har fått mycket att kika vidare på och att fundera över.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kön: Man
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 24 dec 2012 23:39

2Sharp skrev:Det jag invänder mot främst är att vapenlagar framställs som den enda och mest effektiva lösningen, och att man i problematiken inte går djupare och inser att det sannolikt finns fler faktorer som spelar in. Igen, jag är för en restriktiv vapenlagstiftning, men jag vill också se att andra saker också lyfts fram i ljuset.
Vilka andra saker är då det?

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 26 dec 2012 12:25

Lansen skrev:
2Sharp skrev:Det jag invänder mot främst är att vapenlagar framställs som den enda och mest effektiva lösningen, och att man i problematiken inte går djupare och inser att det sannolikt finns fler faktorer som spelar in. Igen, jag är för en restriktiv vapenlagstiftning, men jag vill också se att andra saker också lyfts fram i ljuset.
Vilka andra saker är då det?
Några av dem har jag ju nämnt tidigare i tråden, men mer vikt på att människor faktiskt inte mår så dåligt att de bestämmer sig för att genomföra dessa dåd. Antingen det är för att de är psykiskt sjuka eller hamnat utanför samhället.

Men också att man använder sig av det lagrum som faktiskt finns, ett Svenskt exempel är att faktiskt ge den som lagförs för olaga vapeninnehav längre straff, nu är det ju ett skämt.

Som jag har sagt tidigare, inga komplexa problem har "enkla" lösningar.

Jag hoppas verkligen att denna tragiska händelse och även skjutningen mot brandmännen kan skapa åtgärder som förhindrar och försvårar för liknande händelser i framtiden.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 26 dec 2012 16:28

2Sharp skrev:Som jag har sagt tidigare, inga komplexa problem har "enkla" lösningar.
Det du kommer med är mycket komplicerade, kostsamma och svåra lösningar. Som kanske inte ens fungerar.

Bort med vapnen bara, så kan inte de potentiella våldsmännen göra så mycket skada. Det fungerar bevisligen, och beviset är just det faktum att dessa dåd är så mycket vanligare i det vapenliberala USA än vad det är i det mer vapenrestriktiva Europa.

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 26 dec 2012 16:39

Lansen skrev:
2Sharp skrev:Som jag har sagt tidigare, inga komplexa problem har "enkla" lösningar.
Det du kommer med är mycket komplicerade, kostsamma och svåra lösningar. Som kanske inte ens fungerar.

Bort med vapnen bara, så kan inte de potentiella våldsmännen göra så mycket skada. Det fungerar bevisligen, och beviset är just det faktum att dessa dåd är så mycket vanligare i det vapenliberala USA än vad det är i det mer vapenrestriktiva Europa.
Ok, hur menar du att "bort med vapnen bara" skall genomföras som inte är "komplicerat, kostsamt och svårt"?

Om vi förutsätter att alla vapen skall bort, HUR skall detta genomföras rent praktiskt?

_Pal_
Aspirant
Aspirant
Från: Stockholm
Intresse: Kalla kriget
Kontakt:

Inlägg av _Pal_ » 26 dec 2012 17:02

Lansen skrev:

Vilket trams. Det går inte att ta bort vapen. De är billiga och finns överallt. Din så kallade lösning är helt världsfrånvänd, närmast politisk. Det vill säga, låter bra men till och med den som uttalar tramset förstår på det akademiska planet egentligen bättre.

För det första är Europas länder inte vapenrestriktiva, inte om du räknar östra/södra delen av Europa, och varför skulle man inte göra det?

För det andra så görs såna här dåd inte av personer på impuls. De är mycket planerade, de har fantiserat, teoriserat och planerat sina dåd länge, ibland i åratal. Ofta inte med det egentliga målet att någonsin utföra dådet utan för att känna sig mindre maktlösa och betydelselösa, för att må bättre av att veta att man har en plan för att hämnas. Dåden vi pratar om här kommer inte påverkas av den lagstiftning du svamlar om. Det du förespråkar fungerar väldigt bra för att minska dödsskjutningar när nån blir förbannad på grannen på fyllan, eller förtvivlad när han kommer på sin fru med att vara otrogen. Men nu är det ju absolut inte det vi pratar om här, vi pratar om skolskjutningar, Breiviks dårskap och liknande. Dessa saker är planerade under lång tid, förberedelserna kan ha pågått i år. Det är endast själva igångsättandet av planen som kan vara initierad av någon slumpmässig och plötslig händelse.

Ditt förslag är meningslöst på sådana här saker. Detta eftersom tiden, teknikutvecklingen och tillväxten ofrånkomligt gjort skjutvapen till enkla saker och billiga saker. Det finns inget sätt att vrida tillbaka det. Skjutvapen kommer vara lätta och billiga att få tag på vad vi än gör, även om de är totalt förbjudna. Att inte inse detta utan vilt stifta meningslösa lagar är en styggelse och kan liknas med USAs idiotiska försök att helt förbjuda alkoholhaltiga drycker. Likheten är att sådana drycker också är lätta att göra och relativt billiga. Och detta förbudsförsök gav upphov till en enormt stark maffia som en effekt. En effekt som USA fortfarande tvingas leva med. Inte en perfekt parallell med du kanske inser att den som vill döda människor och ägnar stor del av sitt liv att planera för hur det skall gå till aldrig kommer ha svårt att skaffa sig ett skjutvapen. Inte i en värld där sådana enkelt tillverkas i ett garage i Kosovo, Slovenien eller Lituaen och sedan enkelt utan tullkontroller kan distribueras runt till den som vill tjäna pengar på att sälja dom. Ingen bryr sig om lagarna mot knark, vad får dig att tro någon kommer bry sig om lagar mot vapen?

Det kommer alltid numera vara lätt och billigt att skaffa sig skjutvapen. Det är den första probleminsikten som måste till. Den andra är att dessa dåd är planerade och därmed kommer de inte kunna begränsas på samma sätt av lagstiftning såsom fyllebråk eller svartsjuke-draman.

Jag är riktigt trött på alla intellektuella som istället för att säga som det är väljer att säga det som låter bra. Jag tycker helt klart du gör dig skyldig till den styggelsen Lansen, det är helt onödigt. För vi har alla redan tusentals populister som kallar sig politiker som gör detta så det räcker och blir över.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 26 dec 2012 18:02

2Sharp skrev:Ok, hur menar du att "bort med vapnen bara" skall genomföras som inte är "komplicerat, kostsamt och svårt"?

Om vi förutsätter att alla vapen skall bort, HUR skall detta genomföras rent praktiskt?
Förbjud helt enkelt hobbybruket av vapen.

Det finns ingen som helst anledning till att exempelvis automatvapen eller pistoler hos privatpersoner. Du får helt enkelt ta och göra sig av med vapnen och intresserar dig för något annat. Det är människors liv som står på spel. Din hobby dödar andras barn!

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 26 dec 2012 18:05

_Pal_ skrev:Jag är riktigt trött på alla intellektuella som istället för att säga som det är väljer att säga det som låter bra. Jag tycker helt klart du gör dig skyldig till den styggelsen Lansen, det är helt onödigt. För vi har alla redan tusentals populister som kallar sig politiker som gör detta så det räcker och blir över.
Det är riktigt tur att vi har en hel del av intellektuella och politiker i vårt samhälle. De gör betydligt bättre bedömningar och fattar bättre beslut än en massa vapenintresserade galningar!

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 26 dec 2012 18:36

Lansen skrev:
2Sharp skrev:Ok, hur menar du att "bort med vapnen bara" skall genomföras som inte är "komplicerat, kostsamt och svårt"?

Förbjud helt enkelt hobbybruket av vapen.

Det finns ingen som helst anledning till att exempelvis automatvapen eller pistoler hos privatpersoner. Du får helt enkelt ta och göra sig av med vapnen och intresserar dig för något annat. Det är människors liv som står på spel. Din hobby dödar andras barn!
Ja det är ju enkelt. Men rent praktiskt, hur skall det efterlevas? Om vi tar exemplet Sverige så kan man ju med hjälp av vapenlicenser åka hem till folk och samla in alla vapen de har registrerade.
I exemplet USA så finns inte registreringen, då blir ju alternativet att söka igenom alla hus.

Du nämnde kostnader förut, vad tror du kostnaden blir för detta?

Hade någon kunnat ta bort alla vapen omedelbart så hade jag varit en anhängare omedelbart. Men endast ett förbud får ju inte alla skjutvapen att helt magiskt försvinna som genom ett trollslag.

Om alla lagliga vapeninnehavare lämnade in sina vapen har vi de illegala vapnen kvar, hur är din tanke där??

_Pal_
Aspirant
Aspirant
Från: Stockholm
Intresse: Kalla kriget
Kontakt:

Inlägg av _Pal_ » 26 dec 2012 18:55

Varje år i Sverige skadas 13 000 människor, många svårt, många invalidiseras och några få dör. Varje år, 13 000 personer bara i Sverige, och det på grund av ..... hästsport.

Samhällets kostnader för detta är stort, det mänskliga priset är också stort. De flesta som förolyckas är själva aktiva, men 10% är det inte och är således oskyldiga offer i sammanhanget.

Tillåt mig att tycka att hästsport är mer meningslös aktivitet än skytte. Ingen kan iallafall påstå att hästhoppning, trav eller ridning är samhälleliga nödvändigheter. Skall vi förbjuda alla att äga hästar? Förbjuda ridning på allmän plats? Förbjuda ridsport? Retoriska frågor, självklart skall vi inte det.

Återigen, tretton tusen skadas, många svårt, varje år och det bara i Sverige. Skytte/jakt i Sverige skadar på sin höjd en handfull varav ett dödsfall var tredje år eller så. Och detta om man räknar både olyckor och ondsinta handlingar med dessa skjutvapen.

Lansen, du är antingen oinformerad och tycker bestämda saker utan eftertanke eller resonemang. Eller så är du medveten om dessa relationer jag redovisat och är en sådan som gillar att tycka det som är populärt och låter bra. Det kan vara hur som med den saken, men fel har du iallafall och ingen bör lyssna på dina åsikter i denna fråga.

ref:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=1070489
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... kor-521298

Den som ger upp lite frihet för att uppnå säkerhet förtjänar ingetdera och kommer förlora båda.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 27 dec 2012 10:22

Hästar är djur och vapen är teknisk utrustning framtagen för att döda.

Visst kan du jämföra med hästsport. Men en hästsportsintresserad som ballar ur gör sig som mest skyldig till trafikbrott eller rider sönder något motionsspår, en vapenintresserad begår massmord.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 27 dec 2012 10:29

2Sharp skrev:Hade någon kunnat ta bort alla vapen omedelbart så hade jag varit en anhängare omedelbart.
Höhö .... tillåt mig citera dig själv från tråden "Vad gör dig glad"
2Sharp skrev:Att skjuta med mina vapen i sällskap med mina vänner, att diskutera vapen med mina vänner, att plocka med vapen med mina vänner
Skall jag tro på att du egentligen vill ha ett vapenförbud. Men att du på grund av att ett sådant ej skulle fungera tvingas acceptera att vi har vapen i samhället?

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 27 dec 2012 10:52

AndersB skrev:Bild
Jag tror uppgifterna är lite utdaterade...
Lansen skrev:Hästar är djur och vapen är teknisk utrustning framtagen för att döda.

Visst kan du jämföra med hästsport. Men en hästsportsintresserad som ballar ur gör sig som mest skyldig till trafikbrott eller rider sönder något motionsspår, en vapenintresserad begår massmord.
Jag drar återigen en parallell till bilar, om det är risken för missbruk och konsekvenser därav bör bilar och alkohol förbjudas, om vi ser till konsekvenser till våld där båda eller en part är alkoholpåverkad, eller olyckor med alkoholpåverkade förare, eller de krockar som ibland kan misstänkas vara självmord.
Eller, så påverkas trafiksäkerheten av dels begränsad tillgång på fordon, körkort, avdelare mellan körfält och i vissa fall alkolås hos yrkesförare.
Mao är trafiksäkerhet en kombination av olika åtgärder, inte en enda lösning, varför skulle vapensäkerhet vara annorlunda? Dvs en enda enkel lösning på ett komplext problem. Ett totalt vapenförbud är lika lite den enkla lösningen på problematiken med massmord som fler vapen är den enkla lösningen på samma problematik.
Lansen skrev:Tvärt om är det en hobby som innebär dödlig fara för många människor och därför skall den minskas till ett minimum.
Men om vi tar exemplet mer hästsport så anser du att det är ok med de 6000 barn som skadas om året? Denna hobby är mao såpass viktig eller fyller ett allmänt behov så att det är godtagbart med en viss mängd skadade/döda.
Eller gäller ditt resonemang bara vissa, godtyckliga, saker?

Jag är fortfarande nyfiken på hur du avser att lösa ut att förbudet efterlevs och insamling av i Sverige 2 000 000 licenspliktiga delar.
Framförallt är jag nyfiken på hur du avser lösa ut insamlingen av illegala skjutvapen?

Lansen skrev:
2Sharp skrev:Hade någon kunnat ta bort alla vapen omedelbart så hade jag varit en anhängare omedelbart.
Höhö .... tillåt mig citera dig själv från tråden "Vad gör dig glad"
2Sharp skrev:Att skjuta med mina vapen i sällskap med mina vänner, att diskutera vapen med mina vänner, att plocka med vapen med mina vänner
Skall jag tro på att du egentligen vill ha ett vapenförbud. Men att du på grund av att ett sådant ej skulle fungera tvingas acceptera att vi har vapen i samhället?
Höhö på dig själv :)

Jag VILL absolut inte ha ett vapenförbud, men OM det gick att genomföra att ~95% av alla skjutvapen försvann ur världen, så hade jag accepterat att min hobby så att säga försvann. Nu är det ju helt omöjligt därför anser jag att fokus bör läggas på annat än åtgärder på pappret som får vissa människor att må bra men som inte har någon effekt.

Att jag har ett stort vapenintresse är nog ganska tydligt och jag hoppas verkligen inte att det ens kan antydas att det är något jag har hymlat med, så jag tvingas absolut inte till att acceptera något :)

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 28 dec 2012 22:06

2Sharp skrev:Jag VILL absolut inte ha ett vapenförbud,
Det är om man säger så GANSKA TYDLIGT. När det sker ett mycket tragiskt massmord i USA så det första du gör är att gå ut och försvara liberala vapenlagar. Det är ganska tydligt att du säger en sak, men agerar åt motsatsen. Jag har än så länge inte sett en enda seriös bedömare som inte kopplar ihop USA:s liberala vapenlagar med sådana här massmord som ofta sker. Mycket vapen = mycket mord!

Skriv svar