Nytt massmord i USA

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Kön: Man
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Re: Nytt massmord i USA

Inlägg av Leningrad » 03 dec 2015 20:34

Jag är inte insatt i ämnet kring vapenlagarna och eventuell forskning kring detta, men nog skulle väl vapenförespråkarna ha all anledning till att försöka hindra en forskning kring masskjutningarna, eller?
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 03 dec 2015 22:28

Nej jag vet inte. Tycker det låter konstigt att man skulle fått igenom nått sånt på federal nivå, på delstats nivå i typ Texas hade varit troligare.

Den Svenska inställningen till vapen är ju något hoplofobiskt och media här tenderar att vara lite sensationslystna tycker jag. Och rapportera så att det befäster deras fördommar.
Jag vill minnas att vapenlagarna är olika på olika ställen. Ja inte bara att staterna har olika utan Countys också. När jag bodde i Georgia så var det lag på att du var tvungen att äga ett handeldvapen i ett County (minnet sviker mig vilket nu, jag kommer på det om nån dag eller så. :fundersam: ) Men i New York är det ju hel förbud.
Själv tycker jag att det är hel knas att tillåta vapen av militärtyp, och bara att förbjuda sådana skulle nog göra mycket.

Sonderling
- som en gång ägde en SKS 56 mest för att han inte hade råd med en AK-47, men det var ganska tråkig och opraktisk så jag bytte till en Winchester 30-30 och har kvar den än idag. :)

Användarvisningsbild
Leningrad
Fänrik
Fänrik
Från: Värmland
Kontakt:

Inlägg av Leningrad » 04 dec 2015 17:50

Märkligt det där med olika vapenlagar i olika stater och Countys, det hindrar ju inte på något vis att vapen transporteras över gränserna. Men åter till vapenförespråkarna och eventuell forskning. Det jag alltjämt funderar på är om det finns skäl för vapenförespråkarna att frukta en från staten finansierad forskning kring masskjutningarna? Enligt inslaget i Rapport så hade de ju det? Det vill säga att endast en liten del av dåden genomförs av psykiskt störda människor medan majoriteten av dåden genomförs av psykiskt friska människor och att detta i så fall skulle vara till vapenförespråkarnas nackdel.
I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am

Användarvisningsbild
McCoy
General
General
Från: Västerbotten
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Modellbygge
Kontakt:

Inlägg av McCoy » 04 dec 2015 18:17

När man ser på det hela utifrån så är det sjukt att en intresseorganisation såsom NRA kan påverka det politiska styret så totalitärt som de trots allt gör.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 04 dec 2015 19:07

http://www.svd.se/sverige-och-usa-har-a ... rna#sida-3

SVD tog upp lite skillnader mellan Sverige och USA.

Sonderling

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Från: Skåne
Militär Grundutb: Flygvapnet
Intresse: Utrustning & vapen
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 06 dec 2015 12:53

Ett av problemen är ju att vad som kan anses vara ett "militärt vapen" är omöjligt att avgränsa, vapenmotståndarna hänger ju gärna upp sig på vapentekniska detaljer, ex: kapacitet på magasin, pistolgrepp eller annat svammel.

Ett förbud i USA är ju effektlöst då det finns så mycket vapen i omlopp, iallafall om man på allvar vill komma åt masskjutningar.

EU driver f.n ett förslag att förändra sitt vapendirektiv, om förslaget går igenom skall vissa vapen helt förbjudas och konfiskeras. Detta hade helt omöjliggjort vissa sporter i Sverige, som dynamiskt skytte.
Man vill driva igenom förslaget utan konsekvensutredning då det är bråttom....

Detta i svallvågorna efter terrordådet i Paris, men i princip hela förslaget drabbar skyttar och jägare, vars legala vapen inte används vid kriminalitet eller terrorism.
Vore det inte bättre att satsa på det verkliga problemet? Främst vapen från balkan-krigen. Istället för att lägga enorma resurser på att förbjuda och samla in något som i sammanhanget inte är ett problem?

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 04 jan 2016 10:07

Australien lär ha köpt in vapen från allmänheten när de ändrade lagarna (om jag förstått saken rätt.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_Australia

Man får nog göra nått sånt i USA också.
Jag är själv inte helt negativ till vapen, det kommer väl av födsel och ohejdad vanan men tycker att rent militära vapen inte har en plats bland allmänheten. Ja menar kan du inte skydda dig med en revolver och en pumphagel så kanske man inte ska ha nått vapen. :D

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6337556

Förövrigt så reagerade jag på den här nyheten om att det skulle vara en lättnad få bära vapen öppet. Som jag minns det så anses det vara en restriktion istället. Alltså du måste bära ditt vapen öppet, annars åker du dit för att bära ett "concealed weapon".

Sonderling

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 04 jan 2016 19:21

Ett av problemen är ju att avgränsa vad som är militärt, är det funktion, utseende eller exempelvis kaliber? Eller något annat, i så fall vad?

Vissa vapen som använts/används av militär känns ju ytterligt civila.

Grovt förenklat tror jag inte någon avstår för att "fel" sorts vapen inte finns att tillgå lagligt. De flesta vapen i Svwrige som används vid brott är ju insmugglade.

Jag är övertygad om att om man fokuserar på vapentekniska attribut så uppnår man absolut ingenting, förutom irritation bland de som följer lagarna.

Jag tycker lagarna vi har i Sverige är bra, myndighetens tolkning av dem mindre bra.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 05 jan 2016 09:05

Jo jag har sett svartkruts gevär som pimpats up så de ser ut som moderna AK´s. Och jag är nog rätt vapen tokig själv men är endå rätt tveksam till att man ska sälja AR-15´s och liknande över disk till allmänheten hur som helst.

Men sedan är det ju rätt så att det är sällan vanliga jaktgevär som används vid brott utan insmugglade militärvapen från Balkan så det är alltid lika tröttsamt när det ska lägga på extra pålagor för vanliga vapenägare, varje gång nått vansines dåd sker.

Sonderling

Användarvisningsbild
2Sharp
Korpral
Korpral
Kontakt:

Inlägg av 2Sharp » 05 jan 2016 23:46

Jo i Sverige är ju legalt vapenägande inget problem, om man tänker den grova kriminaliteten. De amvänder insmugglade vapen.

Vi får väl se om det urbota korkade EU förslaget om bl.a totalförbud på vissa vapen, som halvautomater, går igenom. Då blir det en extremt omständlig åtgärd som blir väldigt, väldigt dyr om staten skall lösa in alla vapen som bli illegala, och ersätta dessa till fulla värdet. Eller om det bara skall konfiskeras privat egendom utan ersättning, en tämligen kraftig inskränkning på äganderätten. Till föga nytta...

Känns "sådär" demokratiskt.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 20 feb 2018 18:32

Ja så hände ännu en skolskjutning rum i USA och som vanligt kommer ingenting hända....eller? Denna gång anar jag endå att det är bland ungdomar och studenter som det pyr. Och jag hörde även en republikansk väljare som ifråga satte den aktuella vapen typen. Så jag undrar nog om det inte är början till en förändrad inställning.

Sonderling

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 27 feb 2018 09:32

Jag börjar också få en känsla av att en förändring kan vara på gång, åtminstone på delstatsnivå. Det jag inte har klart för mig är i vilken utsträckning delstaterna kan skärpa vapenlagarna vs federala lagarna?
Everyone's a pacifist between wars. It's like being a vegetarian between meals.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 27 feb 2018 20:09

Möjligen är Trumph det som gör att opinionen för hårdare vapenlagar får mer stöd.

Sonderling
Sergeant
Sergeant
Kontakt:

Inlägg av Sonderling » 27 feb 2018 21:37

Horrocks skrev:
27 feb 2018 09:32
Jag börjar också få en känsla av att en förändring kan vara på gång, åtminstone på delstatsnivå. Det jag inte har klart för mig är i vilken utsträckning delstaterna kan skärpa vapenlagarna vs federala lagarna?
Jag tror man kan göra dem hur hårda som helst på delstats nivå. Jag "tror" att de är ganska stränga i New York, NY tex (osäkerheten beror på att jag inte vet hur det är på New Yorks "landsbyggd" men i staden är det tvärstopp att bära handeldvapen, tex)

Annars brukar jag berätta om Kennesaw GA där det är lag på att du måste ha ett vapen för självskydd (eller det var så när jag bodde i GA 1990.)

Min känsla av att förändring är på väg har inte minskat, tänk på att det är en yngre generation som snart är röstberättigade som levt i en tid med kopiösa mängder skolskjutningar. Jag tror en viss trötthet utvecklat sig. Jag kan tänka mig att det kan slå om ganska snabbt.

Sonderling

Skriv svar