Global uppvärmning

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kön: Man
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Intresse: Andra världskriget
Kontakt:

Global uppvärmning

Inlägg av Nord » 26 apr 2012 12:55

Om du bemödar dig med att leta efter fakta, så kommer du kanske till samma slusats.

Här nedan ser du den bild som användes i filmen "An Inconvenient Truth"

Bild

Och sen tittar du på bilden som ligger till grund för påståendet att jorden värms upp:

Bild

Min slutsats är att detta är återkommande cykler på 120 000 år, och är helt naturligt.

Angående bilden underst så framstår helt klart att man börjat mäta 1860, mitt i en uppåtkurva och påstår nu att detta är gjort av människan, och inför därefter en global skatt på koldioxid, vilket är en av grunderna för allt liv på jorden.

Finansiär i detta projekt var enligt de uppgifter jag sett Rotshild familjen.

Göran Petersson är sedan 25 år forskare inom kemisk miljövetenskap, och han delar Ron Pauls uppfattning.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=g ... XH2qS1W5vg

Här en liten rapport från SMHI angående de 2 senaste vintrarna.

http://verklighet.bloggo.nu/Vintern-201 ... ern-i-rad/

Här kommer Nick Griffin från EU parlamentet.

Forskargrupp: global uppvärmning inget att oroas för

2012-01-30. Publicerat i kategorin Global Uppvärmning..

I en lång debattartikel publicerad i Wall Street Journal gick 16 välrenommerade forskare och professorer i veckan ut med åsikten att hotet från global uppvärmning är betydligt överdrivet.

"Inga drastiska åtgärder behövs"
I skriften menar man istället att inget behöver göras åt den globala uppvärmningen. I den långa texten menar man att ett ökande antal forskare inte håller med om att några drastiska åtgärder behövs för att minska koldioxid-halten i atmosfären.

Nobelprisvinnare bland avsändarna
Bland de undertecknande finns nobelprisvinnaren i fysik Ivar Giaver som nyligen avgick ur Amerikanska Fysiksällskapet i protest mot att organisationen påstår att den globala uppvärmningen är orsakad av människans aktiviteter och är ett ovedersägligt faktum.

Inte varmare de senaste 10 åren
I texten listar man ett antal av de skäl som ligger till grund för påståendena om att hotet från global uppvärmning är falskt. Ett av skälen anses vara det faktum att världen inte blivit varmare under de senaste tio åren. Man skyller på att datorsimuleringar grovt överskattat effekten som koldioxid ska ha på jordens temperatur.

Gruppen menar också att koldioxid är bra för planetens växter, som man menar utvecklades under perioder då koldioxidhalten var tio gånger så hög som den är idag.

Yngre vågar inte uttrycka sig
Vidare beskriver man ett forskarklimat där yngre förmågor inte vågar uttrycka skepsis inför klimatfrågan av rädsla för att bli uteslutna ur forskargemenskapen, och förbigångna när nya anslag ska fördelas.

Avsändarna menar att många forskare levt gott på anslag de fått genom att överdriva hotet om en global uppvärmning.

Se länk:
http://svt.se/2.22584/1.2694581/forskar ... _oroas_for

Slutligen en film som kanske ger lite nya tankar i frågan.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Från: Värmland
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Amerikanska presidentvalet 2012

Inlägg av York » 26 apr 2012 17:15

Nord skrev:Om du bemödar dig med att leta efter fakta, så kommer du kanske till samma slusats.
Om han bemödar sig att selektivt välja ut fakta som passar, och struntar i den som säger annat, så kanske han kommer till samma slutsats menar du?
För att undvika förvirring: jag bor och verkar i Storbritannien.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Re: Amerikanska presidentvalet 2012

Inlägg av patrick05 » 26 apr 2012 19:55

Nord skrev:Här kommer Nick Griffin från EU parlamentet.
Sen när är partiledaren för det högerextremistiska och populistiska British National PartyNick Griffin en expert på klimatfrågor? :fundersam: Mig veterligen har den människan inte producerat något av värde, och jag har svårt att tro att han vid detta tillfälle skulle rubba den åsikten...
(Och nej, du behöver inte besvara tråden eftersom frågeställningen var retorisk)

Men, innan den här tråden spårar ur, om den nu inte gjort det, så är det kanske dags att återgå till ämnet - nämligen det amerikanska presidentvalet 2012.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Nord » 26 apr 2012 23:16

Med det sagt så besvarar jag inte ditt inlägg.

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Re:

Inlägg av Nord » 29 apr 2012 09:25

patrick05 skrev:Jag har lite svårt att sätta min tilltro till en person som inte anser att den globala uppvärmningen är ett verkligt hot...
Du kan läsa lite om global uppvärmning här:
http://verklighet.bloggo.nu/Goran-Peter ... -Chalmers/

kunde inte hålla mig.. ;)

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Svensson » 29 apr 2012 10:57

Nord skrev:
patrick05 skrev:Jag har lite svårt att sätta min tilltro till en person som inte anser att den globala uppvärmningen är ett verkligt hot...
Du kan läsa lite om global uppvärmning här:
http://verklighet.bloggo.nu/Goran-Peter ... -Chalmers/

kunde inte hålla mig.. ;)
OT: jag kan inte heller hålla mig. Den ledande klimatgurun James Lovelock gör avbön:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... hange.html
Environmental scientist James Lovelock, renowned for his terrifying predictions of climate change's deadly impact on the planet, has gone back on his previous claims, admitting they were 'alarmist'. ...

He added that other environmental commentators, such as former vice president Al Gore, are also guilty of exaggerating their arguments.

The admission comes as a devastating blow to proponents of climate change who regard Lovelock as a powerful figurehead. ... 'The problem is we don’t know what the climate is doing,' he told 'We thought we knew 0 years ago. That led to some alarmist books – mine included – because it looked clear cut, but it hasn’t happened.
'
The climate is doing its usual tricks. There’s nothing much really happening yet. We were supposed to be halfway toward a frying world.'[The temperature] has stayed almost constant, whereas it should have been rising - carbon dioxide is rising, no question about that.'
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Inlägg av Lansen » 29 apr 2012 11:19

Att tala om för mig att vi inte har en klimatförändring beroende på människan är som att säga att rökning inte är farligt.

Hur tänker ni egentligen? Anser ni att klimatfrågan är en konspiration av kulturmarxisterna? Som samarbetar med vissa forskare och politiker i nån sorts ond konspiration för att skapa förtryck?

Oljebolag och biltillverkare är välvilliga människor som slåss för männsklighetens bästa, kämpar mot kulturmarxisterna för att ge oss alla frihet?

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Amerikanska presidentvalet 2012

Inlägg av Nord » 29 apr 2012 12:15

Lansen skrev:Att tala om för mig att vi inte har en klimatförändring beroende på människan är som att säga att rökning inte är farligt.

Hur tänker ni egentligen? Anser ni att klimatfrågan är en konspiration av kulturmarxisterna? Som samarbetar med vissa forskare och politiker i nån sorts ond konspiration för att skapa förtryck?

Oljebolag och biltillverkare är välvilliga människor som slåss för männsklighetens bästa, kämpar mot kulturmarxisterna för att ge oss alla frihet?
Du kan ju fundera på hur du kom in på idèn att människan är ansvarig för en global uppvärmning?
Det startade med att Al Gore, vicepresident under Bill Clinton reste land och rike kring med en film som hetter "An inconvenient truth", sponsrad av David Rotschild, son i familjen Rotschild, en bankfamilj som har en uppskattad rikedom som utgör runt 90% av jordens alla tillgångar.

OM det nu hade varit så att det fanns en global uppvärmning som var farlig, varför vägrade då USA att skriva under Kyoto-avtalet när USA`s ledning kände till just detta?

Här nedan har du nyheter från SVT:
"Forskargrupp: global uppvärmning inget att oroas för

I en lång debattartikel publicerad i Wall Street Journal gick 16 välrenommerade forskare och professorer i veckan ut med åsikten att hotet från global uppvärmning är betydligt överdrivet.

"Inga drastiska åtgärder behövs"
I skriften menar man istället att inget behöver göras åt den globala uppvärmningen. I den långa texten menar man att ett ökande antal forskare inte håller med om att några drastiska åtgärder behövs för att minska koldioxid-halten i atmosfären.

Nobelprisvinnare bland avsändarna
Bland de undertecknande finns nobelprisvinnaren i fysik Ivar Giaver http://verklighet.bloggo.nu/Ivar-Giaever/ som nyligen avgick ur Amerikanska Fysiksällskapet i protest mot att organisationen påstår att den globala uppvärmningen är orsakad av människans aktiviteter och är ett ovedersägligt faktum.

Inte varmare de senaste 10 åren
I texten listar man ett antal av de skäl som ligger till grund för påståendena om att hotet från global uppvärmning är falskt. Ett av skälen anses vara det faktum att världen inte blivit varmare under de senaste tio åren. Man skyller på att datorsimuleringar grovt överskattat effekten som koldioxid ska ha på jordens temperatur.

Gruppen menar också att koldioxid är bra för planetens växter, som man menar utvecklades under perioder då koldioxidhalten var tio gånger så hög som den är idag.

Yngre vågar inte uttrycka sig
Vidare beskriver man ett forskarklimat där yngre förmågor inte vågar uttrycka skepsis inför klimatfrågan av rädsla för att bli uteslutna ur forskargemenskapen, och förbigångna när nya anslag ska fördelas.

Avsändarna menar att många forskare levt gott på anslag de fått genom att överdriva hotet om en global uppvärmning.
Debattartiklen har fått stor spridning på nätet och flera tusen kommentarer på WSJ:s hemsida. Läs hela texten här.

"
http://svt.se/2.22584/1.2694581/forskar ... _oroas_for

Mitt svar på din fråga är JA, detta är ett sätt att globalt beskatta alla jordens människor, och på så sätt överföra pengar från folken till den lilla eliten på ca 500 familjer som äger 99% av alla jordens resurser.

Men skjut inte budbäraren, gör din egen research så kommer vi troligen att mötas i frågan. Jag har studerat detta i åratal, har du?
Senast redigerad av 1 Nord, redigerad totalt 29 gånger.

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Nord » 29 apr 2012 12:47

En länk till information om att isbjörnspopulationen växt med 60%:
http://verklighet.bloggo.nu/Klimatalarm ... bjornsdod/

I orginal på engelska från Kanada:
http://www.theglobeandmail.com/news/nat ... cle2392523

Här en länk till nyheter om en global uppvärmning för 56 miljoner år sen, men vem körde bil då?
http://verklighet.bloggo.nu/Korde-manni ... -ar-sedan/

Nedan en länk till nyheter som visar på att man ljuger eller kraftigt överdriver frågan om klimatflyktingar:
http://verklighet.bloggo.nu/Inga-bevis- ... lyktingar/

Här en länk till aftonbladet angående klimatpanelens hackade mail som visade på lögner och manipulation:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/analy ... 2149840.ab

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Nord » 29 apr 2012 13:50

Lansen skrev:Att tala om för mig att vi inte har en klimatförändring beroende på människan är som att säga att rökning inte är farligt.

Gruppen som styr världen heter Bilderberggruppen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bilderberg_Group

Här en deltagarlista
http://fromthetrenchesworldreport.com/b ... -list/4870

Mona Sahlin:

Från ryska statliga nyhetsbyrån RT.com

Lyssna på vad han säger om ekonomi och valuta, sen ser du filmen nedan när den ryska presidenten visar upp den nya världsvalutan:

Finner du detta intressant så finns det mycket mer att läsa och kika på.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 29 apr 2012 14:48

Nord skrev: Gruppen som styr världen heter Bilderberggruppen:
Men vart är kineserna och indierna då Nord?
Nord skrev:En länk till information om att isbjörnspopulationen växt med 60%:
VISSA typer av isbjörn har växt medan andra minskar. Gör om gör rätt.
Nord skrev: Men skjut inte budbäraren, gör din egen research så kommer vi troligen att mötas i frågan. Jag har studerat detta i åratal, har du?
En kommentar du visserligen riktade till Lansen men det berör din argumentation om ämnet(eller ämnen) i allmänhet.
Kan inte säga att du ger intrycket att ha studerat ämnet i årtal. Snarare har du jagat material i åratal för för att bekräfta din agenda och ignorerar allt som inte stöder din hypotes. Korrekt? T ex fallet med isbjörnarna visar du saknad förmågan att kritisk ifrågasätta det som stödjer din agenda. Du måste bedriva kritik åt båda hållen inte bara det som INTE stödjer dit hypotes/uppfattning.

Användarvisningsbild
Svensson
Löjtnant
Löjtnant
Från: Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av Svensson » 29 apr 2012 15:25

York skrev:
Bilderberg m.fl utövar hegemoni över världen genom att kontrollera EU och USA plus delar av det gamla brittiska imperiet. Att Indien och Kina motstått denna hegemoni hedrar dem och är ett hopp för framtiden.

Se själv: Kina och Indien har inte haft många bank bailouts, har inte mycket invandring och mångkulturberikning, har ingen negativ agenda mot tro, trygghet och tradition.
This is the astral war and your soul is the battlefield.

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Nord » 29 apr 2012 15:26

York skrev:
Nord skrev:En länk till information om att isbjörnspopulationen växt med 60%:
VISSA typer av isbjörn har växt medan andra minskar. Gör om gör rätt.
Nord skrev: Men skjut inte budbäraren, gör din egen research så kommer vi troligen att mötas i frågan. Jag har studerat detta i åratal, har du?
En kommentar du visserligen riktade till Lansen men det berör din argumentation om ämnet(eller ämnen) i allmänhet.
Kan inte säga att du ger intrycket att ha studerat ämnet i årtal. Snarare har du jagat material i åratal för för att bekräfta din agenda och ignorerar allt som inte stöder din hypotes. Korrekt? T ex fallet med isbjörnarna visar du saknad förmågan att kritisk ifrågasätta det som stödjer din agenda. Du måste bedriva kritik åt båda hållen inte bara det som INTE stödjer dit hypotes/uppfattning.

Det är inte jag som har bevisbördan vad gäller global uppvärmning, det är inte jag som påstår att isbjörnarna dör och glaciärerna smälter. Jag däremot visar på att det inte nödvändigtvis är på det sättet. Men om du är anhängare av global uppvärmning, förklara då de diagram som visar att så inte är fallet. Förklara samtidigt varför glaciärer samtidigt växer i himalaya istället för att smälta?

http://klimat.wordpress.com/2006/08/24/ ... -himalaya/

Att nobelpristagare och ledande forskare från Chalmers ifrågasätter detta ger det inte mer trovärdigt att det skulle vara en global uppvärmning... Men som sagt, som man letar får man svar, och det gäller också er som blint tror på detta utan att ifrågasätta överhuvudtaget.

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Nord » 29 apr 2012 15:58

Nigel Farage, ordförande i freedom and democracy i EU parlamentet.

Václav Klaus, tjeckisk president har lite synpunkter på hur det ser ut.

EU är en del i det som är på gång framöver, EU, Afrikanska unionen, nordamerikanska unionen, euroasiatiska unionen och sydamerikanska unionen är på g också. Dessa skall slutligen styras av en regering under FN.

Jag är inte intresserad av att tjafsa om detta, bara visa på hur det ser ut, vill ni inte se, ignorera det då, ni kommer troligen bli varse så småningom. Vi röstade på EG, men nu har de i smyg ändrat gemenskap till union, en union som är en fiskal enhet, som bestämmer över alla länder i unionen, ingen skillnad mot sovjetunionen.

Användarvisningsbild
York
Adjutant
Kontakt:

Inlägg av York » 29 apr 2012 16:27

Nord skrev: Det är inte jag som har bevisbördan vad gäller global uppvärmning, det är inte jag som påstår att isbjörnarna dör och glaciärerna smälter.
Du sa ju att det var en lögn att isbjörnar dog och jag motbevisade dig genom att enkelt kolla upp detta påstående. Eller värderar/granskar du inte informationen du slänger upp alls? Kopiera och klistra in från valfri sida som propagerar din agenda?
Jag upprepar mig igen: du kan väl i alla fall bemöda dig att kritiskt granska det material som du säger stödjer din tes istället för endast kritiskt granska det som INTE stödjer din tes?
Nord skrev: Men om du är anhängare av global uppvärmning, förklara då de diagram som visar att så inte är fallet. Förklara samtidigt varför glaciärer samtidigt växer i himalaya istället för att smälta?
Jag är inte anhängare av global uppvärmning, det är något negativt med global uppvärmning.
Varför skulle jag förklara/bemöta ditt påstående att glaciärer i himalaya växer istället för att smälter? Jag är inte en expert på området. Mitt ställningstagande grundar sig i att det råder stor konsensus i klimatfrågan. De som ifrågasätter den i vetenskapsvärlden är i klar minoritet.

Däremot kan jag spekulera som lekman på området att det beror på att global uppvärmning gestaltar sig på olika sätt med större skillnader i väder.
Och igen, om du ifrågasätter en uppfattning som det råder ganska bred konsensus om så måste väl ändå bevisbördan ligga på dig, inte på majoriteten? Varför ska inte bevisbördan ligga på dig överhuvudtaget?

Och vad är grejen med alla dessa youtube-trådar?!!

Skriv svar