Islam - positivt för Sverige?

Här diskuteras aktuella konflikter, militärrelaterade nyheter, samt inrikes-, utrikes- och ekonomipolitiska debatter.
Skriv svar
von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare
Kön: Man
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Kavalleriet
Intresse: Andra världskriget

Islam - positivt för Sverige?

Inlägg av von Olsson » 18 apr 2012 17:14

Sedan Sverige kristnades för drygt 1000 årsedan har religionen spelat en betydande roll genom vår historia. En hel del har varit av ondo, men det har även funnits mycket gott. Mycket utav de som legat till grund för våra traditioner, vår kultur, våra normer och sätt att leva kan ofta härledas till just kristendomen. Under senare år har en allt större del av svenskarna lämnat kristendomen och idag är svensken den minst troende i jämförelse med andra folk.

Parallellt med vårt avkristnande har en islam vuxit i rask takt och det beräknas idag bo över 400 000 muslimer i Sverige. Den nya religionen kommer givetvis att påverka det framtida Sverige, fråga är bara hur och i vilken omfattning?

Jag kallar mig själv ateist och har inte speciellt mycket till övers för kristendomen, men ser den ändå som en väldigt viktig del av vår historia. Jag kan väl utan att överdriva säga att jag har än mindre till övers för islam.

Jag funderat en hel del kring hur islam har påverkat och framför allt kan komma att påverka det framtida Sverige och skulle tycka att det vore oerhört intressant att höra om någon tror att islam på något sätt kan bidra till en positiv samhällsutveckling för majoriteten av landets befolkning under de kommande decennierna?

Jag är INTE ute efter att få veta vad folk har för negativa åsikter (sådana har jag själv tillräckligt utav) utan vill ENBART veta vad som skulle kunna tänkas vara positivt?

HgF
Vicekorpral
Vicekorpral
Från: Stockholm
Militär Grundutb: Annat
Kontakt:

Inlägg av HgF » 18 apr 2012 18:42

Väldigt många - säkert majoriteten - av muslimerna som befinner sig i Sverige (Europa) är sekulariserade, d v s inte i särskilt hög grad utövande religiösa muslimer. Men jag tror den mest märkbara muslimska påverkan kommer i livsmedelsaffärerna i form av varor och produkter som muslimerna använder i sitt traditionella firande. Men det är ungefär samma påverkan som majoritetsfolkets sedan mer än 50 år ökande resande har inneburit - typ utländska maträtter. Därutöver kan man vänta fler moskéer där muslimerna utövar sina traditioner. Mycket mer påverkan än så tror jag inte det blir på lite längre sikt.

Kanske intressantare är det mottryck som majoritetssamhället kommer att utöva på den droppe av muslimsk kultur som finns i Sverige nu. Jag tror att det trycket kommer att påverka muslimerna mer än tvärtom, d v s det särpräglade traditionsmönstret kommer att späs ut och sakta pressas mot origo (noll), d v s mot utplåning. Lite grann som svenskarna som utvandrade till Amerika för 100+++ år sedan. Krampaktigt håller en minskande grupp på några mycket utspädda svenska traditioner där borta i Minnesota.

Den muslimska gruppen är i sig väldigt splittrad och utgör ingen homogen grupp. Om hundra år kan det finnas enstaka familjenamn, några föreningar och ett obetydligt antal utövande religiösa personer kvar, plus ett betydande antal maträtter och krogar. Möjligen kommer några av dagens moskéer då att vara ombyggda till arabiska restauranger.

Användarvisningsbild
Horrocks
Fänrik
Fänrik
Militär Grundutb: Ingenjör
Intresse: Generellt intresse
Kontakt:

Inlägg av Horrocks » 19 apr 2012 13:34

Jag tror också att islam endast kommer ha marginell påverkan på lång sikt. Sekularisering kommer ta udden av religonen i detta fall också. Däremot tror jag generellt att samhällen långsiktigt mår bra av att utsättas för nya influenser, även om de kortsiktigt kan orsaka konflikter och konfrontation. Idag bidrar kanske islam till detta, men om 20 år något annat. Viss grad av friktion och kulturell konkurrens, förhoppningsvis utan våld på vägen, är nödvändigt för att samhällen ska utvecklas och undvika stagnation och självdöd. Speciellt i en mer globaliserad värld. De som är bäst kapabla att hantera olikheter kommer vara framtidens vinnare. De nationer som kulturellt isolerar sig kommer stagnera.

Användarvisningsbild
BRPedersen
Kapten
Kapten
Kontakt:

Re: Islam - positivt för Sverige?

Inlägg av BRPedersen » 19 apr 2012 16:31

Positivt eller inte, men något har Islam i alla all fört med sig här!
Bild
Jag ber om ursäkt, men jag kunde bara inte låta bli.
Fä dö, fränder dö.
Dö skall också du.
Men ett vet jag som aldrig dör,
domen över död man.

von Olsson
Fanjunkare
Fanjunkare
Från: Västra Götaland
Militär Grundutb: Kavalleriet

Inlägg av von Olsson » 20 apr 2012 18:08

Det är en intressant teori att islam skulle sjunka in i det svenska samhället och med tiden komma att lösas upp. Det är väl vad som händer med kristendomen i Sverige idag. Personligen tror jag att vårt samhälle kommer att påverkas märkbart av islam och det inom en inte allt för avlägsen framtid. Med tanke på den utvecklingen vi ser i Sverige och Europa känns det enligt min mening lite naivt att tro något annat. Jag har för egen del väldigt svårt att se något positivt i detta och skulle som frågeställningen gör gällande vara väldigt nyfiken på fler synpunkter.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Från: Västmanland
Militär Grundutb: Ej mönstrat än
Kontakt:

Re:

Inlägg av patrick05 » 24 apr 2012 21:21

Horrocks skrev:Sekularisering kommer ta udden av religonen i detta fall också.
Hade du sagt det för 30-40 år sedan hade jag kanske haft lite större tilltro till den positiva bilden, men med tanke på hur utvecklingen sett ut de senaste 10-15 år så ställer jag mig tveksam. Från att i praktiken varit en icke-fråga, har religionen - och här talar jag inte nödvändigtvis enbart om islam - fått en allt starkare och starkare ställning inom såväl politiken, som kanske skrämmande, en rad konflikter.
Vänder vi blickarna från ankdammen Sverige kan vi bara konstatera att sekuläriseringen av såväl Mellersta östern som Västvärlden kommit av sig rejält, i både Europa, USA och Mellersta Östern används nu en allt mer öppen religiös diskurs för att motivera konflikter. Tidigare tämligen ekonomiskt och politiskt obskyra länder har med religionen som vapen, flyttat fram sina positioner från att varit - förhållandevis - obskyra nationer, växt ut till lokala supermakter som inte enbart för strid mot varandra med vapen, utan också med religionen i form av att man bekostar anläggandet av moskeer runt om i världen. I USA har den kristna högern flyttat fram sina positioner rejält, och har bara på ett par år gått från en tynande tillvaro till en av de mer inflytelserika rörelserna i amerikansk politik. I Israel har de sekulära krafterna under många år fört en allt mer tynande tillvaro mot de bättre organiserade och välfinansierade religiösa grupperna, vilka nu i praktiken styr Israel.
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

medundersåte
Menig
Menig
Från: Östergötland
Militär Grundutb: Frisedel
Intresse: Annat
Kontakt:

Inlägg av medundersåte » 25 apr 2012 09:40

Eftersom sekulariseringen aldrig definieras annat än att den berör det otroligt svårdefinierade begreppet religion så är det svårt att säga något speciellt om hur islam i Sverige kommer att påverkas. Med kommunistväldets fall i Östeuropa gick en hel ateistisk värld i graven, men Västeuropa har på senare tid övertagit alltmer av den sovjetiska religionspolitiken och dess syn på religion. Så positiva saker som kommer med islam till Sverige lär få svårt att ta sig igenom. Ökad tolerans borde vara den främsta fördelen med ytterligare en stor religion, men med tanke på att staten utökat sin makt över religionen och att den svenska politiken är anti-religiös så lär bara intoleransen öka.

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Militär Grundutb: Kustartilleriet
Kontakt:

Inlägg av Nord » 25 apr 2012 13:45

Som det ser ut nu så finns det inget Sverige, vi har ju gått ifrån EG till EU utan omröstning eller diskussion, vi har gått från totalförsvar till EU insatsstyrkor. Rikets gränser är inget annat en illusion för de som inte ännu förstått vad som händer i den stora bilden.

HgF
Vicekorpral
Vicekorpral
Kontakt:

Inlägg av HgF » 25 apr 2012 22:50

Intressant att en spansk tjurfäktning dyker upp här i denna diskussion - man kan ju fråga sig hur mycket påverkan de i Spanien verksamma kalifaten (områden med muslimsk överhöghet) har haft. Det var förvisso länge sedan, runt 1000-talet, och senare en bra bit in på medeltiden.

Fenomenet "religion" är en ganska enkel och fundamental sak i mänsklighetens historia. Vi föds alla som människor till det här jordklotet, d v s inte som judar, kristna eller muslimer, Så har det alltid varit, resten är en senare fråga.
Men ganska snart under resans gång uppstod den eviga frågan: "VARIFRÅN, VARFÖR och VARTHÄN?". Människan har på gott och ont ett mentalt nätverk av förmågor att tänka abstrakt och att känna etc etc. Här finns också en mental disposition att lägga svaren på många svåra frågor, t ex: "varifrån, varför och varthän?" utanför sig själv. D v s en mental disposition att ägna sig åt det vi kallar religion. Lätt som en plätt egentligen. Sedan är det bara att fylla på med heliga trägubbar, sakrala byggnader, skrivna urkunder, traditioner, överstepräster, ceremonier, jultomtar, påskägg, självmordsbombare etc etc. De smartaste översteprästerna byggde in sin egen ekonomi i systemet, och lät "hitta" textrullar i öknen som stipulerade att allt ditt är mitt - och mitt ger du faen i.

När vi här uppe i den kalla nord är mätta och har mat även i morgon, vi har tak över huvudet, vi har förökat oss och pröjsat hyran. Då har vi möjlighet att tappa intresset för gudarna vare sig de heter Oden, Thor Jesus eller Allah, vi blir världsliga - sekulära. Däri ligger dispositiviteten. Vi har flyttat över alla våra religiösa aktiviteter till jultomten, julgranen och julklapparna mm. Den som är tillräckligt nykter och motiverad på juldagsmorgonen kan åka på julotta. Jag tror islam i Sverige kommer att gå samma väg, man har sina fredagar, sina mathelger och högtider som är viktiga. Mina muslimska grannar har numer julstjärna och sjuarmad elljusstake i fönster i december. Dom tycker det är fint med detta ljus mångfald i vintermörkret.

Det är lite synd att frågan är laddad med värde - att påverkan ska vara "positiv". Den kulturella påverkan som är av betydelse och når det svenska samhället kommer inte från den islamska kulturen. Svenskarna är inte intresserade av islam och därmed opåverkbara, och intresset hos den muslimska minoriteten är avtagande. Det som har skakat om den svenska kulturen i sina grundvalar från mitten av 1900-talet är AMERIKANSK KULTUR, och detta utan immigration av amerikaner.

Det Nord har upptäckt är ju exakt vad som är meningen med EU-projektet - FRED, men det är en annan fråga.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Re:

Inlägg av patrick05 » 26 apr 2012 00:20

HgF skrev:Intressant att en spansk tjurfäktning dyker upp här i denna diskussion - man kan ju fråga sig hur mycket påverkan de i Spanien verksamma kalifaten (områden med muslimsk överhöghet) har haft. Det var förvisso länge sedan, runt 1000-talet, och senare en bra bit in på medeltiden.
Det muslimska inflytandet över Spanien var och är stort, men tjurfäktningen i sig är nog troligen en ännu äldre företelser med anor från antikens Rom som även innehåller ett ännu äldre brus från de manlighetsriter som involverade tjurar i Medelhavsregionen under forntiden.
Muslimerna anlände till den iberiska halvön 711 e.Kr. när en här under Tariq ibn Ziyad landsteg vid Gibraltar och sedan besegrade den visgotiska hären under ledning av kung Roderik vid slaget om Guadalete. Det muslimska styret över Al-Andalus (vars härkomst fortfarande är omtvistat bland de lärda) tog slut 1492 när de sista muslimska fästet Granada föll för kung Ferdinand II av Aragon och drottning Isabell av Kastilliens styrkor. Det tåls dock att påpekas att det muslimska styret, som ofta omgärdas av någon form av romantiserande skimmer (inte helt olikt hemvävda nationalister om Stormaktstiden) som inte nödvändigtvis är överensstämmande med verkligehten, och den förhållandevis teknik- och - i synnerhet - vetenskapligfientliga islamistiska rörelsen som nu verkar, är nog så långt man kan komma från de kalifat som dominerade den muslimska världen under medeltiden. Så runt 781 år styrde muslimska härskare över delar Spanien, och den stora frågan som aldrig lär besvaras är vad som hänt om Karl Martel förlorat slaget vid Tours 732, en fråga som fortfarande splittrar forskarvärlden, och där det i praktiken finns tre "skolor" i ämnet. Men det är kanske överkurs. :)
"The past is a foreign country: they do things differently there"
L. P. Hartley

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Re:

Inlägg av Nord » 26 apr 2012 08:07

HgF skrev:Det Nord har upptäckt är ju exakt vad som är meningen med EU-projektet - FRED, men det är en annan fråga.
I mina ögon så är det tyvärr inte fred som är målet, utan en global regering som styr över de unioner som just nu bildas över hela världen.

Euroasien - http://verklighet.bloggo.nu/EURASIEN/
Afrikanska Unionen - http://verklighet.bloggo.nu/Afrikanska-unionen/
Nordamerikanske Unionen - http://verklighet.bloggo.nu/North-American-Union/
Sydamerikanska nationernas union - h[url]ttp://sv.wikipedia.org/wiki/Sydamerikanska_nationernas_union[/url]

Detta sker inte av en slump, det finns en global agenda som ska skapa en global regering, en global valuta, världsbanken är redan skapad, likaså är en global domstol på agendan. -

Kika lite på New World Order - hhttp://verklighet.bloggo.nu/New-World-Order/
Där har ni presidenter som i klartext talar om New World Order.

Här nedan ser ni ett tal från Nigel Farage, ledande i gruppen för frihet och demokrati i EU parlamentet.

Sen Gordon Bloom också från Freedom and Democracy

Även fransk vänster har hajjat läget.

Ike Eisenhover varnade oss för detta i sitt sista offentliga tal-

Även efterföljande president JFK varnade för detta, och försökte stoppa det. Vi vet hur det slutade för honom.

Han försökte stoppa den privatägda Federal Bank -
http://verklighet.bloggo.nu/President-K ... der-11110/

Så kom inte och tala om frihet fred och demokrati.
Det finns mycket mer, men detta kanske är en start för en del, så att de kan greppa läget i världen idag....

Användarvisningsbild
Lansen
Överste
Överste
Från: Dalarna
Militär Grundutb: Infanteriet/Mek
Intresse: Första världskriget
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Lansen » 26 apr 2012 09:32

Nord skrev:I mina ögon så är det tyvärr inte fred som är målet, utan en global regering som styr över de unioner som just nu bildas över hela världen
Ja det är nog den enda vägen vi kan gå om vår art skall fortleva på den här planeten. Det är nog inte politiskt möjligt ännu, en hel del motsträviga nationalister kommer att göra allt för att stoppa det, men valet står mellan golbal union och fred eller fortsatta nationalstater och krig!

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Nord » 26 apr 2012 11:33

Sådu menar att efter EU`s bildande så har det blivit mindre konflikter?

Låt mig påminna dig om att Sverige efter att ha haft fred i 300 år, har klivit in i 2 krig under Nato/EU flagg.

FN, som bildades av de demokratiska länderna KINA, SOVJETUNIONEN, USA, och kolonialmakterna ENGLAND och FRANKRIKE, har inte stoppat ett enda krig sen bildandet i slutet av 40-talet. 22 miljoner människor uppskattas ha dött i konflikter sen FN bildades.

Mer polariserat än det är i EU idag, med glåpord mellan Tyskland och Grekland, har det inte varit sen 30-talet.

Användarvisningsbild
patrick05
Brigadgeneral
Brigadgeneral
Kontakt:

Inlägg av patrick05 » 26 apr 2012 12:28

Nu har väl vi ändå glidit rätt rejält bort från ämnet, och hamnat i en mängd med konspirationsteorier som inte har med saken att göra.

Nord
Förvaltare
Förvaltare
Kontakt:

Inlägg av Nord » 26 apr 2012 12:58

Du har rätt i att vi glidit från ämnet, men teorier är det väl ändå inte, det sker ju öppet idag om du öppnar ögonen.
Men det ska nog vara i en egen tråd.

Skriv svar